بازدید 2350

بحث تعلیم و تربیت نباید با مسائل سیاسی تداخل پیدا کند

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: تعلیم و تربیت بحثی حاکمیتی، مستمر و کلی است و این مقوله به هیچوجه نباید با مسایل سیاسی و جناح بندی‌ها و رقابت‌های سیاسی تداخل داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 08 February 2017
علی‌اکبر کریمی در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان مرکزی که در سالن جلسات آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و قطعا آنچه باعث شد این انقلاب از سایر انقلاب ها متمایز شود، هویت فرهنگی آن بود که در این قالب خود را به جهان معرفی کرد.

وی افزود: ادعای این انقلاب معرفی یک تفکر جدید و یک سبک زندگی جدید مبتنی بر دین اسلام به عنوان کاملترین دین الهی است که بشریت با تاسی به آموزه‌های آن می‌تواند راه نجات را رقم بزند.

کریمی گفت: نیروهای فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب نیز همانگونه که در دوران مبارزه سهم بسزایی داشتند، به ایفای نقش پرداختند و آموزش و پرورش و قشر فرهنگی همواره ذخیره بسیار مطمئنی از نیروهای جهادگر و پرتلاش برای جامعه بوده و هست.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز شاهد حضور گسترده معلمین و فرهنگیان در جبهه های نبرد بودیم و تقدیم چهار هزار شهید معلم نشان‌دهنده حضور گسترده این قشر در عرصه دفاع مقدس است.

کریمی با بیان اینکه مقوله آموزش و پرورش در نظام کلان اداری کشور نقش موثری داشته و دارد و در تفکر امام و رهبری بر این جایگاه ویژه تاکید شده است، اظهار کرد: اگر خواستار فعالیت باصلابت و اقتدار این نهاد و دستیابی آن به منزلتی که در قانون اساسی برایش پیش‌بینی شده هستیم، باید نگاه صرف حاکمیتی به آن وجود داشته باشد و این نهاد از مسایل حاشیه‌ای و نگاه مقطعی که در رفت‌وآمد دولت‌ها در مقاطع زمانی مختلف پیش می‌آید، به دور باشد.

وی با تاکید براینکه نگاه مقطعی به ساختار این نهاد به کارکرد آن در جامعه ضربه می زند، گفت: آموزش و پرورش حاکمیتی‌ترین نهاد دولتی است و مقوله آموزش به عنوان کالای عمومی در کنار بهداشت و دفاع در دنیا از تولیدات و خدمات اساسی همه دولت‌هاست. از این منظر به هیچوجه نباید نگاه حاکمیتی به این نهاد خدشه‌دار شود.

کریمی افزود: در همین راستا در بحث کوچک شدن دولت، با توجه به نقش حاکمیتی این نهاد، موضوع خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش را نمی‌توان به سهولت پذیرفت و در این بخش باید به دقت عمل شود تا این موضوع به شاکله کلی این نهاد ضربه نزند.

وی یکی از مزایایی که در حوزه آموزش و پرورش به آن دست یافته‌ایم را سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این سند نقشه راهی برای اداره این نهاد و سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه است. تدوین و تصویب این سند از اقدامات اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و با تدوین این سند ما بهانه‌ای برای تشتت افکار، برنامه ها و سیاست‌ها در این حوزه نداریم.

کریمی با بیان اینکه در این سند مسایل مهم و مختلفی مطرح شده که در سال های بعد از تصویب آن متاسفانه هنوز محقق نشده، به مواردی همچون طرح رتبه‌بندی معلمان، محتوای کتب درسی و مقوله افزایش مهارت آموززی در نظام آموزش و پرورش که در سند به آنها توجه شده است، اشاره کرد.

به گفته وی، در سیاست‌های کلی و کلان آموزش و پرورش و اقتصاد مقاومتی و سند برنامه ششم و همه اسناد بالادستی کشور موضوع مهارت‌آموزی به عنوان یک نیاز جدی مورد توجه است و در آموزش و پرورش هم این مهم بویژه با توسعه هنرستان‌ها باید مورد توجه باشد. امروز در کشور با خیل عظیم دیپلمه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت روبرو هستیم که ورودشان به جامعه معضلات بسیاری را برای فرد و اجتماع ایجاد کرده است. چنین وضعیتی علاوه بر اتلاف منابع ملی که صرف آموزش فرد شده و هزینه‌های فرد برای تحصیل، نیروهای بلاتکلیف را وارد جامعه می‌کند.

کریمی بسترسازی مناسب برای مشارکت اولیای دانش‌آموزان و نخبگان در آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار  داد و گفت: توجه جدی به نهضت ملی حفظ قرآن نیز در سند تحول مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت قرآنی دانش‌آموزان داشته باشد.

وی افزود: در سند تحول بحث جایگاه و شان اجتماعی معلم مورد توجه است. معلم باید در منزلت اجتماعی در بالاترین جایگاه‌ها قرار داشته باشد، چراکه در این صورت می‌تواند دانش‌آموز را نیز به سمت قله هدایت کند.

کریمی گفت: با توجه به مجموع جهاتی که در سند مورد توجه قرار گرفته انتظاری که از برایند کار آموزش و پرورش داریم اینست که بتواند افرادی دارای هویت دینی، ملی و انقلابی را تربیت کند و افراد بتوانند این سه عنصر را در فرایند آموزش کسب کنند.

وی با بیان اینکه امروز معلمان مرزداران حیطه اندیشه و هویت ایران اسلامی هستند، اظهار کرد: آموزش و پرورش در مجموع از سه ضلع اساسی معلم، دانش آموز و محتوای درسی تشکیل می‌شود. در میان سه ضلع اگر کتب یا فضای آموزشی مشکل داشته باشند، قابل اغماض است، اما معلم مهمترین رکن این سه ضلع است و در این بخش نباید اشکالی وجود داشته باشد.

کریمی افزود: اگر بخواهیم در تحقق سند چشم انداز 20 ساله موفق بوده و جایگاه اول منطقه را بدست آوریم چاره‌ای جز حرکت در مسیر توجه به آموزش و پرورش نداریم، چرا که این مسیر می‌تواند کشور را به صورت پایدار به رشد برساند.

وی گفت: آموزش و پرورش دستگاهی بسیار گسترده با حیطه شمول جمعیتی بسیار زیاد و هزینه‌های قابل توجه است. این نهاد برای حصول به اهداف قطعا نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه ارکان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و دستگاه‌های اجرایی است و برای تحقق اهدافش باید از تمامی ظرفیت‌های قوای سه‌گانه و نهادهای انقلابی استفاده کند.

کریمی با تاکید براینکه تعلیم و تربیت بحثی حاکمیتی، مستمر و کلی است و این مقوله به هیچوجه نباید با مسایل سیاسی و جناح بندی‌ها و رقابت‌های سیاسی تداخل داشته باشد، گفت: باید رویکردی ملی به این نهاد وجود داشته باشد و از این منظر نباید اجازه دهیم که نگاه حزبی یا تشکیلات سیاسی به آموزش پرورش شکل بگیرد چراکه چنین نگاهی قطعا آفت بزرگی برای آن است.

کریمی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نگاه ویژه به آموزش و پرورش در برنامه ششم، تعلیم و تربیت مدارس و شرایط معیشتی فرهنگیان ارتقاء پیدا کرده و سطح رضایت نسبی در این نهاد ایجاد شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار