بازدید 4372
اقتصاد در گذر زمان؛

از افتتاح تونل کندوان تا جلسه شهردار تهران با موضوع آلودگی هوای تهران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 17 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

27 اردیبهشت 1317، تونل کندوان با حضور رضاشاه افتتاح شد. این بزرگ ‌ترین تونلی بود که تا آن زمان در ایران ساخته شده بود. کار ساخت این پل از سال 1314 آغاز شد. مهندسان زبردست و کارگران بیل و کلنگ به دست، دست به کاری کارستان و تاریخی زده‌اند؛ حفر 1886 متر تونل در دل سلسلسه جبال سخت و سنگی و نفوذناپذیر البرز.

27 اردیبهشت 1318، دولت وقت نتايج سرشماری شهر تهران را اعلام كرد كه به موجب آن، پايتخت ايران در آن سال 531 هزار جمعيت داشت .

 27 اردیبهشت 1326، محاکمه سید محمد تدین رییس اسبق مجلس شورای ملی و وزیر پیشین معارف، خواربار، مشاور و کشور در دیوان عالی تمیز به اتهام مداخله در انتخابات بندرعباس و بلوچستان و سوء استفاده از خرید گندم آذربایجان به ریاست شفیع جهانشاهی رییس دیوان عالی تمیز با شرکت سی و دو رییس شعبه و مستشار آغاز شد. علی هیات دادستان کل شخصا به بیان ادعانامه پرداخت. تدین ضمن دفاع از اتهامات به جریان انقراض قاجاریه و جلوس پهلوی و نقش خود اشاره کرد.

27 اردیبهشت 1328، رئیس مجلس شورای ملی، قانون اجازه استخدام پنج نفر از پزشكان عالی رتبه آلمانی و اتریشی را برای تدریس در دانشكده پزشكی تبریز به وزارت فرهنگ ارسال كرده است. طبق این قانون یك ماده ‌ای كه در دو تبصره به تصویب رسیده است، به وزارت فرهنگ اجازه داده شده معلمان مورد نیاز را بر اساس قانون استخدام اتباع خارجه و قانون‌ های مربوط، استخدام كند. 

27 اردیبهشت 1330، فرانسیس شپرد، سفیر انگلیس با تسلیم یادداشت تذکری به دولت ایران، قانون ملی ‌شدن صنعت نفت را خلاف قوانین بین ‌المللی اعلام کرد. مجلس شورای ملی روز هفتم اردیبهشت ۱۳۳۰، طرح ۹ ماده‌ ای ملی شدن صنعت نفت را به اتفاق آرا تصویب کرده بود. سفیر وقت انگلیس در ایران، عصر‌‌ همان روز در یک کنفرانس مطبوعاتی به این اقدام مجلس اعتراض کرد. روز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ مجلس شورای ملی و سنا، بنا بر ماده اول قانون اجرایی ملی شدن صنعت نفت، نمایندگان خود را برای تشکیل هیات مختلط در خلع‌ ید از شرکت نفت سابق انتخاب کردند و این ‌بار که انگلیس خطر را جدی ‌تر می ‌دید به ‌دلیل آنکه به چیزی جز یک نوع ملی شدن در‌‌ همان چارچوب گذشته –تصویب ملی شدن صنعت نفت در بیست و نهم اسفندماه 1329- رضایت نمی ‌داد، شکایتی را تنظیم کرد و آن را به دیوان بین ‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) فرستاد.

27 اردیبهشت 1340، لایحه افزایش نرخ مکالمات تلفنی در جلسه مجلس شورای ملی از تصویب گذشت و برای اجرا به دولت ابلاغ گردید.

27 اردیبهشت 1343، بانک بین‌المللی صادرات و واردات آمریکا مبلغ 18 میلیون دلار برای راهسازی به ایران وام داد.

27 اردیبهشت 1348، طبق اعلامیه مشترک در مورد تامین یک هزار میلیون دلار درآمد سالانه، ایران و کنسرسیوم توافق کردند.

27 اردیبهشت 1350، در جلسه ‌ای که با حضور نیک‌پی، شهردار تهران و جمعی از مسوولان وقت در کاخ مرمر در مورد پاره ‌ای از مسائل آلودگی هوای تهران مطرح شد، شهردار تهران سخنرانی شدید اللحنی علیه تمام کسانی که باعث آلودگی و دودی شدن هوای تهران می‌شوند، کرد. او گفت: کارگاه‌ های آسفالت‌ پزی اطراف تهران که دود غلیظی از آنها به آسمان برمی‌خاست و آسمان تهران را سیاه می‌ کرد تعطیل شده است و شهرداری به موجب مقررات ماده بیست، موسسات دودزا را تعطیل کرده و این کار را دنبال می‌ کند. به حمام ‌ها شدیدا اخطار داده شده و آنها باید در کوره‌ های خود دستگاه ضددود نصب کنند، در غیر این صورت حمام ‌های دودزا بسته خواهند شد. البته به دیگر موسسات دودزا یک ماه مهلت داده شده است و اگر در این مدت برای رفع دود اقدام نکنند از کار آنها جلوگیری خواهد شد و شهردار تهران افزود: البته اتومبیل ‌ها عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند و مردم نیز از این بابت بی ‌نهایت ناراحت هستند. به مالکان اتومبیل‌ های دودزا نیز یک ماه مهلت داده‌ ایم که از موتورهای خود رفع دود کنند و اگر نکردند، پلاک اتومبیل آنها ضبط خواهد شد و در این ‌باره شرکت واحد را نیز گفته ‌ایم اقدام کنند و از 2000 دستگاه اتوبوس، دودزدایی به عمل بیاید و موتورها و بارکش‌ ها نیز باید تا یک ماه دیگر تکلیف خودشان روشن کنند!

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و ویکی پدیا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر