بازدید 3207
آیت‌الله جوادی آملی:

هیچکس با سفارش و موعظه انقلابی نمی‌شود

کد خبر: ۶۸۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 28 April 2017
مرجع تقلید شیعیان گفت: انقلابی بودن با سفارش و موعظه حل نمی‌شود انقلابی بودن مثل درس‌های مجلس ترحیم و مجلس فاتحه نیست که انسان با سفارش حل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته که با حضور نخبگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام پربرکت رجب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم در این ماه، به برکات ماه شعبان و رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: ماه پربرکت رجب در حالت وداع است امیدواریم ادعیه‌ای که در این ماه داشتید و اعتکاف‌هایی که در این ماه پربرکت صورت گرفت موردقبول ذات اقدس الهی باشد و زمینه‌ای باشد برای ادراک فضایل ماه پربرکت شعبان که در پیش داریم و این دو ماه که یکی ماه ولایت و دیگری ماه رسالت است زمینه توفیقی را فراهم کند که به برکات شهر الله یعنی ماه مبارک رمضان ان‌شاءالله نائل بشویم.

وی در ادامه شرح نامه‌های حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه، به بیان قسمت پایانی نامه شصت و دوم پرداخت و با اشاره به خبر شهادت مرزبانان عزیز کشورمان، بر لزوم حضور هر چه بیشتر مردم انقلابی درصحنه تأکید کرد و افزود: حضرت امیر(ع) به مردم مصر فرمود کشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمی‌کند تنها داشتن چند مسئول خوب و بلندهمت اداره نمی‌کند، عنصر محوری یک کشور، مردم آن مملکت هستند. این سه قسمت را وجود مبارک امیرالمؤمنین در این نامه‌ای که برای مردم مرقوم فرمود جداگانه نوشت. داشتن رهبر خوب لازم است ولی کافی نیست. داشتن بعضی از مسئولان خوب و مدیر و مدبّر لازم است ولی کافی نیست نگویید رهبری مثل علی بن ابیطالب(ع) داریم، نگویید مسئولی مثل مالک اشتری داریم شما می‌بینید دشمن از هر طرف حمله کرده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: مستحضرید حفظ این انقلاب کار آسانی نیست، شما هر روز می‌شنوید عده‌ای از عزیزترین و بهترین فرزندان این سرزمین برای حفظ این سرزمین شربت شهادت می‌نوشند. آن بیگانه استکبار و صهیونیست این سلفی، داعشی و تکفیری را آماده کرده است. کم نیست که انسان ۱۰ سرباز را یک روز تقدیم نظام اسلامی کند، این‌ها کار کوچکی نیست اما دشمن از هر طرف حمله می‌کند.

وی ادامه داد: ما بخواهیم به مردم بگوییم شما انقلابی باشید آقایان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حل نمی‌شود انقلابی بودن مثل درس‌های مجلس ترحیم و مجلس فاتحه نیست که انسان با سفارش حل کند. انقلاب، حداقل یک علم قوی غنی می‌خواهد مثل نهج‌البلاغه، این را حوزویان و دانشگاهیان ما باید بدانند. نهج‌البلاغه یک علم جان‌گیری دارد ولی آن مقداری که برای اداره کشور کافی باشد این مقدار را می‌توان از آن استنباط کرد. اگر کسی بخواهد انقلابی باشد باید جریان سقیفه را کاملاً بداند، جنگ جمل را بداند، چطور علی بن ابیطالب(ع) را با آن عظمت، جمال و جلال علمی که داشت خانه‌نشین کردند، امروز که دشمن نفوذی‌تر، آگاه‌تر، سیاست‌بازتر و خطرناک‌تر است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به لزوم درسی شدن بیانات حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه و استفاده آن در حوزه و دانشگاه بیان کرد: دین سفارشی نیست که ما بگوییم آقایان انقلابی باشید، انقلاب را حفظ کنید، در انتخابات شرکت کنید، این علمی است. تا نهج‌البلاغه روشن نشود مثل کفایه درسی نشود، مثل رسائل درسی نشود، انسان راز و رمز بیگانه‌ها را نفهمد که چگونه می‌شود یک ملت نبوی و علوی را خاک کرد، چگونه می‌شود عمروعاص‌ها را حاکم کرد، چگونه می‌شود باطل را بر حق پیروز کرد، چگونه می‌شود دهان حق را بست.

وی ادامه داد: محور اصلی قیام، مردم هستند مردمِ متفکّر آن‌ها کشورشان را حفظ می‌کنند، حضرت فرمود اگر مردم خواب باشند ما سه اصل را از دست خواهیم داد، یک خطر متوجه دین می‌شود، یک خطر متوجه مملکت می‌شود، خطر دیگر متوجه خود مردم می‌شود. این درس‌ها خواندنی نیست، حوزه و دانشگاه که از این‌ها خبر ندارند حداکثر خبری که حوزه و دانشگاه از نهج‌البلاغه داشته باشند آن کلمات قصار است و چند جمله نصیحت! آخر چطور می‌شود حرف صدیقه کبری را کسی گوش ندهد؟! چطور می‌شود علی بن ابیطالب(ع) را بگذارد؟ این می‌شود اختلاس چند هزارمیلیاردی، این می‌شود نجومی، آن‌وقت مالی در مملکت نمی‌ماند که شما بخواهید اشتغال و تولید ایجاد کنید.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل