بازدید 1799

یو‌اس نیوز: منظور ترامپ از هشدار به ایران چیست؟

وبسایت یو‌اس نیوز در مطلبی به چگونگی تقابل آمریکا و ایران پس از مطرح شدن تهدیدهای جدید واشینگتن علیه تهران پرداخت.
کد خبر: ۶۶۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ 08 February 2017
وبسایت یو‌اس نیوز در مطلبی به چگونگی تقابل آمریکا و ایران پس از مطرح شدن تهدیدهای جدید واشینگتن علیه تهران پرداخت.

العالم- وبسایت یو‌اس نیوز در مطلبی نوشت: روز سه‌شنبه کاخ سفید با تهران در خصوص عبارت «هشدار به ایران» -- عبارتی که ابتدا به وسیله «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به کار رفت و مقامات دولت آن را بی نیاز به توضیح می‌دانند – وارد درگیری لفظی شد. البته این عبارت برای افرادی که در حوزه سیاست ایران فعالیت می‌کنند، ابهامات فراوانی دارد.

«هشدار به ایران» در پی آزمایش موشکی اخیر این کشور، برای برخی به معنای گشوده شدن مسیر حمله مستقیم آمریکا به ایران به جای ادامه تاکتیک‌های باراک اوباما برای محدود کردن تهران از طریق تهدید منافع خارجی آن است. برای عده‌ای هم این عبارت راهکاری برای متفاوت جلوه دادن یک استراتژی است که از زمان دولت پیشین آمریکا در خصوص ایران به کار گرفته شده است.

«جیمز استاوریدیس»، یک دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا که در اروپا و به عنوان یکی از مقامات ارشد ناتو خدمت کرد، این عبارت را به معنای تمایل دولت به اقدام در زمان و مکان مورد علاقه خودش تفسیر می‌کند. وی می‌گوید: «در آن برداشت، این به معنای نقطه مقابل یک خط قرمز است. هشدار به ایران از دید دولت ترامپ به این معناست که ما به دقت مراقب شما هستیم... از آنچه می‌بینیم بسیار ناخشنود هستیم... قصد نداریم قابل پیش‌بینی باشیم و، در صورت لزوم، اقدام خواهیم کرد. من عبارت فوق را اینطور تفسیر می‌کنم؛ اما فکر می‌کنم دولت به ما یک توضیح شفاف‌تر بدهکار است.»

به نوشته یو‌اس نیوز، ابهام عبارات ترامپ، خواسته یا ناخواسته، در صورت صدور فرمان نظامی علیه ایران، یک پوشش کلامی مناسب در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد؛ بدین معنا که «ما پیشتر به شما هشدار داده بودیم.» ممکن است این درگیری در خلیج فارس و بر اثر برخورد کشتی‌ها و قایق‌های ایران با کشتی‌ها و ناوهای آمریکا ایجاد شود. البته یک مقام دفاعی آمریکا که به عملیات دریایی این کشور در منطقه آگاهی دارد می‌گوید قواعد تماس و برخورد دریایی آمریکا تا این هفته دستخوش تغییر نشده است.

اما ترامپ حالا از یک اسلحه اقتصادی جدید – گرچه کوچک – علیه ایران استفاده کرده است؛ آن هم در قالب تحریم‌های بیشتر که کاخ سفید می‌گوید دولت اوباما آن‌ها را آماده کرده بود.
از سوی دیگر، جدیترین نگرانی‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران، بر ظرفیت این کشور در نقض توافق هسته‌ای متمرکز است که تهران با دولت اوباما امضا کرد.

به باور برخی از تحلیلگران، شاید منظور دولت ترامپ از «هشدار به ایران»، حمله به اهداف تهران در منطقه – از جمله یمن – باشد؛ منطقه‌ای که به باور آن‌ها، می‌تواند در صورت مداخله آمریکا برای واشینگتن خطرآفرین باشد؛ چرا که موشک‌های انصارالله از قابلیت هدف گرفتن کشتی‌های متخاصم برخوردارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار