بازدید 4439

ریشه ریزش نماد بانک‌ها در بورس

سهامداران دو نماد بانکی «وبملت» و «وتجارت» در یک هفته جمعا بیش از 4 هزار میلیارد تومان خسارت دیدند، زیانی که بدون کمترین توجه از دولتمردان، درلابلای اخبار متعدد سیاسی چند روزه اخیر، توجهی به آن نشده است.
کد خبر: ۶۶۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ 04 February 2017
سهامداران دو نماد بانکی «وبملت» و «وتجارت» در یک هفته جمعا بیش از 4 هزار میلیارد تومان خسارت دیدند، زیانی که بدون کمترین توجه از دولتمردان، درلابلای اخبار متعدد سیاسی چند روزه اخیر، توجهی به آن نشده است. 

به گزارش سرمقاله تجارت؛ این اقدام دولتی‌ها شدیدا جو بی‌اعتمادی در بین سهامداران بورس را تشدید کرده است و از این به بعد باید منتظر بود و دید که بقیه شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی تازه‌وارد به بورس با چه برخوردی از سوی فعالان بورس مواجه می‌شوند. توقف نمادهای بانکی پس از 6 ماه و مسدود شدن نیم ساله سرمایه مردم و در آخر ضرر بیش از 4 هزار میلیارد تومانی، صدمات جبران ناپذیری را به بازار سرمایه و مردم وارد کرده و به شدت اصل نقد شوندگی در بورس را زیر سوال برده است. قسمت سهام بانک تجارت پس از 6 ماه و نیم بیشتر از 33 درصد افت کرد و ضرر 1.5 میلیارد تومانی را به سهامدارانش وارد کرد. سهام بانک ملت نیز پس از 6 ماه بلوکه شدن بیش از 35 درصد افت داشت. حال سوال اینجاست که چرا باید سهامداران و فعالان بورس با اتکا و اعتماد به دولت، متکی به صورت‌های مالی دروغین این دو بانک شدند و هیچکس از دولتمردان پاسخگوی ضرر و زیان میلیاردی آنها نیست؟

دقیقا این اتفاق بسان این است که سرمایه‌گذاری، سرمایه میلیاردی خود را مثلا در یک بانک سرمایه گذاری کند و به مدت 6 ماه حق برداشت و کار کردن با آن را نداشته باشد و پس از این مدت سودی به سرمایه‌اش تعلق نمی‌گیرد که هیچ، بلکه بیش از یک‌سوم سرمایه‌اش نیز کاسته می‌شود!

پاسخگو کیست؟ دولت به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار بانکی کجاست؟ بانک مرکزی و سازمان بورس کجا هستند؟ این شائبه بیراهه نیست که بگوییم این اتفاق یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های رسمی دولتی محسوب می‌شود. قضیه آنقدر جدی است که می‌توان با زیانکاران حادثه غمبار پلاسکو آن را مقایسه کرد. به طور تلویحی این شائبه پیش می‌آید که دولت در اقدامی هماهنگ با بانک مرکزی و سازمان بورس، توانسته‌اند 4 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را از پول مردم تسویه کنند. آن هم با فریب مردم به صورت نشان دادن صورت‌های مالی جعلی و سود بانک‌ها در صورتی که اصل ماجرا چیز دیگری بود.

کارشناسان معتقدند که وضعیت پس از بازگشایی نماد بانکی «وبصادر» نیز به همین صورت است. نمادی که همچون دو نماد بانگی گذشته بیش از 6 ماه متوقف بوده و سرمایه مردم خوابیده است و پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی ان نیز خسران بسیار زیاد دیگری به سهامدارانش وارد شود.

به هر حال با جو روانی شدیدا منفی حاصل از بازگشایی 2 نماد بانکی و ضرر بیش از 4 هزار میلیارد تومانی سهامداران این دو بانک، احتمال کاهش شدید دوباره شاخص بازار سرمایه همزمان با بازگشایی نماد بانک صادرات در این هفته بسیار بالاست و تنها مساله‌ای که مسکوت گذاشته می‌شود، سوءاستفاده برخی از این اتفاق و زد و بندهای پشت پرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها