بازدید 5141
ناظر غیرعلنی‌ها و محرمانه‌ها؛

رئیس یک‌دهه‌ای شوراهای شهر تهران کیست؟

کد خبر: ۶۹۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 29 May 2017
فرزانه آئینی در شرق نوشت: قبل از اینکه به‌واسطه ریاست ١١ ساله‌اش بر شورای شهر تهران مشهور شود، همه اعتبارش به دلیل نسبتش با شهید مصطفی چمران بود، او برادر کوچک‌تر مصطفی چمران است. سایه شهید چمران بر سر شهرت او چنان بود که وارد هر محفل و جمعی که می‌شد می‌گفتند برادر شهید چمران آمده است. او از نظر ظاهری نیز کم‌کم هرچه بیشتر شبیه برادر شد. برادر شهید چمران کم‌کم با سیاسیون نشست و برخاست بیشتری پیدا کرد و حاصلش این شد که سال ٨٢ لباس کاندیداتوری در دومین دوره شورای شهر را بر تن کرد و به‌عنوان اولین رأی تهرانی‌ها راهی «بهشت» شد. با ورودش به شورای شهر تهران کمی از زير سایه شهرت برادر خارج شد و «مهدی چمران» به عالم خبر آمد. 

بهانه: آرای شهر تهران باید بازشماری شود


یک‌هفته‌ای می‌شود که نام مهدی چمران مدام در اخبار به‌چشم می‌خورد، بیشترین عاملی که این روزها سبب تکرار نام او شده است، مذاکرات و تماس‌های مکررش با مسئولان برگزاری انتخابات است و مصاحبه‌های پی‌درپی ‌او با رسانه برای اعلام اعتراضش به شمارش آرای تهران.  پس از شکست سنگین فهرست انتخاباتی «خدمت» از «امید»ی‌ها، مهدی چمران به‌عنوان سرلیست این فهرست یک لحظه هم از جنب‌وجوش نیفتاده و می‌گوید در شمارش آرا تخلف صورت گرفته است. او این روزها به‌شدت در رفت‌وآمد است و خواهان بازشماری آرای شهر تهران.  البته به دنبال اصرار او و تماس‌هایش با علی لاریجانی رئیس مجلس، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران دست به‌ کار شد و به‌صورت رندوم آرای ٥٠ نفر اول شورای شهر تهران را بازشماری کرد اما نتیجه آن‌طور که چمران تصورش را می‌کرد نشد و به گفته علیرضا رحیمی رأی او حتی کاهش هم یافت.  با وجود این بازشماری اما او در نامه‌نگاری به مجلس، هیئت‌های نظارت و اجرائی پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و حتی فرمانداری‌ها همچنان مصر بر اثبات تخلف در انتخابات است و می‌گوید بازشماری آرای برخی صندوق‌ها تنها راه چاره است و باید آرای برخی صندوق‌های تهران رأی به رأی بازشماری شود. او ديروز هم به ایسنا گفت: ما کاری به تأییدشدن انتخابات نداریم، بلکه خواهان بازشماری ١٠درصد آرا بودیم و هستیم و آنها نیز قول مردانه دادند که ١٠  درصد آرا را بازشماری کنند و اگر مرد هستند باید به قول خودشان عمل کنند. به همین بهانه کارنامه سیاسی- خبری چمران را بررسی کرده‌ایم. 


شناسنامه: صادره از تهران


او شهریورماه ٧٦ سالِ پیش در محله سرپولک تهران به دنیا آمد. پدرش حسن چمران‌ساوجی بود که از روستای چمران ‌ساوه به تهران مهاجرت کرده بود. مهدی چمران در خانواده‌ای هشت‌نفره بزرگ شد و پنج برادر دارد که مصطفی و عباس از همه آنها مشهورترند. برادر بزرگ‌ترش همان دکتر چمران مشهور و از نزدیکان امام موسی صدر است که در خرداد ٦٠ شهید شد، عباس برادر وسطی هم آخرین رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبل از انقلاب بود که پس از شهید چمران درگذشت. 
خودش فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران است. سه فرزند دارد؛ دو پسر به نام‌های مصطفی و محمدحسین و یک دختر. دخترش در بسطام زندگی می‌کند و مدیر دو مدرسه است. 
پسر بزرگش مصطفی، مهندسی مکانیک خوانده و آن‌طور که چمران می‌گوید برای نیروگاه‌ها دستگاه تصفیه می‌سازد، محمدحسین پسر کوچکش اما خبرساز شده؛ او متولد ٦٦ است و کارشناسی معماری‌اش را سال ٨٩ از دانشگاه آزاد تهران مرکز گرفته است. محمدحسین در سال ٩١ به سمت جانشین معاونت شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌آباد منصوب و سه سال بعد سرپرست آنجا شد. حکم سرپرستی محمدحسین چمران بر شرکت نوسازی عباس‌آباد درست زمانی صادر شد که بحث حسابرسی اراضی عباس‌آباد در شورای شهر تهران بیش از هر زمان دیگری داغ بود. همان روزها چمران خود به میدان آمد و در پاسخ به نقدهایی که در رسانه‌ها درباره او و خانواده‌اش دست‌به‌دست می‌شد، گفت: «بنده حساسیت بسیار شدیدی نسبت به اراضی عباس‌آباد داشته و حتی مخالفت خود را با ساخت بانک مرکزی، بانک سپه و ساختمان راه‌آهن در آنجا به صراحت اعلام کرده‌ام؛ همین الان هم پیگیر ماجرای اراضی عباس‌آباد هستم. چراکه معتقدم این اراضی باید کاربری فرهنگی و گردشگری داشته باشد».


کارنامه: رئیس غیرعلنی‌ها


حضور در کمیته استقبال از امام (ره) اولین سمت رسمی او پس از پیروزی انقلاب بود و چند ماه بعد هم که جنگ شروع شد، او به یاری برادرش شتافت و جانشین فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم شد. جنگ که تمام شد، به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس رفت و چندصباحی هم ریاست دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را برعهده داشت. معاونت فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و مشاور تحقیقات علمی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا از دیگر تجربه‌های مدیریتی اوست.  سال ٨٢ که نوبت به انتخابات شورای شهر دوم رسید و جبهه نیروهای انقلاب تابلوی حضورشان را به جمعیت آبادگران تغییر دادند، چمران صدرنشین فهرست آنان شد و توانست راهی شورای شهر تهران شود. با پیروزی قاطع گروه آبادگران او رئیس شورا شد. او که رئیس شد، جلسات مهم شورا غیرعلنی شد.  برخی به کنایه در تشریح سبک مدیریتی چمران می‌گویند که غیرعلنی‌کردن جلسات شورای شهر برای بررسی دستورکار‌های مهم از جمله انتخابات هیئت‌رئیسه شورا و بایگانی‌کردن گزارش‌های محرمانه‌ای که برای بررسی به شورای شهر سپرده می‌شود از تخصص‌های ویژه اوست.  گزارش عملکرد مالی شهردار سابق تهران و گزارش سرانجام ٣٢٠‌ میلیارد تومان هزینه‌های فاقد زمان احمدی‌نژاد، گزارش املاک نجومی شهردار تهران و... ازجمله مواردی است که در کشوی میز ریاستش سال‌هاست بایگانی شده است و چرایی آن هم محرمانه مانده است.  این در حالی است که شوراها اصولا به نهادهاي شیشه‌ای معروف‌اند و با توجه به اینکه نهادهای مردمی و اجتماعی‌اند، جلسات آنها باید علنی و رویه و عملکردهایشان شفاف باشد.  چهار سال بر این منوال گذشت؛ دوره سوم نیز بر این مسند ابقا شد، تا اینکه در شورای شهر چهارم در رقابتی تنگاتنگ با احمد مسجدجامعی، مغلوب شد و ریاست شورا را واگذار کرد. البته او در سال دوم شورای چهارم باز هم بر کرسی ریاست نشست و تا آخر هم رئیس ماند. حضور مستمر چمران در شورای شهر تهران برای او ١١ سال ریاست شورای شهر و ۹ سال ریاست شورای عالی استان‌ها را به ارمغان آورد.  سال ۱۳۹۶ در انتخابات شورای شهر تهران در لیست خدمت قرار داشت و نفر بيست‌ودوم این انتخابات شد و با توجه به رأی کامل ٢١ نفره لیست امید، عملا از راهیابی به شورای شهر تهران بازماند. این ناکامی در حالی بود که ٦٥٣‌هزارو ٢٤٧ رأی او در این دوره از آرایش در دوره قبلی شورا که با ٥٦٦‌هزارو ٦١٤ رأی، رتبه رأی اول مردم پایتخت را از آنِ خود کرده بود، بیش از ٨٠ هزار رأی بیشتر بود؛ اما در مقایسه با محسن هاشمی، رأی اول تهرانی‌ها برای پنجمین دوره شورای شهر، بیش از یک‌‌میلیون‌‌و ٩٣‌هزارو ٣٢١ رأی است و اختلاف رأی چمران با حجت نظری، آخرین نفر واردشده به شورای شهر تهران ٤٠٦‌ هزار و ٧٧٦ رأی است. 


مواضع: 


· استخدام پسرم در شهرداری تأثیری در عملکرد من ندارد. / روزنامه ایران، تیر ٩٥
· ما یک حقوق از شورای شهر می‌گیریم که پنج‌میلیون‌و صد هزار تومان است که همه در یک حد است و ٧٠ ساعت حق‌الجلسه می‌گیریم. این حقوق نیست حق‌الجلسه است؛ یعنی نه پاداش و نه اضافه‌کاری و... دارد. / ایسنا، آبان ٩٥. 
· در سیستان‌وبلوچستان قبل از انقلاب بودم و دیدم. وقتی خرما خوردیم و هسته را بر زمین انداختیم بچه‌ها هسته خرما را برمی‌داشتند و میک می‌زدند. شرایط آن‌گونه که قابل تصور نبود. / برنامه دست‌خط، آبان ٩٥. 
· از تخفیف‌های شهرداری برای خرید مسکن اصلا استفاده نکردم... من یک خانه وقفی در انتهای پاسداران دارم! / برنامه تلویزیونی تهران بیست، آذر ٩٥. 
· شورا از تعداد و نحوه تخلفات در پرونده واگذاری املاک شهرداری باخبر نیست. /ایلنا، آذر ٩٥. 
· هیچ‌کس نمی‌تواند تخلف در شهرداری را کتمان کند. /انصاف‌نیوز، اردیبهشت ٩٦.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل