بازدید 10234

سریال های تلویزیونی مردم را افسرده تر می کند

کد خبر: ۶۸۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 01 May 2017
«خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز گفت: به منظور کاهش افسردگی و حفظ سلامت روان، خدمات روانشناختی در کشور و استان فارس باید تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گیرد.

دكتر چنگيز رحيمي در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اين كه در حال حاضر مردم بيمه روانشناسي نيستند و هنوز در اين خصوص سازمان هاي بيمه گر كاري نكرده اند پیگیری مساله ضروری است.

وي با اشاره به روز روانشناس يادآور شد: سال گذشته مركز مشاوره و روان درماني دانشگاه شيراز بيش از 100 ميليون تومان براي ارايه خدمات روانشناختي به دانشجويان هزينه كرد و به منظور مقابله و درمان افسردگي اطلاع رساني وسيعي از طريق دنياي مجازي و چاپ نشريه براي كارمندان، دانشجويان و اساتيد انجام گرفت كه به اين منظور گروه هاي هميار دانشجويي نيز در خوابگاه هاي اين دانشگاه فعاليت دارند.

دكتر رحيمي با اشاره به كسب رتبه اول توسط مركز مشاوره دانشگاه شيراز طي 8 سال پياپي گفت: سالانه بيش از 7 هزار جلسه مشاوره توسط اين مركز برگزار مي شود و هدف ما بالا بردن سطح آگاهي دانشجويان و ساير شهروندان و در مجموع افزايش سطح سلامت روان جامعه است.

استاد دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز در ادامه با اشاره به شعار سال 2017 سازمان بهداشت جهاني مبني بر «بيماري افسردگي و راه هاي پيشگيري و درمان آن» نيز گفت: طي 10سال گذشته در سطح جهان 20درصد به جمعيت افسرده ها اضافه شده و در حال حاضر 300 تا 350 ميليون نفر افسرده هستند.

دكتر رحيمي ادامه داد: طبق آمار جهاني موجود 24 درصد افراد 15 تا 64 سال يك اختلال روانپزشكي دارند و به همين منظور توجه به كاهش عواملي كه به اين مشكلات مي انجامد ضروري است.

وي عنوان كرد: برخي از افراد از افسردگي خود اطلاعي ندارند و به آن توجهي نمي كنند و در نتيجه بيماري آن ها پنهان مي ماند. اعضاي خانواده هم گاهي تصور مي كنند فرد مشكلات ديگري از جمله تنبلي و يا بداخلاقي دارد در حالي كه دچار افسردگي و علائمی از جمله بی حوصلگی و پرخاشگري ناشي از آن شده است.

دكتر رحيمي گفت: افسردگي در كشور ما شايد بيشترين تاثيرش را در اعتياد نشان بدهد و هر فرد افسردهاي ممكن است به هر دليل يك يا دو بار مواد مخدر مصرف كند و در تصور آن ها ماده مخدر براي مدت كوتاهي هم كه شده اين افسردگي را از بين مي برد به طوري كه بسياري از معتادان در شروع مصرف افسرده بوده اند و به اين دليل به اعتياد پناه برده اند.

رئيس مركز مشاوره و روان درماني دانشگاه شيراز ادامه داد: در همه دنيا افسردگي در زن ها بيشتر از مردهاست و شايد يكي از دلايل اين مساله بيان راحت تر علائم و مشكلات ناشي از افسردگي از جمله گريه كردن توسط زن ها باشد. دكتر رحيمي عنوان كرد: زن ها بيشتر به مراكز مشاوره مراجعه مي كنند، در آن ها تضاد انجام وظايف همچنين تغييرات هورموني بسيار زياد است و همين مسائل در ابتلا به افسردگي در بين آن ها تاثير دارد.

اين مسئول دانشگاه شيراز گفت: حمايت اجتماعي در پيشگيري و درمان افسردگي اهميت بسزايي دارد و افسردگي بايد به مردم شناسانده شود تا در صورت بروز، به دنبال رفع آن باشند.

رئيس مركز مشاوره و روان درماني دانشگاه شيراز گفت: وجود اختلال در خواب و اشتها و كاهش تمركز، بي قراري و يا گوشه گيري، بي حركتي و يا پر تحركي به همراه داشتن احساس غمگيني، گريه كردن بي دليل و لذت نبردن از زندگي و احساس گناه و بي ارزشي حداقل طي 2 هفته مكرر مي تواند جزو علائم افسردگي باشد و پيگيري آن ضروري است.

دكتر رحيمي ادامه داد: 50 درصد افرادي كه اقدام به خودكشي مي كنند در حال تجربه افسردگي هستند. طبق آمار موجود سالانه در دنيا يك ميليون نفر بر اثر خودكشي جان خود را از دست مي دهند و وقتي يك نفر خودكشي مي كند يك تا 20 نفر ديگر هم به تبع آن اقدام به اين كار مي كنند.

اين مسئول دانشگاه شيراز عنوان كرد: در كشور ما از هر يك صد هزار نفر 8 تا 9 نفر اقدام به خودكشي ميكنند که اين ميزان در كشورهايي مثل آلمان و سوئيس 18 نفر است همچنين كمتر از 20 تا 30 درصد از افرادي كه در كشور ما خودكشي مي كنند مي ميرند.

دكتر رحيمي گفت: عمدتاً افراد فقير بيشتر افسرده مي شوند و شكست هاي ناگهاني و عشقي مي تواند به خودكشي منجر شود. فشارهاي اقتصادي جزو دلايل افسردگي در تمام دنيا است در حالي كه اگر در جامعه اميد و شغل باشد شمار افسرده ها نيز كمتر مي شود.

وي نبود معنويت را يكي از دلايل مهم در بروز و افزايش افسردگي دانست و گفت: به نظر مي رسد 8 تا 12 درصد مردم كشور ما افسرده اند اما اطلاع رساني براي دريافت خدمات روانشناختي نقش موثري در كنترل آن دارد. دكتر رحيمي گفت: 2 تا 5 سال اخير آمار خودكشي در بين دانشجويان دانشگاه شيراز بسيار كم بوده و با توجه به اينكه عواملي از جمله ضربه روحي يكي از دلايل خودكشي است، تشكيل پرونده سلامت روان و پيگيري مشكلات احتمالي موجود براي دانشجويان دانشگاه شيراز جزو اولويت هاي ما است.

وي ادامه داد: بيشتر سريال ها به ايجاد شرايطي براي بروز افسردگي دامن مي زند به طوري كه مثلا در يك مجموعه تلويزيوني فردي كه ازدواج مي كند از همان روز اول آپارتمان مبله و ماشين مدل بالا براي او مهيا است. اين با واقعيت هاي جامعه همخواني ندارد و توقعات را بالا مي برد و باعث بروز مشكلاتي در حوزه سلامت روان و تفاهم بين زوج ها مي شود.

دكتر رحيمي با اشاره به انواع افسردگي و تقسيم آن به افسردگي پس از زايمان، افسردگي سالمندان، افسردگي كودكان و نوجوانان، پيشگيري از این اختلال را نيازمند يك برنامه جامع دانست و گفت: در اين خصوص پرداختن به يك برنامه جامع ضروري است و براي جوانان كه عضو فعال جامعه هستند بايد علاوه بر امكان ايجاد شغل، رفاه اجتماعي، بهداشت، مسكن و شرايط ازدواج نيز فراهم كرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر مجموعه روانشناسي مطلوبي داريم و اگرچه برخي مراكز علمي، روان شناساني نامطلوب تربيت مي كنند اما مي توان از پتانسيل هاي موجود براي پيشگيري و درمان اختلالات رواني بهره برد.

46
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۱
پس زن و مرد مساوی نیستند و تفاوتهایی با هم دارند!!!!
تلویزیون؟؟
این تلویزیون شده آکواریومی از سریالهای غمگین آبکی خسته کننده که یا از تخت بیمارستان شروع میشه به قبرستون ختم میشه یا از مجلس عذا شروع میشه به دعوا ختم میشه. حتی طنزآلود ترین سریالهاش هم مشکل روحی روانی ایجاد میکنه
دائما توی سریالها دعوا میکنن و عین ادمهای مات و مبهوت و گیج و سرخورده رفتار میکنن
جالب تر این که هنرپیشه های این سریالهای غمگین آبکی با لبخند میان توی برنامه دورهمی از خودشون تعریف میکنن و میگن احساس خوشبختیشون نسبیه!!

دنبال خوشبختی نسبی نباشید لطفا... به خوشحال بودن مردم فکر کنید
سریال که نداریم خدا رو شکر اونایی هم که هست حسابی یا عزاداری هست یا بی محتوا.خیلی مسخره هست ادم اصلا رقبت نمی کنه برای دیدن.
بیننده تلویزیونی هم باید اونقدر مخش کار کند و بفهمد که یک سریال یا فیلم سینمایی محصول ذهن یک فیلم نامه هست.
من همیشه با این نگرش بغییر از مستند چیزی دیگری تماشا نمیکنم از تلویزیون!!
تلویزیون ایران که میگن برنامه اش غمگین است ماهواره که میگن برنامه هاش غیر اخلاقی و منحرف پس کلا تلویزیون و فیلم نگاه نکنیم خیال همه راحت
خیلی گزارش جامعی بود ممنون.
برنامه هاي شاد واقعي با موزيك بايد راه انداخت نه ساختگي مثل خندوانه، ضمنا بيكاري و خانه نشيني را بايد رفع كرد
تلوریون نیست که ، معدن فیلم های ناراحت کننده و گریه و بدبختی و...بعدش میگید چرا مردم افسرده می شوند؟ نشاط مرده باید فکری کرد.
من الان چند سالی هست که تلویزیون رو نگاه نمی کنم. خیلی اعصابم راحته. مگه آدم چقدر عمر می کنه که همش در حال کریه و زاری و ... باشه؟
به دلیل اینکه این سریال ها ساخته همین ملت افسرده است . سریال ساز ها هم از همین جامعه هستند .
مگه كسي هنوز تلويزيون مي بينه !! ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار