بازدید 5270
۱

پیام موضع ترامپ درباره برجام

کد خبر: ۶۸۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 20 April 2017

«رویکرد هوشمندانه ایران در دستیابی به برجام و پایبندی تمام و کمال به آن از بروز اختلاف‌نظر و کارشکنی بویژه در ارتباط با آمریکا جلوگیری کرده است. این نکته بیش از هر چیز باید مورد توجه منتقدان داخلی قرار گیرد.»

به گزارش ایسنا، سیدعلی خرم - نماینده سابق ایران در سازمان ملل - در روزنامه «ایران» می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان این کشور آشکارا اعلام نموده که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای

با گروه ۱+۵ کاملاً عمل نموده و جای هیچگونه تردیدی نسبت به تمدید تعلیق تحریم‌های زیرمجموعه برجام وجود ندارد. از سوی دیگر دونالد ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خود راه افراط را در پیش گرفته و نخست وعده کرده بود توافق هسته‌ای را پاره کند و سپس قول داد در آن تجدید نظر نماید، اکنون خواستار این شده که مجلس نمایندگان آمریکا یک بررسی اصولی درباره برجام نموده و خود همین موضوع را در دستور کار شورای امنیت ملی آمریکا قرار داده تا تطبیق یا عدم تطبیق آن را با امنیت ملی آمریکا بررسی کند.

این در حالی است که همزمان نیز پومپئو رئیس سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا (CIA) دستور داده که کلیه بندهای توافق هسته‌ای مورد بررسی دقیق قرار گرفته و جاسوسان آمریکایی در سرتاسر جهان اجرای دقیق این بندها را مورد ارزیابی نزدیک قرار دهند. بدین ترتیب مشاهده می شود همه مقامات و سازمان ها بویژه سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا با چنان اشتیاقی به دنبال یافتن شکافی در توافق هسته‌ای هستند تا بلکه بتوانند آن را به مردم آمریکا و جهانیان معرفی نموده و به سبب آن توافق هسته‌ای را نقض نمایند.

بنابراین در چنین فضایی موضع مثبت وزیر خارجه آمریکا در جمع مخالفان سرسخت برجام در صحنه سیاسی آمریکا از یک سو نشان از آن دارد که به رغم مخالفت جویی‌های پیشین ترامپ با برجام، حالا آنها هم با واقع‌بینی متمایل به حفظ آن هستند و همین امر می‌تواند زمینه را مهیای تعامل مثبت میان تهران و واشنگتن بر سر اجرای برجام نماید. از سوی دیگر مهر تأیید آمریکایی‌ها بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای حاکی از استحکام متن آن در چارچوب برد- برد است که مطابق با منافع و امنیت ملی ایران منعقد گردیده به ترتیبی که این‌همه تندرو و مخالف در آمریکا بسیج شده‌اند بلکه بتوانند نقطه‌ای برای ورود به آن بیابند اما تاکنون نتوانسته‌اند.

یعنی در چنین فضایی که نهادهای مهم بین‌المللی با ریزبینی و حساسیت دوچندان به دنبال بهانه‌ای برای نقض توافق هسته‌ای هستند، رویکرد هوشمندانه ایران در دستیابی به برجام و پایبندی تمام و کمال به آن از بروز اختلاف‌نظر و کارشکنی بویژه در ارتباط با آمریکا جلوگیری کرده است. این نکته بیش از هر چیز باید مورد توجه منتقدان داخلی قرار گیرد؛ مخالفانی که با نادیده انگاشتن ارزش های این توافق بزرگ و پیامدهای راهبردی آن بر امنیت ملی ایران، در ایجاد فشار بر دولت، گوی سبقت را از دشمنان خارجی ربوده‌اند آن هم در شرایطی که تندروهای دولتی آمریکا دست به دست یکدیگر داده تا شاید بتوانند روند اجرای برجام را با خلل رو به رو کنند.

بنابراین مخالفان برجام در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری باید خود را با این دستاورد تاریخی کشور همراه سازند و به جای سمپاشی

و گمراه نمودن افکار عمومی نسبت به توافق هسته‌ای، تلاش نمایند بویژه در این دوران انتخابات، مردم را به اهمیت و حفظ این دستاورد رهنمون سازند تا کشور بطور یکپارچه از توافق تاریخی خود در برابر دشمنان دفاع نماید.

به هر حال رئیس‌جمهوری آمریکا راهی ندارد جز اینکه قانون سه ماهه تعلیق تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای را تمدید نماید زیرا مختصات حقوقی این توافق به اندازه کافی دقیق تنظیم گردیده و یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۲۳۱) به ترتیبی در پشتیبانی آن قرار دارد که جای یافتن شکاف برای دولتمردان آمریکا باقی نمی گذارد. اما با توجه به اشتیاق فراوان این دولتمردان و سایر دشمنان منطقه‌ای ایران باید انتظار داشت اگر آب سردی بر روابط در حال سوزان ایران و آمریکا در دوره دونالد ترامپ ریخته نشود که امکان دیالوگ سازنده بین طرفین برقرار گردد، با بهانه‌گیری در ابعاد گوناگون و از جمله سوء استفاده از به اصطلاح تروریسم در خاورمیانه، تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای علیه ایران به کار گرفته شود و نقش منطقه‌ای ایران افول نماید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ایران ای مرز بر گهر.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان