بازدید 53154
با پخش غيرمجاز

حباب «سنتوري» تركيد

اين فيلم كه با كمك 150 ميليون توماني دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر ساخته شده، در زمان وزارت ارشاد دولت هشتم با نام «تولدي ديگر» به دليل وجود برخي صحنه‌ها، نتوانست مجوز ساخت را بگيرد، اما در سال 84 توانست با تغييرات اندك، اما با همان محتوا و همان مضامين، مجوز را با عنوان «سنتوري» از وزارت ارشاد دولت نهم بگيرد.
کد خبر: ۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸ 24 February 2008

با عرضه غيرمجاز و قاچاقي فيلم «سنتوري»، دليل واقعي اكران نشدن اين فيلم و حباب مظلوم‌نمايي عوامل آن براي عدم مجوز، تركيد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، «سنتوري»، آخرين ساخته داريوش مهرجويي، در حالي دست به دست در ميان مردم پخش شده كه با نقدهای جدی از سوی طیف های مواجه شده است.

داريوش مهرجويي كه از كارگردانان روشنفكر سينماي ايران به شمار مي‌رود و مجموعه‌هاي باارزشي چون «گاو»، «سارا»، «اجاره‌نشين‌ها» و «مهمان مامان» را در كارنامه خود دارد، اين بار در حركتي شگفت‌آور اقدام به ساخت فيلمي هرچند با درونمايه بلاي خانمانسوز اعتياد مي‌كند.

«سنتوري»، داستان يك نوازنده موسيقي است كه به بلاي خانمان‌برانداز اعتياد دچار شده و به دنبال آن، همه چيزش را از دست مي‌دهد و در پايان به كمك همان موسيقي به زندگي بازمي‌گردد.

اين فيلم كه با كمك 150 ميليون توماني دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر ساخته شده، در زمان وزارت ارشاد دولت هشتم با نام «تولدي ديگر» به دليل وجود برخي صحنه‌ها، نتوانست مجوز ساخت را بگيرد، اما در سال 84 توانست با تغييرات اندك، اما با همان محتوا و همان مضامين، مجوز را با عنوان «سنتوري» از وزارت ارشاد دولت نهم بگيرد.

به گفته سايت منسوب به مشاور وزير ارشاد، اين فيلم با وام هشتاد ميليوني ارشاد و كمك بلاعوض هفتاد ميليون توماني ستاد مبارزه با مواد مخدر دولت نهم ساخته شده، اما بي‌توجهي مسئولان ارشاد و به ويژه ستاد مبارزه با مواد مخدر در كمك به چنين فيلم‌هايي بدون بررسي محتوا، مضمون اصلي و فيلمنامه، خود پرسش‌هاي جدي را به وجود آورده است.

به هر روي، اين فيلم كه به ادعای وزير ارشاد مي‌توان نقش عوامل تهيه آن را در قاچاقش بررسي كرد، دست به دست در ميان مردم پخش شد و هرچند سياست و هدفي كه ارشاد از ندادن مجوز اكران اين فيلم دنبال مي‌كرد، تقريبا با شكست روبه‌رو شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
واقعا متاسفم که فیلم به این زیبایی را به این شکل غیر سینمایی مورد انتقاد قرار می دهید. بنده با افتخار به ازای هر کسی از خانواده ام که این فیلم را دیده است مبلغ 5000 تومان به حساب آقای مهرجویی واریز کرده ام. واقعا برای نویسنده این متن متاسفم. هر چند می دانم این نظر را نمی گذارید، اما نوشتم که حداقل خودتان که می خوانید بدانید.
اگر به این دلایل مجوز داده شده را پس گرفتند پس چرا وزارت ارشاد این دلایل را اعلام نکرده؟
به نظر بنده نقد فوق برای فیلم سنتوری بسیار ناجوانمردانه و ظاهربینانه است. سئوال من این است اگر در جامعه ما ناهنجاریهایی نظیر شرب خمر، روابط ناسالم اجتمائی، اعتیاد، فقر و ... وجود دارد، نبایستی انان را نشان داد؟ آیا سرپوش گذاشتن بر آنها و جلوگیری از نمایش فیلمهائی که صحنه هایی از چنین ناهنجاریهایی را نشان میدهند دردی را دوا میکند؟
مهم آن است که نمایش ناهنجاریها برای تبلیغ این رفتارها نباشد. در فیلم سنتوری ما با موسیقیدانی مواجه هستیم که دقیقا بدلیل عدم رعایت هنجارهای اجتمائی بدام خانمانسوز اعتیاد گرفتار میشود و چقدر زیبا شاهد صحنه های نابودی قهرمان فیلم در زمان اعتیاد هستیم.
قدری منصف باشیم و ظاهربینانه با مسائل برخورد نکنیم. به شخصه از دیدن این فیلم لذت وافر بردم و حتی برای عبرت فرزندانم تماشای آن را به ایشان توصیه کردم.
متاسفم برای شما..بجای توجه به موضوع فيلم به دنبال صحنه های ناجور فيلم هستید! درد اصلی اجتماع را نشان دادن برای خیلی ها دردناک است و برای همین دل خوشی برای نشان دادن آن از طرف انسانهای روشنفکر را ندارند...
با سلام
واقعا از دیدن این فیلم متحیر شدم.
از جهات عدیده. من جمله:
شوخیهای بسیار آزاد و باز که تا کنون کم سابقه بوده.
استفاده از فحش و ناسزا و الفاظ رکیک و برخوردهای فیزیکی بین بازیگر زن و مرد فیلم
استفاده از یک شخص که نمیدانم بگویم روحانی و ساده، یا بازیگر روحانی نما، که دین و روحانیت و ازدواج با این اهمیت را به مسخره گرفته و با طنازی خاصی دستی بر سنتور می‌کشد و با الفاظی بسیار وقیحانه و بی محتوا، صیغه ازدواج را جاری می‌کند.
اشاعه برخوردهای عاشقانه بین دو زوج.
و ...
واقعا از ساخت و هزینه کردن برای ساخت چنین فیلمهایی در حکومت اسلامی و مخصوصا، متاسفم.
اگه من در ميان مردم هستم كه همه از اين فيلم تعريف ميكنن و اميد اين هست كه وزارت ارشاد مجوز انتشار اين قبيل فيلمها را بدهد
اتفاقا بنده دیشب این فیلم را دیدم متاسفانه علاوه برصحنه های ناهنجار بکارگیری الفاظ بسیار زشت و توهین به کشور و مذهب در این فیلم بسیار دردآور بود . بنده منکر وجود ناهنجاریهای اجتماعی درکشور نیستم اما به تصویر کشیدن چنین ناهنجاریهایی آن هم با بزرگ نمایی اینچنینی زشتی این اعمال را میان نسل جوان از بین برده و باعث تمایل بیشتر به آن می گردد . از آقای مهرجویی انتظار بیش از می رود
واقعا جای خجالت دارد که نویسنده به خود اجازه می دهد درباره فیلم استاد مهرجویی بدون توجه به محتوای بسیار با ارزش آن، گستاخانه چنین تحلیل سطحی یا کینه ورزانه انجام دهد.
متاسفانه شما اصلا صداقت و نیت خیر در تحلیل مسائل ندارید . فیلم سنتوری یک شاهکار سینمائی است که متاسفانه دیدگاههای تنگ نظرانه شما جلوی رشد و بالندگی هنر این مملکت را سد نموده است .
تا کی می خواهید فیلم های آبکی بسازید. اصلا مگر مردم ایران خود فهم ندارند که بدانند چه نوع فیلمی را باید نگاه کنند اگر فیلم هنجار شکن است(که نیست) مردم خود تشخیص می دهند و به دیدن این فیلم روی نمی آورند. این یک واقعیتی است که در جامعه است برخی خانواده های خیلی مذهبی که با کوچکترین تحولات این قرن مخالفند با این سخت گیری ها مانع رشد استعداد های فرزندان حود می شوند که این خود باعث بروز برخی عقده ها در این افراد می شود و این فیلم فقط همین را خواست نشان دهد که این جا جای تحلیل نیست...
با تشکر-لطفا درج شود
می خواستم از این کارگردان بپرسید چه عیبی دارد برای نشان دادن مشکلات جامعه از موضوعات غیر اخلاقی استفاده نشود
روزانه هزاران جرم و جنایت و بی بند و باری اتفاق می افتد. اگر بخواهیم نشان بدهیم همه را دیگر ظاهرا دلیلی برای مبارزه با توزیع فیلم های مستهجن نخواهند ماند. چرا که لابد برخی می خواهند بگوید این واقعیت زندگی انسان است.
علاوه بر مسائل عنوان شده ساختار فیلمنامه بسیار ضعیف و تکراری است و نمونه کامل فیلم فارسی بعد از انقلاب است
ناهنجاری"ناهنجاریه دیگه اما نباید جوانها بااین ناهنجاریها وخطرات اجتماعی اشنا شونداگه قراراست که ناهنجاری. ناهنجاری باقی بماند جوانان ماکه مورد یک تهاجم فرهنگی یکسویه قرار گرفتن چه گونه پی به عاقبت انحرافات وهمسویی با این تهاجم که اعتیاد یکی ازبلایای خامانسوز همین تهاجم میباشد پی ببرند
این فیلم بسیاری از واقعیتها را نشان و مخالفت با فیلم صرفا به خاطر عدم توجه افکار عمومی به واقعیتها است این فیلم برای کودکان ساخته نشده که بگوییم بد آموزی دارد
فيلم سنتوري، فيلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر 85 بود. آري، اين يك فيلم پاستوريزه و خنثي نبود. فيلمي نبود كه بتوان آنرا همراه با خوردن يك پاكت تخمه يا چيپس و يك آبميوه تماشا كرد و وقتي از تماشايش فارغ مي‌شوي بتواني تا دو سه ساعت به چيز ديگري فكر كني و يا بتواني در مورد آن با كسي حرف نزني، يا حتي بتواني بدون بغض غريبي كه گلويت را مي‌گيرد، به سرنوشت آدمهايي كه در همين جامعه ما و نه خيلي دور، زندگي مي كنند فكر نكني. آدمهايي كه هريك را خداوند- همانگونه كه خودش ميداند- به نحو عجيبي متفاوت آفريده، در حاليكه ما دوستتر داريم همه يكجور و مثل ما بودند،آري، اين فيلمي نبود كه وجدان ما بتواند به آن نگاه كند و سرخوش و رضايتمند از سلامت جامعه خيالي از پاي آن بلند شود. نگاه كردن به اين فيلم كمي جسارت و نيز مقدار بيشتري صداقت مي‌خواهد!
و البته يادمان نرود... فيلمها هميشه كمي روغن داغ بيشتري نسبت به روزمرگي‌هايمان دارند!
بنده نظري در مورد خوب يا بد بودن و يا با محتوا بودن و يا بي محتوا بودن فيلم كاري ندارم ولي اگر وزارت ارشاد اين همه سختگيري را در مورد اين فيلم انجام نمي داد شايد اين مسئله اتفاق نمي افتاد به گفته آقاي مهرجويي بيش از 60 دقيقه از صحنه هاي فيلم را را با نظر ارشاد حذف كرده و حتي دستور حذف صداي خواننده در فيلم داده شده و باز با تمام اين موارد نهايتا اجازه اكران به فيلم را نداده اند ، ديگر راهي را براي عوامل توليد فيلم باقي نگذاشته . به نظر بنده در اين مسئله بوجود آمده وزارت ارشاد بيش از اندازه حساسيت نشان داده و با وضع بوجود آمده ايجاب مي كند در آينده از تنگ نظري هاي بي مورد كاسته شود تا اين موارد تكرار نشود. بهر حال افرادي چون مهرجويي علاوه بر جنبه هاي مادي توليد فيلم، رسالت خود به عنوان يك هنرمند در جامعه جهت تاثير گذاري يك اثر را بيشتر در نظر داشته .
با حذف صحنه های زننده و ناهنجار و صحنه هایی که دین و کشور را به سخره گرفته بود هیچ خللی در روند فیلم ایجاد نمی شد اما نمی دانم کارگردان با چه هدفی از این صحنه ها استفاده کرد
رسالت هنر بیان "بایدها" و "ایده آل ها"به عموم مردم و بیان"هست ها"و"دردها"به مسئولان است تا چاره اندیشی کنند کما اینکه در آمریکا هم همینگونه است آنها در فیلم هایشان مردم را به سمت باید هایی سوق می دهند که در فرهنگشان تعریف شده است.
فرهنگسازی یعنی سوق دادن مردم به سمت ایده آلها واگر ابزاری چنین کارکردی داشته باشد یک ابزار فرهنگی است و در غیر این صورت قرار دادن سینما در زیر مجموعه وزارت فرهنگ بی معناست!
برادران!خوهران دعوای وزارت ارشاد با سنتوری بر سر یک دو راهی است که شاهراهش غلط است گاها ما را در دو راهیهایی قرار می دهند که نفس قرار گرفتن در هر دو راه غلط است
خانه از پایبست ویران است
خواجه در فکر....
معلوم نيست كساني كه تحليل نويسنده را ناجوانمردانه ، ظاهر بينانه و غيره مي خوانند چطور چنين ناجوانمردانه و ظاهر بينانه قضاوت مي كنند .
هنر بايد در خدمت اهداف و مسير كلي جامعه باشد
رواج بي بند و باري و حتي عادي شدن آن در جامعه به معناي مجاز بودن آن نخواهد بود بلكه زنگ خطري است كه " اي بيچارگان شما نيز گرفتار عذاي الهي خواهيد شد و تر و خشك در اين خشم الهي خواهيد سوخت "
اگر در جامعه بي بند و باري بيداد مي كند آيا عقل سليم مي پذيرد كه به آندامن زده و به ترويج بيشتر آن بپردازيم
آيا اين پيام خداوند متعال را در قرآن كريم فراموش كرده ايد :
" قل انما اعظكم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادا "
اين حرف بسيار كوتاه فكري است كه مردم خود قدرت تجزيه و تحليل و درك خوب و بد را دارند
اگر فحشا از سوي حكومت اسلامي ترويج شود به بهانه اينكه مردم خودشان مي فهمند ، اين كاملا با فلسفه بعثت انبيا مغايرت دارد .
حرف و درد بسيار است . بگذاريم وبگذريم و منتظر باشيم تا كي خشم خداوند به خاطر اين همه قصور دامنگيرمان شود
یک فرقی بین سینما و تلویزیون وجود دارد. اگر این فیلم در تلویزیون پخش می شد حق داشتید اینگونه از آن انتقاد کنید ولی سینما فرق دارد. همه برای دیدن یک فیلم به سینما نمی روند ولی تلویزیون را همه می بینند. ضمنا زمانی می توانید نقد کنید که یک منتقد سینمایی باشید و نه از دید مذهبی و دینی آن را نقد کنید
تنها مینوانم بگویم:بعضی از اینور پشتبام افتادند و بعضی از آن ور...استفاده از لفظی که حتی در فیلمهای اروپایی(نه امریکایی)زشت محسوب میشود،باعث تعجب میشود! اما نمیتوان فیلم را ضد اخلاق دانست!(ادب را از که آموختی؟ از بی ادبان)در همه زمینه ها ی فیلم این مثال ظاهرا سطحی ولی در باطن عمیق رو میشه تعمیم داد ...
واقعا تفسیر نامردانه ای بود . این فیلم براستی انور دنیای اعتیاد و بدبختی های ان را هنر مندانه نشان داد . خدا می داند این فیلم چقدر روی جوان ها اثر می گذارد تا سراغ مواد افیونی نروند. از طرفی هم نشان داد که عشق های امروزی چقدر خانمان برانداز هستند و چگونه مشکلات مالی جوان ها را سمت مواد می برد.
خوب بود کمی هم از این مسایل می نوشتید . نه انکه با یک عینک یک جانبه و بدبینی فقط روی علاقه زوج فیلم بنویسید.
كجاي اين فيلم غير واقعي بود
دريغ از غم نان
دريغ از آنانكه گويي خوابند و يا دير بيدار ميشوند يا هرگز...
اين فيلم چه از نظر ساختار و چه درونمايه و قواعد سينمايي و فرهنگي و اساس كار رئال بي بديل بود و پتانسيل كسب يك ركورد اقتصادي را داشت.
نشان دادن ناهنجاريها بطور كاملا شفاف فقط قبح و زشتي آن را از بين ميبرد....براي نشان دادن خيلي از مسائل ميتوان با لفافه نيز مسائل را بيان كرد......متاسفانه در جامعه فيلم سازان ما ارائه بد زباني و ناسزا و حرفهاي ناروا روز به روز در حال گسترش است....حتي در صدا و سيماي ما نيز به بهانه طنز و خنداندن گاهي كلمات نامناسبي به كار ميبرند.....
به نظر من اصلا " اینطور نیست و مسائل و مشکلات و تفکر جامعه را در بر داشت و بسیار خوب بود لکن بایستی گروه سنی مناسبی آن را بببیند و هشدار لازم به خانواده ها داده شود.
اينكه يك فيلم با روشهاي غير قانوني وغير اخلاقي (قاچاق) در سطح جامعه توزيع شود نا پسند است اما باور كنيد وقتي فيلم را ميديدم چندبار مجبور شدم پسر 6ساله ام را به بهانه هاي مختلف از ديدن آن منع كنم ا ز نظر فيلم نامه نيز بسيار ضعيف بوداز نظر كار گرداني هم از آقاي مهرجوئي انتظار چنين كار ضعيفي نمي رفت!
براي من خيلي عجيبه كه فيلمهاي بدون محتوا با ستاره هاي خوش چهره و شوخيهاي زشتشون مجوز اكران دارند بعد اين شاهكار آقاي مهرجويي مورد نقد بسيار ناجوانمردانه قرارگرفته كه هيچ نقد علمي و فرهنگي در آن نيست با موج ماهواره و انواع دي وي دي هاي روز ديگه چند صحنه كه در اين فيلم وجود داره اين هياهو براي چيه؟ خوشحالم كه تونستم اين فيلمو ببينم
چرا مانع توليدفيلم قبل از اتفاقات نميشويد
چرا توجه نميشود
بسمه تعالي
مشكلات را همه مي دانند. حتي بچه هاي 8-9 ساله و حتي كوچكتر. ولي كسي نيست كه راه حل بدهد و درد ها را درمان كند. به همين دليل نمايش مشكلات روي پرده سينما و ... ، مشكل گشا نيست و تلف كردن منابع و زمان است.
من این فیلم را دیدم و نظرات نویسنده مقاله را تایید می کنم .صحنه های زیادی در فیلم هست که شباهتی به منش باقی آثار آقای مهرجویی ندارد و هر چقدر بخواهیم واقع بینانه برخورد کنیم بعضی صحنه ها چندش آور است.
واقعا عجیب است که این نویسنده محترم چنین برداشتی از این فیلم را داشته اند. ظاهرا ایشان محیط و فضای کنونی و هنجارهای اجتماعی موجود را بسیار ایده آل می بینند و یا شاید اصلا در محیط اجتماعی امروز حضور نداشته اند که پرداختن یک کارگردان بزرگ به این مسایل را یک عمل ناپسند و خلاف عفت عمومی می بینند. یکی از اصلی ترین دلایل پیشرفت ناهنجاریهای موجود اجتماعی در کشورمان عدم توجه و سرپوش گذاشتن بر آنهاست. اینکه چشمانمان را ببندیم و بگوییم چنین مسایلی را نباید نشان داد نتیجه ای جز وضعیت کنونی نخواهد داشت.به قول اظهار نظر یکی از دوستان، این فیلم برای کودکان نیز ساخته نشده و فکر هم نمی کنم کسی در میان ما باشد که تاکنون حتی یک کلمه الفاظ رکیک به گوشش نرسیده باشد، مسئله ای که متاسفانه امروزه در ادبیات ارتباطات اجتماعی ما جای خود را بازکرده است. بزرگترین مشکل ما اینست که خودسانسوری می کنیم.
قطعا فیلم سنتوری ، فیلم خوب و مناسبی بود و باید بدانیم که با مخفی کاری و فرو بردن سر در برف مشکلی از مشکلات واقعی جامعه حل نمیشود ، بلکه باید مشکلات را صریحا بیان نمود.اگر چشممان را بر زخم ببندیم هیچگاه درمان آن را نخواهیم یافت.
من این فیلم را ندیده ام ولی با شناختی که از مهرجویی دارم مطمئن هستم این فیلم نیز مانند مهمان مامان از شاهکارهای او باشد. ضمن احترام به منتقدین، از آنها میخواهم قدری حوزه بینش خود را گسترش داده و از زاویه ای بازتر به مسائل نگاه کنند.
با سلام.من ديشب اين فيلم را ديدم.شايد با توجيح نشان دادن ناهنجاريها بتوان ساخت و نمايش اين فيلم را به نوعي مثبت ارزيابي كرد.با درنظر گرفتن اين اصل كه"نبين كي ميگه.ببين چي ميگه"(با كمال احترامي كه براي جناب اقاي مهرجويي قائل هستم)و بدور از صحنه هاي ظاهري فيلم كه بيشتر در جهت جذب بيننده ايراني خصوصا" از قشر جوانان طراحي شده(از جمله روابط راحت بين اشخاص و مهماني هاي انچناني.شرب خمرو...).بنظر من اين فيلم اين ذهنيت را القا ميكند كه افراد جامعه قبل از اينكه مسئوليت تصميمات و رفتارهاي خود را بعهده بگيرند.به دنبال مقصري خارج ازوجود و شخصيت خود بگردند (از جمله والدين.جامعه.مذهب.دوست و رفيق و...) در حالي كه هر كسي تحت هر شرايطي مسئول رفتار و كردار خود ميباشد حتي اگرجامعه مملو از ناهنجاريهاو رذائل باشد.چنانكه مرواريد از درون صدفي كه در اعماق درياهاكه از جلبگها و لجنهاي ان محيط ارتزاق ميكند خارج ميگردد.
یاید جانب انصاف را رعایت کرد . نه می توان از پرداختن به مسائل و مشکلات اجتماعی گذشت و نه می توان به بهانه پرداختن به آن هر هنجار و ارزش اجتماعی را نادیده گرفت . به نظرم اینکه برای پرداختن به این مسائل تمامی وجوه آن را به تمامه نشان دهیم ،و تمام مسائل ریز را برای آگاهی مردم و جوانان به تصویر بکشیم حتی برای واقعی نشان دادن آن از اهانت به ارزش های حتی ملی ابا نداشته باشیم ضررش کمتر از نپرداختن به اصل مسئله نیست . این نوعی از بین بردن قبح هنجار شکنی و پایمال کردن ارزش هایی است که خود جامعه آن را پذیرفته است و اکنون آرام آرام دارند از او می گیرند .
من فيلم راديدم بسيار زيبا ، باكيفيت و قوي بود
به نظر من بايد به جوانان آموزش داد آموزش چگونگي ايجاد يك زندگي وجامعه سالم و سلامت ،اين هم انجام نمي شود مگر با پرداختن به معضلات اجتماعي نظير اعتياد و آفتهاي ديگر پرداختن به اين آفتهاهم انجام نمي شود مگر با مطرح كردن آن ، اين آقاياني كه از نمايش اين گونه صحنه ها آه وفغان بدآموزي سر مي دهند بفرمايند چگونه مي توان به جوان امروزي اثرات مخرب اعتياد را يادآور شد درحاليكه اجازه نمايش يك فرد معتاد را ندهيم ياچگونه مي توان به آثارمخرب ازدواجهاي بدون مشورت بابزرگترها پرداخت درحاليكه نمي توانيد به يك نمونه از آنرا اشاره كنيد آنهائيكه به بهانه پخش صحنه هاي ياد شده درفيلم انتقادهاي بي منطق مي كنند بدانند بيننده خود آنقدر شعور و فهم دارد كه از نمايش فيلم آثار تربيتي آن را دريافت كند تا كي مي خواهيد دريك چارچوب بسته و فسيل شده مثلا آموزش بدهيدالبته اينجانب به رعايت موارد شرعي واسلامي درفيلمها و موارد آموزشي اعتقاد دارم
افسوس که ضد ارزشها جای ارزش ها را گرفته است. همه می دانند چه خبر است ،چون در جامعه با آن زندگی می کنیم. علت و علاج کار کجاست؟
واقعا نقد غیر منصفانه ای کرده اید. فیلمی که واقعیات یک جامعه رو به تصویر کشیده نباید مبتذل خوند. گفتین که همون موسیقی، دوباره علی سنتوری رو به زندگی برگردوند. در حالیکه به زور توسط خانواده اش خوب شد. فکر کنم کسی که این نقد رو نوشته خیلی به جزئیات فیلم دقت کرده..
با سلام
من این فیلم را دیدم چند بار هم دیدم باید بگویم هم نقطه ضعف دارد و هم قوت بیشتر به فیلمهای 40 سال پیش شبیه است با همان صفات و خصوصیات ولی این را باید با همه احترامی که برای آقای مهرجویی قایلم بگویم که ایران تنها تهران نیست این مسایل که شما به آن پرداختید در خیلی از استانهای کشور بیگانه و شما رواج مسایل هرز و بی محتوا می دهید به امید فیلمهای بهتر از ایشان.
دیدم برخی از دوستان نسبت به تحلیل نویسنده از فیلم اشکال کرده اند. اما بایستی این مطلب دانسته شود که گرچه این مشکلات در جامعه وجود دارد اما این جامعه دارای سطوحی است که بایستی حرمت آن نگه داشته شود.گوشزد کردن این مسائل در باب هنر ازنگاه اسلام نمی گنجد.
بی اغراق سنتوری، طی 10 تا 15 سال اخیر یکی از خوش ساخت ترین فیلم های ایران بوده است. صحنه معتادان در پارک کاشانک، یک تئاتر سینمایی فوق العاده جالب و زیبا بود. از تحلیل گر و ناقد این فیلم و سطور بالا کاملا متعجب شدم. آنچه که از آن به ناهنجاری نام برده اید واقعیات اجتماعیست
من به آقای مهرجویی به خاطر گارگردانی این فیلم تیریک و خسته نباشید می گویم. این فیلم بسیار خوب و عالی کارشده است از منتقدین تنگ نظر هم به خاطر متن فوق متاسفم.
فیلمی که ناهنجاری ها و واقعیات جامعه را نشان می دهد ارزش دیدن دارد . من از هر کسی که این فیلم را دیده شیندم راضی بوده . نمی دانم چرا فقط باید فیلم هایی که از واقعیات دور است اجازه پخش داشته باشند ولی حقایق کتمان شود. برای جوانان هم بسیار مفید است که ببینند اعتیاد چه بلایی سر آدم می آورد.
خيلي بي انصافانه نقد ( البته نقد كه نه اعتراض) انجام گرفته. فيلم رو ديدم و واقعا مواردي كه اين همه بزرگنمايي شده بود در فيلم كاملا به صورت عادي بود. و در انتهاي فيلم تنها چيزي كه در ذهن مي مونه خانه خرابي اعتياده نه اين مواردي كه به اين صورت اينجا نوشته شده.
با سلام. بنده این فیلم را ندیده ام اما با توجه به فیلمهای مشابه می خواستم به دوستانی که به این خبر اعتراض دارند عرض کنم نشان دادن بلاهای خانمانسوز و مشکلات اجتماعی هیچ مناسبتی با بی پرده بازی کردن و نشان دادن صحنه های خلاف شرع و عرف ندارد. فکر می کنم هنر فیلم ساز، نشان دادن مشکلات و ایجاد تنفر نسبت به این مسائل با حداقل ممکن صحنه های ناهنجار می باشد. به هر حال ما مسلمانیم و قوانین مربوط به خود را داریم و باید با کمپانیهای هالیوودی یک تفاوتی داشته باشیم. گرچه بنده فیلمهای انتقادی بسیاری را از کمپانیهای غربی دیده ام که در آنها نکات غیر اخلاقی (حتی از نظر ما مسلمانان) نشان داده نشده است. با تشکر از مسئولین سایت تابناک
متشكرم كه در درج نظرات كاربران تنگ نظري نكرده و اجازه بيان عقيده را از خوانندگان نمي گيريد.
اينكه فيلم يك شاهكار است آنگونه كه برخي دوستان اظهار نظر كرده اند و يا تماشاگر پسند است قابل بررسي است و من نمي خواهم در مورد آن اظهار نظر شخصي كنم اما يك واقعيت وجود دارد و آن اين است كه رسالت يك فيلم و هنر كارگردان ان اين است كه واقعيت هاي زشت و ناهنجار محيط بيرون را با روش هايي ملايم و خوشايندتر براي ان هايي كه نمي خواهند زشتيها را از دريچه خود زشتي ببينند به تصوير درآورد به عبارت ديگر اگر قرار است با همان زاويه اي كه واقعيت هاي ناهنجار در بيرون قابل مشاهده هستند ان را نگاه كنيم چه نيازي به ديدن فيلم است پس هنر كارگردان در چه است صرف تصويربرداري عين واقعيت هاي بيروني؟ در حقيقت جايگاه استفاده از تمثيل هايي كه ناخوداگاه زشتي عمل را در پس زمينه ذهن تماشاگر مي نشاند چه مي شود فرق اين نوع فيلم و مستندسازي چيست غير انكه بازيگرها نقش هايي را بازي مي كنند كه خود مابه ازاي بيروني ان نيستند. لذا بحث در اين است كه از كارگردان قابلي چون مهرجويي اتنظار مي رود كاري بيش از نمايش سطحي واقعيت هاي ناهنجار انجام دهند
هر شخص ناقدی می تواند سلیقه خود را ارائه نماید ولی در سایت بسیار محترم و صادق تابناک ، از مسئولین محترم سایت خواهشمندم که نظارت بیشتری بر روی نقد کننده ها داشته باشند که کاری هنری که طبیعتا دارای نقاط ضعف و قوت است را به این صورت مورد حمله قرار ندهند . بنده به عنوان یکی از دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر و همینطور فعالان عرصه اجتماعی به آقای مهرجویی تبریک می گویم.
احترام آقای مهرجویی درست!ولی با زشتی نمی توان زشتی را بر طرف کرد!
کافی است صفحه حوادث روزنامه ها را بخوانید تا ببیند روزانه چند اتفاق ناگوار برای دختران معصوم که تنها گناهشان نداری و سادگی و فقر شدید فرهنگی و از طرف دیگر آزاد بودن كساني در اجتماع که به هیچ چیز جز پول و شهوت توجه ندارند،روی می دهد.البته عده ای از این گرگها نیز خودشان قربانی فقر و بیکاری و بی فرهنگی اند.من چون هیچگاه فیلم قاچاق نمی بینم آین فیلم را راندیده ام اما نشان دادن واقعیت های اجتماعی در صورتی که آگراندیسمان نشده باشدمی تواند آموزنده باشد.بالاخره زبان تصویر خیلی مؤثر تر از سخن گفتن است گرچه ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد(البته نه مسائل ضد ارزش)
با سلام و خسته نباشيد.
از شما دوستان تابناك بعيد به نظر مي‌رسيد كه يك طرفه به قاضي برويد.
من اين فيلم را ديدم و از ديدن آن لذت بردم.
گويا عادت كرده‌ايم دائم فيلم‌هايي ببينيم كه مطابقتي با فضاي جامعه ما ندارد.
اين فيلم خيلي از مسايل جامعه ما را نشان ‌داد. اعتياد. فقر.تفريط در دين‌ و برداشت شخصي از آن. غرق شدن در ظواهر مذهب و ...
شما معتقديد چنين مسايلي در جامعه نيست؟!؟!
لطفا با دقت بيشتري اطرافتان را ببينيد.
مگر ما كم داريم كساني كه اداي آدم‌هاي دين‌دار را درمي‌آورند اما خيلي از اصول اوليه دين و مذهب را نمي‌دانند.
پدر و مادري كه در اين فيلم به نمايش گذاشته‌شده نمي‌دانند كه تربيت فرزند و توجه به او چه‌قدر مورد توجه بزرگان دين ما قرار دارد.
كدام يك از امامان ما گفته‌اند فقط جلسان روضه برگزار كنيد در حالي كه نمي‌دانيد فرزند شما در چه شرايطي زندگي مي‌كند.
مگر اسلام نمي‌گويد اگر همسايه شما گرسنه بخوابد در حالي كه شما سير هستيد مسلمان نيستيد.
كجاي اسلام مي‌گويد در كاخ بنشينيد و ...
به اميد روزي كه چشمان خود را به روي واقعيت باز كنينم و اين‌قدر غرق ظواهر نشويم.
آمين
متاسفانه نشان دادن ناهنجاريها جامعه هيچ نوع كمكي به جامعه نكرده هيچ باعث ايجاد اشاعه آن در سطح وسيعي گرديده كه اين برخلاف اسلام است
اگر اين فيلم مخصوص سينماست چرا و چگونه در بين خانواده ها پخش شده و چرا بعضي از كارگردانان حريم ها را مي شكنند. آشكار كردن ابتذال و اختلاط- آن را رواج و آموزش مي دهد.
فیلم را دیدم، هر عقل سلیمی و هر وجدان بیداری اذعان می دارد که اعتیاد در این فیلم حاشیه ای و عشقبازی های آنچنانی که ماشاء الله این روزها در بسیاری از فیلم های سینمای ایران مد شده، جهت جذب مخاطبان بیشتر و متعاقبا درآمد بیشتر، نقش اصلی را ایفا می کند. نگاهی تمسخر آمیز به روحانیت، مذهب، اعتقادات، استفاده نامیمون از فحش های رکیک، اختلاط سینمایی بازیگران به بهانه نمایش واقعیت های جامعه! همگی نمایانگر بازار سودآور چنین فیلم هایی برای سازندگان آن است و لا غیر.
متاسفانه علاوه برصحنه های ناهنجار بکارگیری الفاظ بسیار زشت و توهین به کشور و مذهب در این فیلم بسیار دردآور بود . بنده منکر وجود ناهنجاریهای اجتماعی درکشور نیستم اما به تصویر کشیدن چنین ناهنجاریهایی آن هم با بزرگ نمایی اینچنینی زشتی این اعمال را میان نسل جوان از بین برده و باعث تمایل بیشتر به آن می گردد
اول باید بگویم نقد ایدئولوژیک شما به هیچ وجه نه جنبه ی هنری دارد و نه حتی ارزش تامل، اما جهت باز شدن چشم خوانندگان عرض میکنم: هنر فقط وقتی کارکرد میابد که بتواند به لباس گروه هدف درآید و از طریق درگیر کردن ساده ترین عواطف انسانی به تزریق فکر در مخاطب بپردازد. آیا جوانی که در معرض خطر اعتیاد قرار دارد کسی غیر از همانهاییست که آقای مهرجویی نشان داد؟ من فکر میکنم آقای مهرجویی درست مخاطب را پیدا کرده و به جای گنده گویی با زبان خود او به میدان آمده و راه را نشان داده. شما هم برای هزینه ی فیلم دل نسوزانید. این فیلم یقیناً بیش از آنچه هزینه شده را به جامعه عودت خواهد داد.
به هر حال سپاس گزارم که نظرات مخالف را هم درج کرده اید. در این وانفسای "حرف همان است که من گفتم" کارتان جای تقدیر دارد.
بعد از خواندن مطلب که بسیار یکطرفه بود تصمیم گرفتم دیگر به این سایت رجوع نکنم،اما کمی زود قضاوت کرده بودم. برام بسیار جالب بود که کلیه نظرات موافق و مخالف درج شده است.
مقاله خيلي غير منصفانه نوشته شده است من به شخصه هميشه اثار استاد مهرجويي را دنبال ميكنم به نظر من هيچگاه يك گارگردان موفق روي يك سير و ايده حركت نميكند همانطور كه امثال ملاقلي پور با كارگرداني فيلم نسل سوخته كه بعد از سينماي جنگ ساخت و حاتمي كيا با سريال زيباي حلقه سبز اين به اثبات رسوند بهرجهت من دست استاد خودم مي بوسم و به ايشان به خاطر تمام اثار زيبايش احترام ميذارم و فراموش نكنيد ابرو سينماي ايران امثال استاد هستن
به نظر من فیلم فوق العاده ابتدایی بود. هرچند که آقای مهر جویی خواسته بودند که حرف تازه ای داشته باشند اما دریغ. بازیها بسیار ساده و در بعضی صحنه ها بی نهایت بد بود.
برای فروش بیشتر فیلم نباید دست به هر کاری زد. من مشکلی با برخورد فیزیکی هنرپیشه های فیلم ندارم اما پردازش فیلمنامه بقدری ابتدایی بود که واقعا از آقای مهر جویی با این سابقه بعید بود. مراسم ازدواج خیلی مضحک برگزار شد. گاهی تو فیلمها صحنه هایی دیده می شه که اصلا تو عالم واقعیت تو هیچ عطاری پیدا نمی شه.
اگر هم فیلم حرفی برای گفتن داشت نتونسته بود حرفش رو بزنه. اینکه به خواننده مجوز نمیدن . اینکه هر روز قوانین تغییر می کنه و کسی نمی تونه برنامه ریزی برای زندگیش داشته باشه درسته اما ای کاش با زبون قشنگتری بیان می شد.
نقدی متعصبانه بود و در عجبم از نقاد،گویی در شهر و کشور دیگری زندگی می کند،اگر نظرات بعضی دوستان نمی بود،متاسفتر میشدم.
سینما وسیله ای برای تعالی جامعه است،هرچقدر فضای بازتری برای انتقاد فراهم شود حرکت بسمت برطرف کردن ایرادات شتاب بیشتری می گیرد،بدبختانه بعضیها حتی در نقد یک فیلم معمولی هم نمی توانند ایدیولوژی خود را دخیل نکنند،جای تعجب نیست که هرروزمان دریغ از دیروز است،کی به خود خواهیم آمد؟شاید خیلی دیرتر...
لطفا اجازه مشاهده این نظر رانیز بدهید
گدایی حقم را می کردم روزی امروزحسرت گداییم را می کشم،فریاد نکن ای مسکین،آغازت همان پایانت بود
متشکرم
سلام
با خواندن مطالب نقد فيلم سنتوري خواستم بعنوان يك مخاطب نظرم را بگويم:
1-(داستان يك نوازنده موسيقي است كه به بلاي خانمان‌برانداز اعتياد دچار شد) اينجا بهتر بود بعنوان يك واقع بين بنويسيد ابتدا مشكلات حصار يك هنرمند را مطرح مي‌كرديد وبعد اين را بگوييد.
2-(قهرمان اين فيلم در صحنه‌هايي نيز مذهب را به سخره گرفته و برگزاري مراسم و روضه‌هاي مذهبي را زير سؤال مي‌برد و افراد شركت‌كننده در اين‌گونه مراسم را «قوم ظالمين» خطاب كرده البته حتما منظور ايشان بحث افراط و تفريط بوده و در گوشه‌اي نيز با استفاده از يك روحاني ساده سنتورنواز كه شرايط جاري كردن عقد را نيز رعايت نكرده، بحث بسيار عميق ازدواج را يك شوخي جلوه مي‌دهد كه از اين صحنه‌ها مي‌توان به زيركي! يا ساده‌لوحي مهرجويي در نمايش جلوه‌هاي مذهبي فيلم پي برد) در اين مورد فكر كنم بهتر است بهتر باشد قضاوت را به عهده همه مردم مسلمان ايران عزيز بگزاريد تا نظر يكجانبه خودتان.
3-مدتهاست از واقعيت جامعه و روند زندگي خود را دور كرديم و خواستيم وانمود كنيم واقعيت چيز ديگري است ولي نه تنها نتيجه نگرفتيم كه نتيجه عكس و فاجعه باري حاصل گرديد.
پس يادمان باشد چشمها را بايد شست نبايد كور كرد
(اين مطالب را به اميد نمايش روي سايت ننوشتم ولي اين انتظار را دارم كه شما رسالت رسانه اي خود را به گفته خودتان مانند يك مسلمان واقعي و امين مردم بيان كنيد نه جنجالي يك طرفه)
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی