بازدید 5478

سردرگمی سهامداران با نزدیک‌شدن انتخابات

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ، ریسک سرمایه گذاری در بورس کمتر و کمتر شده و از طرفی التهابات بازار سرمایه بیشتر و باعث سردرگمی شدید سهامداران شده است
کد خبر: ۶۸۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷ 22 April 2017
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ، ریسک سرمایه گذاری در بورس کمتر و کمتر شده و از طرفی التهابات بازار سرمایه بیشتر و باعث سردرگمی شدید سهامداران شده است.
 
سردرگمی سهامداران با نزدیک‌شدن انتخابات
 
به گزارش اکوتیتر، التهابات بازار سرمایه با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر می شود و به گفته بسیاری از کارشناسان بورس ، ابزار کنترلی برای این معضل وجود ندارد . از طرفی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی عموما احتیاط پیشه کرده و رو به دارایی‌ها و بازارهای امن آورده یا ترجیح به عدم‌معامله و نظارت شرایط تا مشخص‌شدن وضعیت دولت جدید دارند.

گفتنی است چندی پیش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران توصیه کرده بود با تحلیل درست در فضای انتخاباتی سرمایه گذاری کنند.

این در حالی است که در سالهای اخیر شاهد رکود حاکم بر فضای بورس بودیم و علت اصلی این اتفاق به  ۲عامل اساسی ارتباط دارد؛ مهم‌ترین عامل، رکود حاکم بر فضای واقعی اقتصاد است. اگر بورس را به‌عنوان آینه تمام‌نمای اقتصاد بپذیریم، انتظار رونق در این بازار با شرایط رکود اقتصادی در تمامی صنایع، انتظاری غیرواقعی است.

 از طرف دیگر عمق کم و حجم کوچک بازار سرمایه موجب بروز دوره‌های سینوسی رکود و رونق شدید در این بازار است. ثبات بازار سرمایه در سایه تعمیق بورس‌ها و افزایش مشارکت‌کنندگان در این بازارها اتفاق خواهد افتاد که یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر این مهم، فرهنگسازی‌ در جامعه و معرفی صحیح بازار سرمایه به فعالان اقتصادی و خانوارهاست.

از این حیث نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جذب حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان منابع از سایر بازارها از حدود ۵/۱میلیون سرمایه‌گذار نقش مؤثری در معرفی ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه داشته و از این رهگذر حدود ۲هزار میلیارد تومان منابع جدید به بازارهای سهام تزریق کرده‌اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، افزایش حجم انتشار اوراق بدهی در مبادلات سال قبل چالش‌های زیادی را در بازار سرمایه به‌وجود آورد به‌ویژه آنکه انتشار این اوراق منجر به توجه ویژه سرمایه‌گذاران شد.

تحلیل‌گران بر این باورند که انتشار اوراق بدهی با نرخ سود ۲۵درصد زمینه را برای کاهش سرمایه‌گذاری در سهام به‌وجود می‌آورد. از سوی دیگر بانک مرکزی هم انتشار این اوراق را بر هم زننده سیاست‌های این بانک برای کاهش نرخ سود بانکی می‌داند .

این در حالی است که صندوق های سرمایه گذاری سهام بهترین راهکار برای جذب سرمایه گذاری است و به اعتقاد متخصصان این حوزه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به ابزاری برای بهره‌مندی عموم مردم و غیرحرفه‌ای‌ها از مزایای موجود در بازار سرمایه تبدیل شوند و نقطه مطلوب آنجاست که سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت عموم مردم در این قبیل صندوق‌ها متمرکز شود.

گفتنی است به وجود آمدن  حباب‌های غیرواقعی در بازارهای مسکن، طلا و ارز همواره ناشی از تلاطم بازار سرمایه است  از طرفی توسعه و تعمیق بازار سرمایه که در لایحه برنامه ششم توسعه به آن پرداخته شده با شرایط بهتری میسر خواهد شد. این مهم همچنین موجب افزایش توان بازار سرمایه در تأمین مالی طرح‌ها و شرکت‌ها خواهد شد.

این در حالی است که با توجه به اینکه در دوران پسابرجام قرار داریم و در برخی حوزه ها با ورود سرمایه گذاران خارجی مواجه هستیم اما در حوزه بازار سرمایه سرمایه گذاری خارجی همچنان با تردید انجام می شود. بسیاری از سهامداران بر این باورند که بورس تهران دارای مشکلات ساختاری است و تحت تاثیر شرایط به سرعت تغییر میکند.

دولت باید برای اصلاح قوانین و مقررات موجود در این بخش چاره ای بیندیشد تا بازار سرمایه کشور زمینه مناسب‌تری برای رشد، توسعه و پذیرش سرمایه‌های جدید داشته باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست