بازدید 3791
کارشناسان و سرمایه‌گذاران انتظار بازگشت رشد را دارند

امید طلا به آخر آوریل

افت هفته گذشته ارزش طلا امید به روند کوتاه‌مدت را از بین نبرده است. بهای اونس طلا در هفته گذشته با 3/ 0 درصد افت به 1284 دلار رسید؛ اما این عقب‌نشینی جزئی باعث نشده اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو «کاهشی» شوند.
کد خبر: ۶۸۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ 25 April 2017
افت هفته گذشته ارزش طلا امید به روند کوتاه‌مدت را از بین نبرده است. بهای اونس طلا در هفته گذشته با 3/ 0 درصد افت به 1284 دلار رسید؛ اما این عقب‌نشینی جزئی باعث نشده اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو «کاهشی» شوند. 

به گزاش دنیای اقتصاد، تازه‌ترین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که هم کارشناسان حرفه‌ای و هم سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد بهای طلا را در 5 روز کاری آینده دارند. این در حالی است که تحولات ژئوپلیتیک اندکی از تب و تاب افتاده‌اند. البته اعلام نتیجه انتخابات فرانسه در آخر وقت یکشنبه می‌تواند بازار دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

نظرسنجی‌های دوقلو

در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 53 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 7 نفر معادل 37 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه شروع می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 1232 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 723 نفر معادل 59 درصد، افزایش و 330 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه را پیش‌بینی کرده‌اند. 179 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. افرادی که نظر خنثی دارند کسانی هستند که نوسان کمی را پیش‌بینی می‌کنند یا نمی‌توانند جهت‌گیری بازار را مشخص کنند.با آنکه این هفته نیز امید کوتاه‌مدت به روند طلا برجسته است، میزان افزایشی‌های بازار کاهش پیدا کرده است. در نظرسنجی‌ای که مربوط به هفته قبل بود، سه چهارم از هر دو دسته کارشناسان و سرمایه‌گذاران، افزایشی بودند.


تحلیل‌های افزایشی

باب‌هابرکورن، دلال ارشد کالا در «آر جی او فیوچرز» می‌گوید: « با همزمان شدن انتخابات فرانسه با خطرات ژئوپلیتیک، طلا باید این هفته گران‌تر شود.» کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» هم حس مشابهی دارد: «من این هفته افزایشی هستم. فکر می‌کنم ظرف چند روز خطرات ژئوپلیتیک دوباره پررنگ شود، انتخابات یکشنبه فرانسه با رسیدن ناو وینسون آمریکا به آب‌های کره پیگیری خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها، خطر اندکی هم برای تعطیلی دولت آمریکا وجود دارد؛ گرچه احتمال رخداد این اتفاق در سپتامبر بیشتر است. از سوی دیگر، اگر این مسائل کمرنگ شود و اتفاقی رخ ندهد، طلا ممکن است کاهشی شود.» مارک لیبوویت، دبیر «وی آر گلد لتر» هم افزایشی است. او می‌گوید: «ما مرز مقاومتی 1300 دلار را آزموده‌ایم و شکست خورده‌ایم؛ اما چشم انتظار جهش دوباره تا آن سطح هستیم.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» هم انتظار افزایش ارزش فلز زرد را در روزهای آینده دارد. بیکر می‌گوید: «قدرت نمایی جبهه ملی در دور اول انتخابات فرانسه یا محاسبات اشتباه در وضعیت کره شمالی می‌تواند به سادگی اونس را از مرز 1300 دلار عبور دهد. آرام گرفتن تحولات ژئوپلیتیک و رشد بازارهای سهام می‌تواند این هفته به ضرر طلا تمام شود؛ اما افت شدید هم قابل‌تصور نیست.»


تحلیل‌های کاهشی

با همه اینها، همه تحلیلگران نیز معتقد به افزایش قیمت‌ها نیستند. اوله‌هانسن، رئیس بخش استراتژی کالا در «ساکسو بانک» از کارشناسانی است که انتظار کاهش ارزش اونس طلا را در هفته جدید کاری دارد. او با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در دور اول شگفتی‌ای به همراه نخواهد داشت، می‌گوید: «اگر این اتفاق رخ دهد، روند افت 5ساله به چالش کشیده خواهد شد؛ اما دلار قوی‌تر (با تضعیف یورو) می‌تواند به مانع طلا تبدیل شود.» کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرزاند آپشنز» هم می‌گوید «تا حدی کاهشی» است. او می‌گوید روند عمدتا به بازار دارایی وابسته است: «جهش اخیر طلا عمدتا ناشی از انتخابات فرانسه و تحولات ژئوپلیتیک مربوط به کره شمالی است و این به آن معناست که افزایشی‌های بازار ممکن است با نبود خبرهای تازه، بی‌تحرک بمانند.» گرادی می‌افزاید: «اگر مارین لوپن در انتخابات فرانسه پیروز نشود، بازارهای سهام رشد خواهند کرد و این به روند طلا آسیب خواهد زد.»


وقت خرید؟

تازه‌ترین تحلیل «بیزینس لاین» نشان می‌دهد که بهترین فرصت برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا زمانی است که قیمت تا سطح 1270 دلار در هر اونس کاهش یابد. به گزارش سایت طلا به نقل از بیزینس لاین، سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1290 تا 1295 دلار خواهد بود. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1270 دلار است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، بهترین فرصت برای خرید طلا زمانی است که قیمت طلا به کمتر از 1270 دلار در هر اونس برسد.

اما رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «گلوبال اینوستورز» می‌گوید که روند صعودی قیمت طلا تا پایان امسال ادامه خواهد یافت و از این رو اکنون نیز وقت مناسبی برای خرید طلا است.جورج میلینگ استنلی، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری گلوبال اینوستورز می‌گوید: «در حالی که قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح خود در 5 ماه اخیر قرار دارد، به‌نظر من الان هم وقت مناسبی برای ادامه خرید خواهد بود؛ چراکه قیمت جهانی طلا تا پایان امسال روندی صعودی خواهد داشت. نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌المللی این امکان را فراهم خواهد کرد تا قیمت جهانی طی ماه‌های آینده نیز با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.»

این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: «نااطمینانی و نگرانی زیادی در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. به‌نظر من ادامه نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی در سطح جهانی موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع قیمت این فلز زرد خواهد بود. گرچه بخش زیادی از افزایش قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون به خاطر رشد تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری بوده ولی عوامل مهم دیگری نیز بر افزایش قیمت طلا موثر بوده است.» او پیش‌بینی کرد قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1375 دلار خواهد رسید و این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1400 دلار نیز افزایش یابد. اگر سطح روانی و مقاومتی 1300 دلاری شکسته شود، روند صعودی قیمت طلا به سرعت ادامه خواهد یافت.

این کارشناس می‌افزاید: «فکر نمی‌کنم الان زمان بدی برای خرید طلا باشد. سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. تجربه نشان داده است که قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا به‌طور موقتی با کاهش روبه‌رو می‌شود؛ ولی در میان مدت قیمت جهانی طلا روندی صعودی می‌یابد.» به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی نوسانات ارزش دلار، نرخ بهره فدرال رزرو و انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. تنش‌ها و نگرانی‌های سیاسی به‌خصوص انتخابات مهم فرانسه آلمان و هلند و آغاز روند برگزیت نیز می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد.

امید طلا به آخر آوریل
امید طلا به آخر آوریل



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر