بازدید 12098
پایان زودهنگام اکران اول برای حفظ گیشه؛

«نهنگ عنبر» اکران نوروزی را نجات می دهد؟

اگر قرار باشد سینمای ایران در پایان اکران دوم نوروزی، صرفاً با همان فیلم های سرگروه های اصلی با سال گذشته مقایسه شود، با احتساب 20 درصد افزایش قیمت بلیت، فروش سینمای ایران در انتهای اکران دوم نوروزی، باید به 60 میلیارد تومان فزون تر رسیده باشد.
کد خبر: ۶۸۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 05 April 2017
«نهنگ عنبر» اکران نوروزی را نجات می دهد؟
با وجود با عدم دستیابی به میزان فروش در اکران نوروزی، اکران برخی فیلم‌های اجتماعی به محض از دست رفتن کف فروش در سینماهای سرگروه پایان خواهد یافت و شماری از فیلم‌هایی که گمان می‌رود، بتوانند گیشه را در اکران دوم نوروزی نجات دهند، به نمایش درخواهند آمد که سرآمد آنها، «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» بود؛ فیلمی که طبیعتاً باید در نوروز اکران می‌شد، ولی در اشتباهی فاحش، از این نوبت اکران کنار گذاشته شده بود.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از فروش اندک فیلم‌های «آباجان» و «یک روز بخصوص» که به دلیل زمان بندی اشتباه مسئولان در اکران این فیلم‌ها رخ داد، احتمالاً این فیلم‌ها نخستین قربانیان چینش اشتباه اکران نوروزی خواهند بود و در هفته‌های پیش روی با از دست رفتن کف فروش این فیلم‌های سینمایی، از اکران عمومی کنار گذاشته می‌شوند تا بدین ترتیب اشتباه در چینش فیلم‌های نوروزی با قربانی شدن این فیلم‌های سینمایی، جبران شود.
 
«نهنگ عنبر، سلکشن رویا» اصلی ترین امید اکران دوم نوروزی است که انتظار می رود، فروش اندک در اکران نخست نوروزی را جبران کند. قسمت اول «نهنگ عنبر» که با تحریم حوزه هنری در شمار محدودی از سینماها در اردیبهشت 1394 اکران شد، بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشت و به پدیده سال تبدیل شد و با همین نسبت، تصور می شد که در صورت اکران نوروزی قسمت دوم این سریال، شاهد فروش دست کم 20 میلیارد تومانی این فیلم سینمایی ـ تا پایان زمان اکران ـ باشیم.
 
«نهنگ عنبر، سلکشن رویا» در ادامه «نهنگ عنبر»، با بازی محوری رضا عطاران و مهناز افشار روایتی نوستالژیک از دوران دهه های پنجاه و شصت و گروهی از جوانان آن دوران و خط قرمزهای آن دوران است. «نهنگ عنبر» در حالی به برخی از خط قرمزها نظیر ممنوعیت ویدیو اشاره کرده بود و احتمالاً در قسمت دوم نیز اشاره می کند که پایه گذار این ممنوعیت ها، محمدمهدی حیدریان رئیس کنونی سازمان سینمایی است. حیدریان در آخرین گفت و گوهایش نیز از این ممنوعیت‌ها در آن دوران به شدت دفاع و این ممنوعیت‌ها را در راستای حمایت از سینمای ایران قلمداد کرده است!
 
با این حال به نظر نمی‌رسد قرار گرفتن این فیلم در اکران دوم نوروزی نیز تأثیر چندان عمیقی در میزان فروش این فیلم داشته باشد و انتظار می رود تازه ترین اثر سامان مقدم که قرار است در گروه قدس اکران شود، دست کم 15 میلیارد تومان فروش داشته باشد و بعید نیست، بتواند رکورد فروشنده را در گیشه بزند و به پرفروش ترین فیلم سینمایی تبدیل شد. البته باید دید چه میزان از این فیلم سینمایی جان سالم به در برده و از زیر دست سازمان سینمایی خارج شده و در نهایت مجوز اکران می گیرند.
 
در صورتی که ترکیب فیلم‌های اکران دوم نوروزی با خطای فاحشی نظیر آنچه در اکران نخست رخ داد، همراه نشود و فیلم‌های اجتماعی کم مایه در این اکران قرار نگیرد، می‌توان امیدوار بود که در پایان اکران دوم نوروزی، رقم فروش سینمای ایران به سطح مورد انتظار برسد؛ اما اگر قرار باشد کل بار سینمای ایران در اکران دوم بر دوش فروش «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» باشد، اوضاع چندان مطلوب نخواهد بود.
 
فروش سینمای ایران در اکران نخست نوروزی سال 1395 حدود 48.5 میلیارد و در اکران دوم نوروزی حدود 7.5 میلیارد بوده که مجموعاً حدود 56 میلیارد تومان فروش داشته و این رقم نیز منهای اکران فیلم ها در گروه آزاد و سینمای هنروتجربه است. اگر قرار باشد سینمای ایران در پایان اکران دوم نوروزی صرفاً با همان فیلم های سرگروه های اصلی با سال گذشته مقایسه شود، با احتساب 20 درصد افزایش قیمت بلیت، فروش سینمای ایران در انتهای اکران دوم نوروزی باید به 60 میلیارد تومان فزون تر رسیده باشد.
 
بنابراین، انتظار می‌رود در کنار «نهنگ عنبر»، فیلم‌های دیگری نیز با ظرفیت فروش بالا اکران شود و بدین ترتیب، خطای رخ داده در اکران نخست نوروزی با فروش بالا در اکران دوم سال جبران شود. باید دید مجموعه تصمیم گیران فعال در حوزه اکران می توانند شرایط مطلوب سال گذشته را تکرار کنند، یا در سال انتخابات، حواشی بر متن تأثیر می گذارد و سینما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار