بازدید 61281

قانون درباره «بستن کوچه ها با قفل و زنجیر» چه می گوید؟

هنگام تردد در شهر گاهی کوچه هایی دیده می شود که ابتدای آن ها همچون درب خودرویی ادارات توسط نگهبان و گیت یا زنجیر مسدود شده است و شهروندان اجازه دسترسی به این کوچه ها را ندارند.این که آیا به طور کلی امکان مسدود کردن کوچه ها وجود دارد و اگر این امکان وجود دارد شرایط مسدود کردن کوچه ها چیست سوالی است که به ذهن بسیاری از شهروندان متبادر می‌شود.
کد خبر: ۶۸۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 09 April 2017
هنگام تردد در شهر گاهی کوچه هایی دیده می شود که ابتدای آن ها همچون درب خودرویی ادارات توسط نگهبان و گیت یا زنجیر مسدود شده است و شهروندان اجازه دسترسی به این کوچه ها را ندارند مگر اینکه از ساکنان کوچه باشند یا اینکه ورود آنان از طرف ساکنان تایید شود.این که آیا به طور کلی امکان مسدود کردن کوچه ها وجود دارد و اگر این امکان وجود دارد شرایط مسدود کردن کوچه ها چیست سوالی است که به ذهن بسیاری از شهروندان متبادر می‌شود.

به گزارش «تابناک» در ماده‌ي 24 قانون مدني آمده است که «هيچ کس نمي‌تواند معابري که انتهاي آن مسدود نيست را ببندد». برخي با استناد به اين ماده‌ي قانوني برداشت مي‎کنند که کوچه‌هاي بن‎بست مشمول اين امر نشده و مي‎توان آن‌ها را مسدود کرد. اما طبق قانون، فقط کوچه‌هاي اختصاصي را مي‌توان با زنجير بست و براي آن باجه نگهباني گذاشت.

کوچه‌ي اختصاصي هم به اين معنا نيست که ساکنان يک محله، کوچه را براي خودشان اختصاصي کنند، بلکه به اين معناست که از ملک متعلق به خودشان کوچه‌اي يا محوطه‌اي درست کنند و تنها در اين شرايط مي‌توانند کوچه را با زنجير ببندند و براي آن نگهبان بگذارند. يعني اهالي يک خيابان، بخشي از ديوار حياط خود را خراب کرده و آن را به کوچه اضافه مي‌کنند و با اين عمل آنان صاحب کوچه بوده و کوچه ملک خصوصي شان محسوب مي‌شود.

نقشه کوچه‌ها، شوارع يا بن‌بست‌ها بايد بر اساس قانون نحوه خريد ابنيه و اراضي مورد نياز شهرداري‌ها، مصوب سال 1358 و براساس نقشه‌ي هادي و تفضيلي شهرها که شهرداري آن را تاييد و به تصويب وزارت‌کشور و استانداري همان استان مي‌رساند، ترسيم شده و حدود آن مشخص شده باشد.

يعني محدوده‌ي املاک موجود در شهر بر اساس نقشه شهر مشخص مي‌شوند. بنابراين اگر کوچه‌ها و راه‌ها بر اساس اين قانون ايجاد شده باشد و شهرداري آن را به عنوان اماکن عمومي استفاده کرده باشد، زنجير کردن کوچه غيرقانوني مي‌شود. اما اگر مالکان در کوچه‌ها از ملک متعلق به خودشان استفاده و کوچه‌اي احداث کرده باشند، بستن و محصور کردن اين کوچه که متعلق به خودشان است، منع قانوني ندارد.

براساس قانون اگر شهرداري نياز دارد که راهي، کوچه‌اي يا فضاي سبزي يا حتي مکان تفريحي و هر چيز عمومي در شهر ايجاد کند، بايد جزييات آن در نقشه هادي يا نقشه‌ي تفضيلي شهر ذکر شده باشد و در اين‌ صورت است که شهرداري براي ايجاد محلي که در طرح تفصيلي آمده است، مي‌تواند بر اساس قانون سال 58، ملک را از مالک خريداري و از ملک خريداري شده براي استفاده عمومي استفاده کند و ملک عمومي هم متعلق به همه ساکنان شهر است.

در ميان همه اين دعواها عده‌اي معتقدند که به علت وجود تاسيسات عمومي از قبيل آب، برق، گاز و ... و ارائه‌ي خدمات عمومي از طرف شهرداري به مردم آن هم در کوچه‌هاي شهر، کوچه متعلق به شهرداري است و با مجوز گرفتن از اين نهاد مي‌توان آن را اختصاصي کرد. اما اين افراد کاملا در اشتباه هستند و بايد بدانند که اين‌طور نيست. ارائه‌ي اين خدمات مطابق ماده‌ي 55 و 25 قانون شهرداري، از وظايف مشخص شده شهرداري ا‌ست و کسي که وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد، حق ادعاي مالکيت ندارد، بنابراين به هيچ وجه هرکوچه‌اي به شهرداري تعلق ندارد.

کوچه يک مکان عمومي است و توافق ساکنان نمي‌تواند ناقض مالکيت و نافي حقوق ساير شهروندان باشد. به فرض، اگر شما ساکن کوچه‌اي باشيد و با همسايگان خود توافق کنيد که آنجا را با زنجير ببنديد، بايد در نظر داشته باشيد که استفاده از کوچه فقط حق شما و همسايه‌هايتان نيست و باقي شهروندان هم حق استفاده و حداقل تردد در اين کوچه را دارند و برابر قانون، بايد به راحتي در کوچه رفت و آمد کنند، زيرا اين ملک متعلق به عموم مردم است و هيچکس حق ندارد اين حق را از آن ها بگيرد. پوربابايي درمورد بستن کوچه‌ها با اخذ مجوز از نيروي انتظامي معتقد است: نيروي انتظامي نمي‌تواند دخالتي در بستن کوچه‌ها با زنجير داشته باشد و براي اين کار مجوز صادر کند. البته خود شهرداري هم نمي‌تواند اين اجازه را بدهد، زيرا شهرداري متولي حقوق عمومي است و نمي‌تواند براي خودش مالکيت اثبات کند. البته نبايد نفع اين کار براي نيروي انتظامي را ناديده گرفت...

در ارتباط با نگهباني که مردم براي بستن و مراقبت از کوچه‌ها انتخاب مي‌کنند نيز، بايد بدانيد که نگهباني کسي است که از طرف مردم براي کوچه‌ها انتخاب مي‌شود. او کسي است که گزارش حوادث را به اهالي کوچه و نيروي انتظامي مي‌دهد يا عبور و مرور به داخل کوچه را کنترل و از خانه‌هاي ساکنان مراقبت مي‌کند. در اين بين مهم‌تر از همه موارد حق و حقوقش توسط ساکنان محله پرداخت مي‌شود. يادتان باشد اين شخص نمي‌تواند به عنوان ضابط دادگستري عمل کند. البته ناگفته نماند، البته گاهي نيروي انتظامي مجوزي با درخواست اهالي براي اين فرد صادر مي کند که اگر نيروي انتظامي اين مجوز را صادر کند، حتماً مختص به اجازه براي نگهباني و مراقبت از کوچه است و اين مجوز حق بستن و مسدود کردن کوچه با زنجير را به کسي نمي‌دهد. در اصل اين نگهبان به نيروي انتظامي کمک کرده تا بهتر امنيت را برقرار کند. اين نگهبان با حقوقي که همسايه‌ها دريافت مي‌کنند، از فشار کار پليس کم کرده و با گزارش‌هاي خود از آمار جرم و جنايت در محله کم مي‌کند. اما چون اين شخص ضابط دادگستري نيست و اختيارات دولتي ندارد، پيروي از دستوراتش نيز براي همه واجب نيست و تخلف از گفته‌هايش جرم به حساب نمي‌آيد.

در اين باره بايد بدانيد که مشکلات زيادي براي نگهباني محله به وجود مي‌آيد. خيلي از مواقع اتفاق مي‌افتد که نگهبان با دزد يا ضاربي درگير مي‌شود يا دچار حادثه‌اي مي‌شود و به اين علت که نحوه برخورد نگهبان بايد مانند شهروندي عادي باشد و هيچ گونه حقوق و مزايا، امتيازات يا ويژگي خاصي ندارد و در رديف ضابطان قوه قضاييه قرار نمي‌گيرد، کاري از دستش بر نمي‌آيد. در صورت دفاع از خود و وارد کردن خسارت مالي و جاني به فرد ضارب نيز، بايد محق بودن خود را ثابت کند و گرنه مورد توبيخ قانون قرار مي‌گيرد. به ‌عبارتي، اگر کسي از دستور نگهبان محله تمرد کند، مجرم تلقي نمي‌شود، زيرا نگهبان يک شهروند عادي است که مي‌تواند براساس حقوقي که سايرين به او داده‌اند از مکاني محافظت کند و خطراتي که آن محل را تهديد مي‌کند را به نيروي انتظامي گزارش دهد. نگهبان محله حکم سرايدار يک ساختمان را دارد.

از نظر حقوقي، اگر کوچه اختصاصي باشد بستن آن نه تنها منع قانوني ندارد، بلکه موجه هم هست و در غير اين‌صورت و اگر کوچه بن بست نباشد و شارع عمومي باشد، بستن و محصور کردن آن داراي منع قانوني است و اشکال دارد. همچنين زنجير بستن کوچه‌ها نمي‌تواند منجر به گسست فرهنگي در محلات شود، زيرا گسست فرهنگي از لحاظ عاطفي ايجاد مي‌شود و با بن بست کردن کوچه‌ها اين اتفاق نخواهد افتاد. تکنولوژي، مدرنيته و صنعتي کردن شهرها، گسست فرهنگي را به وجود مي‌آورد. وقتي که در يک آپارتمان همسايه روبه رويي خودت را نشناسي يا به جاي احوال پرسي از کسي به او اس‌ام‌اس دهي، اين نشانه گسست فرهنگي است!! در نهايت مي‌توان نتيجه گرفت که با وجود اختلاف نظرهاي زيادي که در مورد بستن کوچه‌ها از سوي ساکنان با مجوز شهرداري يا نيروي انتظامي وجود دارد، اما از نظر حقوقي بستن کوچه‌هاي عمومي، خلاف قانون است.
 


 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵۴
وقتی تو این کشور ساحل دریا حصار بندی می شه و تنها چند در صدش ازاده خودتان حساب بقیه مسایل را بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
کوچه هایی که نگهبان داره هم آمار دزدی در اونها کمه و هم امنیت اخلاقی. قبول کنید که در مناطق شمال شهر که کوچه ها خلوت هست فرصت مناسبی در اختیار اشرار و دزدان قرار میگیره که باید به نحوی پیشگیری کرد
بنده در تبريز هم با توافق همسايه ها بستن غير قانوني چندين كوچه را در كوچه مقابل امام زاده سيد حمزه درخيابان شمس تبريز (ضلع شمالي )ديده ام كه همانند ورودي يك پارك درب آهني نصب كرده اند ومواقع ظهر و عصر به بهانه خلوت بودن و ممانعت از دزدي دربها بسته ميشوند وعابر بي خبر از موضوع از وسط راه بايد برگردد و جالب است كه محلي ها در آن ساعات بخصوص تردد نميكنند. نميدانم متولي شهر در تبريز شهرداريست يا عده اي قانون شكن؟
این قانون توسط خود شهرداری تهران نه تنها رعایت نشده بلکه به تمسخر گرفته شده.بعنوان مثال ورودی خیابان باب همایون جنب ایستگاه مترو امام خمینی تهران. خیابان که قبلا سنگ فرش و به پیاده ها و برخی وسایل عمومی حمل ونقل از قبیل ماشینهای طرح دودی و برقی اختصاص پیدا کرده بود . اخیرا بصورت مرحله به مرحله تبدیل به بازارچه شده و اجاره داده شده. اونمهم بازارچه ای که هم دید زیبای خیابان رو مخدوش کرده و هم در محل ایستگاه خودروهای عمومی ساخته شده. بعد از اشغال خیابان ایستگاه برخی از این خودروها که مبدا اونها ابتدای خیابون به سمت میدان ارگ بود به خیابان صور اسرافیل منتقل شده و مسافران باید عملا دو سوم مسیر رو پیاده روی کنند.
خیلی خوب بود
ممنون
لطفا در مورد خیابان جلوی مغازه‌ها هم بنویسید که برخی‌ از کاسبان با گذاشتن تابلو یا جعبه و یا تابلوی تبلیغات مغازه‌شان جلوی پارک کردن سایر خودروها را میگیرند.
اگر به قانون عمل میشد که وضعمان این نبود. وضع فرهنگ شهروندی و رعایت حقوق دیگران در ایران اسفبار شده است. در رانندگی، در همسایه آزاری، در ساختمان سازی، در سد معبر، در معاملات، در گرانفروشی و ... می توان نشانه های این وضع را دید. کجای دنیا این حجم از پرونده دعوا و درگیری و شکایت در قوه قضائیه شان دارند؟ این به علت فرهنگ توسعه نیافته ملت ماست که به حقوق دیگران بی توجهی کرده و سبب دعوا و درگیری می شوند. مسئولین هم به جای آموزش به ملت فقط چاپلوسی ملت را می کنند: "ملت بزرگ ایران!"
این کوچه های بن بست و زنجیر دار شده همه در اطراف مال ها و مجتمع های تجاری بزرگ هستند که یا پارکینگ به تعداد کافی ندارند و یا با مراجعینی سر و کار دارند که حوصله توقف در پارکینگ پیش بینی شده را ندارند و ماشین خود را در نزدیک ترین مکان به ورودی مجتمع تجاری رها کرده و دنبال کار خود می روند ، فارغ از مشکلاتی که برای مجاورین به ستوه آمده آن مجتمع تجاری ایجاد می کنند !
نظرسنجی که گذاشتید خیلی بانمکه دقت کردی تابی جان تو اصلاح طلب نیستی ولی بیشتر کسانی که اصلاح طلبند تو را مطالعه می کنند 53 درصد اصلاح طلب و فقط 6 درصد اصولگرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
مسئله فقط درصد اصلاح طلبان در میان خوانندگان تابناک نیست
اگر در کوچه بن بست برای خروج از پارکینگ به دفعات با خودروهای پارک شده که راه را بسته اند و پس از معطلی طولانی زمانی که برای باز کردن راه مراجعه می کنند تازه طلبکار هم هستند و دشنام هم می دهند چه باید کرد؟! آیا قانون در این مورد هم راهکار دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
بله. با 110 تماس بگیرید، خودروی مورد نظر به خاطر سد معبر به پارکینگ منتقل می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
بدلیل تخلف انجام نشده که نمیشه مردم رو از حق استفاده از خیابون محروم کرد!!
در مورد پارک خودرو هم شما به 110 زنگ میزنی و اونها هم باید جرثقیل بفرستن

اصل و ریشه مشکل از اونجاست که شهرداری ترام و عوارض و... رو گرفته ولی خرج شهر و تعریض و پارکینگ سازی و.... نکرده و همون که همه میدونیم!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
بله، می توانید با پلیس تماس بگیرید و یا نصب تابلو، به دیگران اخطار دهید که مزاحمت ایجاد ننمایند. در غیر اینصورت، قانون با آنها برخورد خواهد کرد.
شهروند خوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
در این مواقع با پلیس 110 تماس بگیرید و شماره پلاک خودرو اعلام کنید تا به صاحب ماشین تماس بگیرند و اگه از ساعت 12 شب به بعد باشه پلیس 110 به پلیس راهور علام میکندو ماشین به پارکینک انتقال پیدا میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
مواد لازم :
یک عدد کلید ، مقداری عصبانیت ، چند عدد فحش ، چند کالری انرژی ، یک حط زیبا دور تا دور ماشین مزاحم
پیمان
| United States of America |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
شاید برای یک بار بشه به 110 اطلاع داد.ولی آدم نمیتونه برای هر موقع از خانه خارج شدن با پلیس تماس بگیره.
خوب بفرمائيد طبق اين قوانين چطور شهرداري با كمك راهنمايي و رانندگي مردم را از ورود به منطقه مركزي شهر با طرحهاي ترافيكي و زوج و فرد، جلوگيري ميكنند!؟!؟!؟!
در جریان باشید شهرداری کوچه را میفروشد
در بعضي از روستاها هم همين مشكل وجود دارد(بعضي از روستاهاي جاده چالوس) بطوري كه روستائيان به بهانه هاي مختلف از ورود غريبه ها به روستايشان جلوگيري مي كنند كه غير قانوني است اگر امكان دارد گزارشي هم در اين مورد تهيه نماييد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
سلام
من خودم یکی از این روستا نشینان هستم. وقتی خودروهایی برای تفریح به روستاها میایند و با سر و وضعی دور از شان و عرف اجتماع آرامش اهالی را بهم می زنند و با صدای آهنگهای بلند مزاحمت ایجاد می کنند، شما فکر بهتری به ذهنتان می رسد؟؟
این مشکلات بخصوص در ایام تعطیلات و مناسبتها بسیار آزار دهنده است و چاره ای برای روستاییان باقی نمی گذارد. به عنوان نمونه تابستان پارسال که میخواستم تعداد گوسفند را به مرتع آن سمت رودخانه ببرم، افرادی که درحاشیه رودخانه نشسته بودند به بهانه مزاحمت برایشان، اقدام به فحاشی و سنگ پرانی کردند.بحث زباله ها و پوشکهای کودکان و ... بماند
شهر بی قانون به این میگن
وقتي مسوولي كل يه كوچه رو براي خودش قرق ميكنه ؛ ديگه از بقيه چه انتظاري ميشه داشت
شهرستانک در جاده چالوس کلا مردم محلی کل خیابون های غیر بن بست رو هم در گذاشتن و زنجیر بستن و....
تازه وقتی هم میخوای بری تو همین دهاتی هم که همه جاش بسته است واسه ورودی پول هم میگیرن!!!
خیابون خدا رو بستن و پول هم میگیرن
شهرستانک در جاده چالوس کلا مردم محلی کل خیابون های غیر بن بست رو هم در گذاشتن و زنجیر بستن و....
تازه وقتی هم میخوای بری تو همین دهاتی هم که همه جاش بسته است واسه ورودی پول هم میگیرن!!!
خیابون خدا رو بستن و پول هم میگیرن
شهرستانک در جاده چالوس کلا مردم محلی کل خیابون های غیر بن بست رو هم در گذاشتن و زنجیر بستن و....
تازه وقتی هم میخوای بری تو همین دهاتی هم که همه جاش بسته است واسه ورودی پول هم میگیرن!!!
خیابون خدا رو بستن و پول هم میگیرن
تحقيق مناسب و ارزشمندي است اما در خصوص عدم امكان مسدود كردن كوچه هاي اختصاصي مستند قانوني قاطعي ارائه نشده است. به نظر مي رسد موضوع در باره كوچه هاي اختصاصي قابل تأمل است.
در خیابان ها و کوچه های اصلی سازندگان ساختمانها پیاده رو و حتی قسمتی از خیابان را بمدت چند سال اشغال می کنند و کسی مانع آنها نمی شود. کوچه فرعی که جای خود دارد
بی نظمی و بی قانونی و لات بازی و گردن گلفتی و ... جزئی از ما شده است.
هرکس برای خودش قانون گذار و مجریه /البته برای کوچهای بن بست این قانون هست
لطفا از این اطلاع رسانیها و تبیین قانون بیشتر بنویسید
خیلی خیلی ممنونم
درست روبروی ورودی پارکینگ ما همیشه ماشین همسایه که منزلش فاقد پارکینگه پارک کرده و ما برای رفتن و خروج از پارکینگ با بدبختی و زحمت فراوان مواجهیم.برای چنین مواردی که میدونم فقط مشکل من و یا تعداد محدودی نیست برای برخورد با این مشکل باید راه حل قانونی راحتی وجود داشته باشه مثلا با اعلام به پلیس و تایید پلیس یا شهرداری طرفو جریمه کنند نه اینکه من و امثال من مجبور باشیم به دادگاه مراجعه کنیم شکوائیه تنظیم کنیم نوبت دادگاه بگیریم و دردسرها و بوروکراسی وحشتناک این چنینی. من که پیگیر شدم از راهنمایی رانندگی پرسیدم گفتند تنها راهش شکایت به دادگاهه. منم اجباراً قیدشو زدم و با هزار مکافات هر دفعه با ده بار جلو و عقب رفتن و بیچارگی ماشینمو از پارکینگ خارج میکنم یا بالعکس. فکر میکنم قانون منتظره خود مردم با هم درگیر بشند زدو خورد کنند به هم آسیب بزنند اونموقع چنان قانون قانون میشه که بیا و ببین.
معني اش اين است كه آقايي مي خواهد رييس شود و براي جور كردن هزينه هاش بهر كاري دست مي زند.
خیلی جاها را بسته اند. آقا خودش ظهور کند. بیخود نیست نان خیلی هاشان بریده شده.
جالب بود یک این طور جایی من رفتم داخل خود نگهبان چیزی نگفت بعد موقع رفتن نمی گذاشت من بروم و بد و بیراه می گفت.
یک سر تشریف ببرید شهرک غرب تا متوجه بشوید که بستن شارع عام یعنی چه ؟
حرف هم بزنی نگهبان که کیوسک هم گذاشته دکوراسیون صورتتان را عوض میکند.
یک روز بحثم با یکی از این ها بالا گرفت و ایشان فرمودند ما مجوز از شهرداری گرفتیم و با نیروی انتظامی بعنوان نگهبان محله هماهنگیم . ناراحتی زنگ بزن پلیس 110 . حالا نگهبان محله بد نیست ولی چرا کوچه را زنجیر انداختند میشه همون قانونی که شما گفتید و رعایت هم نمیشه.
اتفاقا این مسئله در قانون راه کار های بسیار فراوانی دارد وبه راحتی ساکنین کوچه های بن بست میتوانند ورود غریبه ها به کوچه هایشان را ممنوع کنند ...این مسئله برای کلان شهرتقریبا ناامنی مثل تهران که جای خود را دارد.
به موضوع خیلی خوبی پرداختید. اگر بستن کوچه ها با زنجیر وجاهت قانونی ندارد لطفا برای رفع آن بیشتر پیگیری بفرمایید
سوال : بعضى ها كوچه را براى رفت و آمد عموم نمى بندند اما مانعى قرار مى دهند كه ديگران نتوانند با خودرو داخل آن كوچه شوند، آيا اين قانونى است؟
قانون !!!!!!!!!!

برید شهرک غرب یا بالا شهر .....همه کوچه های اطرافر ومسدود کردن..چون پول دارن میتونند کوچه و..... رو همه رو بخرن
بی قانونی بی عدالتی
بايد در نظر داشته باشيد که استفاده از کوچه فقط حق شما و همسايه‌هايتان نيست و باقي شهروندان هم حق استفاده و حداقل تردد در اين کوچه را دارند
لطفا يك سر به روستاي ارنگه در جاده چالوس بزنيد و تحقيق كنيد چرا راه ورودي روستا را بسته اند وكسي را راه نميدن؟ ما سالهاست آرزو داريم اين روستاي زيبارا ببينيم اما زنجير انداختن راه نميدن، به عبارت ديگه خودمختاري راه انداختن
این طبقه از قشر جامعه جزو اعیان و عزیزان نور چشمی هستند مستحب است
کلا مقاله بی ربطی است
ماده 24 دقیقا میگه هیچکس نمیتواند طرق و شوارع عامه و کوچه هایی که اخر انها مسدود نیست را تملک نماید.
پیدا کردن این کوچه ها و برداشتن زنجیر کار مشکلی نیست. پیراهن مشکی های شهرداری بجای ضرب و جرح لبو فروشها بروند به این کار بپردازند
أشكال كار اين است قانون گذاران قانون را به نفع خودشان هميشه نوشتن و يا با بند تبصره راه فرار براى افراد گذاشتن .و يا بستن. ماله كشيدن هم فايده نداره. هنوز قدرت طلبى و دزدى و الى آخر ادامه داره و بعيد هم هست حل شود چون مثله يك مرض واگيردار همه افراد در برگرفته و كسى هم جواب گو نيست اگر هم باشد جرت ندارن و يا چنان منكوب مى شوند كه از دور خارج مى شوند. مخصوصا افراد خاص
در لاهیجان از این کوچه ها زیاد است و انگار شهر صاحب شامل بازرس و فرماندار و شهردار و قضائیه ندارد
موضوع بسیار خوبی را تابناک مطرح کرده است و نیروی انتظامی و شهرداری باید به این بی قانونی بستن کوچه ها فوری پایان دهند
?????
اکثر کوچه های شهرک غرب همینطور است. برای پارک کردن اجازه ورود نداری. انگار که آنها از ما بهترانند. کاش آقای قالیباف که دم از عدالت و برابری می زند در طی این هشت سال به این چیزها هم فکر می کرد.
البته اگر شوراي ايرانيان خارج از كشور وابسته به نهاد رياست جمهوري در خيابان ارمغان غربي جردن كوچه را به پاركينگ اختصاصي خود تبديل كرده باشد اشكالي ندارد!
نه شهرداری ونه نیروی انتظامی ونه هیچ دستگاه دیگری وحتی مردم ساکن کوچه حقی غیر تز آنچه در قانون آمده ندارند اگر کوچه دوسر باز باشد حتی زنجیر کردن ان در ساعات پایانی شب به عنوان وتوجیه افزایش امنیت وجلوگیری از سرقت اگر چه با اخذ مجوزی باشد که انهم مبنای قانونی نداشته وحد اکثرمتکی به آیین نامه وبخشنامه های داخلی دستگاه مجوز دهنده مثلا کلانتری محل است غیر قانونی وخلاف است اما چون امنیت به واسطه هزاران دلیل کاهش یافته ونیروهای انتظامی ومتولیان حفظ امنیت عاجز ودرمانده از انجام وظایف ذاتی خود هستند این امر را به خود اهالی واگذار کردند که غیر قانونی است.امادر معابر وکوچه های بن بست منتهی به دیوار وحصار ابنیه مسکونی چون فضای کوچه به لحاظ بنبست ومسدود بودن فقط در حیطه استفاده اهالی ان کوچه هست واز منافع وجودی ان که سهولت در رفت امد است منتفع میشوند وجود درب ومانع در وابتدای معبر به همان دلیل حفظ مال واموال از سرقت ودزدی با اعلام قبلی به مراجع شهری خالی از اشکال است.
بنده یک شهروند تبریزی هستم. در تبریز به وفور این معضل مشاهده میشه و اهالی کوچه ها به راحتی برای ورودی کوچه شون درب نرده ای فلزی نصب میکنن و این معضل به یک امر عادی تبدیل شده تا جاییکه خیلی از مردم فکر میکنن که اینکار قانونیه. شهرداری و اجرائیات هم مطلقا کاری به این کارها ندارن و با این بی قانونی هیچگونه برخوردی نمیکنن.
موضوع دیگه ای که در کلانشهر تبریز کاملا عادی شده، پارک کردن ماشینها در پیاده روها و سد معبر برای عابرین و تضییع حقوق آنها هستش. بنده هر روز مسافت یک و نیم کیلومتری از خانه تا محل کار و بالعکس رو پیاده روی میکنم و هر روز مجبورم به خاطر مسدود بودن پیاده روها توسط خودروهای پارک شده، علیرغم وجود خطر تصادف، از کنار خیابان عبور کنم. جالبه که ماشینهای عبوری پلیس هم کاملا به این قضیه عادت کردن و کوچکترین برخوردی با متخلفین نمیکنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی