بازدید 3262

مستضعفان در صف اول دریافت خدمات بهداشتی

کد خبر: ۶۹۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 17 May 2017
با اینکه دولت یازدهم یکی از موفق‌ترین دولت‌ها در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بوده است، این حوزه نیز در زمان تبلیغات انتخاباتی از گزند سیاه‌نمایی‌ها در امان نمانده است. رقبای روحانی یا از کنار کارنامه درخشان دولت یازدهم در این زمینه با سکوت گذشته‌اند یا با انجام این اظهار نظر که این دولت نسبت به وضعیت محرومان بی تفاوت بوده عملکرد آن را زیر سوال برده‌اند. حمایت از محرومان یکی از وظایف مهم دولت‌هاست، اما این حمایت باید زیربنایی، کارشناسی شده و با منطق درست باشد.
 
به گزارش آرمان، دولت قبل که شعار حمایت از محرومان را سر می‌داد، در عمل وضعیت آنها را نسبت به گذشته بدتر کرد، حال آنکه در این دولت به رغم مخالفت با اقدامات پوپولیستی، گام‌های مهمی در راستای بهبود وضعیت محرومان برداشته شد. طرح تحول سلامت خود به تنهایی توانست به میزان زیادی هزینه بهداشت و درمان را کاهش دهد. این طرح به قدری موفق بود که برخی کارشناسان می‌گویند اگر دولت یازدهم تنها همین یک کار را هم می‌کرد، دولت موفقی بود. روز گذشته قائم مقام وزیر بهداشت گفت: مستضعفان در صف اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در دولت یازدهم هستند.

در کشور ما هزینه‌های پرداختی مردم در حوزه بهداشت و درمان به حدی چشمگیر بود که آنها از پس مخارج آن برنمی‌آمدند، آن‌چنان که بر اساس استانداردهای جهانی متوسط پرداختی‌های مردم جهان ۱۸ تا ۲۴‌درصد است، اما این رقم در ایران نزدیک به ۶۰‌درصد بود. با وجود این، دولت یازدهم با راه‌اندازی طرح تحول سلامت در سال 93 گام موثری را در پیشبرد تسهیل خدمات برداشت، به‌گونه‌ای که با کاهش هزینه‌های درمان آمار 60‌درصد به زیر 40‌درصد رسید. البته ماجرا به اینجا ختم نشد و وزارت بهداشت در حوزه دارو نیز عملکرد شایانی داشت. نه تنها مشکل دارو در کشور حل شده است، کارخانه‌های داروسازی هم اقدام به تولید دارو برای صادرات کرده‌اند.

طرح تحول باید زودتر شروع می‌شد

«خوشحالم که در فاصله کمتر از یک سال از سفر قبلی، بخشی از مشکلات مردم حل شده است.» این اظهار نظر روز گذشته توسط وزیر بهداشت در بوشهر انجام شد. حسن هاشمی گفت: تفاهمنامه‌ای برای ارائه خدمات در بیمارستان زینبیه خورموج مابین وزارت بهداشت، نفت و رفاه امضا شد که وظیفه تامین نیروی انسانی و تجهیزات آن بر عهده ماست. این تفاهمنامه یک اقدام بسیار بزرگ است که در سال‌های آینده باعث استقبال گسترده پزشکان و متخصصان برای حضور در این بیمارستان می‌شود. او ادامه داد: طرح تحول سلامت باید خیلی زودتر از اینها و بیش از سه دهه قبل در کشور اجرا می‌شد، زیرا سلامت، حق مردم است و وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات و توسعه این بیمارستان نهایت تلاش خود را خواهد کرد، اما استخدام نیروی انسانی در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست. بر این اساس باید با همکاری نماینده مردم در مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ردیف استخدامی جذب کنیم که فشار کاری نیروهای انسانی موجود، کاهش و کیفیت کار افزایش یابد. وزیر بهداشت به ایسنا گفت: وزارت بهداشت از استخدام نیروی انسانی استقبال می‌کند، زیرا حقوق آنها را دولت پرداخت می‌کند و دانشگاه علوم پزشکی مجبور نیست از محل درآمدهای خود حقوق آنها را بپردازد.

ساخت 120 بیمارستان در دولت یازدهم


همزمان رئیس ستاد سلامت دکتر روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم، تنها دولتی است که توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت داشت، گفت: این دولت سهم سلامت را از درآمد ناخالص ملی افزایش و جزو اولویت‌های اولیه خود قرار داد. رضا رئیس کرمی با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت که دستاوردهای طرح تحول سلامت را متعلق به دکتر روحانی دانسته، اظهار کرد: یادآوری وضعیت اسفبار حوزه بهداشت و درمان در سال 92 که کمبود دارو یکی از مشکلات ساده آن دوره بود، می‌تواند گویای ارتقای این حوزه در دولت یازدهم باشد. او راه‌اندازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در دولت دکتر روحانی را از دیگر اقدامات مهم دانست و تصریح کرد: بیمارستانی در قم که سال 1380 کلنگ خورده بود، با گذشت 15 سال به همت دولت یازدهم اواخر سال گذشته افتتاح شد. او یادآور شد: افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و ساخت 120 بیمارستان، توجه به خانه‌های بهداشت و حاشیه شهر از توفیقات دولت یازدهم بود که دو سوم هزینه حوزه بهداشت و درمان، صرف ایجاد زیرساخت‌ها از نظر فیزیکی و تجهیزات و یک سوم صرف هزینه‌های جاری شامل حقوق پرسنل، کارانه، خدمات و... شده است. او اجرای برنامه پزشک خانواده به عنوان سطح اول ارائه خدمات به مردم را یکی از برنامه‌های اساسی دولت دوازدهم در حوزه سلامت خواند و گفت: برای رسیدن به اهداف تعیین شده لازم است علاوه بر حوزه بهداشت و درمان و جامعه پزشکی مردم نیز همکاری کنند. رئیس‌کرمی با تاکید بر اهمیت توجه به پیشگیری اظهار کرد: پیشگیری در بیماری‌های غیرواگیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از عوارض بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون و دیگر بیماری‌ها جلوگیری کرد. او سطح‌بندی خدمات تشخیصی و درمانی را از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم دانست و گفت: اجرای پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم از دیگر برنامه‌های دکتر روحانی است که توسط دولت یازدهم برای حدود 60‌میلیون نفر انجام شد. او با تاکید بر اینکه هزینه‌های کمرشکن درمانی قبل از دولت دکتر روحانی باعث شده بود که حدود دو و نیم‌درصد بیماران به دنبال ابتلا به بیماری به زیر خط فقر بروند و گاهی بیماران برای درمان مجبور به فروش خانه، ماشین و یا حتی فرش خانه خود می‌شدند، گفت: در دولت یازدهم این موضوع به صفر رسیده و در حال حاضر خانواده‌ای را نداریم که برای درمان به زیر خطر فقر برود. رئیس ستاد سلامت دکتر روحانی اظهار کرد: در دولت دوازدهم با ماندگاری طرح تحول سلامت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات مطلوب و دسترسی به خدمات را شاهد خواهیم بود. به گزارش ستاد سلامت، او گفت: بیش از دو‌هزار و 700 نفر از اعضای جامعه پزشکی سراسر کشور طی نامه‌ای از دکتر روحانی حمایت کرده‌اند.

جهادی عمل کردیم


همچنین قائم‌مقام وزیر بهداشت عنوان کرد که مستضعفان در صف اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در دولت یازدهم هستند. ایرج حریرچی بیان کرد: فعالیت‌های وزارت بهداشت در مورد زیرساخت‌های مناطق محروم و همچنین روستا‌ها بسیار وسیع و گسترده بوده است. در واقع این وزارتخانه در همه سیاستگذاری‌ها و هدفگذاری‌ها بر اساس اولویت خود رسیدگی به وضعیت روستا‌ها، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۰‌هزار نفر را در دستور کار قرار داد که این موضوع یک نکته کلیدی محسوب می‌شود. او ادامه داد: وزارت بهداشت به طریقی برنامه‌ریزی کرد که مردم مستضعف اولین کسانی باشند که بتوانند به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی پیدا کنند، برای پی‌بردن به این موضوع و شفاف‌سازی در مورد عملکرد وزارت بهداشت باید به تعداد خانه‌های بهداشت، بازسازی بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی اضافه شده در مناطق محروم توجه ویژه‌ای شود. او با اشاره به فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: واقعیت این است که درباره توجه به مناطق محروم کمتر نهادی را سراغ داریم که همانند وزارت بهداشت فعالیت کرده باشند. به گزارش ایلنا، حریرچی‌ گفت: روشی که وزیر بهداشت داشتند، این بود که در مقابل هر پیشنهاد خوبی می‌گفتند یک مقدار از بودجه را ما تقبل می‌کنیم و یک مقداری از بودجه را نیز نهادهای دیگر تقبل می‌کرد. این همکاری و تعامل باعث شد که ما در پایان دور اول دولت تدبیر و امید به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس