بازدید 4781

شب فرهنگ و هنر با طعم اقتصاد و محیط زیست

کد خبر: ۶۷۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶ 01 March 2017
همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» درحالی برگزار شد که مشاور اقتصادی رئیس جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رو به روی اهالی فرهنگ و هنر نشستند اما در پایان انتقادهایی مبنی بر سنگین‌تر بودن وزنه ارائه گزارش عملکرد و سخنرانی دولتمردان، نسبت به بیان مشکلات و چالش های حوزه هنر از جانب فعالان این عرصه، به این نشست وارد شد و وزیر ارشاد نیز آن را پذیرفت.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم که شامگاه سه‌شنبه دهم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت.

بنای ما گفت‌وگو و مداراست


سید رضا صالحی امیری گفت: بنای ما گفت‌وگو، تحمل، مدارا، نقد پذیری، کاهش عصبیت، درک متقابل و افزایش سطح اشتراکات است.

وی افزود: چهار کانون اثر بخش در هر جامعه‌ای حضور و بروز دارند که می توانند منبع اصلی  تعادل و تعامل و همگرایی ملی باشند. کانون اول نخبگان  و اصحاب علم و اندیشه و فرهنگ و دانایی هستند. کانون دوم رسانه‌ها هستند که حلقه اتصال دولت مردان، نخبگان و مردم هستند. کانون سوم حاکمیت است و دولت که می‌تواند به عنوان یکی از کانون‌های اصلی کشور اثربخشی بکند. کانون دیگر مردم هستند که به مصابه اقیانوس بزرگ و جوشان آن جامعه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم میان این چهار کانون رابطه منسجم و عقلانی برقرار کنیم، اظهار کرد: همه تجربه‌های جهانی نشان می‌دهند که برای اینکه بتوانیم جامعه‌ای سالم، پاک، دوراندیش و همه جانبه نگر داشته باشیم، لازمه‌اش  تعامل چهار کانون حاکمیت، رسانه‌، نخبگان و مردم است.

او که در تالار وحدت و با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و اندیشه سخن می‌گفت: خطاب به آنان ادامه داد: ترکیبی که امشب در اینجا جمع شده‌اند، نمادی از مردم ایران هستند که می توانند زبانی برای انتقال مطالبات مردم به دولت مردان باشند  ورسانه‌ها نیز رسالت این انتقال را به عهده دارند و این باید برای ما به یک فرهنگ تبدیل شود. ما به جای اینکه در شرایط غیراخلاقی و غیراصولی سخن بگوییم و از طریق ابزارهای مختلف با پیام‌های نامربوط دیگران را آزار دهیم، باید بهترین مسیر را که همان گفت‌وگو متقابل است انتخاب کنیم.

وزیر فرهنگ افزود: گفت‌وگو باعث کاهش عصبیت و افزایش سطح اشتراکات می‌شود. جامعه ای که در آن گفت‌وگو نیست، خشونت، ناامنی، تخریب و انگ‌زنی در آن تقویت می‌شود.

او با اشاره به برگزاری همایش ایران فرهنگی در جهان امروز اظهار کرد: فلسفه آغازین این گفت‌وگو که امشب مراسم آغازین آن است بر این مبناست که دولت مردان سخنان شما حاضران را بشنوند.

صالحی امیری افزود: در سطح بعدی، هنرمندان و اصحاب سینما و موسیقی با یکدیگر گفت‌وگو کنند و باید برآیند این گفت‌وگوها به یک فرهنگ عمومی و ملی تبدیل شود.

ادامه این مراسم به سه نشست با موضوعات «اقتصاد و فرهنگ»، «برجام و فرهنگ» و «محیط زیست و فرهنگ» اختصاص داشت.

در اولین نشست، مسعود نیلی –مشاور اقتصادی رئیس جمهور- رو به روی مدیرعامل خانه سینما و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نشست تا پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها باشد.

یادی از اصغر فرهادی و دومین اسکارش/ صنعت چاپ در سراشیبی مرگ است

ابتدا منوچهرشاهسواری -مدیرعامل خانه سینما- در سخنانی اظهار کرد: سهم ایران فرهنگی در جهان امروز موضوع مهمی است. ساعاتی است که یکی از بزرگترین افتخارات سینمایی ایران حاصل شده است. من از شما خواهش می کنم به افتخار اصغر فرهادی، تیم هنرمندش‌ و هرکسی که در جهان به هر معنایی برای ما افتخار می‌افریند دست بزنید.

او ادامه داد: همت هنرمندان این سرزمین فرصت کافی برای سخن گفتن می‌خواهد. کسانی که باخون دل و نیت اقتدار فرهنگی کار می کنند و دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی نشانی از تعظیم جهان به ادب و هنرایرانی و دست‌اوردهای فرهنگی و هنری ما است.

در ادامه احمد علی نقی –رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران- رو به نیلی اظهار کرد: امروز صنعت چاپ در سراشیبی رکود و مرگ است و ما شاهد رقم ۱۴ هزار میلیارد تومان ورود کالای چاپی به کشور هستیم. سوال ساده من این است که دولت چه سیاستی را برای این امر برنامه ریزی کرده است؟

سپس  مسعود نیلی بیان کرد: برای اولین بار است که هنگام صحبت کردن هول شدم زیرا ما اهالی اقتصاد آدم‌های نامحبوبی هستیم و بیشتر مشکلات را ما درست می‌کنیم. موضوع صحبت الان نیز با رکود شروع شد. اهالی هنر برعکس ما چهره‌های محبوبی هستند. امیدوارم ابتکار آقای صالحی امیری برای برگزاری این برنامه فتح بابی باشد که امکان گفت‌وگو را برای ما ایجاد کند.

او ادامه داد: من بیش از ۱۰ سال است که نه به عنوان یک مسئول دولتی بلکه به عنوان یک فرد دانشگاهی علاقه مند بودم اقتصاد را با هنر مرتبط کنم. بسیاری از دردهای اجتماعی که اهالی هنر از آن آثارشان را استخراج می‌کنند، منشا اقتصادی دارد.

وی گفت: زمانی که ارتباط بین اقتصاد و هنر برطرف نشود، ضعف ما است که مجبور می‌شویم با عدد و رقم و نمودار صحبت کنیم که پیام را منتقل نمی‌کند. دو هفته پیش من به آقای صالحی امیری پیشنهاد دادم که یک سری سوژه را به اهالی سینما معرفی کند که ریشه اقتصادی دارد و سپس به مشکل بزرگ تبدیل شده است. شاید بتوان داستان‌هایی را از اقتصاد نقل کرد که اهالی هنر ببیند که اقتصاد انقدر هم خشک و بی‌روح نیست. من امشب برای برگزاری آن جلسه اعلام آمادگی می‌کنم.

داستان غم‌انگیز متولدین دهه ۶۰


نیلی با اشاره به متولدین دهه ۶۰ و انفجار جمعیت در ایران گفت: در سرشماری سال ۱۳۶۵ همه متوجه شدند که کودکان صفر تا ۴ سال ما، ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این بچه‌ها در خانواده‌هایی متولد شدند که پدر و مادرشان با کاهش سطح درامد روبرو شده بودند و در شرایط دشوار جنگی بزرگ شدند. زمانی که به سن کار و ازدواج رسیدند از آن‌جایی که رسم بوده دخترها با پسرهای دو سه سال بزرگتر از خود ازدواج کنند، خیلی از دخترهای متولد دهه ۶۰ نتوانستند ازدواج کنند. پسرها دقیقا در زمانی به سن کار رسیدند که کشور با وفور درآمد مواجه شده بود و قیمت نفت افزایش یافته بود اما به دلایلی شغلی ایجاد نشد و ما با جوانایی مواجه شدیم که نه امکان ازدواج داشتند نه امکان اشتغال که این موضوع امکان مشکلات اجتماعی را به وجود آورد.

وی اضافه کرد: داستان متولدین دهه ۶۰ داستان غم انگیزی بود که جدای از ناهنجاری اجتماعی، امروز خودش را به این صورت نشان می‌دهد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال وارد بازار کار می‌شوند که پیش از سال ۱۳۸۳ این تعداد به کمتر از ۶۰ هزار نفر می‌رسید.

نیلی بیان کرد: شما هنرمندان با عمق عواطف‌تان و تولید موضوعات هنری خیلی خوب است بدانید اتفاقاتی که در یک بازه زمانی افتاده چه بوده که ما امروز با برخی چیزها مواجه شدیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه گفت: شرایط ما به گونه‌ای است که بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نسبت به سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ شاهد هستیم و البته با شرایط مطلوب فاصله داریم. ما در سال ۱۳۹۴ با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم که بقیه صنایع وابسته را نیز تحت تاثیر قرار داد. در سال ۱۳۹۰ درامد خالص حاصل از صادرات نفت خام ۱۲ میلیارد دلار بود که در دی‌ماه سال گذشته و پیش از برجام این درامد به ک‌م‌تر از یک میلیارد دلار در ما رسید. یعنی در سال گذشته مجموعا ۲۴ میلیارد دلار درامد داشتیم که این رقم نشان می‌دهد به غیر از سال ۱۳۷۷ که درآمد حاصل از نفت ما پایین‌تر بود، سال ۱۳۹۴ بدترین سال نفتی ما بوده است.

او ادامه داد: با وجود مشکلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند اما اسیب‌هایی که سایر کشورهای نفتی از کاهش قیمت نفت دیدند ما ندیدیم و به طور نسبی وضعیت بهتری در این زمینه داریم. در دوره‌ای که درامد نفتی زیاد بود خیلی شبیه به کشور ونزوئلا اداره می‌شدیم.

نیلی همچنین اظهار کرد: در برخی از صنایع مانند ساختمان و چاپ هنوز با مشکل مواجه هستیم. زمانی که سطح درآمد مردم کاهش پیدا می‌کند، اولین جایی که خرج از آن کم می‌شود حوزه هنر است این موضوع را در رابطه با دولت نمی‌گویم بلکه در سطح کشور و انتخاب مردم این اتفاق می‌افتد و زمانی که درآمد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند به طور طبیعی به سمت نیازهای اولیه‌شان حرکت می‌کنند.

وی افزود: ما زمانی که با کمبود تقاضا در حوزه فرهنگی و هنری مواجه می‌شویم، این موضوع به صنعت‌های وابسته آن نیز سرایت می‌کند. بنابراین برای بهبود این وضعیت باید تلاش کنیم سطح درآمد مردم افزایش پیدا کند.

به چالش کشیدن آمارها


شاهسواری در ادامه گفت: یکی از اشکلاتی که زمانی که با آقای نیلی صحبت می‌کنیم وجود دارد، احتمال ناامیدی است. من مجبور هستم برخی آمارهای آقای نیلی را درباره سینما به چالش بکشم. اشکال اساسی در جهان بینی ما نسبت به موضوع است. اصالت دادن به اقتصاد به عنوان حل کننده مشکلات ما را به این سمت می‌برد که بدون پول هیچ کاری انجام نمی‌شود. جهان امروز جهان کسب و کار خرد است که کار هنری در این جز این کسب و کار به حساب می اید.

او ادامه داد: ما در هنر از این ایده تا نیروی انسانی متکی به اقتصاد خودمان هستیم. این ارزش‌های ذاتی هنر است که مورد غفلت مدیران بوده است که از نظر آن‌ها ما یا تزیینی هستیم یا معلوم نیست چه می‌گوییم.

شاهسواری در ادامه به ارائه آماری در حوزه سینما پرداخت و گفت: میزان فروش فیلم‌های سینمایی در سال ۱۳۹۲، ۳۱ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۳، ۵۵ میلیارد تومان  و در سال ۱۳۹۴، ۷۵ میلیارد تومان بوده است و باید بگویم در سال ۱۳۹۵ این رقم از مرز ۱۶۰ میلیارد تومان نیز عبور کرده است. در حال حاضر تعداد سالن‌های تئاتر درون‌زایی که در شهر وجود دارد و در آن‌ها تئاتر اجرا می‌شود حتما به بالای ۱۰۰ عدد می‌رسد. دوستان ما در حوزه موسیقی با همه موانعی که داشتند در سال گذشته گردش مالی ۲۵۰ میلیارد تومانی داشتند. اشکال ما اینجاست که اینقدر با اعداد بزرگ فکر کرده‌ایم که این پول‌های خرد و ریز، به حساب نمی‌آید.

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ شهر ما فاقد سالن سینما است. چرا نظام مدیریتی کشور نمی‌تواند از  یک امر درون‌زا استفاده کند و مدام به فکر این است که کجا کارخانه بزند. عدم توجه به برخی اولویت‌ها ما را دچار مشکل می‌کند. ما برای حفظ اقتصاد معتقدیم در حوزه فرهنگ و هنر، اقتصاد ملی، درون‌زا و مقاومتی داریم.

وی افزود: اگر کمی اولویت‌هایمان را نگاه کنیم و ببینیم حجم خانواده‌هایی که امکان بهره‌برداری از کالاهای فرهنگی را ندارد به چه صورت است به نتایج بهتر می‌رسیم. من جرئت بیان آمار کالای قاچاق فرهنگی را ندارم. مردم ما نیازمند رویکرد کیفی به زیست‌شان هستند. تابلو، تصویر و فیلم روی دیوار می‌تواند جامعه را علاقه‌مند و امیدوار و به اقتصاد و سیاست کمک کند.

شاهسواری اظهار کرد: اگر در جهان امروز نگاه کنیم، عمیق‌ترین مدافعین ما اهالی فرهنگ و هنر هستند. تلاش برای امنیت کشور بدون وجود عمق استراتژی فرهنگی ماندگار نیست.

کاش اصغر فرهادی‌ها را زیاد کنیم


وی خطاب به نیلی گفت: آقای نیلی در اولین فرصت زمانی را تعیین کنید که گفت‌وگویی به قصد مفاهمه و کسب افتخارات ملی در همه حوزه‌ها داشته باشیم. افتخاراتی مانند اصغر فرهادی و آرزو کنیم که کاش قدر اصغرفرهادی‌ها را بیشتر بدانیم و آن‌ها را زیاد کنیم.

در ادامه این نشست، علی نقلی بیان کرد: ما آمده‌ایم درد و دل خود را با تعامل به کسانی که رای داده ایم بگوییم و از آن‌ها دستورالعمل بگیریم. آیا از  ۱۴ هزار میلیارد تومان ورود کالای چاپی به کشور که ۲۸۰ میلیارد تومان آن می تواند صنعت را نجات دهد، جلوگیری نمی‌شود؟ ظرفیت چاپ کشور می‌تواند همه آن ۱۴ هزار میلیارد تومان را تامین کند به شرطی که از ورود کالای چاپی به کشور جلوگیری شود. من از آقای صالحی امیری درخواست دارم علاوه بر جلوگیری از ورود این کالاها، اقدام به وارد کردن ماشین‌الات و امکانات بیشتر برای صنعت چاپ کنند.

در پایان این نشست، نیلی اظهار کرد: من با گردش مالی صنعت چاپ آشنایی ندارم اما این رقم واردات نداشتیم. من بر اساس علاقه شخصی، کسب و کار در هنر را دنبال میکنم که رشد خوبی داشته و مزیت به حساب میاید. شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود این است که باید در وزارت ارشاد به اقتصاد هنر توجه بیشتری کنند تا گردش مالی آن تبدیل به مازاد شده و در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری شود.

دومین نشستئ با حضور علی‌اکبر صالحی -رئیس سازمان انرژی اتمی-، بهروز غریب‌پور –نویسنده و کارگردان تئاتر- و محمود آموزگار -رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران- برگزار شد.

نمی‌دانم در این دولت چه کسی ساز می‌زند و چه کسی آواز می‌خواند

بهروز غریب‌پور در این نشست به کم بودن فضای مفاهمه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۷ وقتی به ایتالیا رفتم در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی بودم و دیدم که یک نفر سولیست پیانو می نوازد. بعد از اینکه پیانو نوازی‌اش تمام شد به سمت دوربین برگشت و گفت به خاطر مشغله کاری که در وزارت آموزش و پرورش دارم، کم‌تر تمرین پیانو کردم و به همین خاطر از مخاطبانش عذرخواهی کرد.  من دراین جا تازه متوجه شدم که این فرد وزیر آموزش و پرورش کشور ایتالیاست.

او پس از بیان این خاطره اظهار کرد: نمی دانم در دولت آقای روحانی چه کسی ساز می‌زند یا آواز می‌خواند. کدام یک از شما کتاب‌های جدید را خوانده‌اید. به تئاترهای جدید رفته‌اید. این همه در تهران گالری وجود دارد. کدامتان بدون انکه دعوتتان کنند به آن‌ها سر می‌زنید.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: بقای کابینه‌ها حداکثر هشت سال است، اما بقای فرهنگ مثل آقای دعایی که بدون اینکه دعوت شوند همه ما را سرافراز می‌کنند بسیار است.

در ادامه محمد آموزگار -رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان و ناشران تهران- از علی اکبر صاحلی رئیس سازمان انرژی اتمی خواست تا درباره اتفاقی بودن یا برنامه ریزی داشتن مذاکرات هسته‌ای از او سوال کرد که صالحی هم در جواب و در ابتدای سخنانش بحث امید را مطرح کرد و گفت: یکی از محرک‌های اجتماعی امید است. اگر امید به صورت فردی و اجتماعی وجود نداشته باشد، جامعه از حرکت باز می‌ایستد.

او در اهمیت حضور امید در جامعه داستانی از زبان پیامبر (ص)  بیان کرد و گفت: ما یک ملت داریم و یک دولت. همواره دولت در جایگاهی نشسته که ملت دائم از او سوال می کند. چون دولت در مقام خادمی ملت است اما این مسئله باید دو طرفه باشد یعنی زمانی باشد که ملت هم به کمک دولت بیاید.

هنر نگذارد چرخ‌دنده‌ها خرد شود


رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اهمیت هنر در جامعه گفت: به نظر من هنر کاری که می‌تواند بکند این است که نگذارد چرخ‌دنده‌ها در جامعه خرد شوند. هنر در جامعه به معنی ایجاد چرخش نرم امور است. اگر درست فهم و درک شود و نشر پیدا کند.

او سپس به موضوع انرژی هسته ای، برجام و مذاکرات 1+5 اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا این اتفاق رخ داد گفت: این انقلاب یک موجود زنده‌ است و هیچ اتفاقی هم در خلا برای زنده ماندن آن رخ نداده است.

بنابراین حتما در زمانی باید محرکی وجود داشته باشد، قبل از پیروزی انقلاب در این جامعه محرکی به نام مشروطه وجود داشت. تا به انقلاب اسلامی رسیدیم. بعد از انقلاب ما شروع به بالندگی کردیم و علی رغم مشکلات و نابلدی‌ها جهت درستی را رفتیم.

او ادامه داد: در این سیری که در حال حرکت هستیم گاهی با موانعی مواجه شدیم الان گردنه ترامپیست روبروی ماست اما مردم ایران از همه این مشکلات عبور کرده‌اند.

او با اشاره به اهمیت تدبیر برای جامعه و اعضای آن گفت: مسئولیت تک تک ابنا بشر، تدبیر است و برای همه ضروری است اما باید به تقدیر هم توجه کنیم. ما هنوز بیش از ۳۷ سال از انقلاب‌مان نمی‌گذرد در صورتی که ما ملتی هستیم که ۳۷۰۰ سال تاریخ و تمدن دارد. ۳۷ سال در مقابل این ۳۷۰۰ سال زمان زیادی نیست. در همین ۳۷ سال هم برای این ملت یک کتاب قطور و زرین رقم خرده است. ما هم اکنون در حال طی کردن بالندگی هستیم و باید به دوره فرهیختگی برسیم. ما در ابتدای راه هستیم. ملت جالبی هستیم. انتظارات‌مان زیاد است و عجولیم اما آرام ‌آرام به وضعیت و افق روشنی خواهیم رسید.

خیلی تلاش شد برجام را نافرجام نشان بدهند

صالحی سپس در باره علت به وجود آمدن برجام و اینکه چرا در میان تمام کشورهایی که به انرژی هسته ای دست پیدا کرده اند، ایران مورد چالش قرار گرفته است، گفت: علت این است که ایران در عرصه بین‌المللی حضور دارد و آن‌ها می‌خواهند معزولش کنند. این مسئله هم به خاطر این است که انقلاب دارای ایدئولوژی و شیوه حکم‌رانی ارائه کرده و آن‌ها به خاطر نشر پیدا نکردن این شیوه حکم‌رانی می‌خواهند مارا مهار کنند. آن‌ها سال‌ها از راه برخورد سخت با ما تقابل کردند اما راهی به جایی نبردند. تصمیم گرفتند با تعامل ما را مهار کنند. این مهار کامل آن‌ها تبدیل به مهار محدود شد و در این مرحله بود که ما وارد مذاکره شدیم.

او گفت: این مذاکرات به سرانجام نمی‌رسید مگر اینکه تدبیر رهبری به کمک ما امد. تدبیر شد که با آمریکا وارد گفت‌وگو شدیم.

صالحی اظهار کرد: وقتی مذاکرات به نتیجه رسید، احساس غرور کردم از این که چگونه یک گروهان به پشتوانه این مردم به نتیجه رسید.

او گفت: خیلی تلاش شد برجام را نافرجام نشان بدهند و این عین بی عدالتی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ارائه توضیحاتی درباره تصمیمات گرفته شده درباره پایین‌ اوردن تعداد سانتریفیوژها در مذاکرات ۵+۱ گفت: در حال حاضر ما غنی سازی داریم اما به اندازه سوختی که داریم. من این را بارها گفته‌ام مذاکرات ما افتخار آمیز بود و صفحه زرینی در تاریخ این ملت است. ما هم اکنون بزرگترین قرارداد صنعتی را در حوزه پتروشیمی بسته‌ایم. وضع عالی است و خوب جلو می رویم و سال آینده شرایط بهتر می‌شود ولی اینگونه نیست که یک شبه همه بیکاری‌ها و گرانی‌ها کاهش پیدا کند اما دوستان به شدت در حال کار کردن هستند.

او در بخش دیگری از سخنانش به برگزیده شده فیلم فروشنده اصغر فرهادی در اسکار اشاره کرد و آن را غرور انگیز خواند و گفت: زمانی مجله تایم نوشته بود ایرانی‌ها ملت عجیبی هستند. با پولی که ما خرج ساعت استراحت قهوه و چایی می‌کنیم، فیلم‌هایی می‌سازند که خواستار بین‌المللی دارد.

هنرمندان هم بازی دیپلماسی را بلدند


در ادامه این نشست بهروز غریب‌پور با تمجید از تیم مذاکره کننده ایرانی در بحث مذاکرات ۵+۱ گفت: در این مذاکرات بازیگری خیلی مهم است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در عرصه هنر باید این را آموزش بدهیم که چه چیزی را بیافرینیم. در عرصه سیاست هم چنین چیزی حتما هست. من کاری به تفکر قوام السلطنه ندارم اما او با استالین و رژیم خون‌خوار شوروی بازیگری کرد. چه بسا اگر به گذشته دیپلمات‌ها برگردیم، می‌بینیم آن‌ها هم به نوعی خوی تئاتری و بازیگری دارند.

غریب‌پور همچنین با اشاره به برگزیده شدن فیلم فروشنده اصغر فرهادی در اسکار گفت: این روی صحنه رفتن پروفسور نادی و خانم انصاری و نرفتن فرهادی روی سن نشان می‌دهد که هنرمندان هم بازی دیپلماسی را بلدند.

نشست سوم نیز با حضور معصومه ابتکار –رئیس سازمان حفاظت محیط زیست-، فرهاد توحیدی –فیلمنامه نویس- و اصغر همت –مدیرعامل خانه تئاتر- برگزار شد.

چرا در تعارض به سر می‌بریم؟


در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی با اشاره به نقش هنرمندان در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، آن‌ها را یکی از گروه‌های مرجع دانست و گفت: آقای رئیس جمهور در کنفرانس سازمان ملل سال ۲۰۱۶ سخنرانی درخشانی را درباره پدیده جهانی گرما داشت و دولت خود را علاوه بر تدبیر و امید دولت محیط زیست نیز معرفی کرد. چگونه فرمان مقام معظم رهبری درباره حفاظت از محیط زیست ابلاغ می شود ولی ما همچنان در تعارض مدیریتی به سر می بریم؟ من از خانم ابتکار می‌پرسم شما که در هیات وزیران در زمینه محیط زیست نظرتان یکی است چرا ما شاهد ایجاد برخی از تعارضات در این زمینه هستیم؟

در ادامه اصغر همت گفت: سال گذشته از طرف خانم ابتکار پیامی مبنی بر اینکه شما به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی به خانم ابتکار دارید؟ به دست من رسید که من پاسخ دادم خانم ابتکار خودشان می داند من چه پیشنهادی دارم اما نمی تواند آن را اجرا کند. گفتم فکر می‌کنم همه این چیزها فرمالیته است. بعد گفتم آیا خانم ابتکار این قدرت را دارد که به شهرداری بگوید  چرا شما وقتی حضور اتومبیل‌ها را در محدوده طرح ترافیک، محدود می‌کنید، با خرید طرح ترافیک آنها را به این محدوده وارد می کنید؟

سپس توحیدی اظهار کرد: خانم ابتکار در خط مقدم هستند و زمانی که به خوزستان سفر می‌کنند ما باید از نزدیکانشان بشنویم با چه تهدیدهایی رو به رو هستند. خداوند سلامتشان نگه دارد.

تشکل‌های فرهنگی هنری بازوی قوی ما هستند

معصومه ابتکار نیز با بیان اینکه توجه به فرهنگ موضوع مهمی است، گفت: من تایید می‌کنم که با یکسری تعارض‌ها درگیر هستیم. این همه فرهنگ غنی با رفتارهای امروز ما سازگار نیست. از دولت و مسئولان گرفته تا عموم جامعه از باورها فاصله گرفتیم واین موضوع را در الگوی مصرف آب و انرژی می‌بینیم. ما از مزرعه تا سفره یک سوم غذایمان را هدر می‌دهیم! این‌ها بحث‌های عمیق فرهنگی است که امروزه در کانون توجهات جهان قرار دارد.

او جایگاه روی سن را ترک کرد و برای ارائه گزارش عملکرد دولت یازدهم در زمینه حفاظت محیط زیست توسط اسلایدهایی که تدارک دیده بود پشت تریبون رفت و ادامه داد: دولت یازدهم با شرایط سختی مواجه شد اما یکی از سخت‌ترین شرایط را ما در زمینه محیط زیست داشتیم و دستاوردهای قبلی به صفر رسیده بود. ما با دوره‌ای مواجه شده بودیم که بدترین مواد شیمیایی ممکن در هوای کلان‌شهرها، رها شده بود.

ابتکار در ادامه به موضوعاتی از قبیل  حضور تشکل‌های فرهنگی  هنری در تشکیل کمپین‌ها و انجمن‌های محیط زیستی، اصلاح ظرفیت‌های زیستی، تشکیل شورای عالی محیط زیست، مقایسه میزان شاخص آلودگی هوا در برخی شهرها و اجرای برنامه آلودگی هوا اشاره کرد و گفت:  درسال ۱۳۹۲ روز نهم اسفند ماه ما شاهد ۱۹۴ روز پاک و سالم بودیم و در سال ۱۳۹۵ تا به حال ۲۵۹ روز پاک و سالم داشتیم. از طرفی تعداد روزهای سالم اصفهان به سه برابر رسیده است.

او اضافه کرد: تشکل‌های فرهنگی هنری بازوی قوی ما هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تالاب «هورالعظیم» اظهار کرد: عده‌ای فکر می‌کردند این تالاب با پساب ها و فاضلاب ها احیا شده در حالیکه وقتی این تالاب خشک شد، طبق مذاکراتی که با آقای زنگنه (وزیر نفت) داشتیم، تمامی تاسیسات نفتی از منطقه جمع آوری  و بیش از ۷۰ درصد آن آبگیری شد. این‌ها دروغ نیست بلکه در دروغ آن چیز و آن اتفاقی بود که به مردم گفته نمی‌شد.

ادامه صحبت‌های ابتکار به حفاظت تالاب‌ها و اشاره او به تالاب گاوخونی و زاینده رود اختصاص داشت که در این زمینه بیان کرد: گاوخونی در سال ۱۳۹۲ کاملا خشک بود و با تلاش‌هایی که انجام شد تا حدودی احیا شد. همچنین تالاب هورالعظیم هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ همان تالابی که می گویند دروغ است. آنها که این حرف را می زنند می توانند نقشه های گوگل ارث و ناسا را ببینند و متوجه شوند که این تالاب که در سال ۹۲ صددرصد بیابان بود الان احیا شده و ماهیگیری در آن انجام می شود.

پیشنهادی برای ورود محیط زیست به تئاتر

او همچنین گفت: جشنواره فیلم سبز به کما رفته بود و آقای توحیدی و همکارانشان با وجود مشکلات این کار را ادامه دادند. این مشکلات باعث نشده تا از این عرصه عقب نشینی کنیم.

همت در ادامه اظهار کرد: بسیار خوب است که در ماه های پایانی دولت و بعد از ۳۷،۳۸ سال، دکتر صالحی امیری این لطف را کردند که این همایش برگزار شود و ما با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، گرچه گفت‌وگو نشد اما حداقل ِ شرایط برای آن مهیا شد. و با تعاملی که ایجاد می‌شود، راهکارهایی پیدا کرد.

مدیرعامل خانه تئاتر رو به ابتکار گفت: شما در عرصه سینما وارد شدید که زیاد موثر نبوده اما می‌تواند موثر باشد، از طرفی با توجه به سهل‌الوصول بودن تئاتر و امکان تئاتر خیابانی می‌توانید در این حوزه نیز کارهای خوبی انجام دهید.

همت تاکید کرد: امیدوار هستم حرف‌های قشنگ تبدیل به عمل هم بشود.

در ادامه توحیدی بیان کرد: دانشمندان می‌گویند ما در دوران «آنتروپونیسم» هستیم و این یعنی تاثیرات انسان بر پوسته زمین عمیق‌تر از همیشه است و تغییرات به سرعت اعمال می‌شود و معلوم نیست زمین تا کی بتواند این موضوع را تحمل کند.

این فیملنامه نویس اضافه کرد: مهم‌تر از مسئولیت تغییر رفتار ما است و ابزار هنر بیش از هرچیزی می‌تواند در زمینه بهبود وضعیت محیط زیست موثر واقع شود. امیدوار هستم رابطه نزدیک میان سازمان حفاظت محیط زیست و هنرمندان ادامه پیدا کند تا به مسئولیت‌هایمان بیشتر عمل کنیم.

رئیس سازمان سینمایی و معاون امور هنری وزارت ارشاد، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مدیرعامل بنیاد رودکی، مدیرعامل بنیاد فارابی و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات از جمله حاضران دیگر این مراسم بودند.

همچنین هنرمندانی مانند خشایار اعتمادی، پری ملکی، سهیل محمودی، علی اوجی، صاعد باقری، هنگامه اخوان، ناصر آقایی، افسانه بایگان، فریدون شهبازیان، محمود پاک‌نیت، سالار عقیلی، مجید مظفری، محمود بصیری، امید نعمتی، سیروس الوند، رازمیک اوحانیان، ایرج راد، داریوش اسدزاده، لوریس چکناواریان، بهزاد فراهانی، پوراندخت مهیمن، فریبا کوثری، نادر مشایخی، سهراب کاشف و سروش صحت حضور داشتند.

اجرای این مراسم بر عهده سید عباس سجادی بود.

پس از پایان مراسم درحالیکه حاضران سالن را ترک می کردند، عباس شیرخدا -مرشد زورخانه- به روی سن رفت و «به نام خداوند جان و خرد» را خواند.

این تجربه اول بود/ می‌خواهیم از فرصت استفاده کنیم


اما وزیر ارشاد پس از پایان همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که به او گفت چرا وزن ارائه گزارش عملکرد و سخنرانی دولتمردان، به بیان مشکلات و چالش های حوزه هنر از جانب فعلان این عرصه سنگین تر از دیگر مدعوین بود، گفت: این انتقاد را می پذیرم و این تذکر وارد است. قطعا در جلسات بعدی فضای گفت‌وگو را دوجانبه می‌کنیم. این تجربه اول بود و قول می دهیم نواقص را برطرف کنیم.

همچنین  رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در واکنش به این انتقاد، گفت: مسئولان دولت باید در مقابل مردم گزارش کار بدهند و ما می خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و بگوییم که چه کارهایی کرده ایم.

وی افزود: هنرمندان، سینماگران و اهالی رسانه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین قشرهای فرهنگی، برای ما از اهمیت زیادی برخوردارند و می توان با کمک آنها شیوه زندگی نامطلوب در جامعه را اصلاح کرد که سینما، تتائر و موسیقی در اصلاح این شیوه نقش مهمی دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار