بازدید 3082

بررسی وضعیت امدادرسانی در استان‌های سیل زده

کد خبر: ۶۶۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 18 February 2017
وقوع سیل اخیر در برخی استان های کشور از جمله بوشهر، شیراز، کرمان، خراسان رضوی  و هرمزگان خسارت های زیادی بر جای گذاشت و بسیاری از منازل روستاییان را که اغلب جزو بافت فرسوده بودند مورد آسیب قرار داد.

از سویی دیگر آسیب دیدن زمین های کشاورزی و محل اسکان عشایر در برخی استان های مذکور نگرانی هایی را موجب شد، همچنین نحوه خدمت رسانی در برخی استان ها با توجه به کمبود امکانات لازم امداد رسانی را تاحدی با مشکل روبرو کرد تاجایی که به گفته یکی از نمایندگان استان هرمزگان، مردم روستا در این استان نیازمند حتی یک پلاستیک برای نصب در سقف منازل خود بودند.

با توجه به وقوع سیل در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی و کرمان، مدیریت بحران از دولت درخواست تزریق 20 میلیارد تومان اعتبار داشت تا به هر استان به طور مساوی 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شود تا به خسارت دیدگان ناشی از سیل اخیر کمک رسانی شود.

نمایندگان استان های مذکور در مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدامات مدیریت بحران در سیل اخیر، بر ضرورت برنامه ریزی به منظور پیشگیری از وقوع حوادثی مشابه و تجهیز امکانات دستگاه های امداد رسان تاکید کردند.

 مرادی: برخی روستاها در استان هرمزگان در سیل محاصره شده اند

احمد مرادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه سیل استان هرمزگان مشکلاتی را برای مردم منطقه پدید آورده است، افزود: اگرچه بارندگی های اخیر در استان هرمزگان باعث خوشحالی مردم شد چراکه طی چند سال اخیر چنین بارشی در استان رخ نداده بود اما واقعیت آن است که خسارت های زیادی نیز برجای گذاشت.

 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سیل استان هرمزگان باعث محاصره شدن بسیاری از روستاها شده است این درحالی است که امکانات اولیه برای ارایه خدمت مهیا نیست و این مهم نشان دهنده ضعف خدمت از سوی دستگاه های اجرایی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: ضعف عملکرد مسئولان تاجایی بود که روستاییان نیازمند یک پلاستیک برای نصب روی سقف منازل‌شان بودند که این امکانات اولیه نیز برای آنها فراهم نبود.

وی یادآور شد: مشکلات ناشی از سیل استان هرمزگان هنوز پابرجا است، هم اکنون در تلاش برای برآورد میزان خسارت های مالی به منازل روستاییان هستیم این درحالی است که بخشی از روستاها بسته شد و زمین های کشاورزی نیز تا حدی از بین رفت.

مرادی افزود: متاسفانه در برخی روستاها راه های ارتباطی و مخابراتی نیز به شدت با مشکل روبرو شد و همین امر خدمت رسانی را نیز با چالش مواجه کرد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، گفت: مجموعه مدیریت بحران استان هرمزگان باید از ظرفیت های دیگری برای حل مشکلات استفاده می کرد تا سرعت عملیات افزایش یابد.

اسدی: تخریب زیرساخت ها در پی وقوع سیل در استان کرمان

علی اسدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری وقوع سیل در استان کرمان، افزود: در این استان به ویژه در برخی از شهرهای آن بارش باران به 50 میلی متر رسیده است که همین امر خسارت های مالی زیادی را برای مردم منطقه به همراه داشت.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عشایر در اثر بارش باران سیل آسا، خسارت زیادی دیدند به گونه ای که دامها در معرض تلف شدن قرار گرفته اند، در برخی شهرها از جمله حوزه انتخابیه اینجانب زیرساخت ها تخریب شد و برق منطقه نیز تا مرز قطعی کامل پیش رفت چراکه سیم های برق آسیب جدی دید اما با تلاش مسئولان مانع از قطعی برق شدیم.

وی یادآور شد: سیل استان کرمان باعث فرو رفتن برخی ساختمان ها شد که نگرانی مردم را بیش از پیش می کرد تاجایی که برخی از ساختمان ها در معرض تخریب قرار گرفت.

اسدی درباره نحوه امدادرسانی ها به سیل زدگان، تاکید کرد: خوشبختانه سیل استان کرمان خسارت جانی نداشت اما با توجه به اینکه زندگی مردم را با اختلال مواجه کرده بود نیاز به امدادرسانی بیش از پیش احساس می شد که نیروهای امدادی به موقع و سریع خود را به منطقه رساندند و به مردم سیل زده کمک کردند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به خسارت های زیاد در استان کرمان باید سازمان مدیریت بحران اعتباراتی را از دولت درخواست کند تا به مناطق حادثه دیده تزریق اعتباری صورت گیرد چراکه بسیاری از زیرساخت ها در این استان آسیب دیده است.

 شهریاری مطرح کرد: استان بوشهر درمرز بحران

سیدکمال الدین شهریاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه افزایش حجم بارش‌های باران باعث وقوع سیل در استان‌های جنوبی و غربی کشور شد، گفت: وقوع سیل در استان بوشهر طی چند روز گذشته منجر به شرایط بحران شد اما خوشبختانه تاکنون خسارت های جانی و مالی قابل توجه و سنگینی گزارش نشده است، البته نهادهای امدادی و دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران نیز تاکنون اقدامات قابل قبولی انجام داده و ازامکانات و تجهیزات دردسترس خود به خوبی استفاده کردند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان درمجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه دراین حادثه برخی روستاها در محاصره سیل قرار گرفتند که به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان اعزام و پرواز هلی کوپتر برای امدادرسانی وجود نداشت، بنابراین مقرر شد از طریق ماشین آلات سنگین اقدامات امدادرسانی صورت گیرد؛ البته اگر طی امروز و فردا شرایط جوی مساعد شود می توان از بالگردها درجهت امدادرسانی محاصره شدگان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون آماری از تلفات جانی ناشی از وقوع سیل گزارش نشده است، تصریح کرد: استان بوشهر درمرز بحران ناشی از وقوع سیل قرار دارد، ازاین رو همه سازمان های امدادی مانند جمعیت هلال احمر، ستاد مدیریت بحران، فرمانداری ها و استانداری  درحد توان باید از امکانات و تجهیزات خود برای امدادرسانی به عشایر محاصره شده درسیل درمناطق کوهستانی فارس استفاده کنند؛ زیرا دراین شرایط مردم به لحاظ پوشاک و مواد غذایی دچار مشکلات زیادی هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه سازمان های امدادی درحدتوان به مردم درطی روزهای اخیر کمک کردند، گفت: اما دراین شرایط و برای حوادث این چنینی نیاز به استفاده از تجهیزات پیشرفته وجود دارد تا کمک رسانی ها درمدت زمان کوتاهی انجام شود، به عنوان مثال دراین حادثه به علت شرایط جوی امکان پرواز بالگرد وجود نداشت و باعث شد که کمک رسانی به محاصره شدگان درسیل با تاخیر روبه رو شود؛ بنابراین دولت باید به رفع نواقص این چنینی توجه کند.

 رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: هشدار درباره شکسته شدن بندهای خاکی در تایباد

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه به دلیل بارش برف و باران شرایط بحرانی در منطقه تربت جام، تایباد و باخرز به وجود آمده است، گفت: بارش سنگین برف در تربت جام و بخش صالح آباد موجب مسدودشدن راه‌های مواصلاتی شده است.

نماینده مردم تربت جام درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای امدادی طی چند روز گذشته اقدامات قابل قبولی در بازگشایی راه‌ها انجام دادند، افزود: در تایباد جاری شدن سیل و باران شدید و سرریز و شکسته شدن بندهای خاکی  موجب شده تعدادی از روستاها درمحاصره سیل قرار گیرند، البته نیروهای امدادی از جمعیت هلال احمر، ارتش و جهاد کمک رسانی به مردم را به درستی پیگیری کردند.

وی تاکید کرد: تقاضا می‌شود که شرایط تایباد از سوی مسئولان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد، ضمن اینکه برخی مردم نیز امکانات امدادرسانی را در خدمت دارند که امیدواریم به مردم منطقه تایباد توجه ویژه شود، زیرا چند روستا درمسیر شکسته شدن بندهای خاکی قرار دارند.

رحیمی با تاکید بر اینکه از روز گذشته تاکنون امدادرسانی توسط دستگاه ها به درستی صورت گرفته است، گفت: متاسفانه سرنشینان چندین خودرو در پی وقوع سیل مفقود شدند که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

وی با بیان اینکه امدرسانی ها در حد توان و در موقع مقرر انجام شد، ادامه داد: البته شرایط بحرانی در تربت جام وجود نداشته و وضعیت خاص در تایباد وجود دارد که آب به سمت سرازیر شدن به سوی روستاهای کنارمرز مانند حاجی آباد، فیض آباد و خیرآباد است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه بایدازامکانات دیگر شهرها برای امدادرسانی به مردم این منطقه استفاده شود، افزود: نیروهای امدادی هلال احمر باید با تجهیزات کافی برای جلوگیری از افزایش مشکلات مردم اقدامات لازم را انجام دهند، ضمن اینکه درحال حاضر نیروهای ارتش هم برای کمک رسانی به مردم وارد منطقه شدند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش بینی های لازم درباره وقوع سیلاب انجام شده بود، تصریح کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی ستادهای بحران  از پیش تشکیل شده بود و با توجه به امکانات موجود فعالیت دستگاه ها درحد قابل قبولی است.

 اکبری: پیش بینی های لازم برای مقابله با بحران صورت نگرفته بود

علی اکبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از تغییر در نوع پوشش گیاهی و اقلیم آب و هوایی در اکثر استان های کشور، گفت: این موضوع سبب شده که  خسارت های ناشی از وقوع سیل دراستان فارس و شهرستان های آن افزایش پیدا کند، متاسفانه با توجه به بارندگی غیرمتعارف درحدود 500 میلی متر و بیش از حد نرمال درطی سالیان گذشته مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آمده است.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقوع سیل موجب تخریب پل جاده جهرم و لوله گاز دراین منطقه شده است، افزود: با توجه به تشکیل شدن ستادهای مدیریت بحران در کل کشور امیدواریم که  مشکلات درمدت زمان کوتاهی حل شود، البته دراین شرایط، موضوع مهم انسجام نسبی دستگاه ها درامدادرسانی و درک عمیق شرایط است؛ هرچند که اقدامات لازم انجام شده و دستگاه ها درامدادرسانی بسیج شدند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه هیچ گونه تلفات انسانی دراین بحران دراستان فارس گزارش نشده است، اما خسارت و آسیب مادی بسیاری دراین حادثه به مردم و زیرساخت های استان فارس وارد شده است، بنابراین امیدواریم مسئولان راهکارهای لازم را هرچه سریعتر برای کاهش خطرات و جلوگیری از افزایش خسارت ها اتخاذ کنند.

اکبری با بیان اینکه میزان بارندگی هر سال در استان فارس قابل توجه نیست، تصریح کرد: متاسفانه امسال به دلیل عدم آمادگی دستگاه ها و پیش بینی لازم برای مقابله با این بحران ها خسارت های ناشی از وقوع سیل افزایش پیدا کرد، زیرا از یک هفته گذشته سازمان هواشناسی مکرر هشدارهای لازم را درخصوص وقوع این بحران داده بود؛ اما این بحران رخ داد و درحال حاضر فقط باید به فکر مدیریت مشکلات بود.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی درباره اخبار منتظره مبنی بر شکسته شدن سد جهرم، گفت: اخبارمطرح شده مبنی بر شکسته شدن سد جهرم را نمی توان تائید و تکذیب کرد، اما اگر این اتفاق رخ داده باشد، به طورحتم به زیرساخت ها و مناطق پایین دست آسیب جدی وارد می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار