بازدید 4168

هشدار جدی چین به هند درباره «دالایی لاما»

کد خبر: ۶۷۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷ 07 March 2017
چین به هند هشدار داد که هر گونه اشتباه درباره برخورد با «دالایی لاما» و گفت وگو و رایزنی دهلی نو با وی بر روابط دو کشور آثار منفی برجا خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، این موضع در شرایطی اعلام می شود که قرار است در هفته های آینده هند میزبان دالایی لاما در یک منطقه مورد منازعه با چین باشد.
 
از «لاما» به عنوان رهبر معنوی جدایی طلبان تبت نام برده می شود که از سال 1959 تاکنون یعنی پس از قیام ناموفق مردم تبت علیه حاکمیت چین، در هند زندگی می کند.
پکن منطقه تبت را که هند آن را «آرناچال پرادش» می نامد، بخش جدایی ناپذیر از تمامیت ارضی خود می داند.
 
با اینکه هنوز جزییات زیادی در باره این سفر منتشر نشده است، اما سخنگوی دولت چین در این خصوص واکنش نشان داد و به دهلی نو در ارتباط با انجام این دیدار هشدار داد.
 
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت که هند باید حساسیت منطقه مرزی دو کشور و همچنین حضور و بازدید دالایی لاما در این منطقه و تاثیرات منفی آن بر روابط دو کشور را درک کند.
 
وی با اشاره به اینکه در مسایل مرزی اختلافاتی میان دو کشور وجود دارد، گفت که هند نباید دست به کاری بزند که اوضاع منطقه را پیچیده تر می کند.
 
در واکنش به سخنان «گنگ شوانگ»، روزنامه «دیلی نیوز» هند نیز اعلام کرد که از دیدگاه مقام های هندی دالایی لاما یک رهبر مذهبی است و قبلا هم چنین دیدارهایی صورت گرفته است و مشخص نیست چرا چین این بار تا این اندازه حساسیت نشان می دهد.
 
روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین نیز امروز در پاسخ به نشریه هندی آورده است: ظاهرا این دسته از مقام های هندی یا خود را فریب می دهند و یا متوجه نیستند که ارتباط با دالایی لاما چه تاثیرات بدی بر مناسبات کشورها با چین می گذارد.
 
این نشریه تصریح کرده است که دالایی لاما یک رهبر مذهبی نیست بلکه یک استقلال طلب است و ورودش به منطقه مرزی دو کشور خطر رویارویی و بی ثباتی را افزایش می دهد و روابط دو کشور را مخدوش می کند.
 
چین سال هاست که به روابط دالایی لاما با هند اعتراض می کند و بر این باور است که دهلی نو از او به عنوان یک مهره برای برتری جویی بر پکن استفاده می کند.
 
پکن تاکید کرده است که چنین برخوردی، نشانه اشتباه راهبردی سیاسی از جانب هند است زیرا چین از امنیت ملی خود با قدرت حراست خواهد کرد.
 
چین همچنین مخالف دیدارهای لاما در سایر کشورها به ویژه با مسئولان رسمی کشورهای خارجی است.
 
پس از سال ۱۹۵۹ میلادی که حاکمیت چین در تبت تحکیم شد «دالایی لاما» از این کشور گریخت و دولت در تبعید خود را در «دارماسالا» هند تاسیس کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل