بازدید 6843

ترامپ حرف خود را درباره نفتا پس گرفت!

دونالد ترامپ با مذاکره مجدد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (یا نفتا) بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا موافقت کرد. او با این حال به همگی هشدار داد اگر قرارداد جدید خوب نباشد آمریکا را از آن بیرون خواهد کشید. مکزیک نیز به نوبه خود با اشاره به همین مطلب گفته است که به یک قراداد برد-برد نیاز دارد در غیر این صورت عقب خواهد کشید. کانادا نیز خواستار یک قرارداد خوب شده است.
کد خبر: ۶۸۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 01 May 2017
دونالد ترامپ با مذاکره مجدد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (یا نفتا) بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا موافقت کرد. او با این حال به همگی هشدار داد اگر قرارداد جدید خوب نباشد آمریکا را از آن بیرون خواهد کشید. مکزیک نیز به نوبه خود با اشاره به همین مطلب گفته است که به یک قراداد برد-برد نیاز دارد در غیر این صورت عقب خواهد کشید. کانادا نیز خواستار یک قرارداد خوب شده است.

به گزارش تایناک اقتصادی به نقل از CNN، ترامپ قبل از این که به قرارداد جدید برسد کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد و مسائلی که باید نگران آن ها باشد. در این جا لیستی از این کارها آورده شده است :

ترامپ حرف خود را درباره نافتا پس گرفت!

1- موافقت «لایتزیر» را بدست بیاورد

رابر لایتزیر نامزد ترامپ برای نماینده تجاری ایالات متحده است. او کارشناس قوانین تجارت بین الملل می باشد و انتظار می رود که این مذاکرات تجاری را رهبری کند. نماینده های دموکرات کنگره تأیید او را به خاطر دلایل فنی و لایحه حقوق بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ و منافع درمانی و بهداشت به تعویق انداخته اند. انتظار می رود که لایتزیر در هفته آینده یا هفته بعد از آن رأی کامل مجلس سنا را برای تأیید این کار به دست آورد.

2- به کنگره اطلاع دهد

این کار با اهمیتی است. یا لایتزیر و یا «راس» رسما به کنگره درباره قصد دولت برای مذاکره مجدد نافتا اطلاع خواهند داد.

3- شروع دوره انتظار 90 روزه

بعد از آن که دولت تصمیم خود را به اطلاع کنگره رساند الزامی است تا قبل از آغاز گفتگوها 90 روز فرصت مشاوره به کنگره و بخش خصوصی برای بازبینی طرح های دولت داده شود. فرصت 90 روزه مکزیک در هفته جاری به اتمام می رسد و کانادا نیز آماده رفتن به سر میز مذاکره است.

4- یک پیشنهاد دقیق و با جزییات تدارک ببیند

تیم ترامپ وظیفه دارد پیشنهاد خود را همراه با جزییات درباره آن چه می خواهد در نافتا تغییر دهد و همچنین زمان بندی شروع مذاکرات به کنگره تقدیم کند.  ترامپ تا حالا چیز زیادی درباره این که دقیقا به دنبال چه چیزی در قرارداد جدید است تا مشاغل تولیدی را برگرداند نگفته است. این اطلاع قبلی دولت به کنگره باید تا حدودی به شفافیت هدف ترامپ کمک کند.

5- ترامپ باید در صورت درخواست نمایندگان به کنگره برود

مخصوصا اعضای ارشد کمیته راه و چاره کنگره، و کمیته امور مالی سنا ممکن است سوالاتی درباره این طرح داشته باشند.

6- پیشیبینی درباره تأثیر این قرارداد بر صنایع

تیم ترامپ موظف است در طی فرصت مشاوره تحلیلی از تأثیرات بالقوه تعرفه های ایالات متحده بر بخش کشاورزی و محصولات نساجی و پوشاک برای کنگره تدارک ببیند. تهیه این تحلیل احتمالا به جلسات بیشتری برای مذاکره محصولات وارداتی که به تغییر در سیاست های امور تجاری حساس هستند دارد.

ترامپ باید به مسائل دیگری نیز توجه داشته باشد از جمله نیاز به مجوز کنگره برای دادن اختیار ارتقاء تجارت به لایتزیر که با توجه به آن بتواند بدون دخالت کنگره با نافتا مذاکره نماید. بعد از آن کنگره فقط حق رأی آری یا خیر خواهد داشت.

مذاکرات نفتا دراوایل آگوست شروع خواهد شد البته اگر فرصت 90 روزه از اوایل «می» حساب شود. باید توجه دات که ترامپ در حال از دست دادن زمان است جرا که رهبران مکزیک خواهان پایان مذاکرات تا قبل از سال 2018 هستند. رئیس جمهور فعلی مکزیک که موافق شروع مذاکرات می باشد به علت پایان محدودیت های دوره ای خود نمی تواند در انتخابات بعدی شرکت کند و نامزد ریاست جمهوری بعدی نیز خواستار تأخیر مذاکرات است. مکزیک در ژولای 2018 انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد. بنابراین ترامپ 5 ماه فرصت دارد تا با دولت فعلی مکزیک درباره قرارداد جدید نافتا گفتگو کند.

دلیل دیگری نیز برای تعجیل ترامپ وجود دارد و آن انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز 2018 است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس