بازدید 3105

سبک جدید اولویت‌گذاری در تکلیف نویسی اقتصاد مقاومتی

در سال 95 هفت تکلیف اقتصاد مقاومتی برای وزارت ارتباطات تعیین شد؛ امسال با حکم معاون اول ریاست جمهوری 2 تکلیف از هفت تکلیف سال 95 برای سال 96 بار دیگر ابلاغ شده در حالیکه وزارت ارتباطات تکالیف جامانده دیگری از جمله «ساخت ماهواره بومی» نیز دارد.
کد خبر: ۶۹۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ 16 May 2017
در سال 95 هفت تکلیف اقتصاد مقاومتی برای وزارت ارتباطات تعیین شد؛ امسال با حکم معاون اول ریاست جمهوری 2 تکلیف از هفت تکلیف سال 95 برای سال 96 بار دیگر ابلاغ شده در حالیکه وزارت ارتباطات تکالیف جامانده دیگری از جمله «ساخت ماهواره بومی» نیز دارد.

به گزارش فارس، امسال نیز معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تکالیف و پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برای اجرا در سال 1396 را ابلاغ کرده است.

در ابلاغیه اسحاق جهانگیری آمده: «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» به استناد مفاد مصوبه شماره 85001/ت52442 هـ مورخ 31/ 6/ 1394 هیئت وزیران، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 1396 که توسط معظم‌له به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نامگذاری شده است، با پیگیری و اجرای ماموریت‌ها و وظایف مقرر در مصوبه شماره 8799 مورخ 30/ 1/ 1396 تحت عنوان «بسته‌های رونق تولید و اشتغال» برای آن دستگاه، تصویب کرد:

الف) «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات » به عنوان «دستگاه مجری» مسئول اجرای پروژه‌های اولویت‌دار به شرح ذیل برای اجرا در سال 1396 تعیین می‌شود:

1. ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره.

2. مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن (GNAF).»

مطالعه تکالیف اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات در سال 95 از اشتراک تکالیف امسال و سال گذشته حکایت دارد.

در سال 95 نیز معاون اول رییس جمهور، مصوبات ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی را ابلاغ کرد که براساس آن 6 وظیفه مشخص بر دوش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده شد؛ سپس با اضافه شدن آخرین وظیفه، تعداد تکلیف به هفت رسید.

تکلیف به این شرح بود:

1- ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابرات بومی، زیرمجموعه برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی.

2- ایجاد یک کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرمجموعه برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی.

3- دوبرابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی، زیر مجموعه برنامه ملی وسعه اقتصاد دانش بنیان.

4- افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به 20 مگابیت در ثانیه و حمایت از توسعه مراکز داده و شبکه توزیع محتوا، زیرمجموعه برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان.

5- دولت الکترونیکی و همراه، زیرمجموعه برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد.

6- ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره، زیرمجموعه برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان.

7. مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن (GNAF).

اشتراک تکالیف اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات در سال های 95 و 96 دو مفهوم خواهد داشت. 2 تکلیف از 6 تکلیف سال 95 به سال 96 منتقل شده و وزارت ارتباطات 4 تکلیف دیگر سال 95 را اجرا کرده یا نکرده است.

اما بررسی کارنامه عملکرد وزارت ارتباطات درباره تکالیف اقتصاد مقاومتی تحقق همه 4 تکلیف دیگر را تایید نمی‌کند.

تکلیف «ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابرات بومی» محقق نشده است. وزارت ارتباطات اعلام کرده برای تسریع در برنامه های فضایی راهبرد کوتاه مدت خرید ماهواره به جای ساخت ماهواره را دستور کار دارد و در راهبرد بلند مدت نیز قرارداد ساخت ماهواره بومی را امضا کرده که نتیجه نهایی آن در سال 95 احصا نشده است.

تکلیف «ایجاد یک کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات» بنابراعلام وزارت ارتباطات از ابتدای سال 95 در دستور کار قرار گرفته و در برنامه‌هایی شامل چندین زیربرنامه در حال اجرا است که نتیجه نهایی آن در سال 95 قابل احصا نیست. طبق اعلام وزارت ارتباطات، قرار است نخستین کریدور فناوری اطلاعات تا 5 سال آینده راه‌اندازی شود.

تکلیف «دو برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی» به گفته مسئولان وزارت ارتباطات محقق شده است.

تکلیف «افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به 20 مگابیت در ثانیه و حمایت از توسعه مراکز داده و شبکه توزیع محتوا» نیازمند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور بود که این شبکه هم اکنون راه اندازی شده و شاید از نظر تئوری سرعت 20 مگابیت بر ثانیه روی این شبکه قابل ارائه شده اما متوسط سرعت دسترسی به شبکه در کشور با این رقم بسیار فاصله دارد. بنابراین رسیدن به متوسط سرعت 20 مگابیت بر ثانیه‌ای قابل تایید نیست اما می توان درباره افزایش متوسط سرعت دسترسی در سال 95 اطمینان داد.

وزارت ارتباطات بر تحقق تکلیف «دولت الکترونیکی و همراه» تاکید دارد که تا این لحظه در ارزیابی تحقق دولت الکترونیک می توان تسهیل برخی خدمات الکترونیکی حاکمیت را تایید کرد که البته بنابرتاکید متولیان دولت الکترونیک، هدف تنها تسهیل خدمات دولت و الکترونیکی کردن امور نیست بلکه اصلاح رویه ها است که نتایج این هدف گذاری اکنون قابل مشاهده نیست.

بنابراعلام وزارت ارتباطات، این وزارتخانه، اقداماتی را درباره دو تکلیف «ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره» و «مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن (GNAF)» انجام داده که البته اقدامات انجام شده در تکلیف GNAF به مراتب بیشتر از تکلیف ساماندهی منابع بوده است و مجموعه اقدامات درباره GNAF و نتایج ملموس آن از اقدامات انجام شده درباره «ایجاد یک کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات» بیشتر نباشد کمتر نیست.

بنابراین با توجه به اینکه ارزیابی نهایی، تحقق نسبی تکالیف اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات در سال 95 را نشان می‌دهد این سوال مطرح است که چرا فقط برخی تکالیف نیمه کاره به سال 96 منتقل شده اند؟ اگر پاسخ احتمالی «ادامه خودکار برنامه‌های نیمه کاره سال در سال جاری است» چه نیازی به ذکر مجدد تنها دو برنامه سال قبل در سال 96 بار دیگر ذکر شده بوده است؟

اگر با تکرار دو تکلیف «ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره» و «مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن (GNAF)» قرار به اتمام تکالیف نیمه کاره سال 95 در سال 96 است،‌ چرا تکالیف نیمه تمام دیگری که شاید دارای اهمیت بیشتری باشند از جمله «ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابرات بومی»، پیگیری «ایجاد یک کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات»‌، «افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به 20 مگابیت در ثانیه و حمایت از توسعه مراکز داده و شبکه توزیع محتوا» و «دولت الکترونیکی و همراه» به سال 96 منتقل نشده‌اند؟ 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر