بازدید 13750
دانش آشتیانی در نشست خبری:

تغییر نظام ارزشیابی معلمان و روند گزینش

کد خبر: ۶۸۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ 01 May 2017
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش ها در مدارس کیفی نیست, از تغییر در نظام ارزشیابی معلمان و نحوه گزینش خبر داد.

به گزارش تسنیم, فخرالدین دانش آشتیانی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: هفته بزرگداشت معلم همزمان با سالگرد شهادت شهید مطهری است.

وی با بیان خاطره‌ای از شهید مطهری، گفت: در رابطه با مسائل اعتقادی خدمت ایشان رسیدیم و خطاب به ما گفتند که دست‌نوشته هایی دارم که اگر ایرادی به آنها دارید مطرح کنید و این برای ما جالب بود که از ما می‌خواستند نقدی در رابطه با مطالبشان بگوییم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان نقش مهمی را در تربیت نسل آینده بر عهده دارند و با سخت‌کوشی در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارند و اگر معلمی عاشق تعلیم و تربیت نباشد اثرگذاری وی زیاد نیست.

دانش آشتیانی ادامه داد: نگاه ما به آموزش و پرورش سرمایه‌ای است و نباید نگاه هزینه‌ای به این نهاد داشت سعی کردم ویژگی‌های برنامه‌ام واقع‌گرایی و تحول‌گرایی باشد چرا که برخی می‌گویند حرف‌ها ممکن است واقعیت نداشته باشد اما بنده برای سخنانم طرح و برنامه دارم و تلاش می‌کنیم تا در این مسیر حرکت شود.

وی با اشاره به بحث‌های توسعه‌ای، تصریح کرد: مهمترین رکن توسعه کشور آموزش و پرورش است و نیروی انسانی کارآمد محصول نظام آموزش و پرورش است بنابراین باید بدانیم که چه اقداماتی انجام دهیم تا نیروی انسانی کارآمد تربیت شود و مسائل این وزارتخانه باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر به موضوع سرمایه انسانی توجه نکنیم کشور در مسیر توسعه گام برنخواهد داشت؛ وقتی رهبر انقلاب بحث تولید و اشتغال را مطرح کردند با تشکیل جلسه اعلام کردیم که تولید و اشتغال به آموزش و پرورش بازمی‌گردد و با سرمایه‌گذاری و تحول این وزارتخانه می‌توان تولید و اشتغال را رونق داد.

*تراکم بالای برخی کلاس‌های درس

دانش آشتیانی مطرح کرد: پیوستگی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی مدنظر است در آموزش و پرورش 13.5 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه در آموزش عالی 5 میلیون دانشجو داریم که در 2500 واحد آموزش عالی حضور دارند و صندلی‌های خالی وجود دارد اما در آموزش و پرورش تراکم دانش‌آموزان در برخی کلاس‌های درس بالاست.

*حقوق معلمان در این دولت 100 درصد افزایش یافت

وی با اشاره به دغدغه معیشت فرهنگیان، گفت: نمی توانیم بگوییم این مسئله در چهار سال اخیر رخ داده است و این موضوع کهنه است. معتقدیم معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد تا بتواند با آرامش در کلاس درس حاضر شود در دولت یازدهم حمایت‌هایی از معیشت معلمان شده است و امسال که حکم معلمان در حال صدور است با لحاظ این موضوع در طول 4 سال اخیر حقوق معلمان بیش از 100 درصد رشد داشته است اما معتقدم باید با یک برنامه صحیح دغدغه معیشت را برطرف کنیم و اقدامات انجام شده کافی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جلسات با تشکل های صنفی معلمان مطرح کرد: تبادل نظر با آنها در قالب جلسات برگزار شده صورت می گیرد و باید در این مسائل بیشتر گام برداریم.

*دگرگونی در نحوه گزینش آموزش و پرورش

وی با اشاره به بحث گزینش بیان کرد: معلمان از نحوه برخورد در گزینش ناراحت هستند و تلاش داریم تغییر بنیادین در رویکرد گزینش از نگاه سلبی به نگاه حرفه‌ای و علمی داشته باشیم یعنی فردی را گزینش کنیم که اخلاق مدار بوده صلاحیت حرفه ای معلمی را داراست و سواد و تخصص معلمی را دارد.

دانش آشتیانی با اشاره به مقوله حراست گفت: معنای حراست نگهبانی است نه مچ‌گیری و کارکنان حراست باید به معلمی آگاهی دهند و معلم احساس کند که حراست آنها را راهنمایی می‌کند و در مواقع لازم هشدارهایی را می‌دهد تا در مسیر اشتباه گام برندارند.

 *تغییر نظام ارزشیابی معلمان

وی با اشاره به اشکالات نظام ارزشیابی معلمان عنوان کرد: این نظام شاخص‌های ارزشیابی معلمان را همانند کارمندان می‌داند اما نوع فعالیت معلم با کارمند تفاوت دارد و باید نوع ارزشیابی‌اش هم متفاوت باشد و در دستورالعملی که دادیم این شرایط مطرح شد که معلم از خوددش ارزیابی داشته باشد و در شورای مدرسه این شاخص‌ها تایید شود و تقدیرنامه‌ها را در شأن معلمی نمی‌دانیم و آنها را اصلاح کردیم.

*شخصیت دانش آموز در مدرسه باید حفظ شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حقوق دانش آموزان گفت: رابطه معلم و دانش آموز از بالا به پایین نیست بلکه دو طرفه است و حتی به معلمان می گویم نمرات دانش آموز را در کلاس نخوانید چرا که این مسئله باعث تخریب شخصیت او می‌شود و تا این حد باید به حقوق دانش آموز اهمیت دهیم و در حال تدوین حقوق دانس آموزان, معلمان و اولیا در قالب حقوق شهروندی هستیم.چرا که اگر به دانش آموز بی‌احترامی شود او از مدرسه لذت نمی‌برد و انگیزه‌اش کاهش می یابد.

دانش آشتیانی با اشاره به ضرورت تعریف جدید از مدرسه بیان کرد: رکن مدرسه معلمان هستند که باید در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داشته باشند و تلاش داریم تا تصمیمات برنامه‌ای و نه کلان را به مدارس واگذار کنیم و حتی مدیر مدرسه توسط معلمان انتخاب شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌هایم بر سیطره پرورش بر آموزش اشاره کردم, افزود: نظام آموزش و پرورش ما توجه زیادی را به آموزش دارد و نوع آموزش‌ها نیز کیفی و تاثیرگذار نیست بنابراین تلاش داریم مسئله تربیت دانش‌آموزان را اصل بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت روال تشویق این است که هر دانش‌آموزی را نسبت به کارهای خودش تشویق کنیم و هر دانش آموزی استعداد خودش را دارد و ممکن است در مقوله های خاصی استعداد نداشته باشد بنابراین باید به جای رقابت گروهی محیط کار تیمی را در مدارس ایجاد کنیم و از فشار و استرس بر دانش آموزان به سمت شوق انگیزی آموزش برویم همچنین باید از سمت برنامه های درسی متمرکز به سمت برنامه آموزشی بومی و متناسب با جغرافیای هر مدرسه برویم چرا که هر دانش آموز در هر استان فرهنگ و آدابی را داردکه آموزش ها باید متناسب با آنها باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل