بازدید 9110

میزان نیاز توانبخشی برای ارائه خدمات مطلوب

کد خبر: ۶۶۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 09 February 2017
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت که برای ارائه خدمات مطلوب توانبخشی به جامعه هدف ،سالانه 70 هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز است که هم اینک تنها 10 درصد آن تامین می شود.

به گزارش ایرنا، حسین نحوی نژاد روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در گرگان اظهار داشت: اعتبارات بخش توانبخشی سازمان بهزیستی امسال هفت هزار میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی؛ اکنون واحد توانبخشی سازمان بهزیستی یک میلیون و 300 هزار نفر با معلولیت متوسط به بالا را زیر پوشش خدمات خود دارد که دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

*یک میلیون معلول در انتظار دریافت خدمات بهزیستی

وی گفت: اکنون یک میلیون معلول در کشور وجود دارد که در انتظار دریافت خدمات از این سازمان هستند.
نحوی نژاد با بیان اینکه ممکن است یک معلول برای دریافت خدمات از بهزیستی در چند حوزه پشت نوبت باشد، افزود: 150 هزار معلول هم برای دریافت مستمری پشت نوبت قرار دارند.

* برآورد 200 هزار نفر معلول نیازمند مراقبت در خانه 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به طرح مراقبت معلولان در خانه اشاره کرد و گفت: برآورد می شود 200 هزار معلول نیازمند مراقبت در خانه باشند که تامین منابع مالی برای پوشش این افراد نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه است.

وی افزود: سازمان بهزیستی برای افزایش پوشش طرح مراقبت خانگی مذاکراتی را با سازمان برنامه و بودجه در حال انجام دارد.

به گفته وی؛ سازمان بهزیستی در قالب طرح مراقبت خانگی هم اینک 9 هزار معلول را با پرداخت یارانه به خانواده آنها زیر پوشش دارد.

وی عملیاتی کردن طرح مراقبت موقت را یکی از برنامه های جدید معاونت توانبخشی برشمرد و افزود: اکنون پنج مرکز مراقبت موقت در استان های کشور از جمله خراسان رضوی، مازندران و گیلان راه اندازی شده است که چهار مرکز آن به کودکان 'اتیسم' اختصاص دارد.

معاون سازمان بهزیستی اضافه کرد که مراکز مراقبت موقت از سال آینده در استان های نیازمند این خدمت گسترش داده خواهد شد.

نحوی نژاد از اجرای طرح جدید با عنوان 'خانه کوچک' ویژه نگهداری معلولان ذهنی خفیف نیز خبر داد و افزود: اکنون 10 خانه کوچک در استان های کشور راه اندازی شده است.

وی گفت: به راه اندازی 100 خانه کوچک در استان ها نیاز داریم.

* 860 میلیارد ریال اعتبارات پیش بینی شده برای تهیه وسایل کمک توانبخشی 

وی از پیش بینی 860 میلیارد ریال اعتبار برای تهیه وسایل کمک توانبخشی معلولان در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: امسال 500 میلیارد ریال اعتبارتهیه وسایل کمک توانبخشی معلولان است.

معاون سازمان بهزیستی؛ اعتبارات موردنیاز تهیه وسایل کمک توانبخشی معلولان را در سال یکهزار و 600 میلیارد ریال اعلام کرد و همچنین از در نظر گرفتن ردیف بودجه جداگانه برای حوزه بهداشت و خرید اعضای مصنوعی (دست وپا) با همکاری سازمان برنامه و بودجه خبر داد.
2هزار و 200مرکز توانبخشی بخش غیردولتی در کشور فعالیت دارند که به 110 هزار معلول خدمات ارائه می کنند.

*توانمندسازی معلولان برنامه اصلی بهزیستی 

وی با اشاره به اینکه 90 درصد جامعه معلولان در خانه نگهداری می شوند، گفت: توانمندسازی این قشر از برنامه های اصلی سازمان بهزیستی است که اجرای این طرح با مشارکت تشکل های مردمی در حوزه های مختلف انجام می شود.

نحوی نژاد با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این طرح امسال 100 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، اضافه کرد: اکنون 100 تشکل مردمی با سازمان بهزیستی در این حوزه همکاری دارند. 

*مشاوره قبل ازدواج اجباری شد

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: مشاوره قبل از ازدواج در برنامه ششم توسعه ،اجباری شده است.

وی بدون ذکر اسامی سه استانی که هم اینک نیز برگزار کننده طرح مشاوره قبل از ازدواج هستند، گفت: طبق برآوردها سالانه بین 25 تا 30 هزار معلول در کشور متولد و به جمعیت معلولان افزوده می شود.

به گفته وی؛ برای کاهش آمار نوزادان معلول، طرح مشاوره و غربالگری اجباری قبل ازدواج اجرا می شود.

وی از پیگیری اصلاح قانون ایجاد صندوق حمایت از فرصت های شغلی ویژه جامعه معلولان نیز خبر داد و افزود: به این قانون از سوی شورای نگهبان ایرادهایی گرفته شد و هم اینک در مجلس در دست پیگیری است.

نحوی نژاد افزود: با تصویب و راه اندازی این صندوق، چالش بهزیستی با بانک ها رفع می شود و این سازمان پررنگ تر به حوزه ارائه خدمات اشتغال معلولان ورود خواهد کرد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به مناسبت دهه فجر و شرکت در آغاز به کار چند طرح خدماتی ویژه معلولان گلستان، به این استان سفر کرده است.

طبق آمار ارائه شده از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان، 2.7 درصد را قشر معلول تشکیل می دهند.

گلستان جزو هشت استان نخست دارای معلول بالا درکشور محسوب می شود که یکی از علت های آن را مسئولان مربوطه، گستردگی ازدواج های فامیلی عنوان می کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار