بازدید 8384
برای توسعه میدان گازی فرزاد B؛

ایران به جای هندی ها با گازپروم روسیه قرارداد بست

ایران بزرگترین شرکت انرژی روسیه، گازپروم، را برای توسعه میدان گازی فرزاد B برگزید. این در حالی ست که پیشتر بیان شده بود که کنسرسیوم او.ان.جی.سی هندی علاقه بسیاری برای به تولید رساندن میدان گازی فرزاد B دارد.
کد خبر: ۷۰۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱ 08 June 2017
ایران بزرگترین شرکت انرژی روسیه، گازپروم، را برای توسعه میدان گازی فرزاد B برگزید. این در حالی ست  که پیشتر بیان شده بود که کنسرسیوم او.ان.جی.سی هندی علاقه بسیاری برای به تولید رساندن میدان گازی فرزاد B دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته است، «ما قرارداد اولیه ای با آن ها (گازپروم) راجع به میدان های فرزاد B، پارس شمالی و کیش امضاه کرده ایم.»

ایران به جای هندی ها با گازپروم رسیه قرارداد بست

این در حالی سن که کنسرسیوم او.ان.جی.سی هندی اولین بار در سال ۲۰۱۲ متوجه این میدان گازی شد. حجم ذخیره این میدان ۲۱٫۷ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب در روز است.

تهران و دهلی نو، علی ‌رغم ابراز خوش‌بینی رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، و نخست وزیر هند، در سال گذشته‌، نتوانستند قرارداد تجاری برای توسعه میدان فرزاد B را نهایی کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر درمورد حضور هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد  B گفته بود: اگر هندی ها باز هم اظهار علاقه کنند و بتوانند مشکلات خود را در زمینه مالی برطرف کنند، مذاکره با آن‌ها را متوقف نمی‌کنیم.

بیژت زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز اسفند ماه سال گذشته، درباره توسعه میدان گازی فرزاد B ازسوی شرکتهای هندی گفته بود: در حال بحث و بررسی درباره پیشنهاد هندیها  هستیم، ما با آنها توافقی نداشته ایم و بعید است به این سادگی ها به توافق برسیم زیرا فاصله میان ما و آنها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است. وی افزوده بود: احتمال می رود توسعه میدان گازی فرزاد B به شرکت دیگری واگذار شود.

با تاخیر ایران در اعطای حق توسعه این میدان گازی به شرکت ONGC Videsh که ۱۰ سال پیش آن را کشف کرده بود دهلی نو از واردات نفت به عنوان اهرم فشاری علیه تهران استفاده کرد. هندوستان تصمیم گرفت که واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ یک پنجم کاهش دهد و از واردات روزانه ۲۴۰ هزار بشکه به روزانه ۱۹۰ هزار بشکه برساند.
 
ایران نیز در مقابل این اقدام هندوستان، مهلت پرداخت پول نفت خریداری شده را به ۶۰ روز کاهش داد. سومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند پیشتر به پالایشگاه‌هایی مانند شرکت نفت هند و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، ۹۰ روز برای پرداخت پول نفت خریداری شده مهلت می‌داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل