بازدید 6113

الزامات موفقیت در گردشگری چیست؟

جزیره کیش با مساحت 90 کیلومتر توانسته در حوزه گردشگری بدرخشد هرچند که مازندران با داشتن 1 درصد از کل خاک ایران علی رغم تعداد بالای گردشگر نتوانسته رضایت عمومی مردم را فراهم کند. امکانات در کنار برنامه ریزی دقیق رمز موفقیت گردشگری است
کد خبر: ۶۸۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 10 April 2017
موفقیت در گردشگری نیازمند روش صحیح و برنامه ریزی؛ بی پولی بهانه است

به گزارش تیترشهر: گردشگری یکی از حوزه‌های بسیار مهم و استراتژیک در سال‌های اخیر در جهان بوده است به طوری که کشورهای متعددی با سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق توانستند اقتصادشان را از بحران‌های متعدد و رکود‌های چندین ساله خارج سازند و به سمت رونق حرکت کنند.
 
الزامات موفقیت در گردشگری چیست؟ 

این که چگونه بتوانیم یک گردشگر را به کشورما بیاوریم و یا مردم خودمان را به سفر کردن تشویق کنیم بیشتر از آن که نیازمند بودجه و سرمایه گذاری کلان باشد به برنامه ریزی و انتخاب روش درست نیازمند است. هدایت سرمایه یک مسئله بسیار مهم است زیرا هم مانع از هدررفت بودجه های مصوب می شود و هم با دقت در نوع و چگونگی خرج کردن، سرمایه گذاری مولد به وجود می آید و خود پول اولیه چندین برابر می شود.

ایران هرچند جزء ده کشور برتر جهان در حوزه جاذبه های گردشگری است اما در جذب گردشگر رتبه 97 جهان را دارد و این در حالی است که مردم ایران هم تمایل زیادی برای گشت و گذار در همه شهرها و موقعیت های جغرافیایی ایران را ندارند. متاسفانه مسئولین با آزمون و خطا سعی می کنند که قدم های مثبتی بردارند اما متاسفانه چند ده سال است که پول های بسیار خرج مسائل حاشیه ای شده و به امکانات گردشگری چیزی اضافه نشده است. مثال بارز این قضیه در مقایسه جزیره کوچک کیش و استان پهناور مازندران به خوبی روشن می شود.

چیزی که کیش را به عنوان یک قطب گردشگری مطرح کرده است امکانات شهری آن است این امکانات می تواند شامل تمامی وسایل تفریجی و ورزشی ساحلی باشد تا ساخت هتل های اقامتی و فروشگاههای بزرگ. وسعت کیش با استان مازندران قابل مقایسه نیست اما همین برنامه ریزی و سرمایه گذاری مولد توانسته است در تناسب گردشگری دو حوزه کیش را موفق تر از مازندران ببینیم.

کیش در حالی از مازندران پیش افتاده است که نعمات الهی و استعدادهای خدادادی مازندران از جمله جنگل های انبوه، آب و هوای معتدل، دریا و ساحل وسیع، نزدیکی به تهران و حوزه مرکزی جمعیت زیاد و سرمایه گذاراران بسیار از امتیازات مازندران است اما کیش یک جزیره در خلیج فارس است که جز ساحل مرجانی و دریا از نظر آب و هوایی بسیار ضعیف است و نمی تواند در حالت عادی با بسیاری از استان های محروم نیز رقابت کند.
موفقیت در گردشگری نیازمند روش صحیح و برنامه ریزی؛ بی پولی بهانه است

اما سرمایه گذاری درست به کارگیری طرح های هوشمندانه و تجهیزات زیرساختی کیش را به یک منطقه ممتاز بدل کرده است. باید قبول کنیم که مسئولین شهری و گردشگری مازندران در خدمت رسانی ضعیفی را به گردشگران داخلی و خارجی می دهند زیرا این استعداد می توانست در کل منطقه خاورمیانه و غرب آسیا زبانزد باشد اما هیچ گاه مازندران به جایگاه واقعی خود نرسیده است. وجود جنگل و مراتع سرسبز برای اعراب حوزه خلیج فارس که جز شن و ماسه چیزی ندیده اند شمال ایران یک فرصت طلایی بود اما افسوس که بسیاری از مردم ایران هم از رفتن به شمال عاجز هستند و متصدیان امر نتوانسته اند این چرخه معیوب را اصلاح کنند تا همه اقشار جامعه به شمال بیایند. هرچند سفر به کیش گران تر از مقاصد دیگر است اما به تناسب خدمات ارائه شده با کیفیت بسیار بالایی عرضه می شود به طوری که بسیاری از گردشگران سفر به کیش را به سفر خارج از کشور مقایسه می کنند.

کیش توانست سیستم حمل و نقل، اقامت، جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی را درست در کنار هم چیدمان کند و گردشگر را از ابعاد گوناگون راضی نگهدارد. رضایت مسافران یکی از مهمترین مصادیق در حوزه گردشگری است اما متاسفانه در شمال ایران نبود سیستم درست اقامتی و ارائه خدمات به شیوه های بسیار قدیمی، ناامن و زننده و همچنین نبود امکانات چه در کنار سواحل و چه در شهرها مردم را دلزده و خسته می کند.

جزیره کیش با مساحت 90 کیلومتر توانسته در حوزه گردشگری بدرخشد هرچند که مازندران با داشتن 1 درصد از کل خاک ایران علی رغم تعداد بالای گردشگر نتوانسته رضایت عمومی مردم را فراهم کند. امکانات در کنار برنامه ریزی دقیق رمز موفقیت گردشگری است و باید قبول کنیم که سرمایه گذاری در حوزه های فرعی چیزی جز عقب ماندن از کاروان بزرگ گردشگران به جهت پیشرفت کشورهای مقصد نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل