ملاقات با مرگ در آسانسورهای غیر استاندارد
روزنامه خراسان در گزارشی ضمن پرداختن به گرفتاریهایی که آسانسورهای غیر استاندارد ایجاد می کنند نوشت:
دستم را روی دکمه گذاشتم و چند بار فشار دادم، آسانسور متوقف شده بود و بین طبقات گیر افتاده بودیم، هوای داخل آسانسور سنگین تر شده بود. به سختی می توانستیم نفس بکشیم. ما چهار نفر بودیم که حالا داخل آسانسور گیر افتاده بودیم ،چند دقیقه اول به شوخی گذشت. بعد یکی از خانم ها سعی می کرد حواسش را به تصویرش که در آینه آسانسور افتاده بود پرت کند.
خانم دیگری که به دیواره آسانسور تکیه داده بود به صفحه گوشی اش خیره شد. پسر نوجوانی که با ما بود به لکه روی دیواره آسانسور گیر داده بود و سعی داشت هر طوری شده آن را از بین ببرد و من دستگیره جلوی شیشه را محکم گرفته بودم و تنها به سقوط فکر می کردم.ترس و سنگینی هوا،نقطه مشترکی بود که هر چهار نفرمان با تمام وجود حسش می کردیم .برای چندمین باردر آسانسورگیر افتاده بودم . تیتر روزنامه ها و تصاویر مربوط به حوادث آسانسور جلوی چشمم رژه می رفت:
مرگ یک کودک هفت ساله در آسانسورگیر افتادن زن هفتاد ساله در آسانسور قطار شهری
مرگ دو کارگر بر اثر سقوط آسانسور
نصاب های غیر مجاز آسانسور
خودم را به سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی می رسانم. وارد اتاق می شوم.حالا مهندس زیبایی روبه رویم نشسته است،در مورد دلیل این همه حادثه مرتبط با آسانسور از او سوالاتی می پرسم ،مثل این که از مدتها قبل منتظرم باشد تا سر حرفها و درد دل هایش را باز کند ،بعد از شنیدن تنها نیمی از صحبت هایم ،می گوید:"یکی از مهمترین دغدغه های ما همین مشکلاتی است که به آن اشاره کردید ،چند وقت پیش، از بیمارستان بزرگی بازدید کردیم و با چشم خودمان دیدیم که ترمز ایمنی آسانسورهای این بیمارستان مدتهاست خراب شده و از مدار خارج است،این ترمزهای ایمنی یکی از مهمترین و حساس ترین قطعات حیاتی ایمنی آسانسورهاست.
مسئولان بیمارستان ،هیچ اقدامی برای تامین ترمزهای اضطراری مذکور انجام نداده بودند و وضعیت عمومی آسانسورهای این بیمارستان، بسیار نامطلوب بود. مشاهده وضعیت خرابی آسانسور، زنگ خطر وحشتناکی را برای ما به صدا در آورد که همه مسئولان ذیربط باید به جد مراقب آن باشند ".مهندس زیبایی عواملی از قبیل : استاندارد نبودن قطعات مهم آسانسور، نصاب های غیرمجاز، انجام نشدن بازدید های ادواری توسط بازرسان استاندارد (زیر نظر اداره کل استاندارد استان)و قاطع نبودن مسئولان استانی در برخورد با متخلفان را از مهمترین دلایل آمار بالای این حوادث معرفی می کند و ادامه می دهد:"اگر بخواهیم به صورت ریشه ای در مورد این مشکل توضیح دهیم باید از اولین مراحل نصب آسانسور یعنی سازه اصلی آن شروع کنیم، در چاه آسانسور سازه ای فلزی وجود دارد که ریل ها روی آن سوار می شود و متاسفانه در این مبحث مسئول و ناظر متخصصی مشخص نشده است. این کار به این صورت انجام می شود که کارفرما ،بعد از دریافت طرح ،از یک شرکت آسانسوری با یک جوشکار معمولی برای ساختن سازه اولیه قرار داد می بندد و جوشکار آن را می سازد و به همین دلیل ما، در تعداد زیادی از این پروژه ها با اتصالات و جوش هایی روبه رو هستیم که به هیچ عنوان استاندارد نیست و در این قسمت همه چیز به صورت سلیقه ای انجام می شود.
البته در گذشته مهندس ناظر پروژه براین قسمت نظارت داشت ولی بعد از مدتی به علت نداشتن تخصص، اداره استاندارد این مسئولیت را از روی دوش مهندسان ناظر برداشت و امروز عملا در این بخش، هیچ ناظر و مسئولی وجود ندارد.بعد از ساخت استراکچرها آن هم به شکلی که گفته شد ،نوبت به دیواره چاه آسانسور می رسد که باید سیمانی و صیقلی ساخته شود اما بعضی از پیمانکارها به دلیل بردن سود بیشتر در این مورد کوتاهی می کنند که بعضا موجب بروز حوادثی می شود. موضوع خطرآفرین بعد، خرید آسانسورهای بی کیفیت توسط کارفرماست که در هر لحظه و زمانی احتمال بروز حادثه در این آسانسورها وجود دارد.و از دیگر عواملی که باید توجه زیادی به آن داشت، موضوع ورود نصاب های غیر مجاز که هیچ پروانه و مجوز فعالیتی ندارند به عرصه نصب آسانسورهاست.
طریقه ورود این نصابها به این صورت است که این افراد با پیشنهادهای مالی وسوسه انگیز ،شرکتهای دارای مجوز را وسوسه کرده و شرکتهای مجاز نصب آسانسور به دلیل رکود بازار به همکاری با آن ها تن می دهند و مجوز خود را در اختیار آنها قرار می دهند (اصطلاحا مهر فروشی می کنند) به طوری که امروز در مشهد130 شرکت مجاز وجود داردو به جرات می توانیم بگوییم که حدود سه برابر این عدد، عاملان غیرمجاز در این شهر در حال فعالیتند. امروز حدود چهل هزار آسانسور در استان موجود است که تعداد زیادی از آن ها توسط افراد غیر متخصص نصب و راه اندازی شده و هر روز به تعداد این آسانسورها افزوده میشود و چنانچه برخورد جدی و قاطعی با این موضوع نشود، در آینده هیچ کسی قادر به مقابله با این قاتلان بالقوه نیست و تنها راه پیشگیری، رتبه بندی شرکتها و کنترل کیفیت کار آن هاست که این کار باید هر چه سریعتر انجام شود."
استاندارد پله برقی در کشور اجباری نیست
آمار 98 درصدی آسانسورهای غیر استاندارد
بدون اینکه جوابی گرفته باشم از پله های صنعت و معدن استان پایین میآیم.یکی از کارشناسان این اداره می گوید : " موضوع خیلی نگران کننده تر از این حرف هاست، من به عنوان یکی از کارشناسان این اداره به شما می گویم که آنقدر حادثه دیده ام که جرات نمی کنم از آسانسور استفاده کنم و همیشه از پله ها بالا و پایین می روم،پله ها از آسانسورها امن ترهستند".با یکی دیگر از کارمندان این اداره که هم صحبت می شوم، او هم موضوعی که همکارش گفته را تایید می کند و بعد روی صفحه کامپیوترش دنبال مطلبی می گردد ،برگه ای را پرینت می گیرد و می گوید: "همه چیز توی این خبر هست. مسئولان ما نهایت نظارت را دارند.باید در اداره دیگری دنبال جوابتان باشید".
برگه را که بر می گردانم با متن یک خبر روبه رو می شوم :
"خبرگزاری ایرنا:
98 درصد آسانسورهای نهادهای دولتی ،عمومی و غیر دولتی غیراستانداردند/ 45000آسانسور در سال گذشته نصب شده است "
زهره وندی ،رئیس سندیکای پله برقی و آسانسور کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفته بود: "یک هزار و سیصد شرکت در سندیکای آسانسور و پله برقی عضو هستند که برخی از این شرکت ها شرایط عضویت در سندیکا را ندارند".
وقتی بازرسی نیست
ناکارآمدی شرکت های بازرسی
ما سال 86 13آسانسور یکی از پروژه ها را نصب کردیم و این کار ما دقیقا طبق استانداردهای آن زمان انجام شده بود ،حالا شرکتهای بازرسی می گویند باید طبق استاندارد های سال 90 عمل شود .ما هر روز در حال انجام تغییرات جدیدی هستیم ولی مشکل بزرگتر اینجاست که شرکتهای بازرسی، امروز یک بازرس می فرستند و بازرس از اشکالات عکس می گیرد و اشکالات را مکتوب می کند و به ما میگوید: "این اشکالات رابرطرف کنید ".
ما اشکالات را برطرف میکنیم. دفعه بعد شرکتهای بازرسی یک بازرس دیگرمیفرستند که حرف های همکار قبلی اش را اصلا قبول ندارد و یک سری اشکال دیگر می گیرد.حالا چند سالی میشود که ما مانده ایم باید چه کار کنیم با این همه نابسامانی.»در یکی از موارد ما با یک شرکت فروش و نصب آسانسور روبه رو شدیم که به صورت علنی به ما گفت : " اگر با شرکت ما کار کنید به سرعت تاییدیه های لازم را از بازرسان می گیریم ،شما نمی دانید باید پیش کدام بازرس بروید که زودتر به شما تاییدیه بدهد".
متاسفانه این زد و بند ها بین شرکت های بازرسی و شرکت های نصب وجود دارد . چند سالی می شود که ما درگیر گرفتن تاییدیه آسانسوریم و هیچ قانون و مسئول پاسخگویی وجود ندارد و ما باید هر روز شاهد درگیری ساکنان و مهندسان پروژه و هیئت مدیره باهمدیگر باشیم.چند سال دویدیم و هنوز نتوانسته ایم پایانکار بگیریم ،از طرفی ما را ملزم به نصب آسانسور میکنند و از طرف دیگر تاییدیه را به دلیل نبودن قانون و مسئول مشخص به ما نمی دهند".
در خیابان قدم می زنم. ساختمان های مرتفع با آسانسورهایش دور تا دورم را گرفته اند، پله برقی های غیر استاندارد هنوز در بازارها کار میکنند. قدم می زنم وصدای چند هزار پله برقی و آسانسور در سرم میپیچد، ناگهان یکی از آسانسورها در ذهنم سقوط میکند و صدای شکستن گردن یک نفر گوشم را پر کند و بعد از آن تنها سکوت است و تاریکی.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟







