بازدید 3365

سقوط مالی منچستریونایتدوآمریکایی های سرمایه دار

اگر سینما پدرخوانده‌ای به نام مارلون براندو دارد، ورزش هم یک ارباب سرمایه البته کم‌تر شناخته‌ شده‌ای به نام «راجرگودویل» را در اطراف خود می‌بیند؛ شخصی که به عنوان رئیس و همه‌کاره لیگ فوتبال آمریکایی طی 4 سال اخیر حدود 145 میلیون دلار درآمد داشته است؛ یعنی 45 میلیون دلار بیشتر از پردرآمدترین بازیکن این لیگ.
کد خبر: ۶۶۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰ 09 February 2017
وقتی حرف سود و پول در ورزش زده می‌شود، همه یاد فوتبال می‌افتند اما واقعا هم همیشه پول در فوتبال نیست.
 
به گزارش تابناک ورزشی، اگر سینما پدرخوانده‌ای به نام مارلون براندو دارد، ورزش هم یک ارباب سرمایه البته کم‌تر شناخته‌ شده‌ای به نام «راجرگودویل» را در اطراف خود می‌بیند؛ شخصی که به عنوان رئیس و همه‌کاره لیگ فوتبال آمریکایی طی 4 سال اخیر حدود 145 میلیون دلار درآمد داشته است؛ یعنی 45 میلیون دلار بیشتر از پردرآمدترین بازیکن این لیگ.
 
 با وجود رسوایی‌های اخیر او همچنان وجهه خود به عنوان مالک فوتبال آمریکایی را حفظ کرده و  با داشتن 27 باشگاه از مجموع 50 باشگاه ورزشی باارزش دنیا در سال از جمله دالاس کاوبویز در صدر جدول، نوعی امپراطوری را تجربه می‌کند.
 
در چنین شرایطی، گودویل، رئیس قدرتمندترین لیگ ورزشی حال حاضر دنیاست؛ لیگی با توفیق سرشار در زمینه درآمدزایی از طریق حق پخش تلویزیونی؛ نشان به آن نشان که 2 شبکه CBS  و NBC  در ماه فوریه در مجموع 900 میلیون پرداختند تا فقط حق پخش 10 مسابقه 2 فصل آینده را در انحصار خود داشته باشند.
 
 ماجرای رئال
برتری تیم دالاس کابویز به معنای پایان 3 سال صدرنشینی متوالی رئال‌مادرید در صدر جدول باارزش‌ترین تیم‌های دنیا بود. ارزش تیمی که یکی از بهترین بازیکنان دنیا به نام کریس رونالدو و  گرانقیمت‌ترین ستاره تاریخ فوتبال یعنی گرت بیل را دارد با 12 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 3.65 میلیارد افزایش یافت. برتری بر اتلتیکومادرید درضربات پنالتی فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا یکی از عوامل رشد ارزش پرافتخارترین تیم اروپا بود.
 
درآمد 694 میلیون یورویی، این تیم را به پردرآمدترین باشگاه ورزشی دنیا تبدیل کرد. قرارداد 10 ساله با آدیداس به ارزش 1.6 میلیارد، آینده باشگاه در زمینه اسپانسرینگ را ساخت.
 سقوط مالی منچستریونایتدوآمریکایی های سرمایه دار
 بارسلونا پشت سر رئال مادرید 
توافق امسال بارسا با نایک برای امضای قرارداد اسپانسرینگ، رکورد بیشترین پول دریافت شده توسط یک باشگاه از یک اسپانسر لباس را شکست و تیم مسی، برنده 5 عنوان بهترین بازیکن سال جهان را صاحب 175 میلیون دلار در سال کرد؛ آنچه به معنای قرار گرفتن غول کاتالونیا در رده سوم باارزش‌ترین باشگاه‌های ورزشی دنیا با3.55 میلیارد دلار ارزش بود .صرف بودجه 650 میلیون دلاری برای افزایش گنجایش ورزشگاه نوکمپ به 105 هزار نفر در سال آینده، بارسلونا را به رقیب جدی رئال‌مادرید در زمینه ارزش مالی تبدیل می‌کند.
 
سلطه آمریکایی‌ها
رشد 6 درصدی تیم فوتبال آمریکایی نیویورک یانکز به معنای حضور این تیم 3.4 میلیاردی در رده چهارم باارزش‌ترین باشگاه‌های ورزشی جهان بود.آن‌ها از نیویورکی می‌آیند که در جمع 50 باشگاه باارزش جهان 7 نماینده دارد و با وجود افت 5.5 درصدی درمیزان استقبال تماشاگران کماکان با 3.2 میلیون هوادار در آمریکا، طلایه‌دار محبوبیت در شهری است که سال گذشته در سطح اول فوتبال آمریکایی به جای 7 نماینده 12 شرکت‌کننده داشت.
 
 جایگاه منچستریونایتد
منچستریونایتد 3.32 میلیاردی در رده پنجم جدول باارزش‌ترین باشگاه‌های دنیا به لطف قرارداد یک میلیارد یورویی با آدیداس می‌تواند ضرر ناشی از ناکامی در رسیدن به فصل آینده لیگ قهرمانان را جبران کند.
 
آرسنال و رده ارزشمند
 بیشترین پیشرفت در لیست 20 باشگاه باارزش دنیای ورزش از آن آرسنال شدکه با 13 پله صعود به رده بیست و سوم صعود کرد. تیم 2.2 میلیاردی استن کورنکه، سرمایه‌گذار و مالک اصلی باشگاه، گران‌ترین بلیط بین تمام تیم‌های ورزشی در فصل 2015-2016 را داشت؛ با قیمتی بین هزار و پانصد تا 3 هزار دلار. از طرفی منتفع شدن از بیشترین سود حق پخش تلویزیونی در فوتبال انگلیس به مبلغ 148 میلیون دلار( 7 میلیون دلار بیش از منچسترسیتی به عنوان دارننده دومین حق پخش گرانقیمت در لیگ برتر) باعث شده آرسنال بر ثروت خود بیفزاید. سقوط فراری از رتبه سی و دوم به رده پنجاهم عنوان بیشترین سقوط در جدول باارز‌ش‌ترین تیم‌های جهان را از آن این تیم کرد. ارزش مالی فراری نسبت به سال گذشته1.3 میلیارد دلار سقوط کرد اما این برند کماکان بیشتر سودآور است.
 سقوط مالی منچستریونایتدوآمریکایی های سرمایه دار
جدول کلی
 در مجموع 27 تیم از لیگ فوتبال آمریکایی( 20 تیم در سال گذشته)، 7 تیم از لیگ بیسبال( 12تیم در سال گذشته)، 8 تیم از اتحادیه ملی بسکتبال( 10 تیم در فصل گذشته)و 8 تیم فوتبال اروپایی( 7 تیم در سال گذشته) لیست 50 تیمی باارزش‌ترین باشگاه‌های دنیا را تشکیل می‌دهند.
 
لیست 10 باشگاه باارزش جهان
۱- دالاس کاوبویز 4 میلیارد دلار
 
 ۲- رئال مادرید 3.65 میلیارد دلار
 
 ۳- بارسلونا 3.55 میلیارد دلار
 
 ۴- نیویورک یانکیز 3.34 میلیارد دلار
 
 ۵- منچستریونایتد 3.32 میلیارد دلار
 
 ۶- نیویورک پاتریوتس 3.2 میلیارد دلار
 
 ۷- نیویورک نیکس 3 میلیارد دلار
 
 ۸- واشنگتن رداسکینز 2.85 میلیارد دلار
 
 ۹- نیویورک جاینتز 2.8 میلیارد دلار
 
 ۱۰- لس آنجلس لیکرز 2.7 میلیارد دلار
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان