بازدید 3204

گزارش جدید از قاچاق میوه

هر از چند گاهی بازار میوه با مهمان ناخوانده ای مواجه می شود که درپی آن خسارت جبران ناپذیری گریبان گیر بخش کشاورزی می شود.
کد خبر: ۶۶۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲ 08 February 2017
هر از چند گاهی بازار میوه با مهمان ناخوانده ای مواجه می شود که درپی آن خسارت جبران ناپذیری گریبان گیر بخش کشاورزی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هر از چند گاهی بازار میوه با مهمان ناخوانده ای مواجه می شود که درپی آن خسارت جبران ناپذیری گریبان گیر بخش کشاورزی می شود.

این درحالی است که واردکنندگان به سبب سودهای هنگفت قاچاق به کار خود ادامه می دهند؟

اما براساس تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخل لازم است که با نظارت کافی از قاچاق میوه جلوگیری شود چرا که در آینده ای نه چندان دور تولیدکنندگان داخل را از پای در می آورد.

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به از سرگیری مجدد میوه های قاچاق در بازار اظهار داشت: از آن جا که در راستای حمایت از تولید داخل نمی توان بی مهابا مجوز واردات را صادر نمود از این رو با در نظر گرفتن نیاز و تولید داخل براساس ساختار دولتی باید واردات صورت گیرد.

وی افزود: قاچاق میوه علاوه بر تهدید باغات کشور سلامتی افراد را تحت شعاع خود قرار می دهد که در چند ماه اخیربه سبب کاهش نظارت از سوی دستگاه های مربوطه شاهد سرگیری مجدد میوه های قاچاق به بازار بودیم.

بیابانی با اشاره به اینکه محدودیت واردات افزایش قاچاق را به همراه دارد، گفت: تنوع طلبی برخی از افراد برای مصرف میوه های خارج از فصل زمینه را برای قاچاق میوه فراهم می نماید از این رو با اعمال برخی سیاست ها و برنامه ها باید واردات بر حسب نیاز صورت گیرد.

قائم مقام خانه کشاورز تصریح کرد: با وجود آنکه باغداری سرمایه بلند مدت است لذا برای جلوگیری از خسارت بیش از حد باغات از آفات و بیماری های مختلف باید از قاچاق میوه جلوگیری نمود.

***واردات میوه راهکار برخورد با قاچاق نیست

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گفت: در شرایط کنونی جمع آوری میوه های قاچاق از بازار نیازمند اراده راسخ دستگاه های نظارتی است  چرا که میوه های قاچاق کالایی نیستند که از مسیر های صعب العبور، چمدانی و مسافری وارد شود بلکه با سیستم حمل و نقل مکانیزه در کمترین زمان به بازارهای هدف می رسند.

وی در پاسخ به این سوال که مجوز واردات راهکار جلوگیری از قاچاق است، افزود: اگر کوچکترین مجوز واردات از سوی وزارتخانه های ذی ربط داده شود دیگر نمی توان نسبت به جمع آوری میوه های قاچاق برخورد کرد چرا که فروشندگان ادعایی مبنی واردات قانونی بودن آن دارند.

 شادلو با بیان اینکه مقابله با این پدیده شوم سخت نیست، گفت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری سخت گیرانه دستگاه های ذی ربط باید عزم و اراده جدی در برخورد با قاچاقچیان صورت گیرد.

نائب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: تولید غذا از جمله دغدغه های کشور به شمار می رود که با وجود خودکفایی نسبی در بخش کشاورزی نباید مطمئن بود که این روند ادامه یابد چرا که در صورت استمرار توزیع میوه های قاچاق و نظارت مقطعی دستگاه های مربوطه تولید داخل را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

***کاهش نظارت عامل اصلی سرگیری میوه قاچاق 

همچنین حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر هر چند اندک اما برخی میوه های قاچاق نظیر شبرنگ افریقا،انبه افریقا،گلابی امریکا،لیمو ترش ویتنام،سیب فرانسه،شاه بلوط و آووکادو ترکیه و به تازگی نارنگی پاکستان در خارج از میادین میوه و تره بار داد و ستد می شود.

 وی با اشاره به سرگیری مجدد میوه های قاچاق پس از گذشت 7 ماه در بازار گفت: با توجه به کیفیت و قیمت مناسب محصولات داخلی، میوه های قاچاق در سردخانه ها دپو شدند که در صورت کمرنگ شدن نظارت ها مجدد سر و کله مهمان ناخوانده در بازار پیدا شد.

مهاجران ادامه داد: با وجود سود سرشار میوه های قاچاق، قاچاقچیان هزینه های بالایی برای نگه داری آن می کنند و از طریق ترفند و ابزارهای مختلف اقدام به توزیع آن در سطح شهر می نمایند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت میوه های قاچاق را به شرح زیر اعلام کرد و اضافه کرد: قیمت هر کیلو شبرنگ افریقا 30،گلابی امریکا 25،انبه 15،شاه بلوط 15، نارنگی پاکستان 15 هزار تومان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر