بازدید 30168

اهداف نظامی و سیاسی آمریکا از حمله به خاک سوریه

ژنرال جک کین، رئیس مؤسسه مطالعات جنگ و معاون پیشین ستاد ارتش آمریکا نیز در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است: «این پیامی باور نکردنی است که سال ها پیش باید توسط دولت اوباما ارسال می شد. این حملات سریع و مؤثری بودند که جهان را شگفت زده کرد».
کد خبر: ۶۸۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 07 April 2017
رئیس جمهوری امریکا کمتر از صد روز پس از ورود به کاخ سفید، فرمان حمله موشکی به سوریه را صادر کرد. این حمله به گفته مقامات دولت امریکا، به تلافی حمله شیمیایی به شهر ادلب انجام گرفته است. امریکایی ها بدون اینکه هیچ مدرکی دال بر نقش دولت سوریه در این جنایت هولناک داشته باشند، پایگاه الشعیرات، یکی از پایگاه های مهم ارتش سوریه را مورد حمله موشکی قرار دادند.
 
به گزارش «تابناک»، مقامات ارشد دولت ترامپ بارها تأکید می کردند که اولویت دولت جدید، مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی در داخل و خارج از سوریه خواهد بود. کاخ سفید همچنین تأکید داشت، برای مقابله با پدیده شوم تروریسم، آماده همکاری با همه طرف های درگیر در جنگ سوریه از جمله روسیه است.
 
اوج این اظهارات از زبان «نیکی هیلی»، سفیر امریکا در سازمان ملل شنیده شد. چند روز پیش، هیلی در سخنانی بی سابقه گفت: سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیگر اولویت امریکا نیست. به دنبال آن نیز «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه امریکا در سفر به ترکیه گفت، تعیین سرنوشت سیاسی سوریه بر عهده مردم این کشور است.
 
حملات ادامه خواهد یافت؟

 
در پی تجاوز جدید آمریکا و بمباران یک پایگاه هوایی سوریه در استان حمص، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، هم اکنون هیچ برنامه دیگری برای حملات بیشتر علیه سوریه ندارد.
 
همچنین یک مسئول نظامی آمریکایی گفته است که حمله موشکی آمریکا به سوریه تک حمله و محدود بوده است.
 
این مسئول نظامی آمریکا گفت که حمله موشکی آمریکا به سوریه تک حمله بود و این بدان معناست که پیش بینی می شود، فقط یک حمله باشد و طرح هایی هم اکنون برای تشدید اوضاع وجود ندارد.
 
وی به خبرگزاری رویترز گفت که فکر نمی کند، این حمله تغییر زیادی در تمرکز رئیس جمهور آمریکا در امور داخلی ایجاد کند.
 
الیاس فرحات، سرتیپ بازنشسته در بیروت نیز در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: حمله هوایی آمریکا به سوریه را نباید مقدمه جنگ ضد سوریه دانست، بلکه عملیات محدود هوایی است.

اهداف احتمالی آمریکا از این حمله

 
حال این پرسش مطرح می شود که ترامپ چه اهدافی از فرمان غافلگیرکننده حمله به سوریه دنبال می کند؟
 
تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پس از اقدام نظامی این کشور علیه سوریه در سخنانی گفت، هدف از حمله نشان دادن قاطعیت ترامپ بوده است.
 
اگر این سخنان را در کنار موضع گیری پنتاگون مبنی بر اینکه «در حال حاضر برنامه‌ای برای حملات بیشتر علیه دولت سوریه وجود ندارد» بگذاریم، باید نتیجه بگیریم که این حملات «محدود» بوده و احتمالا ادامه نخواهد یافت.
 
اما اگر مبنای تحلیل را سخنان تیلرسون در دیدار با رئیس جمهوری چین قرار دهیم، باید منتظر اهداف و اقدامات خطرناک تری از سوی آمریکا باشیم. تیلرسون در این دیدار در پاسخ به خبرنگاری در خصوص «تغییر رژیم» در سوریه پاسخ داد که «پروسه {تغییر رژیم در سوریه} به جریان افتاده است».
 
ژنرال جک کین، رئیس مؤسسه مطالعات جنگ و معاون پیشین ستاد ارتش آمریکا نیز در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است: « این پیامی باور نکردنی است که سال ها پیش باید توسط دولت اوباما ارسال می شد. این حملات سریع و موثری بودند که جهان را شگفت زده کرد».
 
کین افزود: «ترامپ اقدام محدودی انجام داده است؛ اما در عین حال پیامی فوق العاده قوی به دشمنان ما در جهان ارسال کرده که اخطارهای ما را باور کنند».
 
این ژنرال آمریکایی گفته است، این حمله با صراحت و صدای بلند حاوی پیامی است که مخاطب آن ایران، روسیه و کره شمالی هستند.
 
در واقع در سطح بین المللی، حمله موشکی به سوریه از یک سو، پیامی روسیه در ارتباط با رویکردش در سوریه و اوکراین بوده و از سوی دیگر هشداری به اقدامات کره شمالی در شرق آسیا.
 
در سطح منطقه ای نیز این حملات از یک جهت حاوی یک پیام روشن به ایران بوده و از طرف دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه. برخی از تحلیلگران بر این باورند که آمریکایی ها با حملات موشکی خود می خواهند به ایران این پیام را مخابره کنند که اگر از مواضع خود در سوریه کوتاه نیایند، اقدامات مشابهی در سوریه و افزایش حملات انجام خواهند کرد.
 
از سوی دیگر، دولت جدید آمریکا می خواست با راه اندازی این حملات به متحدان خود در خاورمیانه که نسبت به هرگونه اقدام نظامی این کشور در سوریه ناامید شده بودند، نشان دهد که واشنگتن از انتظارات متحدان خود در سوریه آگاه است و آنها را پیگیری می کند. در واقع آمریکا سعی دارد بار دیگر ترکیه، عربستان و اسرائیل را ـ که در چند ماه اخیر به خاطر سیاست های آمریکا در سوریه از این کشور فاصله گرفته بودند و به روسیه نزدیک شده بودند ـ به خود نزدیک کند.
 
شاید به همین جهت باشد که بلافاصله پس از حملات صبح امروز آمریکا به سوریه، اسرائیل آن را «پیامی قوی» می داند، عربستان از آن به عنوان «تصمیم شجاعانه» یاد می کند و ترکیه نیز اظهار امیدواری می کند که حملات، زمینه های برقراری صلح و رفتن اسد را فراهم کند.
 
عده ای دیگر از تحلیلگران حملات موشکی آمریکا به سوریه را جهت ارزیابی واکنش ایران و روسیه قلمداد می کنند. آن ها بر این باورند اگر ایران و روسیه پاسخ مناسبی به این اقدام آمریکا نشان ندهند، باید منتظر اقدامات مشابه و شاید شدیدتر آمریکا در سوریه باشیم.
 
شاید بنا به همین تحلیل باشد که روسیه اعلام کرده، ههم همکاری ها بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف می‌شود. وزارت خارجه روسیه ساعاتی پیش در واکنش به این اقدام آمریکا، پروتکل مربوط به هماهنگی پرواز بر فراز سوریه با آمریکا را لغو کرده بود.
 
از سوی دیگر، شاید آمریکایی ها با راه اندازی این حملات در پی ارزیابی این مسأله باشند که تا چه حد در عرصه داخلی آمریکا و در صحنه بین المللی از مداخله آمریکا در سوریه حمایت می شود. در همین راستا، ساعتی پس از اقدام نظامی آمریکا در سوریه برخی گروه های ضد جنگ فراخوان تجمعی اعتراضی را نسبت به این اقدام صادر کرده اند.

به طور کلی بسیاری از تحلیلگران بر این باورند این حمله نخستین نشانه از تغییر سیاست آمریکا در قبال سوریه و پایانی بر دوران خویشتن داری اوباماست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۴۶
هدف اصلی ایران است نه سوریه حالابازهم بروید بویینگ سفارش بدهید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
اگه هدف اصلی ایران بود که الان موشک خورده خونه خودت.ما چقدر بدبختیم که کسانی مثل تو هموطن ما و همفکرانت رجال سیاسی ما شدن
بیچاره مردم سوریه
کشورشون ارزوهاشون زندگیشون نابود شد.
یک نقشه نخ نما
کشتار مردم، و بعد ازاون حمله به یک کشور برای حمایت از مردم
واقعا به حال این اوضاع باید تاسف خورد،
آمریکا و متحدانش نمی گذارند سوریه آرام شود این بنفع آنان است
اقای روحانی یارانه مرا فقط به دلیل انکه در منطقه یک یک اپارتمان دارم قطع کردید..لطفا دیگر بس خدمترسانیتان به ملت..بروید فقط بروید
با آمریکا باید مقابله کرد به همین ترتیب با کشورهای منطقه همکاری و از نفوذ آمریکا جلوگیری شود.آمریکا در پی تقسیم کشورهای خاورمیانه است.
"امریکایی ها بدون اینکه هیچ مدرکی دال بر نقش دولت سوریه در این جنایت هولناک داشته باشند" محض اطلاع شما روسیه اعلام کرده که به علت حمله هوایی سوریه به انبارهای تسلیحات شیمیایی این اتفاق افتاده. کارشناسها هم اعلام کردن که در این صورت این گازها مشتعل میشدن و خطرشون از بین میرفت. پس واضحه که کار کی بوده.
من پیش بینی می کنم در چند روز آینده قایق های تندرو سپاه دو ناو هواپیمابر آمریکا را در خلیج همیشه فارس هدف قرار داده و نابود کنند. این پیش بینی من9 /98 درصد اتفاق خواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
با اون اختاپوسه فوتبال رو پیش بینی میکرد نسبتی نداری؟
این حمله آزمایشی بود و صد در صد حملات مهلک دیگر به دنبال خواهد بود بنابراین نباید غافلگیر شد مسئله عراق هم بهمین صورت است امریکا برای سوریه و عراق خواب بدی دیده است اینها به لحاظ تضعیف ایران صورت می گیرد
خدا به فریاد برسد .
پس اون اس ۳۰۰- ۴۰۰ و ۵۰۰ روسیه که به سوریه رفته چی شد؟ همش کشکه؟
چرا اس ۳۰۰ نصب شده در سوریه کار نکرد؟
یکی از نکات عجیب این حمله موشکی ، کشته شدن حدود ۷ نفر در مقابل اصابت حداقل ۵۹ موشک کروز بود، که احتمالأ آمریکا به هر دلیلی و برای کاهش تلفات انسانی پایگاه هوایی، دولت سوریه را مستقیم و یا غیرمستقیم در جریان این حمله موشکی (و البته در دقایقی قبل از اصابت موشک ها )قرار داده بود.
امریکا و بقیه بدانند که ملت شیعه علی هم در راه مبارزه با کفر جدی است و بهتره قبل از هر حرفی ان را اول مزه مزه بکند که ببینند به صرفشان هست یا نه. ما شهادت اروزمان است شما بترسید که مرگ وحشتتان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
خخخخخ
به نظرمن این اقدام امریکا برای امتیاز گیری بوده....همانطور که با سفر رییس جمهور چین به امریکا چین با ازمایش موشکی کره شمالی در صدد امتیاز گیری از امریکا و موضع بالا دستی بود...این واکنش موشکی امریکا هم در این راستا تفسیر میشود و.......
سوریه باید اسراییل را درهم بکوبد.الان وقتشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
سوریه ؟؟ کشور متلاشی شده که کمتر از 40 درصدش دست بشار اسده
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
سوريه نمي تونه از خودش دفاع كنه ، اگر كمك هاي ايران نبود دولت بشار اسد تا حالا صد دفعه سقوط كرده بود ، بهتره يكم واقع بين باشيم و تو توهم زندگي نكنيم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
یکی باید خود سوریه را بلند کنه .اصلا دیگه کشوری به اسم سوریه وجود خارجی نداره.
به نظر من این حمله برای آمریکا ثمری نداره
اين حمله براي محك واكنش روسيه بود، احتمالا طرح داماد ترمپ هم بوده.
چون وجود خارجی ندارد این اسباب بازی
مرگ بر آمریکا
مرگ بر آمریکا
حمله آمریکابه سوریه نشان داد
1-شورای امنیت سازمان ملل پوستین بیش نیست وتنها حضور تشریفاتی دارد.
2-اگر چندین سال پیش کشورهای منطقه اقدام به نابودی عربستان کرده بودند اکنون شاهد گستاخی های آمریکا در خاورمیانه نبودیم.
3-آقای بشار اسد بهانه ای بیش نیست بلکه آمریکا دنبال معادن ونفت سوریه است .
حمله آمریکابه سوریه نشان داد
1-شورای امنیت سازمان ملل پوستین بیش نیست وتنها حضور تشریفاتی دارد.
2-اگر چندین سال پیش کشورهای منطقه اقدام به نابودی عربستان کرده بودند اکنون شاهد گستاخی های آمریکا در خاورمیانه نبودیم.
3-آقای بشار اسد بهانه ای بیش نیست بلکه آمریکا دنبال معادن ونفت سوریه است .
روسهای خیانتکار جاسوسای دوجانبه حضورشون فقط به نفع غرب بوده
این اقدام کوتاه امریکا از قضا هیجان مبارزه بر علیه امریکا وهمدستانش را در کشورهای سوریه عراق لبنان ایران وکره شمالی بیش از پیش خواهد کرد وقطعا امریکا متضرر این اقدام یک بساز بفروش نیویورکی خواهد شد
سلام همه شدن کارشناس سیاسی خاورمیانه حالا زده که زده خخخخخ
الان وقتشه که با امریکا بجنگبم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
خب برو جنگ کن.ادرسش رو هم بهت میدم .سوار یه قایق شو بزن به دریا برو سراغ ناوهای امریکایی
تاماهاوک ضد راداره نميشه رهگيريش کرد
ترامپ اباما نیست دیوانه ای است که به راحتی و فارغ از ترس از آینده اقدامش دست به هر عمل خطرناکی می زند. زنگ خطر برای کارهای حدث و خطایی ایران به صدا درآمده است.
باید پدافند ضد هوایی سوریه به شدت تقویت و ایران و روسیه از تمام توان خود برای افزایش ان اقدام و هماهنگی های بیشتری را بین خود و نیز جذب کشورهای همسوی دیگر همانند کشورهای اسیای جنوبشرقی، کشورهای آمریکای جنوبی و سایر کشورهایی که مخالف دخالتهای آمریکا هستند انجام داد و یک اتحاد جهانی از کشورهای همسو در مقابل آمریکا ایجاد کرد و از وخامت اوضاع کاست
مرگ بر آمریکا
آقای نوید خان ایزدیهای عراق هم در مبارزه با داعش ابتدا مثل شما فکر کردند واما بعدش.......
همون اهدافی که روسیه و ایران دنبال اون هستند
حقوق بشر امریکایی وبه رسمیت شناختن تما میت ارضی کشورها جز این نمی تواند باشد
ژنرال مک کین غلط کرده است که گفته مخاطب این حمله ایران است. گوش این ملت پر از گنده گویی و گزاف گویی های احمق های نظامی مثل این آقا و رییس مترسک تر از خودش یعنی ترامپ است! ترامپ ریس جمهور خرمت آمریکا، با این حمله نشان داد که مهمترین حامی داعش و مهمترین حامی سیاست های وهابیون و مهمترین حامی اسراییل غاصب در منطقه خاورمیانه است.
ما منتظر شما نظامیان احمق آمریکایی در کشورمان هستیم تا گورستانی از شما و متحدان جنایتکارتان درست کنیم! به قول امام خمینی بزرگ، ملتی که روزه می گیرد، ملتی که شهادت را قبول کرده، دیگر هراسی از این چیزها ندارد.
شليك به سوريه از جانب ارتش آمريكا هر چه باشد آژير خطر را به صدا درآورد كه هر جا بخواهند عمليات ميكنند روسيه باشد يا نباشد در يمن در ليبي در عراق در افغانستان و نهاد هاي بين المللي كشك هم نيستند بايد مراقب اسراييل تركيه و سعودي باشند طرح مال اونهاست اما وعده خداوند حق است و مظلومين پيروزند
حالا بگین اوباما بد بود، برجام بد بود!
کجایین دلواپسا
حملۀ موشکی دولت آمریکا به سوریه به دولت یازدهم این فرصت را می دهد تا ترامپ را بیش از پیش دیوانه ای بی کله نشان دهند که هر لحظه احتمال دارد بر اثر تنش و افراطی گری های داخلی به ایران نیز حمله کند و دست به اقدامی حماقت آمیز بزند. از آن سو به کمک تبلیغاتچی ها با جوسازی های رسانه ای رقیب های اصلی آقای روحانی در #انتخابات همچون آقایان رئیسی و جلیلی را افراطی و تندرو معرفی کنند که با سیاست های غلط و غیر سازشکارانۀ خود ایران را به ورطۀ #جنگ و درگیری با آمریکا خواهند کشاند و این گونه افکار عمومی را دچار ترس کاذب کنند و وعدۀ برجام 2 دهند بطوری که اگر تا قبل از این کسانی که به علت گله مند بودن نمی خواستند رای دهند از ترس روی کارآمدن تندروها به آقای روحانی دوباره رای دهند و به اصطلاح با رای منفی مردم پیروز انتخابات شوند. و همچنین با بازی دادن افکار عمومی عملکرد ضعیف و بد اقتصادی دولت یازدهم را در حاشیه قرار دهند. گمان می رود در روزهای آتی و ایام مناظرات شاهد این بازی فریب از سوی دولت باشیم.
امید است ان شاءالله مردم بصیر ایران اسلامی همچون کوفیان مرعوب لشگر خیالی شامیان نگردند و با انتخاب اصلح به تشکیل دولت اسلامی کمک کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست