بازدید 8403

هزینه بالای درمان ناباروری و گلایه زوج‌های جوان

کد خبر: ۶۶۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳ 06 February 2017
گلایه‌ای که از زوج‌های جوان شنیده می‌شود، هزینه بالای درمان ناباروری است.
 
به گزارش میزان، گلایه‌ای که از زوج‌های جوان شنیده می‌شود، هزینه بالای درمان ناباروری است و بیمه هزینه درمان آن را تقبل نمی کند، داروها گران است و بیمه نیست و گاهی تا سه بار برای درمان باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

2 میلیون زوج نابارور در کشور هستند که می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی دولتی و یا بخش‌های خصوصی طرف قرارداد با وزارت بهداشت تا سه مرحله فقط در بخش‌های درمانی از بستری، آزمایشگاه، سونوگرافی و هزینه اتاق عمل را تا 85 درصد کمتر پرداخت کنند.

محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعتبار 105 میلیاردی برنامه درمان زوج های نابارور گفت و اینکه این خدمات شامل خدمات تشخیصی - درمانی است که ما خدمات تشخیصی، درمانی آن را پوشش می‌دهیم.

وی افزود: مثلاً به ازای یک IVF یک میلیون و 700 هزار تومان یارانه می‌دهیم و چیزی حدود 300 هزار تومان را هم بیماران پرداخت می‌کنند. این در حالیست که در گذشته کل هزینه را مردم می‌دادند، البته این تعرفه دولتی است یعنی اگر به مرکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود این هزینه به زوج‌ها پرداخت می‌شود و هر خدمت نیز تا سه نوبت تحت پوشش قرار می‌گیرد.

آقاجانی همچنین به توسعه خدمات درمان ناباروری برای زوج‌های نابارور اشاره کرد و گفت: در قالب طرح تحول نظام سلامت 17 مرکز جدید ناباروری را با تمرکز بر نقاط محروم و استان‌هایی که فاقد مرکز درمانی ناباروری از جمله شش استان یاسوج، گلستان، زاهدان، هرمزگان، شهرکرد و لرستان هستند، ایجاد می‌کنیم و در عین حال 24 مرکز درمان ناباروری موجود هم در حال تجهیز هستند.

محمدمهدی آخوندی رییس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران نیز می گوید: حدود 20 درصد زوج های کشور نابارور هستند.

آخوندی با اشاره به اینکه عوامل محیطی، بالا رفتن سن ازدواج و تأخیر در فرزندآوری را می توان از جمله علل ناباروری در کشور عنوان کرد، افزود: شاید 30 سال پیش ناباروری به عنوان یک بیماری غیر قابل درمان مطرح بود اما در زمان حاضر این بیماری قابل درمان است و جای هیچ نگرانی برای زوجین نیست به شرط اینکه در زمان مناسب به مرکز درمانی مناسب مراجعه کنند و پیگیر درمان خود باشند.

این متخصص ناباروری اظهار داشت: ما در کشورمان، امکان درمان و مراکز درمانی خوبی داریم اما باید زوحین بدانند با یک بار درمان شاید جوابی نگیرند و شاید گاهی دو تا سه بار تکرار نیاز باشد.

در بخش پیگیری بیمه داورهای ناباروری نیز  رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سازمان غذا و دارو در تفاهم نامه ای که با بیمه ها در سال 93 منعقد کرد فهرست داروهای ناباروری را نیز در تفاهم نامه وارد کرد که این تفاهمنامه هنوز هم برقرار است.

وی افزود: اکثر داروهای اصلی ناباروری مشمول 70 درصد حمایت بیمه‌ای می شوند و هزینه آن را سازمان غذا و دارو تقبل می‌کند اما برخی مشکلات از آن جا حاصل می‌شود که ما داروهای داخلی را حمایت می‌کنیم اما بیمار داروی خارجی را می‌خواهد که گله‌مند می‌شود.

دیناروند ادامه داد: به طور مثال برای دارویی که مشمول بیمه است با 70 درصد حمایت از 10 هزار تومان باید سه هزار تومان پرداخت شود اما برخی نمونه خارجی را می‌خرند که قیمت آن 40 هزار تومان است و باید سی هزار تومان پرداخت کنند این تفاوت قیمت داخلی و خارجی باعث می‌شود که ناراضی باشند.

دیناروند بیان داشت: سازمان غذا و دارو برای واردات داروهای ناباروری سختگیری نمی‌کند تا بیماران و پزشکانی که اصرار به مصرف داروی خارجی دارند مشکلی نداشته باشند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر