بازدید 7822

قالیباف: تشکیل وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل

کد خبر: ۶۹۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 02 May 2017
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که در صورت موفقیت، وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل را تشکیل می‌دهم.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفتگو با تسنیم، از تشکیل «وزارت خارجه و تجارت بین الملل» در دولت مردم خبر داد و گفت: باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور باشد و این مهم نیاز به تغییر ساختار وزارت خارجه دارد از این رو طرح تشکیل وزارت خارجه و گسترش تجارت بین الملل از اولویت‌های دولت من در صورت پیروزی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون تجارت و اقتصاد در ساختار وزارت خارجه اهمیت چندانی نداشته و وظیفه خود در راستای کمک به تقویت حوزه اقتصاد و پیدا کردن بازار بین المللی برای کالاهای ایرانی را به طور جدی در دستور کار قرار نداده است، افزود: واقعیت این است که برای تولیدات محصولات کشاورزی، صنعتی و خدماتی باید بازار بین المللی پیدا کرد تا امکان فعال شدن تمام ظرفیت‌های عظیم داخلی به کار گرفته شود و از این طریق می توان حرکت موثر و زودبازدهی را در رفع معضل بیکاری در کشور صورت داد، بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت باشد.

به گفته قالیباف ساختار وزارت خارجه در ایران بگونه ای طراحی شده که فقط پاسخگوی نیازهای سیاسی و امنیت ملی بوده و این ساختار اجازه نمی‌دهد که دغدغه اصلی امروز ما که رونق اقتصاد است را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: در کشورهایی پیشرفته مانند کره جنوبی و ژاپن توسعه اقتصادی تا حد زیادی مدیون عملکرد دستگاه دیپلماسی این کشورهاست. به طوری که این کشورها اولویت اصلی خود را پیدا کردن بازار برای تولید کنندگان خود قرار می‌دهند. در این کشورها که بعد از جنگ جهانی دوم پیشرفت کرده‌اند وزارت خارجه نقش فعالی در تجارت خارجی و پیدا کردن بازار برای تولیدات داخلی بر عهده گرفت و حتی وزارتخانه ای مستقل برای توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین المللی به وجود آمد که در رابطه مستقیم با وزارت خارجه فعالیت می کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اظهار کرد: ما در دولت مردم تلاش خواهیم کرد، تا در ابتدا طرح تغییر ساختار وزارت خارجه به وزارت خارجه وتجارت بین الملل را اجرایی کنیم، چرا که بر این باوریم با این تغییر می‌توان اولویت امروز کشور که رونق اقتصادی، افزایش درآمد ملی و ایجاد شغل است را با سرعت پیش برد .

وی ادامه داد: معتقدیم در یک دوره ی کوتاه، می‌توانیم از ظرفیت بازار 400 میلیون نفری کشورهای منطقه برای گسترش فعالیتهای اقتصادی بهره ببریم. در یک افق بلند مدت هم می‌توان با تقویت دیپلماسی اقتصادی، برای گسترش روابط تجاری بین المللی وزارت خانه‌ای مستقل نیز ایجاد کرد که در ارتباط تنگاتنگ با وزارت خارجه و اقتصاد فعالیت کند.

قالیباف در این گفت‌وگو ساعت را نماد انتخاباتی خود عنوان کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان