بازدید 2764

دولت بر مراکز فروش بلیت نظارت کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویند دولت باید با جلوگیری از بازار سیاه بلیت و عدم افزایش نرخ واقعی آن سفرهای نوروزی را برمردم پرهزینه نکند.
کد خبر: ۶۶۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 16 February 2017
در آستانه سفرهای نوروزی، بلیت هواپیما برای برخی مسیرها نایاب شده و تعدادی از آژانس ها مسافران را با قیمت های نجومی روبرو می کنند.

این در حالی است که طرح سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه دارد اما برخی آژانس‌‌ها زودتر دست به کار شده و قیمت بلیت برای پروازهای نیمه دوم اسفند و همچنین ایام نوروز را از همین امروز افزایش داده‌اند.

هر چند که با اجرای آزادسازی نرخ‌‌‌ خدمات‌ حمل و نقل هوایی و رفع نرخ‌های تکلیفی، قرار بود در کنار افزایش خدمات، شرکت‌های هواپیمایی در بازاری رقابتی نرخ‌‌ها را کاهش دهند اما شرکت‌های هواپیمایی بیش از آنکه به افزایش خدمات و کاهش نرخ‌ها فکر کنند، بیشتر دنبال افزایش نرخ بدون افزایش سطح خدمات هستند و این شرایط کمک می‌کند نوعی بازار سیاه در ایام پرتقاضای نظیر نوروز ایجاد شود.‌

همچنین راه‌آهن نیز پیش‌فروش رسمی بلیت سفرهای نوروزی را از هفته گذشته در دو مرحله برای همه مسیرها و سپس مسیر تهران–مشهد آغاز کرد که طبق اعلام این شرکت بخش زیادی از ظرفیت مسیرهای پرتردد تاکنون از سوی متقاضیان خریداری شده است.

اما با وجود اینکه "علی کاظمی منش"، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن گفته است که قیمت بلیت قطار در نوروز گران نمی شود؛اما "سیدمحمد راشدی"،رئیس هیات مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا نوسانات قیمت بلیت قطار در روزهای اخیر را در راستای شناورسازی قیمت بلیت قطار ارزیابی کرد و گفت که طبق مصوبه هیات مدیره راه آهن، افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پرتردد تا سقف 20 درصد مجاز خواهد بود.

وی تصریح کرد که اگر یک شرکت حمل و نقل ریلی بیش از 20 درصد در قیمت بلیت افزایشی را اعمال کند این موضوع قابل پیگیری است و ادامه داد که در 90 روز اخیر، بارها قیمت های بلیت قطارهای رجا بین 10 تا  15 بار تغییر کرده است.

همچنین احمدرضا عامری،رئیس اتحادیه تعاونی مسافربری با بیان این‌که در نوروز سال 96 نیز مانند سال‌های گذشته برنامه‌ریزی برای انجام سفرها با همکاری اتحادیه و سازمان راهداری صورت می‌گیرد از برگزاری جلسه هماهنگی این سفرها خبر داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه‌های سفرهای نوروزی نیز قیمت بلیت اتوبوس افزایش خواهد یافت، گفت: صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما این موضوع منوط به تصمیم و هماهنگی با سازمان راهداری کل کشور است.

رئیس اتحادیه تعاونی مسافربری افزود که با توجه به این که در ایام نوروز اتوبوس‌ها مجبور هستند به شکل یک سر خالی حرکت کنند و به‌طور معمول در مقصد ظرفیت کامل برای بازگشت خودروها وجود ندارد در سال‌های قبل تصمیماتی برای افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت بلیت‌ها انجام می‌شد که پس از پایان یافتن سفرهای نوروزی نرخ‌ها به حالت عادی باز می‌گشت.

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت بر عدم افزایش نرخ بلیت در سفرهای نوروزی تاکید کرده و معتقدند که دولت باید نه تنها هزینه سفر نوروزی مردم را افزایش ندهد بلکه باید برای آن تسهیلات ویژ ای از جمله یارانه سفر قائل شود.

مشروح این گفت و گو ها را در زیر بخوانید:
رضایی کوچی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

رضایی کوچی: دولت به اقشار کم درآمد یارانه سفر نوروزی بدهد

محمدرضا رضایی کوچی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نرخ بلیت قطار در سفرهای نوروزی،گفت:باید توجه داشت که بیشترین مسافران قطار قشر متوسط به پائین جامعه و کم درآمد هستند و اقشار برخوردار یا از هواپیما استفاده می کنند و یا دارای خودروی شخصی هستند، بنابراین طبیعی است که دولت باید به قشر کم درآمد جامعه برای سفر توجه بیشتری داشته باشد.

دولت باید از سفرهای نوروزی حمایت کند

نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه گردشگری و سفر باعث می شود که مردم از لحاظ روحی و جسمی با نشاط تر شده و فضایی که در راستای این سفرها ایجاد می شود به اقتصاد کشور نیز کمک می کند، از این رو دولت باید از سفرها حمایت کند و به خصوص در تعطیلات نوروز تسهیلات ویژه ای فراهم کند تا مردم بتوانند به مسافرت بروند.

وی افزود:طبیعی است که پس از یکسال کار و تلاش خانواده ها بتوانند در تعطیلات نوروز به سفر بروند؛چراکه این سفرها می تواند به لحاظ شادابی و طراوت زندگی و تغییر روحیه افراد به نفع جامعه باشد،از این رو،دولت باید در این قضیه ورود کرده و با توجه به ایمن تر بودن قطار نسبت به وسائل حمل و نقل دیگر ،فضایی را فراهم کند که تمایل مردم به استفاده از قطار بیشتر شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه آمار تلفات در تصادفات جاده ای به ۱۶ هزار نفر رسیده است،افزود: این آمار به دلیل عدم کیفیت مناسب جاده ها،عدم استاندارد خودروها و ضعف فرهنگی در رانندگی افزایش یافته است.

لزوم تعیین قیمت بلیت قطار متناسب با درآمد اقتصادی مردم

نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:شاید بتوانیم بخش زیادی از جامعه را به سمت استفاده از قطار سوق داده تا شاهد کاهش تصادفات و مرگ و میرها باشیم که طبیعی است برای تحقق آن باید برای مردم تسهیلات فراهم کنیم از جمله اینکه تعداد قطارهارا افزایش داده ، شبکه ریلی را گسترش دهیم و قیمت بلیت قطار را متناسب با درآمد مردم طراحی کنیم.

کاهش قدرت خرید مردم را می توان از بازار درک کرد

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:درحال حاضر درآمد مردم به نسبت تورم در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا نکرده است و از سوی دیگر، قدرت خرید آن ها نیز عملا نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این موضوع را می توان از بازار درک کرد.

تاکید به مسئولان راه آهن برای عدم افزایش نرخ بلیت قطار/ امسال نباید شاهد گرانی بلیت قطار باشیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه با توجه به اوضاع اقتصادی مردم، به هیچ عنوان نباید امسال شاهد افزایش بلیت قطار باشیم و این موضوعی است که حتما در جلسات کمیسیون عمران با مسئولان راه آهن به آن ها تاکید می کنیم.

سفر باید برای مردم ارزان تمام شود

رضایی کوچی با بیان اینکه خواسته ما از دولت این است که تسهیلات ویژه ای در ایام نوروز برای جابجایی مسافران و کسانی که می خواهند در داخل کشور مسافرت کنند،در نظر بگیرد،افزود:این تسهیلات می تواند در قالب یارانه سفر در اختیار خانوارها از جمله اقشار کم درآمد،جامعه کارگری، فرهنگیان و کارمندان قرار بگیرد تا این سفر برای مردم ارازان تمام شود.

ایجاد شرایط سفر برای مردم نوعی سرمایه گذاری در جامعه است

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم سفر را دوست دارند اما به لحاظ اقتصادی امکان سفر برای آن ها فراهم نیست و توان آن را ندارند، تصریح کرد: دولت باید در قضیه وارد شود،چون این کار به نوعی سرمایه گذاری است ودولت برای کمک روحی به نیروی انسانی و مولد جامعه این سرمایه گذاری را انجام می دهد ، نیرویی که می خواهد بعد از تعطیلات دوباره به اداره و کار خود برگردد و به دولت و مردم خدمت کند و در نهایت آثار مثبت آن به جامعه برمی گردد.
حمید بنایی

بنایی خبر داد: بررسی نحوه قیمت گذاری بلیت سفرهای نوروزی در کمیسیون عمران مجلس

حمید بنایی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نزدیکی به ایام سال نو و آغاز سفرهای نوروزی گفت:متاسفانه در آستانه شب عید با توجه به افزایش تقاضا برای سفر قیمت وسایل حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی افزایش می یابد و در این زمان از سوی عدم نظارت و کنترل کافی بر بازار فروش بلیت، قیمت ها با افزایش بی رویه روبرو می شوند.

دستگاه های نظارتی باید بازار سیاه بلیت را کنترل کنند

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دستگاه های نظارتی باید بازار سیاه بلیت را کنترل و حذف کنند، افزود:هر نوع افزایش قیمتی باید در چارچوب ضوابط متقن باشد، البته بهترین راه جلوگیری از بازار سیاه در شب عید ،عرضه بیشتر بلیت و خدمات است.

کاهش عرضه و افزایش تقاضا  بازار سیاه بلیت سفرهای نوروزی را ایجاد می کند

بنایی ادامه داد:کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،در هفته های آتی با دعوت از مسئولان مربوطه قیمت گذاری و نحوه تعیین قیمت بلیت ها را بررسی می کند و در مسیرهای پرترافیک و مسیرهایی که نیاز به کنترل بیشتر باشد، نظارت ها بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه گاهی کاهش عرضه و افزایش تقاضا سبب ایجاد بازار سیاه می شود، یادآور شد:باید با ایجاد راهکاری مناسب بازار سیاه بلیت شب عید حذف شود و هرگونه افزایش قیمت در پیک مسافرتی باید با نظم و ضوابط اصولی مدیریت شود.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی مردم، تصریح کرد:معمولا افزایش ها در ابتدای هر سال و در بودجه تعیین می شود، لذا باید با تنظیم قیمت ها شرایط مسافرت را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کرد.
کمال الدین شهریاری

شهریاری: دولت مراقب بازار سیاه بلیت های قطار در ایام نوروز باشد

سیدکمال الدین شهریاری درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به پیش فروش بلیت های قطار برای ایام نوروز گفت:دولت باید به آسان سفر کردن مردم کمک کند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان درمجلس شورای اسلامی افزود:نوروز و تعطیلی سال نو برای همه مردم کشور و برحسب یک سنت زیبای فرهنگی و تاریخی،زمان سفر است که در این موقعیت،دولت باید مراقبت کند که ترافیک و فشردگی سفرهای نوروزی باعث سوء استفاده بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل و خدمات نشود.

وی تصریح کرد:دولت همچنین باید روی نرخ خدمات حمل و نقل همچون بلیت هواپیما،قطار و اتوبوس برون شهری نظارت کند که تعطیلات سال نو و تفریحات مردم در ایام تعطیلات به تلخی افزایش سرسام آور هزینه ها تبدیل نشود.

شهریاری با بیان اینکه یکی از امن ترین و بهترین وسائل حمل و نقل برون شهری قطار است،افزود:متاسفانه هرسال شاهدیم که به دلیل برنامه ریزی نامناسب و عدم پیش بینی لازم،عده ای خاص به بلیت های قطار دست پیدا کرده و چون عده دیگری از مردم نتوانسته اند بلیت تهیه کنند،بازار سیاه ایجاد می شود و کسانی که از قبل و از طرق مختلفی این بلیت ها را بدست آورده اند،آن را به قیمتی گزاف به مردم می فروشند.

سوداگران هزینه سفر را برای مردم گران نکنند

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:دولت باید مراقبت کند که عده ای سوداگر با هدف سوءاستفاده مالی با اقدامات غیرقانونی خود، تعطیلات نوروز و انگیزه مردم برای سفر و ایرانگردی را پرهزینه نکنند.
شهرام کوسه غراوی

کوسه غراوی تاکید کرد:رصد فضای مجازی برای برخورد با فروش غیر رسمی بلیت

شهرام کوسه غراوی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به پیش فروش بلیت های قطار برای ایام نوروز گفت: اگر قرار بر افزایش قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس برون شهری است این موضوع حتما باید قبل از اعمال بر روی بلیت ها به اطلاع مردم برسد تا مردم با آسایش و آرامش خاطری سفر کنند.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مردم نیازمند سفری ایمن هستند، تصریح کرد: فروش بلیت در فضای مجازی به صورت غیر رسمی آسیب بزرگی است که دولت باید با نظارت از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

وی افزود: مردم از دولت و مسئولان انتظار دارند که در سفری که به صورت سالانه صورت می گیرد، تمهیدات لازم را بیندیشد که آن ها این سفر را ایمن و ارزان انجام دهند.

تقویت نظارت ها برای جلوگیری از بازار سیاه بلیت سفرهای نوروز

وی خاطرنشان کرد:  اینکه مردم بخواهند مبلغ خاصی از حقوق و عیدی خود را صرف هزینه بلیت در بازار سیاه کنند واقعا کم لطفی و اجحاف در حق آن هاست از این رو، دولت باید تمهیدات لازم را اندیشیده و نظارت دقیقی روی این بخش داشته باشد و اجازه ایجاد بازار سیاه بلیت را ندهد.

کوسه غراوی ادامه داد: دولت باید به سرعت از بوجود آمدن هر گونه فضایی که زمینه بازار سیاه را ایجاد می کند، جلوگیری کند با رصد فضای مجازی با هر آژانس مسافربری که احساس می کند از این جهت امکان بی قانونی در آن وجود دارد، برخورد لازم را انجام دهد.

نماینده مردم کلاله،مینودشت،مراوه تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید پروسه ای که در رابطه با نرخ گذاری بلیت انجام می شود، مردم مرحله به مرحله به مردم اطلاع رسانی شود تا قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس مشخص باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید با نظارت دقیق در فروش بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود و افزایش درصد قیمت بلیت نیز مشخص شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل