بازدید 11485

اظهارنظر آیت‌الله مکارم درباره بازاریابی شبکه‌ای

کد خبر: ۶۶۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷ 03 February 2017
یکی از مراجع تقلید شیعه گفت: همه فعالیت‌های اقتصادی باید در چارچوب مبانی اسلامی انجام گیرد؛ چرا که عناصری که اسلامی شود، به نفع مردم و جامعه است.

به گزارش ایسنا از قم، آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی در دیدار با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همه فعالیت‌های اقتصادی باید در چارچوب مبانی اسلامی انجام گیرد؛ چرا که عناصری که اسلامی شود به نفع مردم و جامعه است. نظام ما نظام اسلامی است و به همین خاطر باید اصول اسلام را در روابط کاری خود در نظر بگیرد زیرا اسلام به هر سوالی پاسخ می دهد و هیچ بن بستی در مسائل اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم از غربی ها در همه چیز تبعیت کنیم دیگر چیزی به نام جمهوری اسلامی نخواهیم داشت زیرا غربی ها به دنبال منابع و منافع مادی خود هستند.

آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: امروزه معاملات بسیاری انجام می شود که برخی از آنها با موازین شرعی مطابق نیست. یکی از آنها مساله بازاریابی شبکه‎ای است که متاسفانه اطلاعات غلطی به شورای نگهبان داده اند و شورا نیز به آنها اجازه داده است.

وی گفت: اگر به تاریخچه آنها نگاه کنیم که در چه مرحله ای هستند می بینیم که مشمول قاعده لاضرر و ... است. نباید بگوییم که نظر شرع وسیع است و مطالبات خود را آن‌گونه که می‌خواهیم به شرع بار کنیم.

این مرجع تقلید افزود: اسلام همیشه به سراغ بخشی رفته است که به نفع مردم است. مصلحت آن است که اصالت را برای مسائل اسلامی قراردهیم. برخی از توجیه‌گران بازاریابی در خصوص پورسانت دوم و سوم و چهارم دست به توجیه می‎زنند. آنها می‏‎گویند در آنجا آموزش می‌دهیم ولی در مرحله پنجم، آموزش به هزار نفر انجام می شود. در ثانی این پول نیز مشروط به آموزش نیست.

آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: کسانی که این گونه درآمدهایی به دست‎ می‎آورند به توجیه‌گری دست می‏زنند. 90 درصد از شرکت کنندگان در این بازاریابی شبکه ای ضرر و مابقی سود می کنند و آمارهای 99 درصدی متضرران نیز ذکر شده است که قطعا این روند آسیب‌زایی اقتصادی ایجاد می‏‌کند.

وی گفت: برای پاسخگویی حوزه به مسایل متحدثه مالی و اقتصادی باید شرح کامل این مباحث به حوزه گفته شود تا این پاسخ نیز به شکل شفافی انجام شود؛ تا زمانی که موضوع تبیین نشود نمی‌توان به سراغ بیان حکم رفت.

این مرجع تقلید یادآورشد: راهکار غربی مالی روی کوتاه مدت به سود می‌انجامد ولی در بلندمدت به ضرر جامعه و اقتصاد جامعه خواهد بود.

وی افزود: معاملات در کشور باید به تولید ختم شود. این که ما همیشه در حال معامله باشیم ولی تولیدی انجام نشود سودی برای کشور ندارد. باید کاری کنیم که در همه چیز به سمت تولید برویم.اگر این امر انجام شود، اقتصاد مقاومتی محقق می شود ولی اگر این کار انجام نشود مشکلی از ما حل نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان