بازدید 9218

چرا چین به کپی‌برداری از محصولات اصل روی آورده؟

کد خبر: ۷۰۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴ 12 June 2017
وقتی در مورد کشور چین و تجارت در این کشور صحبت شود اولین مواردی که به ذهن مخاطب می رسد مواردی از جمله کپی برداری از محصولات سایر کشورها، فیلترینگ شدید در دسترسی به اطلاعات و تجارت الکترونیک در این کشور باشد. اما با کمی بررسی می توان به این نتیجه رسید که واقعیت چیزی فراتر از این ها است.

به گزارش کلیک، یکی از سرمایه داران چینی که بنا بر اقتضای شغل سفرهای زیادی را به آمریکا داشته است در پاسخ به سوالی در خصوص آنچه مردم دنیا درباره نحوه دسترسی کاربران چینی به اینترنت به حجم انبوهی از کامنت ها و نظرات سایر کاربران از کشورهای دیگر اشاره می کند. در این کامنت ها اغلب کاربران در خصوص محدودیت های اعمال شده دولت چین برای دسترسی کاربران چینی به اینترنت شکایت داشته اند. به عقیده این افراد چینی ها هرگز نمی توانند به آنچه که در دنیای امروزی می گذرد دسترسی داشته باشند و واقعیت ها را ببینند. از این رو این کاربران چینی نمی توانند آنچه که دنیای مدرن امروزی به آن نیاز دارد را ابداع کنند. در واقع به عقیده عده ای از این کاربران دسترسی به وب سایت ها آمریکایی به چینی ها کمک خواهد کرد تا نه تنها واقعیت های دنیا را ببینند بلکه آنچه که مناسب با نیاز دنیا و بازار است را بسازند.

بر اساس این نظرات می توان به این نتیجه رسید آنچه که اکثر دنیا درباره چین و چینی ها می دانند بیشتر مواردی از قبیل سانسور اطلاعات، حمایت از تولید داخلی و کپی برداری از محصولات خارجی است. اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع درک درست از چین، مردمان چین، تکنولوژی و همچنین دسترسی به اطلاعات در این کشور مهم است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان کشور چین در دنیا در بسیاری از موضوعات سردمدار و پرچم دار است. برای مثال چین یکی از بزرگ ترین بازار های جهان در زمینه تجارت الکترونیک و تلفن همراه است. تعداد کاربران تلفن های همراه هوشمند در چین در حدود ۷۰۰ میلیون نفر است که بیش از نیمی از این تعداد کاربر پرداخت های خود را از طریق تلفن همراه انجام داده اند. پرداخت هایی از برای رستوران ها و یا خریدهای اینترنتی. همچنین در حدود ۲۸ درصد از این کاربران غذای خود را از طریق تلفن همراه سفارش داده اند و از طرفی در حدود ۴۴ درصد از این کاربران نیز اخبار روز را از طریق تلفن همراه خود به صورت آن لاین دنبال می کنند. اما نکته مهم که کمتر کاربری به آن توجه می کند این است که دسترسی کاربران چینی به اینترنت و نحوه ارائه خدمات اینترنتی در چین می تواند سایر کشورهای دنیا را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

از طرفی واقعیت جالب در خصوص کاربران اینترنت در چین این است که این کاربران به هیچ عنوان تمایلی برای درو زدن سیستم فیلترینگ اعمال شده توسط دولت را ندارند. همان طور که می دانید در چین دسترسی به وب سایت هایی از جمله یوتیوب، گوگل و فیس بوک بنابر سیاست های دولت مسدود است. شاید این محدودیت ها در دسترسی آزادانه به اطلاعات برای آن دسته از کاربرانی که در کشور خود با چنین محدودیت های سخت گیرانه ای مواجه نیستند کمی تعجب بر انگیز و در عین حال مانع بزرگی به شمار بیاید.

شاید بسیاری از چینی ها به دلیل دسترسی به حجم گسترده ای از وب سایت های دولتی چینی، به این موضوع که نمی توانند به سرویس هایی از جمله سرویس های گوگل، فیس بوک و یا یوتیوب دسترسی نداشته باشند توجه کنند.

در واقع وقتی از یک کاربر ۱۳ ساله خواسته شود که بین تماشای ویدیوهای قرار داده شده بر روی یوتیوب و یا تماشای ویدیوهای قرار داده شده بر روی یکی از وب سایت های نمایش ویدیو چینی، یکی را انتخاب کند مسلما این کاربر وب سایت چینی مخصوص نمایش ویدیو را ترجیح می دهد. در واقع این کاربر هیچ تمایلی برای مشاهده ویدیوهای یوتیوب ندارد. شاید عده ای تصور کنند که چینی ها با مشکل زبان مواجه هستند و یکی از مواردی که باعث می شود تا آن ها مرور وب سایت های چینی را به مرور وب سایت های خارجی ترجیح دهند مانعی به نام زبان است. اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع اکثر چینی ها  به خصوص نوجوانان چینی از نظر آشنایی با زبان هایی مثل زبان انگلیسی که زبان بین المللی است مشکلی ندارند و به راحتی می توانند توسط آن با سایرین ارتباط بر قرار کنند.

حتی کاربران چینی تمایلی به استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان مثل واتس اپ، اسکایپ و از این دست را با اینکه استفاده از آن ها در کشور چین بلا مانع است ندارند. آن ها ترجیح می دهند از پیام رسان هایی مثل وی چت استفاده کنند. در حال حاضر اپلیکیشن وی چت بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که اکثر آن ها کاربران چینی هستند. بسیاری از کاربران چینی توانسته اند از طریق وی چت کسب و کار خود را به سایرین معرفی کرده و یا کسب و کار جدید شروع کنند. حتی آن دسته از چینی هایی که در کشورهای دیگر از جمله آمرکا زندگی می کرده اند. در واقع به عقیده این افراد پیام رسان وی چت به دلیل استفاده گسترده محلی در چین می تواند ابزار مناسبی برای معرفی کالا و کسب و کار به مردم چین باشد. این افراد حتی از پیام رسان های دیگر مانند اسلاک نیز برای ارائه آنچه در نظر داشته اند استفاده کرده اند اما به نتیجه مطلوب و دلخواه خود نرسیده اند.

یکی از ویژگی های بازار چین این است که به محض اینکه در بازارهای خارجی محصول، کالا و یا فناوری به عنوان ترند دنیا معرفی می شود، آن محصول یا فناوری بر اساس نیازهای داخلی چین انطباق داده شده و توسط خود سازندگان چینی تولید می شود. مثلاً تلفن های همراه هوشمند Oppo و Vivo که هر دو از جمله تلفن های هوشمندی هستند که توسط برندهای شماره ۱ و شماره ۳ چینی تولید می شوند. این محصولات اولاً مناسب نسل جوان تولید می شوند و در ثانی به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که افراد و ساکنین شهرهای کوچک چین توانایی خرید آن ها را داشته باشند. این تلفن ها تقریباً شبیه به گوشی های آیفون هستند و خصوصیاتی مشابه خصوصیات آیفون دارند اما قیمت آن ها در مقایسه با گوشی های آیفون اصل بسیار پایین تر است. این ویژگی های منحصر به فرد باعث شده است تا برندهای Oppo  وVivo سهم خود از بازار فروش تلفن همراه هوشمند را افزایش دهند. پیش از این سهم این دو تولید کننده از بازار در حدود ۱۳ درصد بوده است که امروزه به بیش از یک چهارم بازار فروش تلفن همراه هوشمند تبدیل شده است. نمونه دیگری از این تطابق می تواند کار دیانپینگ در طراحی و کپی برداری از وب سایت خارجی برای تحویل غذا در کشور چین باشد. این فرد با کپی برداری از چنین وب سایت های خارجی برای تحویل غذا توانسته است یکی از سرویس های تحویل غذا، رزرو هتل و همچنین تهیه و بلیط و خدماتی از این دسته را ارائه دهد که با استقبال زیادی مواجه شده است.

یکی از مواردی که باعث شده است کشور چین در این هماهنگ سازی موفق عمل کند سرعت تطابق است. در واقع این سرعت باعث شده است تا مردم چین در خصوص رفع نیاز های خود با محصولات چینی دچار کمبود نشوند. زیرا عدم تطابق سریع بازار داخلی با آنچه که در بازارهای خارجی در اختیار مشتری قرار می گیرد باعث می شود تا مشتری به سمت محصول خارجی که در واقع نیازهای وی را بهتر برطرف می کند گرایش پیدا کند و از این رو بازار داخلی مشتری خود را از دست می دهد. به عنوان مثال شاید تا ۵ سال پیش در کشور چین خبری از سرویس های پرداخت آن لاین برای کاربران نبوده است اما به محض روی کار آمدن خریدهای آن لاین و رونق گرفتن آن در سراسر دنیا چین نیز با سرعت هر چه تمام تر توانست این سرویس ها را به صورت بومی در اختیار ساکنین خود قرار دهد و از این رو افراد از سیستم بومی برای پرداخت های خود استفاده کنند.

اما شاید با کمی مطالعه بتوان به این نتیجه رسید که علی رغم مشهور بودن چین در کپی برداری از تکنولوژی و محصولات دیگر کشورها و کارخانه های معتبر دنیا بسیاری ازطراحان و تولید کنندگان امروزه از محصولات چینی کپی برداری می کنند. برای مثال فیس بوک در پیام رسان خود به نحوی قدم به قدم از ویژگی ها و قابلیت های پیام رسان چینی وی چت در زمینه تجارت الکترونیک و همچنین پرداخت کاربر به کاربر کپی برداری می کند. از طرفی اپل نیز هفته گذشته اعلام کرد امکان پرداخت کاربر به کاربر از طریق پیام رسان  آی مسیج این شرکت وجود دارد. این قابلیت پیش از این در پیام رسان وی چت برای کاربران ارائه شده بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی