بازدید 6765

مبنای سند ۲۰۳۰ با مبانی بومی و مذهبی ما سازگار نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سند ۲۰۳۰ بر اساس مبانی اومانیسم وفرهنگ غرب تدوین شده و با فرهنگ توحیدی و پرورشی ملت ایران انطباق ندارد.
کد خبر: ۶۹۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ 13 May 2017
سیدجواد ساداتی‌نژاد  با بیان اینکه بند چهارم سند ۲۰۳۰ یونسکو یا سند توسعه پایدار مربوط به بحث آموزش و پرورش است، گفت: این سند در حوزه آموزش براساس مبنای غیردینی تدوین شده که نگرانی مقام معظم رهبری هم در این مورد است.

وی افزود: با دستور غیرقانونی و مخفیانه این سند یعنی اجازه داده اند حکمت راستین سعادت‌ساز اسلامی و قرآنی را به کناری‌ بگذارند و مبانی سقوط و انحطاط اخلاقی بشر غربی را ترویج کنند.

وی ادامه داد:‌ این سند با مبانی بومی و مذهبی ما سازگار نبوده و دارای مبنای غیردینی و سکولار است و این امر مورد انتقاد ماست.

نماینده مردم کاشان تصریح کرد: زمانی که پایه یک سند امانیستی و سکولاری است طبیعتا جزئیات این سند هم بر همین اساس خواهد بود مانند مباحثی که برای آموزش کودکان با موضوعات خشونت و تربیت جنسی آنها مطرح می‌شود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه از نظر یک فرد غرب‌گرای امانیسم ،ترویج و آموزش قرآن برای کودکان و مدارس معنایی ندارد گفت: آنها می‌خواهند انسان را به عنوان شهروند در خدمت مطلق سرمایه داری تربیت کنند آن هم شهروندی براساس معیارهای خود، از دید آنها شهروند جهانی نباید با آموزه‌های قرآن آموزش دیده باشد.

ساداتی نژاد گفت: کدام عقل سلیم اجازه می‌دهد که حکمت راستین سعادت‌ساز اسلامی و قرآنی را به کناری‌ بگذارند انحطاط اخلاقی غربی را ترویج کنند و در این سند اصولی قرآنی همچون «نفی سبیل» و ردّ سلطه دشمن را پشت گوش می‌اندازد.

وی با تاکید براینکه این مسائل را می‌توان در جای جای این سند مشاهده کرد، افزود: براساس سند ۲۰۳۰ گزارش سالانه در خصوص اجرای آن باید به آنها اعلام شود تا بتوانند انتقادات و ایرادات خود را مطرح کرد تا مورد پذیرش مسئولان کشورمان شود.

ساداتی نژاد تأکیدکرد:براساس مطالبه مقام معظم رهبری که در سال های قبل آموزش و پرورش سند تحول این حوزه را تدوین کرد، حال افرادی بدون توجه به آن سند بومی و کارشناسی و قانون شده؛چرا باید عده ای این امر را از دیگران مطالبه کنند بلکه حتی می‌توانستیم بخشی از سند تحول خود را در یونسکو مطرح کرده تا مورد استفاده دیگر کشورها هم قرار بگیرد.

نماینده مردم کاشان در مجلس ادامه داد: ما مردمی با اعتماد به نفس کم هستیم که در کنار ادعای داشتن منشور کوروش، اجازه می‌دهیم آن‌ها چوب منشور شهروندی خود را به ما بزنند. سند تحول آموزش و پرورش دارای محتوایی بسیار قوی‌تر و غنی‌تر از اسناد دیگر است اما چرا کسی از آن حرفی نمی‌زند.

عضوکمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری ادامه داد: حتی در اظهارات وزیر آ‌موزش و پرورش هم شاهدیم که خواهان بازنگری در سند تحول این وزارتخانه است در حالی که آن را هنوز اجرایی نکرده است، نوع برخورد ما با فرهنگ خودمان که اصیل، بومی و اسلامی نیاز به بازنگری دارد اما به سند یونسکو که می‌رسیم فکر می‌کنیم چیز دیگری‌ است! تازه هنوز مجلس و کمیسیون آ‌موزش هم با آن موافقت نکرده اند.

وی با بیان اینکه زمانی که خودمان دارای سندی با تمامی مفاهیم‌های بومی هستیم دیگر نیازی به انتقال سند یا فرهنگ دیگری نیست، اظهار داشت: می‌توان سند تحول آموزش و پرورش را اصلاح کرد اما اینکه آ‌ن را کنار بگذاریم و سندی هنجارشکن و غیر بومی و خارج از کشور بیاوریم، درست نیست.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس  تاکید کرد: فرهنگ ما براساس توحید است،اما سند ۲۰۳۰ در همان تیتر خود اعلام می‌کند که محورش چیست، آن‌ها موضوع پرورش روحی و معنوی را در کنار آموزش ندارند اما در کشورمان از همان ابتدا و حتی در نظام گذشته آ‌موزشی، پرورش همواره در کنار آموزش قرار داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل