بازدید 5483

کشف راز «مگس سارق» در شکار کردن

کد خبر: ۶۷۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 12 March 2017
«مگس سارق» در تمام مسیر پرواز خود، شکار را در نقطه مرکزی میدان دید قرار می‌دهد و زاویه پرواز را به گونه‌ای مشخص می‌کند که هدف از میانه میدان دید خارج نشود.

به گزارش فارس، محققان پس از سال‌ها تحقیق و بررسی، سرانجام موفق شدند راز گونه‌ای از حشرات موسوم به «مگس سارق» را در زمینه شکار کردن کشف کنند.

این نوع مگس که جثه آن با یک دانه برنج برابری می‌کند، بر خلاف دیگر انواع حشرات استراتژی ویژه‌ای را برای شکار کردن مورد استفاده قرار می‌دهد و هم اکنون گروهی متشکل از محققان بین‌المللی موفق شدند راز این حشره را کشف کنند.

این گونه مگس که با نام علمی «هولوکسفالا» شناخته می‌شود قادر است در کمتر از یک ثانیه شکار خود را رهگیری کند و مانند هواپیماهای جنگنده، اصطلاحا روی آن «قفل» کند تا هیچ راهی برای فرار کردن هدف مورد نظر وجود نداشته باشد.

محققان در این زمینه از دوربین‌های فوق پرسرعت استفاده کردند تا موقعیت مگس را هنگام پرواز و رسیدن به هدف مشخص کنند.

نتایج حاصل از این بررسی در آخرین شماره از نشریه بین المللی «جریان زیست‌شناسی» به چاپ رسید و دکتر «پالوما گونزالس-بِلیدو» از دانشگاه کمبریج در این خصوص توضیح داد: «زمانی که بحث شکار حیوانات به میان می‌آید،‌ مشاهده هدف و سرعت رسیدن به آن اهمیت زیادی دارد. با این وجود وقتی اندازه حشرات بسیار کوچک می‌شود،‌ مغز آنها هم به نسبت کوچک‌تر می‌شود و به همین دلیل پردازش‌های صورت گرفته برای رسیدن به هدف، محدودیت‌های بیشتری را پیش روی خود می‌بیند».

دکتر گونزالس و همکارانش برای کشف راز این مگس یک استودیو کوچک راه‌اندازی کردند و در آن همه حرکات حشره برای رسیدن به شکار مورد نظر از دو زاویه متفاوت به صورت سه‌بعدی ضبط شد.

در پایان این بررسی‌ها مشخص شد «مگس سارق» در تمام مسیر پرواز خود شکار را در نقطه مرکزی میدان دید قرار می‌دهد و زاویه پرواز را به گونه‌ای مشخص می‌کند که هدف از میانه میدان دید خارج نشود. با این توضیحات اگر شکار تغییر مسیر بدهد، مگس زاویه پرواز خود را متناسب با آن عوض می‌کند تا مجدداً او را در مرکز میدان دید بگذارد.

این سیستم رهگیری هدف در مگس به این صورت تعریف شده است که اگر هیچ شی متحرک دیگری در میدان دید او وجود نداشته باشد،‌ با حداکثر سرعت خود با هدف برخورد با شکار به سمت او حرکت می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس