بازدید 4237

اختلاف قیمت در بازار مصالح ساختمانی

حتما شما هم سری به خیابانهای بنی هاشم ، شیراز ، فرجام و آیت الله کاشانی برای تهیه مصالح ساختمانی زده اید جاهایی که به عنوان بورس این محصولات سالهاست شناخته شده اند ، از مغازه های کوچک گرفته تا مغازه های بزرگ و لوکس که صد البته محصولاتشان هم گرانتر است.
کد خبر: ۶۹۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 10 May 2017
حتما شما هم سری به خیابانهای بنی هاشم ، شیراز ، فرجام و آیت الله کاشانی برای تهیه مصالح ساختمانی زده اید جاهایی که به عنوان بورس این محصولات سالهاست شناخته شده اند ، از مغازه های کوچک گرفته تا مغازه های بزرگ و لوکس که صد البته محصولاتشان هم گرانتر است.

به گزارش صبحانه، گشتی در بازار مصالح فروشان ساختمانی نشان می دهد آن دسته از مردم که قصد بازسازی خانه هایشان را دارند اما به دلیل مشغله و یا گران بودن خدمات موفق نشده اند در روزهای پایانی سال این کار را انجام دهند، هم اینک با گرم شدن هوا بازسازی خانه هایشان را آغاز کرده اند و برخی نیز قصد دارند در ماههای آتی اقدام به بازسازی کنند.

اگر نگاهی به داخل مغازه های صنف مصالح فروشان و کاشی فروشان بیاندازیدمشاهده می کنید ، علاوه بر محصولات ایرانی ، محصولاتی از سایر کشورها از جمله چین ، ترکیه ،ایتالیا ، اسپانیا و... چیده شده است و هر فروشنده ای در تلاش است که برخی برندها را بیشتر تبلیغ کندو طبیعی است هر خانواده ای بر اساس بودجه ای که دارد نوع و کیفیتی از مصالح را انتخاب می کند.

تنوع کاشی ، سرامیک، پارکت ، شیر الات و وسایل حمام و دستشویی در این بازارآنقدرمتنوع است که نمی توانید در یک روز همه آنها را دیده و سریع تصمیم بگیرید، مگر انکه با ورود به چند مغازه انتخاب کنید و خارج شوید، چرا که هراندازه مشاهدات شما افزایش یابد به همان مقدار هم سردرگم می شوید به خصوص که گاهی مغازه داران جنسی را که در مغازه قبلی از آن تعریف و تمجید شده، تایید نمی کنند و برای فروش جنس خود محصول دیگری را به شما پیشنهاد می دهند ،‌اما با این وجود اگر قصد خرید مصالح ساختمانی دارید حتما در مورد داشتن نشان استاندارد و کیفی بودن آن برند تحقیق کنید و حتما قبل از تصمیم نهایی سری هم به مناطق دیگر عرضه کننده مصالح ساختمانی بزنید چرا که گاهی دیده می شود اجناسی را که از یکی از مناطق بورس عرضه کننده می خرید با منطقه دیگر اختلاف قیمت 800 -700 هزار تومانی در یک فاکتور برای همان مصالح نشان می دهد.

قیمت کاشی در بازار اگر تولیدایرانی باشد هر مترمربع از 8 هزار تا حدود 40 هزار تومان قیمت دارد و این قیمت برای کاشی، سرامیک های خارجی حتی متری به 200 - 300 هزار تومان هم می رسد، همچنین انواع شیرالات نیز ازحدود 50 -60 هزار تومان تا رقمهای چند صد هزار تومانی قیمت گذاری شده است و توالت فرنگی نیز از350 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان نیز دربازار به فروش می رسد .

دپوی کاشی و سرامیک در انبارها

یکی از مغازه دارن که کاشی و سرامیک ایرانی و ایتالیایی را کنار هم چیده است می گوید: ایران تولیدات خوب و با کیفیتی را وارد بازار کرده است که حتی با تولیدات ایتالیایی هم رقابت می کند اما برخی از مردم که می خواهند خانه های خود را آنتیک بازسازی کنند از نوع خارجی آن انتخاب می کنند این درحالیست که برخی از برند های ایرانی با تولیدات ایتالیایی و اسپانیایی رقابت می کند.

مغازه دار دیگری تشویق می کند که اگر قصد بازسازی دارم حتما قبل از ماه رمضان مصالح و وسایل مورد نیاز را خریداری کنم چرا که پیش بینی می کند بعد از ماه رمضان قیمت ها 10 -15 درصدی افزایش یابد.

اما از سوی دیگر مصطفی گودرزی رییس اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش در گفت و گو با جام جم آنلاین توضیح می دهد: قیمت کاشی از سال 93 به دلیل کمبود تقاضا و رکودی که در بخش ساخت و ساز بوده است با ثبات مانده است و به جزء چند کارخانه که قیمت های خود را چند درصدی افزایش داده اند اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. اما وی پیش بینی می کند اگر بعد از انتخابات رونقی در بخش ساخت و ساز و مسکن رخ دهد می تواند در بازار مصالح و کاشی و سرامیک نیز تحرکی ایجاد کند که با افزایش تقاضای خرید در این بخش طبیعی است که متناسب با نرخ تورم سالانه قیمت مصالح افزایش یابد.

وی می افزاید: در حال حاضر به دلیل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا و کاهش صادرات به عراق بخشی از تولیدات در انبارها دپو شده است.

وی درباره کیفیت تولیدات داخلی نیز می گوید : کارخانه های تولید کننده کاشی و سرامیک دو دسته اند یکسری کمیت را مورد توجه قرار داده اند تا هزینه تولیدشان افزایش نیابد اما یکسری کیفیت را مد نظر قرار داده اند که با تولیدات اروپایی رقابت می کند.

وی اما در مورد اختلاف قیمت کالاها در مناطق مختلف عرضه کننده می گوید:اتحادیه نرخی را تعیین نمی کند و این خود کارخانه ها هستندکه قیمت محصولاتشان را تعیین می کنند و به بنکدارمی دهند و آنها نیز با درصدی سود به مغازه دار توزیع می کنند، حال ممکن است برخی از مغازه دارها درصد بالاتری از سود درنظر گیرند که برای جلوگیری از گرانفروشی تعزیرات باید برخورد کند و مانظارتی نداریم، مگر آنکه شکایتی به اتحادیه گزارش شود که درآن صورت رسیدگی می کنیم.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده باوجود رکود جهانی در ساخت و ساز مسکن و کاهش صادرات ، ایران رتبه نهم تولید را در جهان دارد و کشورمان در حال حاضر با 520 میلیون متر مربع صادرات در جایگاه چهارم جهانی از نظر صادرات قرار دارد . اما کاهش ساخت و سازها و پایین بودن قدرت خرید برخی از مردم وکاهش صادرات کاشی و سرامیک ایران به عراق باعث شده که بخشی از جنس ها در انبارها دپو شود و حتی برخی از کارخانه ها تخفیفاتی را نیز برای محصولاتشان قائل شوند، اما خوشبینی که وجود دارد و خیلی از کارشناسان نوید ان را می دهند خروج بخش مسکن از رکود است که در نیمه دوم سال 96 پیش بینی شده است که با رونق این بخش می توان امیدوار بود که 300 صنعتی که وابسته به بخش مسکن هستنددرآینده به تدریج از رکود خارج شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر