بازدید 1914

پیشنهادمحدودسازی‌استفاده‌ازمازاددرآمدنفت‌دربودجه96

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیشنهاد محدود کردن استفاده از مازاد درآمد نفت در بودجه 96 کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۶۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 08 February 2017
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیشنهاد محدود کردن استفاده از مازاد درآمد نفت در بودجه 96 کشور خبر داد.

هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس‌، در مورد اینکه آیا دولت می‌تواند مازاد درآمدهای نفتی را در بودجه هزینه کند، اظهار داشت: اگر درآمد نفت بیشتر از آنچه مصوب شده، حاصل شود، طبق یکی از تبصره‌های بودجه مازاد آن به حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی و طرح‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت معمولاً برای پوشش کسری در سایر درآمدها (مالیات) از مازاد منابع نفتی استفاده می‌کند، گفت: دیگر شیوه رایج در این زمینه مربوط به نرخ تسعیر ارز  است که معمولاً برای پوشش بخشی از کسری با آنچه در بودجه مصوب می‌شود، متفاوت بوده و اختلاف دارد؛ برای مثال نرخ تسعیر ارز در بودجه سال جاری 2997 تومان پیش‌بینی شده، اما آنچه عملیاتی شده 3300 تومان است. بنابراین افزایش این نرخ منجر به درآمد بیشتر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 پیشنهادی در رابطه با استفاده از مازاد درآمدهای نفتی در بودجه داریم که با مشخص شدن میزان ریالی درآمد نفت، دولت بابت استفاده بیشتر باید اصلاحیه یا متمم بیاورد و در این حالت هر رقمی که در نظر گرفته شد، همان اجرایی می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر تبصره موجود در بودجه به گونه‌ای است که دولت احساس نیاز به متمم و اصلاحیه برای استفاده از مازاد درآمدهای نفتی ندارد. اگر حکم و تبصره قوی بگذاریم، دولت حتما نیاز به اصلاحیه خواهد داشت و برای پوشش کسری‌ها منضبط و شفاف‌تر عمل می‌کند.

وی در مورد استفاده از بودجه عمرانی در هزینه‌های جاری گفت: معمولاً به دلیل کسری درآمدها سهم منابع عمرانی در هزینه‌های جاری خرج می‌شود و در صورتی که بتوان پیشنهاد تعیین سقف ریالی برای درآمدهای نفتی تعیین کرد، مازاد آن را می‌توان در طرح‌های عمرانی استفاده کرد.

به گزارش فارس، در سال 94 علی‌رغم آنکه درآمدهای نفتی 53 هزار میلیارد تومان برای دولت در بودجه لحاظ شده بود، عملا بیش از 67 هزار میلیارد تومان هزینه شد که نشان می‌دهد، مازاد درآمد نفت برای تامین هزینه‌های جاری مصرف شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر