بازدید 2289

بهای تولید نهادهای ساختمانی ۴.۴ درصد افزایش یافت

شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۳.۵۲ بود که نسبت به چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۴۸ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۶۶۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲ 07 February 2017
شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۳.۵۲ بود که نسبت به چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۴۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مهر، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده نهادهای ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل پاییز ۱۳۹۵ را منتشر شد.

شاخص‌های قیمت یکی از ابزارهای ارزیابی سیاست‌های اقتصادی اعمال شده توسط دولت و نیز  ابزار برنامه‌ریزان اقتصادی و سیاست‌گذاران می‌باشند. از مهم‌ترین کاربردهای شاخص‌های قیمت می‌توان به استفاده از آنها برای محاسبه حساب‌های ملی کشور (و همچنین حساب‌های ملی فصلی و منطقه‌ای) به قیمت ثابت، ‌محاسبه کمیت‌های واقعی (حقیقی) اقتصاد مانند درآمد واقعی، دستمزد واقعی، هزینه واقعی و ... محاسبه قدرت خرید پول، تعدیل حقوق و دستمزد و به روزرسانی دیون اشاره کرد.

اجرای طرح آمارگیری از قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در مرکز آمار ایران، پس از مطالعات نظری و شناخت گروه‌های ا صلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران از سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

ضمناً از زمستان ۱۳۹۲ فرآیند الکترونیکی کردن اجرای این طرح آغاز شد و در حال حاضر اجرای طرح به صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است اطلاعات قیمتی این طرح از طریق آمارگیری و بخش دیگر اطلاعات (میزان اهمیت اقلام) از طریق سازمان نظام مهندسی استان تهران جمع‌آوری شده‌اند. پوشش جغرافیایی طرح، ‌ مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می‌باشد، بدین صورت که از مراکز عمده‌ فروش یا کارخانه‌ها در استان تهران به عنوان منابع اطلاع، قیمت اقلام مورد پرسش قرار می‌گیرد و در نهایت، نتایج در قالب شاخص نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران و در سطح شهر تهران استخراج و منتشر می‌شود.

لازم به ذکر است این شاخص، شاخص کل بخش ساختمان نمی‌باشند. مرکز آمار ایران برای اولین بار در کشور با تهیه این شاخص در ۱۵ گروه، ‌گام مهمی در تولید یکی از شاخص‌های اقتصادی کشور برداشته است. به پیوست جدول اطلاعاتی مربوط به شاخص قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۱۳۹۵ ارائه شده است که برخی از نتایج عمده حاصله به شرح ذیل می‌باشد:

شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران برمبنای سال پایه ۱۳۹۰، در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۳.۵۲ که نسبت به فصل قبل (۱۸۶.۵۵)، و فصل مشابه سال قبل (۱۷۶.۱۲)، به ترتیب ۳.۷۴ و ۹.۸۸ درصد افزایش و نسبت به چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۴۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۹.۲ است که نسبت به فصل قبل ۳.۲۰ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «گچ و گچ‌کاری» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۷.۵۸ است که نسبت به فصل قبل ۱.۱۰ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۷۳.۰۳ است که نسبت به فصل قبل ۲.۱۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «کاشی و سرامیک» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۷۹.۶۵ است که نسبت به فصل قبل ۰.۶۹ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «سنگ» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۲۰۸.۱۲ است که نسبت به فصل قبل ۰.۰۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۴.۵ است که نسبت به فصل قبل ۱۳.۸۱ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «چوب» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۴.۵ است که نسبت به فصل قبل ۴.۷۸ درصد افزایش داشته است.  

شاخص گروه «شیرآلات بهداشتی» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۲۴۴.۴۶ است که نسبت به فصل قبل ۷.۵۸ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تأسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۲۱۵.۵۶ است که نسبت به فصل قبل ۵.۷۱ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «یراق‌آلات درب و پنجره» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۲۴۴.۴۴ است که نسبت به فصل قبل ۵.۳۰ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «نقاشی ساختمان» ‌در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۳۲۳.۳۷ است که نسبت به فصل قبل ۱.۰۰ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تأسیسات برقی» ‌فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۲۳۲.۸۱ است که نسبت به فصل قبل ۴.۹۶ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه «شیشه» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۱.۱۱ است که نسبت به فصل قبل ۰.۵۰ درصد کاهش داشته است. شاخص گروه «خدمات» در فصل پاییز ۱۳۹۵ برابر با ۲۱۲.۶۶ است که نسبت به فصل قبل ۰.۳۲ درصد افزایش داشته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان