بازدید 6208

چاقی، ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد

کد خبر: ۶۷۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹ 11 March 2017
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف بیش از اندازه چای، شکلات کاکائویی و سبزیجات با برگ سبز موجب بالا رفتن اگزالات می‌شود و بالا بودن اگزالات در ادرار، افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مژگان مرتضوی با اشاره به اینکه هر ساله دومین پنجشنه ماه مارس را روز جهانی کلیه اعلام می‌کنند، گفت: برنامه سال جاری با شعار "بیماری‌های کلیه و چاقی" در استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این برنامه را آگاه‌سازی مردم نسبت به نقش کلیه در بدن عنوان کرد و افزود: در صورتی که کلیه مبتلا به نارسایی شود در سایر اعضای بدن نیز ایجاد اختلال می‌کند.

وی با بیان اینکه از طریق آزمایش کراتینین خون و ادرار می‌توان نسبت به بیماری کلیه آگاهی یافت، گفت: بالا بودن اگزالات در ادرار، افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد. مصرف بیش از اندازه چای، شکلات از نوع کاکائویی و سبزیجات با برگ سبز موجب بالا رفتن اگزالات می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه کمبود آب بدن یکی دیگر از علل ابتلا به سنگ کلیه است، گفت: 50 درصد سنگ کلیه با مصرف آب دفع می‌شود، اما این بدان معنا نیست که آب تنها برای دفع سنگ کلیه مؤثر است زیرا مصرف بیش از اندازه آن نیز برای تمام بیماران کلیوی مفید نیست.

وی با بیان اینکه چاقی، ریسک فاکتور ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، افزود: سمیناری با امتیاز بازآموزی جهت پزشکان و اساتید نفرولوژی با همکاری خیریه حضرت ابوالفضل (ع) و دانشگاه برگزار می‌شود. در روز پنجشنبه- 19 اسفند ماه نیز در میدان نقش جهان همایشی مردمی برگزار می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد: برنامه‌های رادیویی در خصوص ارتباط با کلیه و دیابت، رژیم غذایی کلیه و تأثیر چاقی بر کلیه نیز در هفته و روز جهانی کلیه برگزار می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر