بازدید 1940

لاریجانی:ورود در بحث‌های انتخاباتی را اولویت نمی‌دانم

نشست خبری علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان دقایقی قبل در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
کد خبر: ۶۷۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 13 March 2017
نشست خبری علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان دقایقی قبل در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در این نشست خبری که با حضور 200 خبرنگار، تصویربردار و عکاس داخلی و 75 خبرنگار، تصویربردار و عکاس خارجی برگزار شد، قرار است علی لاریجانی به سوالات اصحاب رسانه پاسخگو باشد.

** مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس مجلس بدین شرح است:

* فراز و فرودهایی بین مجلس و دولت در مورد برنامه ششم بود و به همین دلیل بررسی آن در مجلس طولانی شد. لایحه دولت 35 ماده بود و در مجلس به 138 ماده تبدیل شد.

* کاهش وابستگی بودجه به نفت یکی از محورهای مهم برنامه ششم است که در سال 1400 این وابستگی نباید بیشتر از 20 درصد باشد.

* در برنامه ششم 30 درصد از درآمدهای نفت و گاز به صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که این پشتوانه تولید کشور می‌شود.

* در برنامه ششم توسعه برای بدهی دولت سقف در نظر گرفتیم تا از آن تخطی نشود.

* در برنامه ششم به موضوعات پیش آمده در برخی موسسات مالی مانند میزان که باعث بروز مشکلاتی شد،‌ توجه کردیم و مصوباتی داشتیم تا مشکلات مرتفع شود. مجلس در این قانون اختیاراتی به بانک مرکزی داد تا با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و متخلفین آن برخورد کند تا اینگونه آشفتگی در کشور بوجود نیاید.

* ده درصد از ورودی صندوق توسعه ملی را به بخش کشاورزی دادیم تا بتوانند در بخش صنایع تبدیلی و توسعه کشاورزی هزینه کنند.

* یکی از معضلات در مورد آلودگی هوا موتور سیکلت‌ها بودند که 6 برابر خودروها آلودگی تولید می‌کردند لذا در برنامه ششم مقرر شد سالانه 10 درصد از موتور سیکلت‌های بنزینی به موتورسیکلت برقی تبدیل شوند.

* در برنامه ششم یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز به گسترش حمل و نقل ریلی اختصاص یافت همچنین مقرر شد سالانه 270 محله در شهرها احیا شوند تا شهرهای ما از ساختار مطلوب برخوردار شوند و مناطق حاشیه‌نشینی 10 درصد کاهش یابند.

* در برنامه ششم سقفی برای حقوق مدیران تعیین شد که جار وجنجالی از آن درآمد. جایی که موضوع را جدی گرفت و رسیدگی کرد، مجلس بود. دیوان محاسبات را موظف کردیم پیگیری کند. براساس گزارش دیوان محاسبات 100 هزار مدیر در کشور داریم که دریافتی آنها بررسی شد. 377 مدیر اضافه دریافتی داشتند. دیوان محاسبات را موظف کردیم، دریافتی اضافی این مدیران را بازگردانده شود که همه این مدیران اضافه دریافتی خود را برگرداندند. البته 10 - 12 نفری هم مقاومت کردند، وقتی دیدند سر و کارشان با دادگاه است، مجبور شدند، دریافتی اضافی را برگردانند.

* تعداد از مدیران هم در این امر تخلف کرده بودند که پرونده آنها در دادگاه دیوان محاسبات مفتوح و در حال رسیدگی است.

* مجلس برای حقوق نجومی سقفی تعیین نکرد. متاسفم که موضوع را در جامعه وارونه مطرح کردند. قصد مجلس این بود اگر کسی از مزایای مستمر هم استفاده می‌کند، سقف داشته باشد. قانون‌گذار مبالغی مثل 20 یا 24 میلیون برای حقوق در نظر نداشت.قصد مجلس این بود که مجموع مزایای غیر مستمر، مستمر و حقوق سقف داشته باشد و مدیران با حقوق نجومی نداشته باشیم.

* برای حقوق زیر 20 میلیون تومان و بازنشستگان تدابیری خوبی در نظر گرفته شد تا کمکی به آنها شود.

* در حال حاضر طرح‌های زیادی است که باید به آن رسیدگی می‌کردیم. از جمله لایحه هوای پاک که در حال حاضر در دستورکار مجلس است. نمونه دیگر بحث ارتباط دانشگاه و صنعت است.

* در مورد بحث‌های انتخاباتی جلساتی نداشتیم. چراکه مسائل کشور در حوزه اقتصادی پیچیده شده و نباید وقتی مسئولیت‌های مهم کشور را می‌گیریم، به دنبال کارهای دیگر برویم.

* من از نماز صبح تا غروب در مجلس پیگیر امور مجلس هستم و ورود در بحث‌های انتخاباتی را اولویت خود نمیدانم و مصلحت هم نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم. برای این کار آقایانی هستند. در مورد اقدامات اصولگرایان در خصوص انتخابات هم به من خبری ندادند. تشکر هم می‌کنیم که خبر ندادند چون اگر هم می‌دادند من فرصتی نداشتم.

* مصر و ایران دو کشور با سابقه تمدنی قوی در منطقه هستند و از یک رشد یافتگی برخوردارند. همیشه توجه این بوده که روابط ایران و مصر منطقی باشد. بعد از کمپ دیوید دچار نقص در روابط شدیم. الان شرایط در منطقه تغییر کردند اما ما از هر شرایطی که تبدیل به شرایط عادی بین ایران و مصر شود، استقبال می‌کنیم اما گام‌ها هنوز تبدیل به روبط عمیق نشده است.

* مجلس در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی قانون بهبود فضای کسب و کار را مصوب کرد. ما در زمینه اقتصاد مقاومتی کمبود قانون نداریم اما مشکل در اجرا است. ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت گام‌های خوبی در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار برداشته است.

* آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات، نیازی به استعفا از تولیت آستان قدس ندارند. در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها برای حضور ایشان تحلیل خاصی هم ندارم. خوب است. نشاط ایجاد می‌شود.

* نتانیاهو گفته، نمی‌گذارند صلح در منطقه ایجاد شود. این حرفی است که رئیس رژیم صهیونیستی زده است. برخی کشورها قبول نمی‌کردند که رژیم صهیونیستی پشت آشفتگی‌های منطقه است اما الان با این حرف نتانیاهو باید به هوش باشند.

* در بحث انتخابات شوراها هرچه افراد بیشتری حضور داشته باشند، استقبال می‌کنیم. اما این افراد باید پاک‌دست باشند. نحوه نظارت مجلس این نیست که مانع حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی شود.

* به موضوع دیپلماسی اقتصادی باید توجه شود. در این شرایط اقتصادی باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری هموار کنیم. در خرید ایرباس سرمایه‌گذاران هزینه کردند. تا در دراز مدت از محل فروش بلیط این سرمایه بازگردانده شود.

* دولت در برخی بخش‌ها مثل کشاورزی، بهداشت، سیاست خارجی و نفت خوب عمل کردند. ستاد اقتصادی دولت باید در آینده هماهنگ‌تر شود و نگاه پخته‌تری را دنبال کند.

* برجام در زمان خود تصمیم‌گیری خوبی بود. وقتی صاحب‌نظران می‌گویند، کسی نباید برجام را برهم بزند، یعنی اینکه تصمیم درستی بوده است. البته باید در برخی قسمت‌های آن، بهتر نگارش می‌شد تا این شیطنت‌ها از طرف مقابل پیش نمی‌آمد.

* جا دارد مجاهدانه در حوزه اقتصاد کار کنیم تا از این وضع عبور کنیم.

* من در کسوت معلمی نیستم که به دولت نمره‌ بدهم اما در برخی بخش‌ها از متوسط بهتر است.

* من رفیق آقای روحانی هستم. در انتخابات بنای بر دخالت ندارم. در انتخابات مشارکتی نمی‌کنم. مصلحت نمی‌دانم که به خاطر انتخابات همه بخش‌های کشور درگیر شود. اینکه از این جمله من چه برداشتی می‌کنید، مختارید.

* تصمیم مجمع تشخیص مصلحت برای حذف ماده مربوط به سقف حقوق‌ها، مانع ورود مجلس به بحث حقوق نجومی نیست. مجلس در آینده می‌تواند ورود کند لذا در قانون جامعی به این بحث ورود می‌کنیم. دولت برای قانون خدمات کشوری قرار است لایحه بدهد.

* طرحی در مجلس مطرح شد که محور آن گفت‌وگو بین حریانات فکری در سطح پارلمان باشد. طرح این در مجلس مشکلی ندارد. در گذشته هم هرگاه اختلاف عقیده بود در مجلس می‌نشستند و صحبت می‌کردند.

* در برنامه ششم مصوباتی در بخش فرهنگ وجود دارد. این بخش در لایحه دولت ضعیف بود. باید به بخش فرهنگ توجه بیشتری شود. از بودجه فرهنگی سال 96 راضی نیستم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر