بازدید 4218
۱

فلیترینگ‌های انتخاباتی در راه است؟

کد خبر: ۶۸۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 12 April 2017
دادستان کل کشور می‌گوید هر هفته حدود ۱۶ تا۲۰ هزار کانال فیلتر می‌شود، اما این کافی نیست و باید شبکه ملی اطلاعات به وجود آید.

به گزارش خبرنگارمهر، نزدیک به ۸۰ درصد پهنای باند کشور خرج تلگرام و حدود ۲۰ درصد هم خرج اینستاگرام و بقیه شبکه های اجتماعی می شود و مقدار کمی از این پهنای باند هم صرف امور دیگر می شود. این در حالی است که طبق آمارهای پلیس فتا حدود ۴۳درصد از جرایم فضای سایبری در ایران در فضای تلگرام انجام می شود. شبکه مجازی که بسیاری از کاربران در آن از هویت اصلی خود استفاده نمی کنند و هر کاربر می تواند چندین کانال با موضوعات مختلفی تشکیل بدهد.

اگر چه سرور تلگرام در خارج از کشور است اما رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: حدود نیمی از کانال‌های تلگرامی با بیش از ۵۰۰۰ عضو، پیرو مصوبه شورایعالی فضای مجازی در این خصوص احراز هویت شده اند.

سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تازه‌ترین آمار مربوط به ثبت کانال‌های تلگرامی در سامانه «سرآمد» گفت: تعداد کانال‌های ثبت شده از مرز ۵۵۰۰ مورد گذشته است که این کانال‌ها مجموعاً بیش از نیم میلیون دنبال کننده دارند.

این ثبت کانال ها و به اصطلاح مجوز گرفتن ها در حالی انجام می شود که رئیس پلیس فتا معتقد است: جرایم در فضای مجازی ۶۳ درصد افزایش داشته و با توجه به افزایش روز افزون کاربران، همچنان با نقص روبرو هستیم. همه کشورها نوعا معترض این فضا هستند و از بی قانونی آن گلایه دارند.

هادیان فر درباره پرونده تلگرام، معتقد است: مدیران هزاران کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده اند و ثبت شده اند این کانال ها بالای ۵ هزار نفر عضو دارند. پیش بینی ما این است که ۱۱ هزار کانال وجود دارد و باید همه  مدیران این کانالها مراجعه کنند.

بخشنامه دولتی ممنوعیت استفاده از تلگرام مغفول ماند

بسیاری از کانال های تلگرامی در حال حاضر با محتوای غیر اخلاقی و به بهانه آموزش و سبک زندگی، اقدام به ترویج امور غیراخلاقی می کنند. علاوه بر این توهین به مقدسات و عبور از خط قرمزهای نظام هم یکی دیگر از محورهای فعالیت برخی کانالهای تلگرامی است. به همین دلیل فیلترینگ این کانالها در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد به طوری که حجت السلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در این رابطه می گوید: دولت 2 سال پیش بخشنامه ای را به دستگاه های مختلف ابلاغ کرده و در آن استفاده از پیام رسان تلگرام را ممنوع اعلام کرده که متاسفانه این بخشنامه مغفول مانده است.

وی معتقد است: وقتی سرور تلگرام در خارج از کشور است و هیچ نظارتی بر ان نداریم چرا باید اطلاعات خودمان را در آن قرار دهیم. بر اساس مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در هر هفته ۱۶ تا ۲۰ هزار کانال تلگرام را فیلتر می کنیم اما این کافی نیست و باید شبکه ملی اطلاعات بوجود آید.

فیلترهای انتخاباتی در راه است

با توجه به نزدیک شدن به دو انتخابات پیش رو در یک ماه آینده، دادستان کل از تشدید نظارت ها و رصدهای انتخاباتی در فضای مجازی خبر داده و می گوید: در حال رصد فضای مجازی هستیم و اگر افرادی بخواهند با استفاده از فضای مجازی افراد را تخریب کنند با آنها برخورد قضایی خواهیم کرد

دادستان کل کشور بر لزوم نظارت جدی بر فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی نیز تأکید کرد و افزود: ما به همه گروه‌ها و جریان‌های رسمی سیاسی کشور که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند احترام می‌گذاریم با این حال به معاونت مربوطه در دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور تأکید می‌کنم که فضای مجازی را لحظه به لحظه رصد کنند و اگر تخلفی دیدند بلافاصله برخورد مناسب و قانونی انجام دهند. همه کسانی که قصد ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی دارند و همه افرادی که در این زمینه فعالیت خواهند کرد اعلام می‌کنیم که در فضای مجازی به سمت تخریب و توهین به دیگران و به سمت تخلفات و جرایم نروند و اگر چنین کردند بعد گلایه نکنند که چرا فلان سایت فیلتر و یا بسته شد.

رصد توهین و افترا در کانالهای تلگرامی

هر چه به روزهای انتخابات نزدیک تر می شویم، موضوع تبلیغات هم شدت می گیرد. با توجه به مزایای فضای مجازی، استفاده از کانالهای تلگرامی و گروه های تلگرامی به عنوان یکی از روشهای کم هزینه از سوی تیم های رسانه ای کاندیدهای مختلف پیگیری می شود، متناسب با این ظرفیت، انتخابات های قبلی نشان داد،فضای مجازی می تواند به فضایی برای تخریب کاندیدهای رقیب تبدیل شود،به همین منظور، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در آخرین جلسه خود در هفته گذشته ،اعلام کرده است که توهین و افترا در کانال‌های تلگرامی رصد می‌شود و قرار است به زودی دستورالعمل تهیه شده درباره نحوه استفاده از تلگرام در انتخابات پیش از آغاز تبلیغات در روزهای آینده ابلاغ شود.

علیرضا ساوری، مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از قوه قضائیه  هم در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: بعد از تصویب بخشنامه مربوط به ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی، از سوی رئیس قوه قضائیه، ابلاغ تشکیل ستادها در سه سطح ملی، شهرستانی و استانی انجام شد.

وی در خصوص پیشگیری از جرائم انتخاباتی در فضای مجازی هم گفت: این مسئله هم یکی از اولویت های اساسی، مهم و عمده ستادهای پیشگیری خواهد بود که در این رابطه دستورالعملی تهیه شده است ، در این مرحله هم مطابق قانون با آن دسته از سایت ها و شبکه ها و به طور کلی جرائم سایبری مختلف در امر انتخابات برخورد صورت می گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
جالبه ۸۰ درصد مربوط به تلگرام ولی فقط ۴۰ درصد جرایم مربوط به تلگرام است
این خیلی عالی می باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان