بازدید 2136

امکان شکایت از فاجعه منا در دادگاه‌های بین‌المللی را نداریم

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است از آنجایی‌که امکان شکایت درخصوص فاجعه منا به دادگاه‌های بین‌المللی را نداریم صرفا می‌توانیم از طریق دادگاه داخلی عربستان پیگیری کنیم.
کد خبر: ۶۶۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳ 08 February 2017
یحیی کمالی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نحوه ادامه روند پیگیری حقوقی دریافت دیه فاجعه دیدگان منا، گفت: شرایط بین المللی حاکم بر دعاوی هرکدام سازوکار خاص خود را دارد و از آنجایی که برخی از کنوانسیون‌های بین‌المللی مورد پذیرش ما و عربستان نبوده، درخصوص فاجعه منا نمی‌توانیم به آنها شکایت کنیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اما از طرفی طبق قانون بر اساس 3 مصوبه، پیمان‌نامه و معاهده این اختیار را داریم که به دادگاه‌های عربستان برای رسیدگی به موضوع فاجعه منا شکایت کنیم و آنها این صلاحیت  و وظیفه را دارند که به مسأله رسیدگی کنند.

وی افزود: در ادامه ابتدا باید موضوع فاجعه منا را در دادگاه‌های عربستان طرح دعوی کنیم که اگر این دادگاه ها به هر علتی این دعاوی را نپذیرفته یا پذیرفتند اما وارد ندانستند می توانیم روند حقوقی دیگری را دنبال کنیم.

کمالی پور ادامه داد: تا کنون دستگاه دیپلماسی کشورمان تلاش ها و پیگیری های بسیاری را در این خصوص صورت داده و از طریق وکلایی که در عربستان می شناسد می تواند مسأله را پیگیری کند که در نهایت اگر دادگاه ها نپذیرند می توان سازوکار دیگری را پیگیری کرد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که دادگاه های عربستان تحت سلطه حکومت عربستان هستند ممکن است ان قلت هایی در پرونده بیاورند و قصد انجام آن را نداشته باشند که اگر این اتفاق بیفتد آن گاه می توانیم به دادگاه های بین المللی عدم رسیدگی به طرح دعوی خود یا عدم پذیرش آن را ارائه کرده و پیگیری کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل