بازدید 2471

ریاض مالکی: از ترامپ می‌خواهیم به راه حل دو کشوری پایبند بماند

وزیر خارجه فلسطین گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین "فرصتی" برای مشارکت در تبلور سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکا دارد.
کد خبر: ۶۸۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ 22 April 2017
وزیر خارجه فلسطین گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین "فرصتی" برای مشارکت در تبلور سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکا دارد.

به گزارش ایسنا، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت که بر خاص بودن شخصیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حساب باز می‌کند چراکه وی با روسای جمهور سابق آمریکا از حیث طرز تفکر و دیدگاه فرق می‌کند.

این وزیر فلسطینی که به پاریس سفر کرده است، درخصوص محتوای مذاکراتش با ژان مارک آیرو، همتای فرانسوی‌اش گفت که فلسطینی‌ها فرانسه را نسبت به رسمیت شناختن کشور فلسطین تا قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در اواسط ماه میلادی آتی ترغیب کردند.

وی گفت: ما در دیدارهایمان با فرانسوی‌ها بر یک موضوع اصلی پافشاری کردیم که همان به رسمیت شناختن کشور فلسطین است چراکه ما بر این باوریم که به رسمیت شناختن کشور فلسطین در این مرحله بسیار آسان‌تر از گذشته است و باید این را در نظر داشت که دوره فرانسوا اولاند رو به پایان است. اما طرف فرانسوی نه تنها بر عکس ما به این مساله می‌نگرد، بلکه طرف فرانسوی بر این باور است که پرداختن به این مساله در حال حاضر بسیار دشوار است و باید این مساله توسط رئیس جمهور جدید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سخنان بدین معنا است که فلسطینی‌ها مستقیماً خواهان به رسمیت شناخته شدن فلسطین شده‌اند و فرانسوی‌ها مخالف کرده‌اند، گفت: بله، ما خواهان این امر شدیم. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان سفر اخیر خود این مساله را در دیدار با اولاند مطرح کرد و ما به آنها گفتیم که گروهی از کشورهای اروپایی در صورتی که فرانسه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، آنها نیز به جرگه فرانسه در این موضع گیری می‌پیوندند. اما نظر مقامات فرانسوی کاملا متفاوت است و آنها بر این باورند که تعداد این کشورها کم خواهد بود و باید گامی بزرگ‌تر صورت بگیرد و کشورهای اروپایی بیشتری چنین موضع گیری داشته باشند. با این وجود، طرف فرانسوی بر پایبندی خود به این مساله و ادامه اقدامات جدی‌اش در این زمینه تاکید دارد. ما نیز خواهان این شدیم که مساله به رسمیت شناختن فلسطین، در دستور کار دولت آتی باشد و این مساله در داخل اتحادیه اروپا در سطح شورای وزارتی مطرح شود تا برای تصمیم گیری مورد بررسی قرار بگیرد. آیرو وعده این امر را به من داد و در نتیجه ما با پاریس در تماس خواهیم بود.

وی افزود: اما مساله دوم که آن را مطرح کردیم، شهرک‌سازی‌ها است. فرانسه از طریق قطعنامه ۲۲۳۴ که به نفع آن نیز رای داد، به این مساله اهمیت می‌دهد. مشخص است که اسرائیل کاملا این توافق را نقض می‌کند که این امر می‌طلبد نه فقط اقداماتی از سوی فرانسه یا اروپا، بلکه از جانب شورای امنیت صورت بگیرد. ما صرف نظر از موضع دولت آمریکا، بر نقش فرانسه در شورای امنیت حساب باز می‌کنیم. من همچنین دلیل و درخواست‌های عادلانه اسیران اعتصاب غذا کرده را مطرح کردم و آیرو نیز پاسخ داد که در جریان جزئیات قرار دارد.

ریاض مالکی در مورد دیدار محمود عباس و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در روز سوم ماه مه در واشنگتن تصریح کرد: ما زمانی که در نشست سران عرب حضور داشتیم، هماهنگی در بالاترین سطح میان مصر و اردن و فلسطین در چگونگی مطرح کردن مساله فلسطین در مقابل دولت جدید آمریکا حاصل شد و ما بر سر لحنی که با آن با آمریکایی‌ها صحبت کنیم، به توافق رسیدیم. مصر و اردن در دیدارهای عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن با دونالد ترامپ به آن پایبند بودند. پادشاه اردن به نمایندگی از عرب‌ها و به عنوان رئیس سران عرب صحبت کرد و زمانی که عباس به واشنگتن برود، کار برای او بسیار راحت‌تر خواهد بود، چراکه همان مسائل با همان زبان را مطرح خواهد کرد و ترامپ برای سومین بار این مسائل را می‌شنود تا این مساله به یک امری اساسی در دیدگاه او تبدیل شود. من بر این باورم که تکرار طرح این امر از سوی رهبران عرب بسیار مهم است.

وی افزود: در مقابل، ما این توهم و خیال را نداریم که می‌توانیم تمامی امور را تغییر دهیم. ما می‌گوییم که دولت کنونی در مرحله تصمیم‌گیری‌ها برای چگونگی موضع‌گیری‌ نسبت به "قرارداد تاریخی" است که ترامپ برای دست یابی به راه حلی برای مساله فلسطین آن را مطرح کرد. در دوره شکل‌گیری موضع‌گیری‌ها، ورود ما به این موضع‌گیری از طریق مطرح کردن مسائل و اطلاعات و حقایقی که از موضع ما حمایت کند، به نفع ما تمام می‌شود. سفر آتی در زمان بسیار مهمی انجام می‌شود.

ریاض مالکی خاطرنشان کرد: ما عملاً از ترامپ می‌خواهیم تا پایبندی خود را نسبت به راهکار تشکیل دو کشور نشان دهد و آشکارا به این مساله اشاره کند که سفارت آمریکا را به قدس انتقال نخواهد داد و صحبت مشخصی را در مورد شهرک‌سازی‌ها مطرح کند و به اقدامات جهت اعمال فشار بر طرف اسرائیلی جهت متوقف ساختن اقدامات سرکوب گرانه‌ و فاشیستی‌اش پایبند باشد و این که اسرائیل به ما اجازه دهد تا از تمامی امکانات و منابع برای توسعه اقتصاد خود استفاده کنیم. ما بر این باوریم که ترامپ امکان طرح این مسائل را دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار