بازدید 5806

معضل بدهی‌های انباشته بر‌دوش ذوب‌آهن‌اصفهان

بهادر احرامیان عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، در گفت و گو با اکو تیتر با بیان این که شرکت ذوب آهن اصفهان با کوله باری از بدهی های انباشته شده مواجه است تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان به مدت 20 سال با مداخله مدیران دولتی که بیرون از شرکت فعالیت می کنند، اداره می شود.
کد خبر: ۶۸۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲ 22 April 2017
بهادر احرامیان عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، در گفت و گو با اکو تیتر با بیان این که شرکت ذوب آهن اصفهان با کوله باری از بدهی های انباشته شده مواجه است تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان به مدت 20 سال با مداخله مدیران دولتی که بیرون از شرکت فعالیت می کنند، اداره می شود.
 
معضل بدهی‌های انباشته بر‌دوش ذوب‌آهن‌اصفهان
 
به گزارش اکوتیتر: اعلام خبر ورشکستگی ذوب‌آهن اصفهان با ضرر هزارو ٥٠٠ میلیاردی؛ در سال گذشته خبری بود که در لحظه اول، بسیار شوک‌آور بود. هرچند این خبر از سوی مراجع رسمی بیان نشد و کاملا غیررسمی و تأییدنشد؛ اما آنچه از این خبر بهت‌آور، فهمیده می‌شود، بلایی است که در شرایط رکودی و تعطیلی پروژه‌های عمرانی بر سر واحدهای تولیدی حتی واحدهای مادر صنعتی ایران آمده است.

 اکنون ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر می‌دهد و با زیان انباشته هزارو ٥١٣ میلیارد، تابلوی مجسم نابودی صنعت فولاد در کشور شده است. ذوب‌آهن اصفهان که نزدیک به ۶۰ سال است در جنوب اصفهان به ساخت انواع محصولات فولادی مشغول است و شناسنامه فولاد کشور محسوب می‌شود با مشکلات بسیار عظیم مالی روبه‌روست.

در همین رابطه بهادر احرامیان عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، در گفت و گو با اکو تیتر با بیان این که شرکت ذوب آهن اصفهان با کوله باری از بدهی های انباشته شده مواجه است تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان به مدت 20 سال است که با مداخله مدیران دولتی که بیرون از شرکت فعالیت می کنند، اداره می شود. به طوری که تعداد زیادی نیروهای مازاد این شرکت از سوی مدیران تحمیل می شود.

وی با بیان این که ذوب آهن اصفهان توانایی تامین هزینه های نیروی انسانی مازاد را ندارد تصریح کرد: هم اکنون این شرکت با هزینه های سرباری بسیار زیادی در بخش نیروی انسانی مواجه است، به طوری که تعداد نیروهای مازاد آن بالغ بر 15 هزار نفر است که مطابق با استانداردهای عقب مانده ترین شرکت ها نیست.

احرامیان، در ادامه با اشاره به عدم توجیه پذیری سرمایه های گذاری های صورت گرفته در این شرکت تولیدی تصریح کرد: مدیران گذشته باید پاسخگوی مشکلات نقدینگی و عدم توجیه پذیری سرمایه گذاری در این شرکت تولیدی باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، از افزایش زیان انباشته شده ذوب آهن اصفهان طی سه سال اخیر خبر داد و افزود: زیان انباشته این شرکت از سرمایه ثبتی آن بالاتر رفته است. از این رو برای پیشگیری از ورشکستگی ذوب آهن اصفهان در اواخر سال گذشته از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها از نظر قانونی مشکل حل شد.

وی تصریح کرد: عدم تکاپوی سود عملیاتی برای پوشش هزینه های سرباری موجب خواهد شد ذوب آهن اصفهان مجددا به عرصه زیاندهی بازگردد. تا زمانی که دخل و خرج با یکدیگر همخوانی نداشته باشد این شرکت همچنان در معرض ورشکستگی خواهد بود.

وی گفت: دلایلی متعدد برای تبدیل شدن شرکت ذوب آهن اصفهان به یک شرکت بدهکار وجود دارد که مهم ترین آن ها شامل دخالت های دولت در روند اداره و مدیریت آن، نیروی انسانی مازاد، سرمایه گذاری بدون توجیه اقتصادی و توجه به بازده سرمایه گذاری، قیمت گذاری های دولتی و اعمال سلیقه های دولتی است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که باتوجه به این شرایط برای آینده این شرکت چه باید کرد، گفت: باتوجه به شرایط ویژه این شرکت در مرحله اول باید بدهی های معوق و زیان های انباشته شده این شرکت از سوی دولت تعیین تکلیف، پرداخت و جبران شود و بعد که شرکت در وضعیت عادی قرار گرفت سهام آن در یک رقابت کاملا سالم به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی ذوب آهن اصفهان و بدهی حدود 60 هزار میلیارد ریالی، کسی مشتری خرید سهام این شرکت نیست.
احرامیان در پاسخ به این سوال که شنیده ها نشان می دهد چند شرکت خارجی خواستار خرید سهام ذوب آهن اصفهان هستند، یاداور شد : فکر نمی کنم چنین چیزی دقیق و درست باشد، زیرا اگر خبری در این باره بود و شرکتی این درخواست را اعلام کرده بود بازتاب گسترده ای پیدا می کرد و حداقل از سوی شرکت هایی که درخواست مطرح شده بود به صورت رسمی اعلام می شد ولی من تاکنون چنین چیزی نشنیده ام و در جریان درخواست خارجی برای خرید ذوب آهن اصفهان نیستم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل