بازدید 3132
خوانساری عنوان کرد؛

دانمارک در رفع تحریم گامهای مستحکم تری بردارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران از مقامات وزارت امور خارجه دانمارک خواست تا در راستای کار تجاری مشترک با تجار ایرانی و توسعه مراودات اقتصادی، گام های مستحکم تری بردارند.
کد خبر: ۶۶۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 03 February 2017
رئیس اتاق بازرگانی تهران از مقامات وزارت امور خارجه دانمارک خواست تا در راستای کار تجاری مشترک با تجار ایرانی و توسعه مراودات اقتصادی، گام های مستحکم تری بردارند.

به گزارش مهر، مسعود خوانساری در دیدار با سوزانا هیلدلوند، رئیس شورای تجاری وزارت امور خارجه دانمارک گفت: ایران ظرف مدت یک سالی که از اجرای برجام می‌گذرد، پذیرای بیش از ۲۰۰ هیات تجاری خارجی بوده است و برابر اطلاعاتی که ما داریم دانمارک کشوری است که در حوزه سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای خودش بسیار قدرتمند عمل کرده و نزدیک به ۱۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: هم‌اکنون ظرفیت حداقل جذب سالانه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی را دارد که فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و مشارکت برمبنای انتفاع دوجانبه است؛ بر این اساس، با توجه به شناخت صنایع ایران از قابلیت‌های دانمارک و شناخت دانمارک از فضای اقتصادی ایران، پس از توافق و اجرای برجام فرصت خوبی برای تقویت ارتباطات تجاری فراهم شده است. با این وجود در یکی دو سال گذشته دانمارک فعالیت چندانی برای توسعه مراودات اقتصادی با ایران نداشته است. در حالی که برخی از کشورهای اروپایی مانند اتریش، ایتالیا، فرانسه و آلمان بسیار زودتر وارد بررسی موقعیت‌های همکاری، امضای تفاهمنامه و بستن قراداد شده‌اند. یکی از مواردی که باید به آن بپردازیم این است که چرا دانمارکی‌ها در برقراری روابط اقتصادی با ایران تعلل می‌کنند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد یک عامل محدودیت‌هایی مانند روابط بانکی بین دو کشور و عدم ارائه ضمانت‌های صادراتی و بیمه از سوی دانمارک است. شرکت‌های دانمارکی هم عمدتا به این مساله به عنوان یک نگرانی اشاره کردند که به دلیل عدم تضمین صادرات و مشکلات موجود در مراودات بانکی برای ورود به فاز عملیاتی همکاری تعلل می‌کنند و به اصطلاح دست به عصا راه می‌روند.

رئیس اتاق تهران با بیان این که وزارت‌های خارجه در کشورهای مختلف به دلایل سیاسی در برقراری تحریم‌ها نقش داشتند، گفت: در حال حاضر هم ما انتظار داریم که این وزارتخانه‌ها در زمینه احیا و توسعه روابط اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها فعالانه عمل کنند. دلیل حضور ما در چنین جلساتی همین است که تلاش کنیم این وزارتخانه‌ها و دولت‌ها برای راه‌اندازی خطوط اعتباری در صندوق‌های ضمانت صادرات و دادن تضمین به فعالان اقتصادی سریع‌تر عمل کنند.

خوانساری با اشاره به سابقه بسیار خوب ایران در عمل به تعهدات و پرداخت بدهی‌ها حتی در شرایط سخت تحریم گفت: ایران جز معدود کشورهایی است که بدهی خارجی معوقه ندارد و میزان بدهی‌هایش نیز بسیار اندک است. این مساله قابل رصد است و سابقه همکاری ایران با شرکت‌های خارجی این قضیه را به روشنی نشان می‌دهد.

همچنین سوزانا هیلدلوند، رئیس شورای تجارت وزارت امور خارجه دانمارک گفت: مذاکراتی با صندوق ضمانت صادرات دانمارک (EKF) در جریان است که با طرف‌های ایرانی وارد مذاکره شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه مناسل برسد.   در این میان، ما از توسعه مراودات دو جانبه دانمارک و ایران استقبال کردیم و پیش از این دو هیات به ایران فرستادیم که به نظر من کافی است. در ماه می سال جاری نیز سه هیات دیگر به ایران می‌فرستیم و این تعداد در طول سال بیشتر هم خواهد شد چون اولویت جدی ما توسعه مراودات با ایران است.

او ادامه داد: ما اولین هیات را سال گذشته همراه با وزیر امورخارجه به ایران فرستادیم و دیدیم که حاضران در هیات از موقعیت‌های پیش آمده در آن سفر بسیار شگفت زده شده بودند و جلسات بسیار خوبی در مورد سرمایه‌گذاری در آن زمان برگزار شد. دانمارکی‌ها علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند به ویژه اینکه در زمینه سلامت، دارو و انرژی‌های سبز می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

هیلدلوند با تقدیر از علاقمندی موجود برای توسعه همکاری‌ها افزود: بازار ایران بسیار بزرگ است و ما باید بررسی کنیم که ببینیم چه کارهایی می‌توانیم در این زمینه افزایش همکاری‌ها به طور عملی انجام دهیم. من با پیگیری برای برقراری خط اعتباری موافقم و باید بیشتر در این زمینه مذاکره کنیم. هم‌چنین براساس تجربه‌ای که از سال‌ها قبل داشتیم می‌گویم که ارتباط با تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی به ارتقای روابط کمک می‌کند.

رییس شورای تجاری وزارت امور خارجه دانمارک در پاسخ به گفته مسعود خوانساری مبنی بر این که بهتر است وزارت خارچه دانمارک حل مسایل بانکی را پیگیری کند گفت: تاکید می‌کنم که در وزارت امورخارجه تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌شود که به سود همه ماست. برای برقراری روابط و سازوکارهای بانکی باید پیوند بیشتری بین شرکت‌های تجاری دو طرف برقرار کرد. افزایش این ارتباط‌ها راهی است که می‌توانیم از طریق آن به بانک‌ها برای فعالیت بیشتر با ایران فشار بیاوریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر