بازدید 2740

روایت محسن هاشمی از رابطه پدرش و مقام معظم رهبری

وصی مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخشی از این گفتگو به چگونگی تنظیم و انتشار خاطرات روزانه پدرش پرداخت و گفت: روشی که خود آقای هاشمی برای انتشار خاطراتشان داشتند این بود که بخش‌های مختلف خاطراتشان را تدریجی خدمت رهبر معظم انقلاب می‌بردند.
کد خبر: ۶۷۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ 05 March 2017
محسن هاشمی فرزند ارشد آیت الله هاشمی در گفتگویی با آنا ضمن تشریح رابطه  آیت الله هاشمی با مقام معظم رهبری اظهار کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند آشنایی ایشان با حضرت آیت‌الله هاشمی مربوط به 59 سال پیش است. من این ارتباط را از سن پنج، شش سالگی خودم به خاطر دارم. ما در یک ساختمان با هم در همین خیابان ایران (نایب السلطنه سابق) زندگی می‌کردیم. این ارتباط عمیقا وجود داشته است. در سفرهای که به مشهد داشتیم، نیز این ارتباطات برقرار بود. بعد از انقلاب هم که هر دو در شورای انقلاب بودند، برای تثبیت انقلاب با هم همکاری می‌کردند. در زمان ریاست مجلس آقای هاشمی و ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای هم هر دو به عنوان سران قوا با هم ارتباطات داشتند و گاهی جلسات در خانه تشکیل می‌شد و پدر میزبان بودند.این روابط به همین شکل تا سال 68 ادامه داشت.
 وی افزود: بعد از رحلت امام(ره) هم این ارتباط ادامه داشت. در این مقطع آقای هاشمی رئیس‌جمهوری شده بودند و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر بودند. رفت و آمد هم از جانب آقای هاشمی بود و هم از جانب رهبر انقلاب. اتفاق می‌افتاد که رهبر انقلاب به محوطه ریاست‌جمهوری بیایند چون آنجا فضای سبز و درخت‌های مناسب‌تری داشت. بخصوص در مواقعی که هوا خوب بود، جلسات به میزبانی آیت‌الله هاشمی در فضای سبز محوطه ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شد. جلسات هم عمدتا بعد از نماز مغرب و عشا بود و شب برگزار می‌‌‌شد.
محسن هاشمی ادامه داد: این دیدارها تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی ادامه داشت. ملاقات‌ها دائمی و هفتگی بود مگر زمانی که موارد فوق‌العاده پیش می‌آمد.
در دوره مجمع، این ملاقات‌ها کمتر شد و از هفتگی، به دو هفته یکبار، سه هفته یکبار، ماهی یکبار، و حتی این اواخر به دو ماه یکبار هم رسید.

وصی مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخشی از این گفتگو به چگونگی تنظیم و انتشار خاطرات روزانه پدرش پرداخت و گفت: روشی که خود آقای هاشمی برای انتشار خاطراتشان داشتند این بود که بخش‌های مختلف خاطراتشان را تدریجی خدمت رهبر معظم انقلاب می‌بردند. در ابتدای آخرین جلد منتشر شده از خاطرات که مربوط به سال 72 است، خود آیت‌الله هاشمی مرقوم داشته‌اند که: «معمولا قبل از چاپ نسخه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای می‌دهم و نظر ایشان را می‌خواهم. ایشان در موارد کمی اظهار نظر می‌کنند.».
گویا قبلا که ایشان فرصت بیشتری داشتند، خاطرات را دقیق‌تر مطالعه می‌کردند ولی بعدها گفته شده که گه‌گاهی خودشان مطالعه می‌کنند و گاهی هم به دفتر نشر آثارشان که متولی‌اش فرزندشان آقای مسعود حسینی خامنه‌ای است می‌دهند که آنها نظر بدهند و اگر نکته‌ای بود به ایشان منتقل کنند.
 وی افزود: ما در ادامه کار هم مدنظرمان است که از همین مسیر و همان شیوه استفاده کنیم. من اخیرا که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم، همین موضوع را مطرح کردم و ایشان هم رد نکردند و البته فرمودند فرصت نمی‌کنم همه را دقیق بخوانم. البته بنده نسخه سال 73 را که آقای هاشمی در ایام پایانی عمرشان دیدند ولی فرصت نشد که در زمان حیات‌شان منتشر شود، در دیداری که با ایشان داشتم، خدمت رهبر انقلاب تقدیم کردم تا ایشان ملاحظه کنند.
هاشمی ادامه داد: نکته‌ای که باید عرض کنم این است که ساختار و ساماندهی دفتر نشر معارف انقلاب در زمان حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است و مربوط به زمانی است که خود ایشان حضور داشته و بر کارها نظارت داشتند. اما در فقدان ایشان باید این ساختار را تجدید کرده و متناسب با فقدان ایشان طراحی کنیم.
صحبتی که از بنده نقل شد، درباره تعامل با بزرگان نظام هم صرفا دیدار با شخص رهبر انقلاب نبود، بلکه مقصودم همه بزرگان نظام و همچنین فرهیختگانی بود که می‌توان از کمک آنها برای بسط افکار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کمک گرفت.
فرزند ارشد آیت الله هاشمی یادآور شد: ما همه فرهیختگان دانشگاهی را که قرابت فکری و علاقه و نزدیکی با آیت‌الله هاشمی داشته و دارند، برای کمک دعوت می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد با آنها ارتباط برقرار کنیم.
انشالله در سال 96 وقت بیشتری را برای دفتر نشر معارف انقلاب خواهم گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی