بازدید 19028
اصلاح‌طلبان سردرگم میان گزینه‌های متعدد شهرداری؛

میراث 12ساله قالیباف به چه کسی می‌رسد؛ حجتی یا هاشمی؟!

محمود حجتی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، پیروز حناچی، محسن مهرعلیزاده، محسن صفایی فراهانی، احمد ترک نژاد، علی عبدالعلی زاده، حسین مرعشی از جمله اسامی پر تکراری هستند که این روزها نامشان به عنوان شهردار جدید تهران در رسانه ها مطرح می شود، تکرار اسامی مذکور در رسانه ها بیشتر به خبرسازی رسانه ها و تکاپوی افراد مذکور برای طرح نامشان می ماند.
کد خبر: ۷۰۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 13 June 2017
پنجمین دوره شورای شهر تهران که اواسط مرداد ماه در ساختمان بهشت مستقر می شود، نخستین و مهمترین دستور کارش، انتخاب شهردار پایتخت خواهد بود؛ انتخابی که هم خبرساز می شود و هم پر هیاهو.

به گزارش «تابناک»؛ خبرساز از این جهت که فردی که به عنوان مدیر ارشد شهر تهران انتخاب شود، میراث دار مدیریت 12 ساله اصولگرایان و «محمد باقر قالیباف» در شهرداری پایتخت خواهد بود و تا مدت ها رقبای شهردار جدید از بایدها و شایدهای پیش روی او سخن خواهند گفت و با تز ها و ایده هایی که برای خود در سر داشته اند، مدام به مصاف برنامه ریزی های او خواهند رفت.

پر هیاهو هم به این دلیل که او (شهردار جدید تهران) برای ساماندهی شرایط متناسب با نظرات و برنامه های خود، قطعا نیازمند ورود مدیرانش همفکر با شهردار جدید تهران خواهد بود و این پیش نیاز، عزل و نصب های بسیاری را در سطح مدیران ارشد در شهرداری تهران به ارمغان خواهد آورد که کام بسیاری را تلخ و صورت جمعی دیگر را خندان می کند.

جدای از این خبرسازی و هیاهوی انتخاب شهردار جدید تهران، بیست روزی می شود که سکانداری پایتخت به تیتر اصلی رسانه های داخلی بدل شده است. نام بردن از چهره هایی که به عنوان شهردار تهران، شانس رأی آوری از شورای شهر را دارند، از یک سو و سردرگمی جریان اصلاح طلب بین گزینه های متعددی که برای شهرداری مطرح هستند، از سوی دیگر، دو فاکتوری است که انتخاب شهردار جدید پایتخت را به تیتر داغ رسانه ها بدل کرده است.

** همه گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای شهرداری

محمود حجتی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، پیروز حناچی، محسن مهرعلیزاده، محسن صفایی فراهانی و احمد ترک نژاد، علی عبدالعلی زاده، حسین مرعشی از جمله اسامی پر تکراری هستند که این روزها نامشان به عنوان شهردار جدید تهران در رسانه ها مطرح می شود، تکرار اسامی مذکور در رسانه ها بیشتر به خبرسازی رسانه ها و تکاپوی افراد مذکور برای طرح نامشان می ماند و احزاب تأثیرگذار اصلاح طلب در این باره تاکنون اظهارنظری نکرده اند، گو اینکه هنوز اصلاح طلبان برای سپردن سکانداری شهر تهران به فرد خاصی تصمیم گیری نکرده اند.

البته تلاش دو حزب یا جریان در بین اصلاح طلبان برای معرفی گزینه های مورد نظر خود یعنی حزب کارگزاران سازندگی و جریان منتسب به مشارکت هم مزید بر علت است که تا کنون نتیجه ای برای انتخاب نهایی شهردار جدید تهران از سوی اصلاح طلبان حاصل نشود.

سکوت عقلای اصلاح طلب درباره گزینه های اصلی شان برای سپردن مدیریت شهری تهران به او در حالی است که شهرداری تهران به دلیل داشتن رسانه های گسترده، بانک شهر و سازمان های بسیار از جمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و....بسیار بااهمیت بوده و نمی توان به سادگی از مدیریت بر آن گذشت.

در این گزارش، شانس شهردار شدن و رزومه کاری ـ سیاسی افراد مذکور را که نامشان از دیگر گزینه های پر تکرار تر بوده است، بررسی اجمالی کردیم که در پی می آید.

**محسن هاشمی، گزینه اول کارگزارانی‌ها

پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی است و54 ساله. او به عنوان سر لیست امید توانست رأی اول تهرانی ها را در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران به نام خود بزند. به همین دلیل هم هست که نام او بیش از هر فرد دیگری به عنوان گزینه اصلی شورای شهر تهران برای سپردن سکانداری پایتخت تکرار می شود. البته منتقدان می گویند، شهرداری محسن هاشمی به دو دلیل نمی تواند شدنی باشد؛ یکی اینکه دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اعلام کرده که از افراد حاضر در شورا، هیچ فردی به عنوان شهردار انتخاب نخواهد شد و آن ها میثاق نامه ای را برای پایبندی به تعهدات شورای سیاست گذاری امضا کرده اند.

دلیل دیگر هم نگاه منفی بزرگان اصولگرا به قوت گرفتن جایگاه مدیریتی برخی چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است؛ نگاهی که در سال اول شورای شهر چهارم، فرصت شهردار شدن را از پسر ارشد هاشمی گرفت و سبب رأی آوری دوباره قالیباف شد.

** اسحاق جهانگیری، محبوب انتخاباتی

اسحاق جهانگیری، یکی از گزینه هایی که این روزها نامش به شدت در رسانه ها تکرار می شود، مدیریت خوب و محبوبیت او در مناظرات انتخاباتی دو فاکتوری است که توافق بر سر او را برای سپردن سکان شهر تهران در میان احزاب اصلاح طلب تسهیل کرده است.

جهانگیری 60 دارد و چهار سالی می شود که معاون اول رئیس جمهور است و پیش از این دو دوره وزیر صنعت و معدن بوده و البته سابقه استانداری اصفهان و نیز نمایندگی مجلس را هم در کارنامه مدیریتی اش دارد؛ هرچند بعید به نظر می رسد او کرسی معاونت اولی ریاست جمهوری را به دلیل نشستن بر صندلی شهرداری پایتخت رها کند.

** محسن صفایی فراهانی، مدیر کاربلد

یکی دیگر از گزینه های شهرداری تهران که این روزها در شبکه اجتماعی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته، محسن صفایی فراهانی است. او 69 ساله دارد و معاونت طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین، معاون و قائم مقام وزارت صنایع سنگین،‌ مدیریت عامل شرکت، ‌تأسیس شرکت های فراب و مپنا، ریاست رئیس فدراسیون فوتبال ایران، نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم، قائم مقامی وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوابق اوست.

صفایی فراهانی از معدود افرادی است که در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش رزومه مدیریتی قابل دفاعی دارد. از زمان مطرح شدن نام او به عنوان یکی از گزینه های اصلاح طلبان برای رسیدن به شهرداری تهران عکس های بسیاری در جهت حمایت از وی در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

** محسن مهر علیزاده، پر تکرار در خبرها

هنوز انتخابات برگزار نشده بود که با کناره گیری محسن مهر علیزاده از کاندیداتوری در پنجمین دوره شورای شهر تهران نام او به عنوان گزینه جدی اصلاح طلبان و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برای شهرداری تهران در محافل غیر رسمی و سیاسی مطرح شد. نزدیکانش می گفتند، دلیل انصراف مهر علیزاده از حضور در لیست امید این بود که توافق شده و به عنوان شهردار تهران از شورای شهر پنجم رأی بگیرد و جانشین قالیباف شود.

او61 ساله است و در کارنامه کاری خود، ایجاد منطقه آزاد کیش به ‎عنوان اولین قطب گردشگری کشور، توسعه روابط اقتصادی خراسان با کشورهای مختلف جهان و منطقه، ایجاد مجتمع تفریحی- ورزشی بزرگ کیش و برگزاری مسابقات ورزشی، ایجاد صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی و... را دارد، در دولت سید محمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم وی معاون رئیس جمهور بود.

**حسین مرعشی، گزینه دوم کارگزارانی‌ها

نام حسین مرعشی هم از منابع مختلف مطرح شده است و بنا بر گفته آنها، احتمال حضور مرعشی در شهرداری پایتخت بسیار است. او که در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر وی و هشت سال استانداریِ کرمان بود و در دوران سید محمدخاتمی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد، یکی از گزینه های احتمالی شهرداری تهران به شمار می آید. البته او پس از محسن هاشمی، دومین گزینه کارگزارانی ها برای سکان داری شهر تهران است.

** عباس آخوندی، وزیر پر حاشیه

عباس آخوندی هم جزو نام هایی است که برای حضور در شهرداری مطرح شده است. وزیر راه و شهرسازی دولت سازندگی و دولت تدبیر و امید این روزها از سوی برخی فعالان اصلاح‌طلب به عنوان گزینه مطلوب برای شهرداری مطرح شده است. نسبت او با علی اکبر ناطق نوری از جمله فاکتورهایی است که نام او را به عنوان شهردار آتی تهران رسانه ای کرده است. هرچند صاحب نظران شانس زیادی برای شهردار شدنش قائل نیستند و او را گزینه مناسبی نمی دانند. به زعم منتقدانش او به دلیل عملکرد ضعیفش در دوارن وزارت راه و شهرسازی، دو بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد.

در حالی که برخی خرید هواپیماهای نو برای کشور را جزو کارنامه موفق آخوندی می دانند، باید اشاره کرد که تمام توافقات خرید هواپیما از سوی جمهوری اسلامی ایران، توسط «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و در راستای اجرای موفق برجام صورت گرفته است. برخی کارشناسان حوزه راه و حمل و نقل بر این باورند که «عباس آخوندی» تنها با هواپیماهای خریداری شده عکس یادگاری گرفته و تقریبا تمام کارهای آن در جای دیگری صورت گرفته است.

** پیروز حناچی، چهره بی‌هیاهو

پیروز حناچی، نخستین رئیس مركز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران است. او که 54 سال دارد، هم اکنون معاون شهرسازی و معماری مسکن وزارت راه و شهرسازی است و در دوران وزارت عبدالعلی زاده در وزارت مسکن یعنی 8 سال اصطلاحات، در همین سمت بوده است. نام حناچی که به واسطه اقدامات مدیریتی اش به میان آمده به دور از هیاهو و جنجال های خبری همچنان مطرح است، به همین دلیل هم رسیدن شهرداری تهران به او دور از ذهن نیست.

**احمد ترک‌نژاد، چراغ خاموش جلو می‌آید

57 ساله است و از مهمترین عناوین وی می‌توان به معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت ششم جمهوری اسلامی و استاندار استان کرمانشاه در دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. او همچنین دو دوره متوالی نماینده اتاق بازرگانی تهران بوده است. ترک نژاد از جمله گزینه هایی است که حامیانش چراغ خاموش در صدد رایزنی برای نشاندنش بر صندلی شهرداری تهران هستند.

**محمود حجتی، مدیر مورد وثوق

جدیدترین گزینه برای شهرداری تهران «محمود حجتی» وزیر فعلی جهاد کشاورزی است که 62سال دارد. حجتی علاوه بر سابقه وزارت در جهادکشاورزی در دولت یازدهم و دولت اول اصلاحات، در دولت اول «سید محمد خاتمی» هم پس از «اکبر ترکان» وزیر راه و ترابری بود.

جدی بودن «محمود حجتی»، وزیر فعلی جهاد کشاورزی برای شهرداری تهران که اتفاقا هم مقبولیت و سابقه مدیریتی و اجرایی موفقی دارد و هم مقبولیت حکومتی. شاید بدین جهت است که اصلاح طلبان از یک انتخاب سیاسی صرف به انتخابی همه جانبه نگر برای شهرداری تهران رسیده اند. حجتی در دوران وزارتش بنا به درخواست مقام معظم رهبری طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت. در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد. به همین دلیل هم کارشناسان او را یک مدیر بی سر و صدا، اما عملگرا می دانند؛ بنابراین، حضور او می‌تواند معادلاتی که تاکنون بوده و بیان شده را تغییر دهد.

در میان گزینه های که شرحشان رفت، هرچند «محسن هاشمی و محسن مهر علیزاده» بیشتر از 5 رقیب دیگرشان توانسته اند در رسانه ها خبرساز باشند و نامشان به عنوان شهردار آتی پایتخت پرتکرارتر از دیگران بوده است، با خبرهایی که این روزها از گوشه و کنار جلسات اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار به گوش می رسد، گویا باید انتخاب یکی از این دو نفر به عنوان شهردار را منتفی دانست.

هرچند در آغاز کار، شاهد مطرح شدن اسامی مختلفی از چهره های اصلاح طلب برای شهرداری تهران بودیم و این مسأله نشان می داد، یک نوع سردرگمی و هرج و مرج بین اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار وجود دارد، مطرح شدن «محمود حجتی» به عنوان جدی ترین گزینه شهرداری تهران، نشان می دهد اصلاح طلبان از انتخاب یک چهره سیاسی صرف اجتناب کرده و می خواهد انتخابی عقلانی بر پایه توان مدیریتی بالا انجام بدهند. هرچند که برای قضاوت نهایی درباره شانس شهردار آتی تهران باید منتظر ماند و دید شورای پنجمی ها با براساس چه فاکتورها و المان هایی وارد گود خواهند شد و سکانداری تهران را به چه فردی و از چه گروه سیاسی خواهند سپرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
(خیلی تابلو مطلب می نویسید)این انتخاب عقلایی یعنی چه خوب از اول تیتر بزنید ایشان را انتخاب کنند دیگر این همه صغری و کبری نداشت
مهندس مصطفی هاشمی طبا هم می تواند مقبولیت خوبی برای پست شهرداری تهران داشته باشد.
تهران را باید یا بدن دست عباس آخوندی یا خانم ابتکار که از ریشه همه کارها را درست کنند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
فقظ کرباسچی میتونه تنگ تهرون رو خرد کنه
کارهای اقای قالبیاف میشه گفت واقعا جهادی بوده در همه زمینه ها و خستنه نباشید جانانه باید بگیم
صفایی فراهانی و حناچی بهتر از بقیه هستند
به استثناء یکی دو نفر، به نظر تردد خوبی به نظر می رسه.
باید کسی سکان شهرداری تهران را به عهده بگیرد که مدیر فنی واجتماعی با تجربه باشد وتوان انجام کارهای بزرگ نه اینک....... باشد ،باید محبوب مردم باشد .ودر کنار مردم نه روبروی مردم ،باید امین اموال وهوادار محیط زیست با حساب وکتاب درست باشد وبا فساد در ان دستگاه عریض وطویل حق وحساب بگیر بر خورد قاطع نماید.
مطمعن باشین هاشمی شهردار میشه و چهار سال بعد هم کاندیدای ریاست جمهوری میشه و رای هم میاره میگید نه صبر کنید و ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
بهتر است ایشان در جایی که مردم صلاح دیدند یعنی شورا خدمت کند
فقط حاج محمود احمدی نژاد
هیچ کدام قالیباف نمیشه.
مگه شهرداری ارث پدر قالیباف بوده که اسمشو گذاشتین میراث ؟
میراثی شبیه میراث محمود در دولت جا گذاشته، یک شهرداری به شدت مقروض، دچار بی نظمی شدید و نیز فساد. خدا به داد شهردار بعدی برسه. بهتر است قبل از شروع کار یا در 6 ماه اول مشکلات به جا مانده، بدهی ها در چندین جلد چاپ شود تا آیندگان بدانند اصولگرایان شهرداری رو نیز شبیه به دولت تحویل دادن. خاتمی با نفت 6 دلاری شکوفایی اقتصادی ایجاد کرد صندوق پر از ذخیره تحویل اصولگراها داد ولی غوغاسالاران انقلابی نما با نفت 140 دلاری دولتی ورشکسته از همه لحاظ تحویل روحانی دادن. امیدوارم روحانی بتونه محصول زیر ساخت های خوبی که از اول تجدید بنا نمود رو درو کنه هر چند کار بسیار سختی داره چون شکست خوردگان همیشگی انتخابات ها شمشیر رو از رو بستن و هزاران جبهه برای جنگ و شکست مردم باز کردن
پاسخ ها
حسین
| Germany |
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
برو عامو دلت خوشه اصلاح طلب فقط ایه یس می خونن
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
شکوفایی اقتصادی در دولت خاتمی؟ حداقل برو فیلم تبلیغاتی آقای هاشمی رفسنجانی رو که شما ها قبولش دارید رو سال 84 ببینید که چه تصویری از اوضاع زمان خاتمی نشان میدهد در ضمن اگر دلار در دولت احمدی نژاد میگن 3.5 برابر شد در دولت خاتمی ابتداش 175 و در پایان دولت خاتمی 897 تومان شد میشه چند برابر اینم لینک سایت بانک مرکزی
http://www.cbi.ir/exrates/rates_fa.aspx
در ضمن این نرخ ارز مرجع هست نه بازار که بازارش بدتر بود
تروخدا منتشر کن
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
مهران جان دو سه روز پیش هم ن.شتی خاتمی دلار 175 رو 790 تحویل داد. ظاهرا تو باخ نیستی عزیز. همه هم فکراتون اینقدر بی سوادن؟ نرخ دلار سهمیه که به هیچ کس هم نمیدادن رو بانرخ دلار آزاد مقایسه نمیکنن.
خاتمی 700 تحویل گرفت و 850 تحویل داد.مطالعه و تفکر با هم خیلی خوبه
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
مهران - ملاک رشد اقتصادی است . کافیه رشد اقتصادی دولت خاتمی رو با احمدی نژاد مقایسه کنید
شورای نگهبان باید انتخابات شورای شهر را باطل کند و دکتر قالیباف به کارش ادامه دهد.
اگر مردم بدانند ،این جماعت ،اصواگرا ،واصلاح طلب ،به چیزهایی فکر میکردند؟ یقینا به هیچ کدام از آنها رای نمیدادند ؟
گرچه نمی شود.اما ازهمه لایق تر همان قالیباف است .اگر در نیروی انتظامی کاری انجام شد زمان ایشان بود.
بسمه تعالی
تا در کشور خصوصی سازی به معنی واقعی نه به اسم خصوصی و خصولتی درست شه و یا به شکل دیگر در تور اختلاس و رانت اسیر شه. واقعا همانند کشورهای که در این زمینه موفق بودند و باعث تولیدات کیغی و مدرن شدند و ارزان قیمت عمل کزد.
بسمه تعالی
بایستی یه تیم قوی وارد شهرداری تهران شود تا بتواند تغییر و تحول بنیادی و اساسی را در پایخت اجرایی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
دوست عزیر شما یک کلک آماری خیلی ریز زدی فکر کردی هیچ کس کتوجه نشد قیمت عرض 175 تومانی عرض مرجع بود وگر نه همان موقع هم عرض ازاد 700 تومان بود که به 900 تومان در سال 84 رسید و اینکه ایشان فرمودند در دولت خاتمی با وجود قیمت کم نفت ما رشد اقتصادی مثبت داشتیم
سلام خسته نباشید
با احترام به آقای محسن هاشمی ، اما مگر پیش از انتخابات، شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و خیلی از اقراد نگفتند که از نامزدهای شورای شهر فهرست امید تعهد گرفته اند که از شورا استعفا ندهند. اگر ایشان میخواستند شهردار شوند چرا نامزد شورای شهر شدند. آیا رای و اعتماد مردم بی ارزش است که کسیکه رای آورده استعفا دهد!!!
چرا همیشه یک تعداد اسم خاص و مشخص میشنویم؟ اینها که همه هم معترض بوضاع هستند هرچه بلد بودند یا نبودند رو کرده اند و تمام شده... چرا اسامی جدید نمیشنویم؟؟؟
کام بسیاری را تلخ و صورت جمعی دیگر را خندان می کند (؟)
میراثش بدهی های سرسام آورِ میلیاردی به پیمانکارانِ بدبخت که نمیدانند طلبشان را چگونه بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
نمک نشناس
محمود حجتی
هیچدام اینها مدیریت قالیباف را ندارند
میراثش بدهی های سرسام آورِ میلیاردی به پیمانکارانِ بدبخت که نمیدانند طلبشان را چگونه بگیرند
لابد وقتي شهردار جديد درباره وضعيت گدشته و بدهي و ... اعتراض کنه، قاليباف مياد ميگه تا کي از گذشته حرف ميزنيد و ...! همون حرفهاي بي منطق قبلي
ما آقای جهانگیری را ترجیح می دهیم .
چرا یه عده از شما بدون کوچکترین فکر یا مطالعه حرف می زنید ؟؟؟
مگر ارثیه پدریست که به کسی به ارث برسد ؟!
برای حجتی وزارت کشاورزی خوبه.
با توجه به اهمیت هم راستا شدن شهرداری با سیاستهای دولت و نیز همراستا بودن با نظرات شورای شهر و از طرفی حفظ هماهنگی درونی شورای شهر تهران ، به نظر میرسد که با توجه به سوابق و دانش و نیز توانمندی سیاسی، بهترین گزینه جناب آقای مرعشی باشند
با آرزوی موفقیت برای ایشان و هرکس دیگر که قرار است در این مسند قرارگیرد.
بنظرم شورا مجددا قالیباف رو انتخاب کنه . حالا ببینیم چیکار میکنه
حبیب الله بیطرف خوبه . ولی شما اصلاح طلبان،شهرداری رو به کسی بدین که چیزی از مدیریت بین المللی شهری واجرایی چیزی بلد باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل