بازدید 15584

توصیه‌های مهم اورژانسی به مسافران نوروزی

کد خبر: ۶۷۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 20 March 2017
سرپرست اورژانس کشور، چند توصیه مهم نوروزی را به مسافران یادآوری و تاکید کرد که در صورت مشاهده تصادف در محل ازدحام نکنند.

پیرحسین کولیوند گفت: در ساعت های پایانی سال 95 هستیم و بدون شک همه کسانیکه قدم در راه سفر می‌گذارند به امید سپری کردن سفری خوش هستند. بنابراین عاقلانه است که در راه و سفر نکات ایمنی را رعایت کرده تا با مشکل و حادثه مواجه نشوند.

وی ضمن تبریک سال نو به مردم، افزود: همانطور که همه ما می‌دانیم بیماری و حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و در شرایط غیرمنتظره رخ می‌دهد، اما با بکارگیری پاره‌ای نکات می‌توانیم از وقوع آنها جلوگیری کرده و یا شدت آن را کاهش دهیم. از طرفی در صورت بروز چنین مشکلاتی عدم رسیدگی فوری و یا نا آگاهی از نحوه مقابله صحیح و فنی با آنها می‌تواند خطرات بیشتری در برداشته باشد.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به راه‌های پیشگیری بیماری‌ها و حوادث شایع در این ایام و روش‌های برخورد با آنها، تاکید کرد: مانند سال‌های گذشته همکاران ما در اورژانس پیش بیمارستانی در ایام تعطیلات نوروز، علاوه بر انجام وظایف عادی و ماموریت‌های سطح شهر، با استقرار در مبادی شهر ها و همچنین در پایگاه سیار امداد نوروزی در خدمت مسافران نوروزی هستند که امید است مردم عزیز ایامی خوش و به دور از هرگونه سانحه را داشته باشند.

کولیوند با بیان اینکه در هر نقطه از داخل شهر تهران یا جاده‌های اطراف و با هر وسیله ارتباطی، حتی بدون قرار دادن کارت در تلفن‌های کارتی، 115 قابل شماره گیری بوده و بعد از آن پرسنل زحمتکش اورژانس در کنار شما خواهند بود، ادامه داد: با رعایت نکات ایمنی حتی قبل از حرکت در رانندگی می توان تا حد زیادی از وقوع حوادث جلوگیری کرد. همچنین لازم است که اتومبیل خود را از نظر نقص فنی ارزیابی کنید، از شرایط اقلیمی مسیر و مقصد از طریق رسانه‌ها آگاه شوید و تجهیزات ایمنی، پوشاک و خوراک مناسب به همراه داشته باشید.

کولیوند تصریح کرد: بارهای داخل صندوق عقب و روی باربند را کاملا محکم بسته، مهار کرده و از حمل بارهای سنگین و حجیم، خارج از حدود ابعاد اتومبیل و بیش از حد مجاز خودداری کنید.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در طرح سلامت نوروزی با بیان اینکه از حمل بارهای خطرناک نظیر کپسول گاز، بنزین، نفت، مواد سوختی، شیمیایی در خودرو باید خودداری شود، اذعان داشت: عزیزان توجه کنند که از قرار دادن و روشن کردن وسایل حرارتی مانند گاز پیک نیک و روشنایی در درون اتومبیل، به دلیل احتمال گازگرفتگی و آتش سوزی خودداری کنند.
وی افزود: جعبه کمک های اولیه، کپسول آتش نشانی، تجهیزات ایمنی ترافیکی مانند مثلث احتیاط، چراغ قوه و را حتما به همراه داشته باشید همچنین به همراه داشتن دفترچه بیمه و داروهای مورد نیاز بیماران نیز بسیار مهم است.

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه مرگ های ناگهانی ناشی از ضربه به سر با استفاده از کمربند ایمنی تا حدود 25 درصد کاهش پیدا می کند، تصریح کرد: باید در طول مسیر همواره کمربند ایمنی را بسته نگه دارید.صندلی عقب، ایمن ترین محل برای کودکان است، بنابراین از قرار دادن آنها در آغوش خود، در صندلی جلو، پشت شیشه اتومبیل و صندلی عقب بیرون از صندلی مخصوص کودکان باید دوری کرد.

وی گفت: کشیدن سیگار، صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مشاجره، شوخی به دلیل کاهش تمرکز در حین رانندگی بسیار خطرناک است و لازم است این حرکات انجام نشود. همچنین پرخاشگری، لجبازی و غرور از عوامل اصلی در بروز حادثه هستند، رانندگان عزیز دقت کنند که علاوه بر دوری از این رفتار با چنین رانندگانی نیز با احتیاط برخورد کنند. همچنین در صورت مصرف داروهایی که بر هوشیاری و سرعت واکنش شما در رانندگی، تاثیر منفی دارند، از رانندگی خودداری کنید.

کولیوند با تاکید بر اینکه در زمان بروز خستگی و کم خوابی، از رانندگی باید خودداری کرد، گفت: به کودکان خود آموزش دهید که در حین حرکت، از بازی کردن با دستیگره‌های اتومبیل، باز کردن در و قرار دادن دست و سر خود خارج از پنجره اتومبیل خودداری کنند. همچنین به محض مشاهده هر گونه تصادف منجر به جرح بلافصله با اورژانس 115 تماس بگیرید و با تلفن همراه، بدون گرفتن کد، در تمام نقاط ایران می توانید با 115 تماس بگیرید چرا که اورژانس 115 کشور بابیش از دو هزار و 200 پایگاه در سراسر کشور آماده پاسخگویی به مردم عزیز و انجام خدمت در کوتاه ترین زمان ممکن است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده صحنه تصادف از ازدحام در محل دوری کنید و به سرعت برای کمک تماس بگیرد؛ تماس برای کمک کار بسیار مهمی است که حتی کودکان هم در مواقع اورژانسی می توانند انجام دهند.
 
وی افزود: در هنگام تماس با تلفن فوریت های پزشکی باید خونسردی خود را حفظ کنید، نفس عمیق بکشید تا کمی آرام تر شوید، شماره 115 را بگیرید و با پرستاری که تلفن را جواب می دهد صحبت کنید، خود را معرفی و آدرس دقیق محل حادثه را اعلام کنید.

کولیوند با تاکید بر این موضوع که لازم است حتما راه برای عبور آمبولانس ها در زمان وقوع حادثه باز شود، گفت: از مردم عزیز می خواهیم که با نیروهای امدادی نهایت همکاری را داشته باشند و تا حد امکان از حرکت دادن مصدومان جلوگیری شود.

سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد: تروما به عنوان علت عمده مرگ در محدوده سنی 14 تا 40 سال شناخته شده است که پس از بیماری های قلبی عروقی و سرطان سومین علت عمده مرگ برای تمامی رده های سنی است.
 
وی افزود: از ابتدای طرح سلامت نوروزی توسط اورژانس بیش از 32 هزار و 454 ماموریت انجام شده است که بیش از پنج هزار مصدوم ترافیکی به بیمارستان ها اعزام شده اند. حال هدف ما این است که با ارایه آموزش های ابتدایی از میزان حوادث بکاهیم.

وی افزود: چنانچه مصدوم دچار آسیب شدید، صدمات متعدد، خونریزی شدید، شک به آسیب ستون فقرات ویا کاهش سطح هوشیاری باید به سرعت با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید و در صورتی که بیمار بیهوش بود و تنفس نداشت و شما قادر به انجام عملیات احیاء قلبی -ریوی هستید، فورا عملیات احیاء را شروع کنید.

کولیوند افزود: به عنوان نخستین اصل در مراقبت های پزشکی، به منظور حفظ سلامت خود از دستکش استفاده کرده و از تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن مصدوم پرهیز کنید زخم های باز را با یک پانسمان تمیز و استریل و در صورت عدم وجود با یک پارچه تمیز بدون کرک بپوشانید و با استفاده از فشار مستقیم روی محل زخم، خونریزی را کنترل کنید. با استفاده از یک آتل مناسب، عضو را بی حرکت کنید و اندام آتل گرفته را بالا نگهدارید درصورت امکان، مختصری بالاتر از سطح قلب. در مورد شکستگی اندام تحتانی، مصدوم را بصورت خوابیده به پشت نگهدارید و پاهای او را بعد از آتل گرفتن تا حدود 15سانتیمتر بالاتر نگهدارید تا تورم کاهش یابد. البته در صورتی که شک به آسیب ستون مهره ها دارید بیمار را حرکت ندهید. از بسته های یخ جهت کاهش تورم و خونریزی در صورت وجود استفاده کنید. البته آنها را مستقیماً روی پوست و یا سایر بافتهای درونی که نمایان شده اند، نگذارید. بیمار را به مرکز درمانی منتقل کنید و تامی اقداماتی را که در مورد پانسمان و آتل گیری عضو انجام داده اید، بصورت کامل به اطلاع کادر پزشکی برسانید.

سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: آسیب های بافت نرم به دو دسته"باز" و"بسته" تقسیم می شود که تفاوت آنها مربوط به صدمه یا فقدان صدمه در لایه محافظ "پوست" است که انواع آسیب باز عبارتند از خراشیدگی، بریدگی، کنده شدگی لایه های مختلف بافت نرم از یکدیگر. حال چنانچه بیمار دچار آسیب های متعدد، خونریزی شدید، آسیب احتمالی ستون فقرات و یا کاهش سطح هوشیاری می باشد بلافاصله با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید. چنانچه بیمار تنفس و ضربان قلب ندارد و شما قادر به انجام عملیات احیای قلبی-ریوی هستید، فورا شروع به انجام آن کنید.
از آلوده شدن بدن خود با خون یا سایر ترشحات بیمار جلوگیری بعمل آورید. سراسر زخم را با یک پانسمان خشک و استریل بپوشانید و همراه با اعمال فشار روی پانسمان، دور آن را با بانداژ کنید.

وی گفت: در زمان خونریزی از بینی که می تواند ناشی از صدمه یا بیماری باشد بهتر است از یک تکه گاز استریل برای جمع آوری خون خارج شده و محدود کردن رویارویی با منابع عفونت استفاده کرد برای جلوگیری از خونریزی بینی، بیمار را در وضعیت نشسته قرارداده و به سمت جلو خم کنید و قسمت گوشتی سوراخ های بینی را محکم گرفته و فشار مستقیم وارد کنید.تا حد امکان بیمار را ساکت و آرام نگاهدارید و از بسته یخ روی پل بینی استفاده کنید.

سرپرست اوژانس کشور تاکید کرد: صدمات سر می‌توانند بافت نرم روی جمجمه، خود جمجمه، مغز ویا تمام اینها را درگیر کنند. پوست سر می تواند مانند سایر بافت های نرم دچار آسیب یعنی بریدگی، خراشیدگی ویا کنده شدگی شود. جمجمه بدلیل دارا بودن شکل کروی و ضخامت زیاد، تنها درصورت وسیع بودن صدمه دچار تغییر شکل می شود و آنچه که در مورد آن مهم است، ایجاد آسیب مغز است.

وی افزود: همچنین تظاهرات صدمه به سر افت هوشیاری، اختلال در حس یا حرکت، پاسخ بی هدف به محرک دردناک است که نشانه های واضح صدمه روی سر یا جمجمه، درد، تورم ویا حساسیت در لمس محل صدمه،کبودی اطراف چشم ها، کبودی پشت گوش،نشت خون یا مایع شفاف مایع مغزی - نخاعی از گوش یا بینی، نابرابر بودن اندازه مردمک ها همراه با افت هوشیاری و تشنج احتمالی و افزایش فشار خون وکاهش تعداد نبض و تهوع و استفراغ است. در صورت کاهش هوشیاری، آسیب های متعدد، خونریزی شدید، تشنج و یا شک به آسیب ستون فقرات، بلافاصله با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید وودر صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب ندارد و شما قادر به انجام عملیات احیاء قلبی _ ریوی هستید، هر چه سریعتر آنرا شروع کنید و اگر مصدوم تنفس خوبی دارد و آسیب ستون فقرات به ویژهً ستون فقرات گردنی برای وی مطرح نیست، او را به پشت بخوابانید، بطوری که سر و شانه های وی بالاتر قرار گیرد.چنانچه ناحیه ای از استخوان جمجمه دچار شکستگی شده، یک پانسمان "شل" در اطراف آن قرار دهید.

کولیوند عنوان کرد: در صورتیکه فقط پوست سر دچار زخم شده و خونریزی دارد با فشار مستقیم روی زخم، خونریزی را کنترل کنید.برای انتقال بیمار به بیمارستان، از برانکارد استفاده کنید.

وی با بیان اینکه مسمومیت غذایی یکی از شایعترین فوریتهای پزشکی در همه سنین است پس مثل هر فوریت پزشکی دیگر، زمان شروع اقدامات کمکی در آن بسیار مهم بوده و نقش تعیین کننده ای دارد، گفت: امیدواریم که مردم عزیز از نکات گفته شده نهایت استفاده را داشته باشند و ما نیز در انجام وظیفه خود هیچ گونه کوتاهی نخوایم داشت. تلاش ما در راستای انجام خدمتی خالصانه، صادقانه و بشردوستانه و تخصصی است و به همین منظور اورژانس هوایی نیز در سطح کشور در حالت آماده باش است که تا کنون بیش از 25 مورد ماموریت را انجام داده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر