بازدید 12862

درگیری لفظی در هفتمین شب جشنواره فیلم فجر

کد خبر: ۶۶۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷ 05 February 2017
 روزهایی که «مسعود کیمیایی» کارگردان پیشکسوت ایران و فیلم سینمایی «قاتل اهلی» و تهیه کننده آن دو راه جدا را رفتند و کیمیایی دوست نداشت آتش این اختلافات شعله ور تر شود، شاید تصور نمی کرد که این مشاجره ها به جشنواره فجر نیز راه یابد.

به گزارش ایرنا، هفتمین شب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر (شنبه) با جدل، بحث و دعوا در نشست خبری «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی پایان یافت.
 
این را همه می دانیم که مسعود کیمیایی ستاره بزرگ سینمای ایران وقتی فیلمی در جشنواره دارد، هر فیلمی و با هر کیفیتی، بودنش در جشنواره می‌شود مهمترین خبر، بزرگترین اتفاق و جذاب‌ترین حضور ؛ اما متاسفانه امسال این حضور جذاب با چاشنی تلخ دعوا و حاشیه بین تهیه کننده و او همراه بود و کام بزرگان دیگر سینمای ایران همچون «داریوش مهرجویی» و «فریدون جیرانی» را هم تلخ کرد.
 
روز گذشته در هفتمین شب جشنواره در برج میلاد، ساعت 15 و 30 دقیقه فیلم «زیر سقف دودی» به کارگردانی «پوران درخشنده» و ساعت ١٨ فیلم «سارا و آیدا» به کارگردانی «مازیار میری» به نمایش درآمد.
 
در ادامه اکران های روز شنبه ساعت 20 و ٣٠ دقیقه فیلم «سد معبر» به کارگردانی «محسن قرایی» و ساعت ٢٣ فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده رفت.
 
آخرین نشست خبری شنبه شب مربوط به فیلم «قاتل اهلی» را می توان از شلوغ ترین نشست های خبری فیلم فجر تاکنون نام برد، که نه تنها جایی برای نشستن، بلکه برای ایستادن هم جا نبود.
 
«منصور لشکری قوچانی» تهیه کننده این فیلم هنگامی که گفت «فیلم تدوین دوباره خواهد شد و باید 15 دقیقه آن کوتاه شود» با واکنش «مسعود کیمیایی» مواجه شد که به وی پاسخ داد: اصلاح و تدوین دوباره در حیطه اختیارات شما نیست.
 
قوچانی در ادامه از خبرنگاران انتقاد کرد و افزود: خواهش می کنم به حاشیه ها دامن نزنید، اختلاف ها باید حل شود و ما حتما در فضایی بهتر با استاد کیمیایی این موضوع را حل خواهیم کرد.
 
«محمود گبرلو» مجری نشست نیز در ادامه با آرام کردن این فضا از تهیه کننده و کارگردان فیلم خواست که آرامش خود را حفظ کرده و اختلافات را کنار بگذارند.
 
کیمیایی در پاسخ به میانجی گری گبرلو مجری نشست گفت: کنجکاوی ایجاد کرده و خبرنگاران حق دارند سوال کنند. آقای قوچانی کارش تبلیغات بوده و خوب اینکار را بلد است، در کنار من برای خودش تبلیغات کرده و مدام عکس گرفته است، او نمی تواند به من انتقاد کند، به پولاد انتقاد می کند. من بعد از ٥٠ سال به خاطر پسرم فیلم را زیاد و کم نمی کنم.
 
«پولاد کیمیایی» که چندین بار می خواست، صحبت کند اما فرصت برای او مهیا نشده بود، گفت: به خاطر تداخل این فیلم با «گشت ارشاد ٢» من قصد بازی نداشتم اما خود آقای لشکری قوچانی تهیه کننده از من خواست که در کنار پدر باشم.
 
دیگر نشست خبری امروز مربوط به فیلم «زیر سقف دودی» به کارگردانی «پوران درخشنده» بود.
وی در این فیلم باز سراغ یک سوژه اجتماعی رفته است، سوژه ای که سعی دارد زنگ های خطر را برای خانواده ها به صدا درآورد و به مسئولان هشدار دهد که طلاق عاطفی و ازدواج سپید کمین کرده و کیان خانواده ها در خطر است.
 
داستان «زیر سقف دودی» اینگونه است؛ «شیرین» که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می‌شود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران او را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند.
 
درخشنده که به پژوهش قبل از ساخت فیلمهایش شهره است، در نشست خبری فیلم خود به آماری تکان دهنده اشاره کرد و گفت: متاسفانه 90 درصد از جامعه در چنین شرایطی یعنی طلاق عاطفی زندگی می کنند و این افراد شامل زن و شوهرهایی است که سالهاست با هم زندگی می کنند و یا کسانی که پس از دو هفته زندگی مشترک قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند.
وی اضافه کرد: چنین شرایطی را بحرانی می دانم که تمام آسیب ها و ناهنجاری ها را زیر فرش پنهان کرده و فکر نمی کنیم روزی این آسیب ها ما را سرنگون خواهد کرد.
 
«مریلا زارعی» که ظاهر متفاوتی برای بازی در این فیلم دارد نیز در این باره توضیح داد: با صحبت‌هایی که با خانم درخشنده داشتیم، احساس کردیم «شیرین» باید المان‌هایی داشته باشد و این المان ها در ظاهر فیزیکی، گریم و حتی لحن بیان بی‌انگیزه و بدون انرژی او وجود داشتند. برای فیزیک من حجمی را طراحی کرده بودند که من را چاق‌تر نشان می‌داد، کار 10-12 ساعته روزانه با این حجم، کار بسیار دشواری بود.
 
نشست خبری فیلم «سارا و آیدا» به کارگردانی «مازیار میری» دیگر برنامه های امروز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد بود.
 
«همایون اسعدیان» ساخت فیلم را به پرتاب نیزه تشبیه کرد و گفت: تشخیص اندازه این پرتاب اینجا در نشست خبری توسط شما خبرنگاران انجام می شود. باور من این است که ما فیلم آبرومندی ساختیم.
 
خلاصه داستان اینگونه است که سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی سارا به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟
 
«مصطفی زمانی» بازیگر این فیلم درباره رابطه سعید و آیدا در این فیلم با بیان اینکه ارتباط این دو سطحی و کاملا بر اساس منافع است، گفت: آقای میری به من گفت در این فیلم خودت باش (کنایه به سردی رفتار خود) و جایی که باید جمله دوستت دارم را می گفتم و باید با احساس بیان می شد، اینبار گفت خودت نباش. سخن این بازیگر خبرنگاران را به خنده انداخت.
 
مازیار میری کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسشی درباره شرایط یاس آلود فضای فیلم نیز گفت: شرایط به گونه ای است که کمی بی اخلاقی نهادینه شده و هنگامی که در فیلم ها می خواهیم راجع به امید سخن بگوییم، این ‌کار سخت شده است.
 
وی در عین حال تاکید کرد که سینمای ایران به شدت تلاش می کند شرایط را تغییر دهد تا در میان این بی اخلاقی ها و ناامیدی ها؛ امید رشد کند.
 
اما فیلم پراستقبال امشب «سد معبر» به کارگردانی «محسن قرایی» با بازی «حامد بهداد» و «باران کوثری» بود. فیلمی که دقایقی پیش از شروع هیچ صندلی خالی در سالن باقی نمانده بود.
 
فیلم سینمایی «سد معبر» دارای موضوعی اجتماعی و از جمله فیلم هام پرلوکیشن امسال جشنواره است. به دلیل اینکه شخصیت اصلی فیلم با بازی حامد بهداد مامور سد معبر است و فیلمنامه ایجاب می کند فیلمبرداری در مکان های بسیار شلوغی از جمله بازار تهران، اتوبان های مناطق مختلف و … انجام شود.
 
حامد بهداد و باران کوثری بازهم در این اثر مانند فیلمهای قبلیشان همبازی هستند.
در نشست خبری امروز حامد بهداد حضور نداشت که محسن قرایی کارگردان این فیلم گفت: بهداد خارج از ایران است و دوست داشت که اینجا باشد.
 
در نشست خبری فیلم سد معبر، لحظاتی به خنده رسانه ای ها و حضار به مزاح های محسن کیایی بازیگر این فیلم گذشت، بازیگری که می گفت افتخار می کند که در کنار حامد بهداد به ایفای نقش پرداخته است.
 
از حاشیه های دیگر این نشست می توان به شیطنت های کودکانه و معصومانه باران کوثری اشاره کرد که توجه رسانه ای ها را به خود جلب کرد.
محسن قرایی کارگردان «سد معبر» گفت که نام این فیلم هدیه و یادگاری است که از آقای «کوثری» بر جای مانده است.
 
«بهمن کامیار» تهیه کننده فیلم در ادامه صحبت های کارگردان اضافه کرد: پس آقای کوثری با هم برای «سد معبر» به شهرداری می رویم که حضار به این حرف وی خندیدند.
 
وقتی گبرلو مجری نشست که به انتهای سالن اشاره می کرد، گفت که «جهانگیر کوثری نیز اینجا حضور دارد»، باران کوثری با خوشحالی پرسید: «عه؛ کجاست» و هنگامی که پدرش را دید، محکم او را در آغوش گرفت.
 
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از 9 تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل