بازدید 3928

کاهش ۲۰ میلیون تنی تولید گندم در سال ۲۰۱۷

بر اساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) میزان تولید گندم در سال ۲۰۱۷ با کاهش ۲۰ میلیون تنی رو به رو خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 06 June 2017
بر اساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) میزان تولید گندم در سال ۲۰۱۷ با کاهش ۲۰ میلیون تنی رو به رو خواهد شد.

به گزارش فارس، با افزایش جمعیت دنیا، نیاز به مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد. گندم به عنوان یکی از پنج قلم کالای اساسی و استراتژیک در دنیا به شمار می‌رود که کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و استرالیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده گندم در دنیا همواره از محدودیت صادرات گندم به عنوان اهرمی برای کشورها استفاده می‌کنند. 

اخیراً مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی طی مطالعه‌ای که منتشر کرده، به این نکته اشاره کرده است که سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از پیش‌بینی کاهش تولید غلات از جمله گندم طی سال‌های 2017 تا 2018 خبر داده است. 

نکته جالب اینجاست که ایران که طی چند سال گذشته به عنوان یکی از واردکنندگان گندم تا مرز 6 میلیون تن پیش‌رفته بود، اما طی دو سال اخیر در راستای اقتصاد مقاومتی و پیش‌بینی جنگ اقتصادی، از مرز خودکفایی عبور کرده و در سال گذشته بیش از 14.5 میلیون تن گندم در ایران تولید شد. 

فائو اعلام کرده است به دلیل کاهش قیمت جهانی گندم، در مجموع، رقمی حدود 20 میلیون تن با کاهش تولید سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا در این محصول مواجه خواهیم بود، اما در طرف مقابل، افزایش بیشتر تولید گندم در اتحادیه اروپا و مراکش وجود دارد. 

ذرت یکی دیگر از غلات استراتژیکی است که فائو پیش‌بینی کرده است که با .812 میلیون تن افزایش تولید به 1051 میلیون تن برسد و کشورهایی همچون آرژانتین و برزیل به عنوان عمده‌ترین تولیدکننده ذرت در جهان به شمار می‌روند. 

جالب‌تر اینکه تولید ذرت در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی به دلیل خشکسالی در سال 2016 تنزل یافته است. 

فائو همچنین پیش‌بینی کرده است که تولید برنج در دنیا در سال 2017 یک درصد افزایش یابد و به 504 میلیون تن برسد.

همچنین انتظار افزایش سطح زیر کشت در کشورهایی همچون هند و اندونزی به دلیل تداوم سیاست‌های حمایتی دولت این کشورها وجود دارد و این شرایط با توجه به وضعیت آب و هوایی مساعد در برزیل و چین ممکن است، منجر به افزایش تولید برنج بشود. 

فائو همچنین در گزارش دیگری از متوسط مصرف سرانه غلات در جهان خبر داده و اعلام کرده است سرانه مصرف غلات در جهان حدود 149 کیلوگرم باقی خواهد ماند و با توجه به استفاده از غلات به عنوان خوراک دام، پیش‌بینی رشد 0.6 درصدی مصرف نسبت به سال 2016 می‌شود که مصرف غلات به 927 میلیون تن خواهد رسید. 

در نتیجه‌گیری نهایی، پیش‌بینی شده است که تجارت جهانی گندم با کاهش 4 میلیون تنی مواجه شود و دلیل عمده کاهش تجارت گندم، واردات کمتر توسط کشورهایی همچون چین، هند و چند کشور دیگر در شمال قاره آفریقاست. 

درنهایت می‌توان گفت، چشم‌انداز سازمان بین‌الملل خواروبار برای سال‌های 2017 و 2018 بیانگر تعادل نسبی عرضه و تقاضای جهانی غلات با وجود کاهش جزئی تولید می‌باشد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار