بازدید 2704

سیستم پنجره واحد گمرکی سد راه رانت‌بازان

کد خبر: ۶۶۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 08 February 2017
ابتدای هفته جاری بود که نامه ای از وزیر صنعت خطاب به وزیر اقتصاد در رسانه ها منتشر شد، "محمد رضا نعمت زاده" در این نامه خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شد،وزیر صنعت در این نامه با اشاره به بهره برداری از سامانه جامع یکپارچه مجوزها،از وزیراقتصاد خواسته است ادامه فعالیت سامانه جامع گمرکی متوقف شود.

پس از انتشار این نامه بسیاری از کارشناسان درخواست وزارت صنعت را غیرحرفه ای و غیراصولی دانستند؛چراکه ایجاد سامانه جامع گمرکی از اختیارات وزارت اقتصاد بوده و پنجره واحد تجارت فرامرزی یکی از اقدامات موثر گمرک برای انجام تشریفات گمرکی،کاهش زمان و هزینه تشریفات و افزایش ریسک قاچاق و مبارزه عملی در این زمینه تلقی شده و باید با اهتمام مسئولان در جهت ارتقا تقویت شود.

همچنین پروژه استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه طبق مصوبه خرداد سال جاری ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی ریاست جمهوری به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در امر تجارت و مبارزه با قاچاق کالا مورد تاکید و تایید قرار گرفته است.

"علی طیب نیا" ساعاتی پیش به نامه محمدرضا نعمت زاده پاسخ داد و اظهار کرد، که مطابق بند «ج» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 94 که موخر به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است مسئول ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90، در امور گمرکی در امر تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی است و دستگاه صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت موظف هستند نسبت به صدور مجوزهای مربوطه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی مورد اشاره اقدام کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد علاوه براجرای قانون در این زمینه از موازی کاری، افزایش هزینه‌ها و باید از تفاسیر متعدد جلوگیری و با همدلی و همزبانی از ظرفیت ایجاد شده به نحو شایسته بهره‌برداری شود،خبرگزاری خانه ملت در همین راستا درگفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی،متولی اصلی کنترل ورود و خروج کالا و مزایای سیستم پنجره واحد گمرکی را جویا شده که به شرح زیر است:

کنترل صادرات و واردات وظیفه گمرک است

سیدکاظم دلخوش اباتری درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نامه "محمدرضانعمت زاده" وزیرصنعت به"علی طیب نیا" وزیراقتصاد و امور دارایی درخصوص توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی،گفت:اقتصاد در کشور شاخه های مختلفی دارد و هرکدام از وزارتخانه ها مسئولیت خاص خود را در اقتصاد دارند،اما آنچه که سال های طولانی اجرایی می شود کنترل ورود و خروج کالا توسط گمرک است.

نماینده مردم صومعه سرا درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه کسی مانع فعالیت وزارتخانه ها و دستگاه ها درنظارت نشده است،افزود:وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند به صورت مستقل برای خود سامانه ای راه اندازی کند و از طریق این سامانه فعالیت های تجاری را رصد کرده و بر این فعالیت ها نظارت و کنترل کند.

گمرک و مرز ملاک  واردات و صادرات  است

دلخوش بااشاره به اینکه وظیفه اصلی وزارت صنعت کنترل تولید در داخل کشور است،ادامه داد:در امر واردات و صادرات ملاک مرز و گمرک است و گمرک می تواند اطلاعات و آمار دقیق را کسب کرده و مرزها را کنترل کند.

وی بابیان اینکه آمارگیری برای وزارت صنعت بااستفاده از میزان تولید در واحدهای تولیدی سخت است،یادآور شد:درهنگام ورود و خروج کالا از مرز راحت تر می توان نوع کالا را کنترل کرد و به همین منظور سیستم پنجره واحد گمرکی باید تقویت شود.

پنجره واحد صادرات و واردات را ساماندهی کرده است

این نماینده مردم درمجلس دهم،با اشاره به اینکه سیستم پنجره واحدگمرکی ورود و خروج را تسریع کرده و سبب ساماندهی در امر صادرات و واردات شده است،افزود:گمرکات کشور باید استفاده از اطلاعات به روز به فعالیت خود ادامه دهند و مراکزی که اطلاعات را به سامانه پنجره واحد ارائه می دهند، برای دریافت اطلاعات صحیح باید غربالگری شوند.

دلخوش ادامه داد:بخش زیادی از قاچاق کالا از مبادی غیررسمی و غیرقانونی است،اما پنجره واحد گمرکی، توانسته قاچاق ارز و کالا را کنترل و همچنین نوع ورود و خروج کالا را کنترل کند و همچنین سوءاستفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای را کاهش داده است.

بیش از 7 هزار و 500 واحد نیمه فعال و غیرفعال تولیدی درکشور وجود دارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیش از 7 هزار و 500 واحد نیمه فعال و غیرفعال تولیدی در کشور وجود دارد،تصریح کرد:وزارت صنعت باید بااستفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها در جایگاه خود درجهت رشد تولید،تنظیم مشوق های صادراتی و حمایت از سرمایه گذاران گام بردارد و کنترل ورود و خروج کالا باید در گمرکات حفظ شود.

انتقال پنجره واحد گمرکی به وزارت صنعت صادرات و واردات را مختل می کند

امیر خجسته درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نامه "محمدرضانعمت زاده" وزیرصنعت به"علی طیب نیا" وزیراقتصاد و امور دارایی درخصوص توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی،گفت:بر اساس قانون،کنترل ورود و خروج کالا برعهده گمرک است و با توجه به اینکه هیئت دولت تصویب کرده که ایجاد پنجره واحد توسط گمرک انجام شود و سامانه شکل گرفته نباید خللی در فعالیت سامانه ایجاد کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه جابجایی پنجره واحد ازگمرک به وزارت صنعت،معدن و تجارت کنترل صادرات و واردات را مختل می کند،افزود:وزارت صنعت اگر می خواست سامانه راه اندازی کند،باید از ابتدا این سیستم را در وزارتخانه متبوع خود راه اندازی می کرد،لذا درحال حاضر مدیریت یکپارچه صادرات و واردات باید در گمرک و توسط پنجره واحد گمرکی انجام شود.

استقرار سامانه پنجره واحد گمرکی زمان تشریفات صادرات و واردات را کاهش داده است

خجسته با اشاره به اینکه با استقرار سامانه پنجره واحد گمرکی انجام تشریفات صادرات و واردات کاهش یافته است، ادامه داد: هم اکنون یک واردکننده از دفتر خود اظهار الکترونیکی می‌کند،بدون این که نیازی به حضور او در آن محل باشد و در واقع کاهش انجام تشریفات گمرکی صرفه‌جویی در چرخه تجارت خارجی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه خروجی فضای غیر شفاف همواره تخلف خواهد بود، یادآور شد:با راه اندازی سامانه الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از تخلفاتی که تاکنون از چشم ها پوشیده مانده بود،کنترل و جلوگیری می شود.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:با راه اندازی "سیستم پنجره واحد گمرکی"،کشفیات قاچاق کالا افزایش یافته است و به همین ترتیب از حجم قاچاق کالا به کشور کاسته شده است.
 
قاضی پور:پنجره واحد گمرکی از رانت جلوگیری کرده است

نادر قاضی پور درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری با اشاره به نامه "محمدرضا نعمت زاده" وزیر صنعت به "علی طیب نیا" وزیر اقتصاد  و اموردارایی در خصوص توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی،گفت:گمرک با ایجاد سامانه "پنجره واحد گمرکی" سبب شفافیت ورود و خروج کالا به صورت آنلاین شده است و این سیستم پیش از ورود هواپیما و یا پهلوگرفتن کشتی از اقلام و کالاهای موجود در آن اطلاع دارند.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی،افزود:در سیستم پنجره واحد از پشت رایانه می توان متوجه شد که چه شخص یا کالایی از کدام هواپیما یا کشتی وارد کشور شده است و یا فلان خودرو درحال حاضر وارد کشور شده است.

شفاف سازی  مسائل اقتصادی  با ایجاد سیستم پنجره واحد گمرکی

قاضی پور ادامه داد:"سامانه پنجره واحد گمرکی" از ایجاد رانت جلوگیری می کند و با توجه به اینکه این سیستم سبب شفاف سازی  مسائل اقتصادی شده و از برخی رانت ها و پارتی بازی ها جلوگیری کرده مورد تایید است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزیر به جای رسانه ای کردن نامه باید اختلاف خود با وزارت اقتصاد را به معاون اول رییس جمهور ارجاع می داد،یادآورشد:با ارجاع اختلاف به معاون اول،هر تصمیمی که توسط وی گرفته می شد،باید توسط هر دو وزیر اجراء می شد.
 

موسوی:پنجره واحد گمرکی ورود و خروج کالا را شفاف کرد
 
سیدفرید موسوی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به نامه "محمدرضانعمت زاده" وزیرصنعت به"علی طیب نیا" وزیراقتصاد  و اموردارایی درخصوص توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی،گفت:گمرک در سال های اخیر اقدامات مناسب و مهمی برای شفاف سازی ورود و خروج کالا با ایجاد پنجره واحدگمرکی انجام داده واجرای طرح توانسته برخی مشکلات و معضلات در گمرک را کاهش دهد.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تمام اقداماتی که در راستای شفافیت اقتصاد صورت می گیرد،حمایت کرد،افزود:ممکن است پنجره واحد در اجرا ایراداتی داشته باشد، اما وجود این ایرادات دلیلی بر رد کلیت موضوع و نفی مزایای آن نباید باشد.

پنجره واحد شبهه قاچاق کالا از مبادی رسمی را رفع کرده است

موسوی ادامه داد:سیستم پنجره واحد ،فرآیند ورود و خروج کالا در کشور را شفاف کرده و ازسوی دیگر شبهه قاچاق کالا از مبادی رسمی را رفع کرده است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ورود و خروج کالاها باید از طریق گمرک کنترل شود،تصریح کرد:در شرایطی که قاچاق یک بیماری در اقتصاد کشور است،سیستم پنجره واحد گمرکی باید در وزارت اقتصاد حفظ و تقویت شود،چراکه سبب شفافیت در مبادی ورودی و خروجی شده و با حذف عامل انسانی در فرایند، با مرور زمان و رفع ایرادات سیستم مزایای استقرار برای بازرگانان و نهادهای متولی امر تجاری و نظارتی بیش از پیش روشن خواهد شد.

سیستم پنجره واحد گمرکی سبب شفافیت در واردات و صادرات شده است؛ لذا سامانه ای که برای راه اندازی آن هزینه فراوانی شده و مزایای بسیاری برای کشور داشته باید حفظ و تقویت شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر